Οι νεκροί δεν είναι για να τους κλαίμε, αλλά για να τους ανασταίνουμε
Τους πρώτους μήνες του 2018, το Θέατρο του Νέου Κόσμου τέλεσε υπό την επήρεια ενός άλλου κόσμου, του «Μπολιβάρ». Ενός ήρωα γήινου αλλά και υπερκόσμιου, εθνικού όσο και πέραν των συνόρων, αλλόφρονος και συνάμα σώφρονος. Ο «Μπολιβάρ» βασίζεται στα έργα με τίτλο «Ενοικιάζεται» και «Μπολιβάρ: ένα ελληνικό ποίημα» του παρεξηγημένου ποιητή της γενιάς του 1930 Νίκου Εγγονόπουλου, ο οποίος αναγκάστηκε να κρυφτεί για να αποφύγει την εκδίωξη, μιας
Για την παραίσθηση αυτή είναι υπεύθυνοι δυο άνθρωποι που — κατά την γνώμη πολλών — αποτελούν έναν ακρογωνιαίο λίθο στο Ελληνικό θέατρο του 21ου αιώνα: ο σκηνοθέτης Γιάννης Σκουρλέτης, πρωτεργάτης της πρωτοποριακής ομάδας Bijoux de Kant, και η Γλυκερία Μπασδέκη, η οποία αυτοσυστήνεται περισσότερο ως μαμά και ειδική στο παιχνίδι των λυγμών παρά ως ποιήτρια-συγγραφέας. Ίσως κάποιοι να το χαρακτηρίσουν μεγαλόστομο, αλλά για μένα ο Σκουρλέτης αποτελεί έναν «φυσικό» συνεχιστή της αισθητικής και της αίσθησης Φελίνι-Βισκόντι - Παζολίνι, στα πλαίσια όμως μιας βαθύτατης και ουσιαστικής ελληνικότητας η οποία δεν προσδιορίζεται υποχρεωτικά σε στενά εθνικά όρια. Ο Σκουρλέτης μεταπλάθει τον καμβά του με τρόπο ξάστερο και ακέραιο, χωρίς μελοδραματισμούς αλλά με πολύ δυνατό συναίσθημα και υποδόριο χιούμορ. Η Μπασδέκη έρχεται από την πλευρά της να παίξει τον ρόλο πρωθιέρειας στον ιερό αλλά και «καταραμένο» κόσμο του σκηνοθέτη. Η εσωτερική της φωνή αντηχεί πέρα από την Λάρισα, πέρα από την Ύδρα, πέρα από την Κέρκυρα και την Ξάνθη. Η φωνή της Γλυκερίας Μπασδέκη είναι τόσο κρυστάλλινη όσο και ένας σταλακτίτης που στάζει ανενόχλητος στο σκοτάδι του σπηλαίου.
Η αιώρηση μέσα σε τούτο τον παράξενο κόσμο υπογραμμίζεται με τρόπο απλό αλλά ουχί απλουστευτικό από τα σκηνικά του Κωνσταντίνου Σκουρλέτη, ο οποίος διασπείρει πάνω στο σανίδι τα λιγοστά έπιπλα και κεριά. Τα αντικείμενα εδώ έχουν μια αμιγώς χρηστική αξία, δίχως να αποπροσανατολίζουν τον θεατή από την ουσία.
Ο Αντώνης Γκρίτσης είναι η εμβληματική φιγούρα του έργου, ένας ρολίστας τεραστίου βεληνεκούς του οποίου η αξία ελπίζω σύντομα να αναγνωρισθεί σε μια Ελλάδα που ταλανίζεται από κακεντρέχεια και διαπλοκή. Εν μέρει φυλακισμένος παλιάτσος, άφραγκος ποιητής, ξεπεσμένος μικροαστός, θύμα και θύτης της ιστορίας, κουβαλάει στους ώμους του λιμούς, σεισμούς και καταποντισμούς, με μια λεπτή ειρωνεία που καθίσταται αποτρεπτική της πτώσης του. Ο Γκρίτσης καθηλώνει τον θεατή σε κάθε δευτερόλεπτο: οι διαθέσεις εναλλάσσονται ακαριαία, το πρόσωπο συσπάται άλλοτε από καταπιεσμένη αγωνία και άλλοτε από σαρδόνιο γέλωτα. Ο ιδρώτας ρέει άφθονος, ενώ τα μάτια είναι υγρά καθ’ όλη την διάρκεια της παράστασης.
Ο Γκρίτσης δεν είναι απλά μέσα στον ρόλο. Είναι ο ίδιος ο ρόλος. Όταν μιλάει με την ψηλή φωνή του Εγγονόπουλου για το δωμάτιο που ενοικιάζεται, για τις δυστυχίες και τις δόξες που έζησαν αυτοί οι τοίχοι και για τα τέρατα που κρύβονται μέσα τους, τότε αναδύεται όλη του η εκφραστική δεινότητα. Κι ύστερα ο τόνος της φωνής ανεβαίνει και γίνεται πιο μπάσος, θυμίζοντας τα τερτίπια Ευαγγελιστή ιεροκήρυκα του Μισούρι ο οποίος επιθυμεί διακαώς να φέρει το «ποίμνιό» του στον ίσιο δρόμο.
Ο Γιάννης Κουκουράκης από την πλευρά του επαληθεύει ότι ορισμένες φορές οι ωραίοι δεν έχουν χρέη, γιατί πολύ απλά τα έχουν ξεπληρώσει στο ακέραιο. Η βαθιά του αισθαντικότητα, η χροιά της φωνής, η στέρεη τεχνική και η εξοικείωσή του με το σωματικό θέατρο τού επιτρέπουν να θέτει εαυτόν εντός της πολυπλοκότητας του ρόλου που υποδύεται. Εντυπωσιακή είναι η σκηνή που ξερνάει σ’ έναν κουβά, με τις συσπάσεις των μυών του στομάχου και του λαιμού να υποδηλώνουν την τραγική αιώρηση του ήρωα ανάμεσα στον χαμό της ταυτότητας και την ύστατη προσπάθεια αναγέννησης. Το βλέμμα του — άλλες φορές χαμένο και άλλες παραδομένο σε μύχιες σκέψεις — παίζει συγχρόνως με την σκληρότητα, την ειρωνεία και την αθωότητα. «Τα ζώα, τα άκακα», λέει σε κάποια στιγμή, και το πρόσωπό του λες και περιβάλλεται από φωτοστέφανο αγίου. Τα μακριά του δάχτυλα τρέμουν και σέρνονται πάνω στην επιφάνεια του τραπεζιού, προσπαθώντας μάταια να βάλουν σε τάξη τα λιγοστά αντικείμενα που μοιάζουν να δρουν ερήμην του αφέντη τους. Ο Γιάννης Σκουρλέτης πολύ έξυπνα εκμεταλλεύτηκε την Κρητική ντοπιολαλιά του Κουκουράκη, προσδίδοντας έτσι μέγιστη φυσικότητα στον ρόλο.
Και μέσα στις οδύνες των δύο ηρώων, έρχεται η μουσικός Χαρούλα Τσαλπαρά να δράσει σαν ισορροπιστής. Μια φιγούρα διακριτική στην άκρη της σκηνής, φορώντας ένα κόκκινο φόρεμα που θυμίζει δεκαετία του 1930, ταξιδεύει τα δάχτυλά της στα πλήκτρα του ακορντεόν με μια, θαρρείς, ρεμπέτικη μαεστρία. Η δωρική της φωνή αποτελεί “φυσικό” απόγονο της Μαρίκας Νίνου και της Στέλλας Χασκήλ, και φέρει μνήμες της παλιάς Σμύρνης. Η Τσαλπαρά συνοδεύει τους δύο ήρωες σ’ αυτό το δίχως επιστροφή ταξίδι με απλότητα και μινιμαλισμό.
Μινιμαλιστικό είναι και το τέλος. Ο Γιάννης Κουκουράκης εναποθέτει το ζωντανό-νεκρό σώμα του πάνω σ’ ένα βρώμικο στρώμα, σκεπάζοντας το στέρνο του μ’ ένα κουφάρι κριαριού. Είναι ένας άγιος, ένας άλλος Χριστός που θα αναληφθεί σύντομα στους ουρανούς.
Ο Αντώνης Γκρίτσης, αφημένος πια σε ελεγχόμενη εσωτερική απόγνωση, καλύπτει το κεφάλι του με μια προβιά ζώου, και στέκει πάνω απ’ τον νεκρό. Κι όμως, ίσως αυτό να μην είναι το τέλος της ιστορίας. Ίσως, όπως έλεγε και η γιαγιά μου, «οι νεκροί δεν είναι για να τους κλαίμε, αλλά για να τους ανασταίνουμε». Όσοι από σας χάσατε αυτή την παράσταση, είστε πολύ πιο φτωχοί από ’μας που την ζήσαμε στο πετσί της. Εις το επανιδείν.
Φωτογραφίες: Πάνος Μιχαήλ
Το επόμενο πόνημα του σκηνοθέτη Γιάννη Σκουρλέτη και της ομάδας του Bijoux de Kant θα “χαριστεί” στο κοινό στην ΕΘΝΙΚΗ ΛΥΡΙΚΗ ΣΚΗΝΗ του Ιδρύματος «ΣΤΑΥΡΟΣ ΝΙΑΡΧΟΣ» στις 27 Απριλίου 2018 (επίσημη πρεμιέρα). Αναμείνατε λοιπόν για το έργο «The Fairy Queen» του Henry Purcell.
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Μαντέψτε ποιοι μασαμπούκωναν τα λεφτά της UNICEF και φάγαμε σούτ
- Τον τράβηξε κρυφά φωτογραφίες με το κινητό στο μετρό αλλά την εξέλιξη δεν την περίμενε
- Ποιος γνωστός επιχειρηματίας ακούγεται για υποψήφιος με τον ΣΥΡΙΖΑ
- Έλληνες και Τούρκοι στρατιώτες ήρθαν αντιμέτωποι στον Έβρο για τον έλεγχο αμμονησίδας
- Στο νοσοκομείο διασωληνωμένη η Βασιλική Μιλλούση (εικόνα)
- 215 Προσλήψεις από το ΑΣΕΠ στον ΕΟΠΠΥ
- Πόλεμος Ελλήνων - Τούρκων στον Έβρο: «Όλη τη νύχτα είχαν στραμμένες τις κάννες των όπλων τους»
- Βρέθηκε πτώμα σε προχωρημένη σήψη στα Γιάννενα
- Σε ίδρυμα τα τέσσερα παιδιά που εγκατέλειψε η μητέρα τους στην Εισαγγελία
- Προσλήψεις μόνιμων και συμβασιούχων - Σε ποιους δήμους μπορείτε να πιάσετε δουλειά
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Huffington Post Greece
- Προσωπικά δεδομένα - Αλλάζουν τα πάντα, για πάντα
- Οι νεκροί δεν είναι για να τους κλαίμε, αλλά για να τους ανασταίνουμε
- Αντικαθίσταται ο εντεταλμένος της Μέρκελ στην Ελλάδα, Χάνς Φούχτελ
- Ανεξαρτοποιήθηκε ο βουλευτής της Ένωσης Κεντρώων, Γιώργος Κατσαντώνης
- Το Φεστιβάλ Αθηνών στηρίζει το βιβλίο και συμμετέχει στην Αθήνα – Παγκόσμια Πρωτεύουσα Βιβλίου 2018
- Μονάχα η Ένωση Γυναικών και η Εκκλησία λένε «όχι» στην αναδοχή από ομόφυλα ζευγάρια
- Η «Ευρώπη των Απόκληρων» αναζητά τις ιστορίες σας
- Comic Con 4 στη Θεσσαλονίκη, από τις 4 έως τις 6 Μαΐου 2018
- Το ΣτΕ άλλαξε γνώμη τελικά και πήρε πίσω την αναβολή για τις άδειες
- «Η κοπέλα μου απειλούσε να με σκοτώσει»: Η ιστορία ενός 22χρονου που ζούσε την κακοποίηση επί 5 χρόνια δίπλα στη σύντροφό του

- Τελευταία Νέα Huffington Post Greece
- Οι νεκροί δεν είναι για να τους κλαίμε, αλλά για να τους ανασταίνουμε
- Μονάχα η Ένωση Γυναικών και η Εκκλησία λένε «όχι» στην αναδοχή από ομόφυλα ζευγάρια
- Το ΣτΕ άλλαξε γνώμη τελικά και πήρε πίσω την αναβολή για τις άδειες
- Το Φεστιβάλ Αθηνών στηρίζει το βιβλίο και συμμετέχει στην Αθήνα – Παγκόσμια Πρωτεύουσα Βιβλίου 2018
- Η «Ευρώπη των Απόκληρων» αναζητά τις ιστορίες σας
- Αντικαθίσταται ο εντεταλμένος της Μέρκελ στην Ελλάδα, Χάνς Φούχτελ
- «Η κοπέλα μου απειλούσε να με σκοτώσει»: Η ιστορία ενός 22χρονου που ζούσε την κακοποίηση επί 5 χρόνια δίπλα στη σύντροφό του
- Προσωπικά δεδομένα - Αλλάζουν τα πάντα, για πάντα
- Comic Con 4 στη Θεσσαλονίκη, από τις 4 έως τις 6 Μαΐου 2018
- Ανεξαρτοποιήθηκε ο βουλευτής της Ένωσης Κεντρώων, Γιώργος Κατσαντώνης
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- ΠΑΤΡΑ: "Έφυγε" πλήρης ημερών ο Λάμπρος Ανάγνου
- Ο Ολι Ρεν προτείνεται κεντρικός τραπεζίτης της Φινλανδίας
- Πρωτομαγιά 2018: Ποιά οχήματα εξαιρούνται από την απαγόρευση κυκλοφορίας
- Τζανακόπουλος: Η επίσκεψη Γιούνκερ επιβεβαίωσε την καθαρή έξοδο
- Αρμενία: Στα άκρα η πολιτική κρίση - Τελεσίγραφο από Πασινιάν
- Ελένη Φουρέιρα: Δεν θα αποδείξω τα 10 χρόνια καριέρας μου στη Eurovision
- 2 Προσλήψεις στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων
- «Διέλυσε» τους αστραγάλους του Ογιελέγιε ο Γιάννης με eurostep (video)
- ΤΩΡΑ: Συγκέντρωση φοιτητών στο ΑΠΘ για τις στρατιωτικές επεμβάσεις στη Συρία (ΦΩΤΟ)