Ορέστεια του Τερζόπουλου: Μετά την πρεμιέρα της Επιδαύρου η Θεσσαλονίκη
Λίγες μόνο μέρες μετά την πρεμιέρα της στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου, στις 12 και 13 Ιουλίου, η τριλογία Ορέστεια του Αισχύλου σε σκηνοθεσία Θεόδωρου Τερζόπουλου, παρουσιάζεται από το Εθνικό Θέατρο την Παρασκευή 19 Ιουλίου στο θέατρο Δάσους, στη Θεσσαλονίκη. Μια εμβληματική παράσταση διανοητικού και φιλοσοφικού βάθους στην πρώτη συνεργασία του διεθνώς
Tο 458 π.Χ., σε μια εποχή βίαιων κοινωνικών και πολιτικών ανατροπών, o Αισχύλος παρουσιάζει στη γιορτή των Διονυσίων την Ορέστεια (Αγαμέμνων, Χοηφόροι, Ευμενίδες), τη μοναδική σωζόμενη τριλογία αρχαίου δράματος και το τελευταίο σωζόμενο έργο του, που συνέταξε δύο μόλις χρόνια πριν από τον θάνατό του, αντανακλώντας πολλές από τις ραγδαίες μεταβολές της εποχής του.
Κεντρικός άξονας της τριλογίας είναι το τραγικό βραχυκύκλωμα του Ορέστη που διαχέεται σε όλα τα πρόσωπα του δράματος και στον χορό μέσα από διαδοχικά στάδια: από την αποσταθεροποίηση στο αδιέξοδο, στην τρέλα. Την κατάσταση αυτή εκμεταλλεύεται η Αθηνά στο τρίτο μέρος της τριλογίας, για να θεσμοθετήσει τη δημοκρατία με τη βία, μέσω μιας αμφιλεγόμενης σύναψης ειρήνης.
Στα δύο πρώτα μέρη της τριλογίας, στον Αγαμέμνονα και τις Χοηφόρους, οι δολοφονίες που βάζουν τέλος στις τυραννικές εξουσίες του Αγαμέμνονα και της Κλυταιμνήστρας αποτελούν την κορύφωση μιας νέας περιόδου κρίσης και αποσταθεροποίησης που αντανακλάται στις Ευμενίδες. Οι Ερινύες, οι χθόνιες θεότητες, εκπροσωπώντας τα ένστικτα και τις παρορμήσεις διαφυλάσσουν τη μνήμη. Γνωρίζοντας ότι κάθε διαμάχη με τους θεούς είναι προδιαγεγραμμένη ήττα, εξεγείρονται και απειλούν την ευταξία της πόλης. Ο Ορέστης πρέπει να πληρώσει για να τιμωρηθεί όχι μόνο το έγκλημα, αλλά και η επανάληψή του, και να διατηρηθεί ζωντανή η μνήμη της σύγκρουσης.
Η Αθηνά προσπαθεί με κάθε τίμημα να συνάψει «σύμφωνο ειρήνης» ανάμεσα στους θεούς και τις Ερινύες, προσφέροντας ανταλλάγματα και προνόμια. Για να πετύχει τη συνθηκολόγηση, μεταφέρει τη βία στο πεδίο της γλώσσας. Ο λόγος της εισάγει τη δόλια πειθώ, το ψέμα και την παραπλάνηση στην πολιτική σφαίρα. Οι Ερινύες υποκύπτουν με τη θέλησή τους. Φορώντας τα χαρακτηριστικά πορφυρά ενδύματα των μετοίκων, ανακηρύσσονται σε Ευμενίδες και απομακρύνονται από τον πυρήνα της πόλης. Οδηγούνται στην αφάνεια, στη λήθη, στα έγκατα της γης. Το δημοκρατικό πολίτευμα έχει εγκαθιδρυθεί. Όχι όμως ανώδυνα. Ό,τι είναι ασύμβατο με το νέο καθεστώς –το μέρος του ζωντανού σώματος που συνδέεται με τη μνήμη, τα ένστικτα, τη ζωική ορμή– έχει εξοριστεί. Η νέα τάξη πραγμάτων επιβάλλεται από τους εξουσιαστικούς μηχανισμούς με τρόπο τέτοιο, ώστε αυτές οι ζωτικές δυνάμεις μοιάζει σαν να μην υπήρξαν ποτέ.
Οι Ερινύες συμβιβάζονται και αποδέχονται την κοινωνική θέση των μετοίκων, ωστόσο η εσωτερική δομή τους δεν αλλοιώνεται. Όπως τα φυσικά φαινόμενα που δεν εξαφανίζονται από τη γη, αλλά ακολουθούν μια σπειροειδή πορεία μετουσίωσης, κλιμάκωσης και αποκλιμάκωσης, έτσι μπορούμε να φανταζόμαστε και τις χθόνιες θεότητες να οπισθοχωρούν και να αποσύρονται, για να αναδυθούν εκ νέου, παίρνοντας συνεχώς νέες, απροσδόκητες μορφές.
Σκηνοθετικό σημείωμαΓιατί η Ορέστεια συνεχίζει να ασκεί τρομακτική έλξη; Μια πιθανή απάντηση θα μπορούσε να είναι επειδή στον άνθρωπο υπάρχει η ανάγκη για μια βαθύτερη σχέση με τον Μύθο. Ο μύθος της Ορέστειας είναι επικίνδυνος, ανήκει στον κόσμο του ανοίκειου και του παράξενου, προκαλεί τον τρόμο, επειδή αποκαλύπτει το ατίθασο, το βίαιο και τους νόμους του βάθους που δεν μπορούν να δαμαστούν. Η Κλυταιμνήστρα μας καλεί να σπάσουμε μαζί τον καθρέφτη, για να γεννηθεί από τα θραύσματά του μια νέα εφιαλτική εικόνα, που ωστόσο θα διατηρεί τις σκοτεινές ρίζες του μύθου.
Πρόθεσή μας είναι η μελέτη του βάθους του μύθου της Ορέστειας και η αναζήτηση του απρόβλεπτου, του ασυνήθιστου, του παράδοξου. Τα πρόσωπα προσφέρουν τα σώματά τους στο θυσιαστήριο του ανοίκειου, θέτουν διαρκή ερωτήματα και διλήμματα. Η αισθητική της παράστασης προκύπτει από τη δυναμική σχέση του Σώματος με τον Μύθο, τον Χρόνο και τη Μνήμη. Θέτουμε ξανά το θεμελιώδες οντολογικό ερώτημα «περί τίνος πρόκειται», ένα ερώτημα που δεν επιδέχεται οριστικές απαντήσεις, αλλά διαρκώς μας ενεργοποιεί προς την κατεύθυνση της ολοένα βαθύτερης έρευνας της ρίζας του ήχου, της λέξης, των πολλαπλών διαστάσεων του ανθρώπινου αινίγματος και της ανακατασκευής ενός νέου Μύθου.
Η Ορέστεια από το Εθνικό ΘέατροΗ Ορέστεια έχει παρουσιαστεί από το Εθνικό Θέατρο στην Επίδαυρο πέντε φορές μέχρι σήμερα: το 1954 και το 1959 σε σκηνοθεσία Δημήτρη Ροντήρη, το 1972 σε σκηνοθεσία Τάκη Μουζενίδη, το 2001 σε σκηνοθεσία Γιάννη Κόκκου και το 2019 με την Ιώ Βουλγαράκη, τη Λίλλυ Μελεμέ και τη Γεωργία Μαυραγάνη, που σκηνοθέτησαν τα έργα Αγαμέμνων, Χοηφόροι και Ευμενίδες αντίστοιχα, στην πρώτη τους σκηνοθετική παρουσία στην Επίδαυρο.
Ταυτότητα παράστασηςΜετάφραση: Ελένη Βαροπούλου
Σκηνοθεσία – Δραματουργική επεξεργασία: ΘεόδωροςΤερζόπουλος
Συνεργάτης σκηνοθέτης: Σάββας Στρούμπος
Σκηνικά – Κοστούμια – Φωτισμοί: Θεόδωρος Τερζόπουλος
Πρωτότυπη μουσική σύνθεση: Παναγιώτης Βελιανίτης
Σύμβουλος δραματολόγος: Μαρία Σικιτάνο
Δραματολόγος παράστασης: Ειρήνη Μουντράκη
Βοηθός σκηνοθέτη: Θεοδώρα Πατητή
Συνεργάτης σκηνογράφου: Σωκράτης Παπαδόπουλος
Συνεργάτιδα ενδυματολόγου: Παναγιώτα Κοκκορού
Συνεργάτης φωτιστή: Κωνσταντίνος Μπεθάνης
Καλλιτεχνική συνεργάτιδα: Μαρία Βογιατζή
Παίζουν: Έβελυν Ασουάντ (Κασσάνδρα), Τάσος Δήμας (Φύλακας/Προπομπός), Κωνσταντίνος Ζωγράφος (Πυλάδης), Έλλη Ιγγλίζ (Τροφός), Κώστας Κοντογεωργόπουλος (Ορέστης),Δαυίδ Μαλτέζε (Αίγισθος), Άννα Μαρκά Μπονισέλ (Προφήτις), Νίκος Ντάσης (Απόλλων), Ντίνος Παπαγεωργίου (Κήρυκας), Αγλαΐα Παππά (Αθηνά), Σάββας Στρούμπος (Αγαμέμνων), Αλέξανδρος Τούντας (Οικέτης), Νιόβη Χαραλάμπους (Ηλέκτρα), Σοφία Χιλλ (Κλυταιμνήστρα/Το Είδωλον της Κλυταιμνήστρας)
Xορός: Μπάμπης Αλεφάντης, Ναταλία Γεωργοσοπούλου, Κατερίνα Δημάτη, Κωνσταντίνος Ζωγράφος, Πύρρος Θεοφανόπουλος, Έλλη Ιγγλίζ, Βασιλίνα Κατερίνη, Θάνος Μαγκλάρας, Ελπινίκη Μαραπίδη, Άννα Μαρκά Μπονισέλ, Λυγερή Μητροπούλου, Ρόζυ Μονάκη, Ασπασία Μπατατόλη, Νίκος Ντάσης, Βαγγέλης Παπαγιαννόπουλος, Σταύρος Παπαδόπουλος, Μυρτώ Ροζάκη, Γιάννης Σανιδάς, Αλέξανδρος Τούντας, Κατερίνα Χιλλ, Μιχάλης Ψαλίδας, Giulio Germano Cervi.
Βίντεο: Νίκος Πάστρας Φωτογραφίες: Johanna Weber
Προπώληση εισιτηρίων εδώ:
ΠΡΙΝ ΦΥΓΕΤΕ...Εθνικό Θέατρο: Πρώτες εικόνες από την «Ορέστεια» σε σκηνοθεσία Θεόδωρου ΤερζόπουλουΔράση του Φεστιβάλ Αθηνών σε Εθνική Βιβλιοθήκη, Ιχθυόσκαλα Κερατσινίου και νοσοκομείο ΣωτηρίαΕθνικό Θέατρο: Οι έξι παραστάσεις που κατεβάζουν αυλαία πριν το Πάσχα- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- 21 ετών, ομορφότερη κι απ’ τη μαμά της: Η κόρη της Μις Κόσμος Ειρήνης Σκλήβα είναι το απόλυτο GNTM (Pics)
- Οι νέες συντάξεις ΙΚΑ, ΔΕΚΟ, Τραπεζών, ΟΑΕΕ και ΕΤΑΑ [πίνακες με ποσά και παραδείγματα]
- Φωτιά τώρα στο Μενίδι - Ήχησε το 112
- Αυτή η ελληνική παραλία βρίσκεται ανάμεσα στις 20 καλύτερες του κόσμου
- Φωτιά τώρα στο Μενίδι: Αναφορές ότι η φωτιά μπήκε σε εργοστάσια με χαρτικά – Ήχησε και το 112 [βίντεο]
- Μεγάλη φωτιά δίπλα σε εργοστάσια στις Αχαρνές -Μήνυμα 112: Παραμείνετε σε ετοιμότητα
- Φωτιά στις Αχαρνές: Καίγονται βιομηχανικές εγκαταστάσεις – Ήχησε το 112
- Φωτιά σε αυλή εργοστασίου στις Αχαρνές- Eκτροπές στην κυκλοφορία
- Αχαρνές: Βελτιωμένη η εικόνα της φωτιάς – Μεγάλες ζημιές σε εργοστάσια
- Φωτιά στη λεωφόρο Καραμανλή στις Αχαρνές – Βίντεο από το σημείο
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Huffington Post Greece
- 10o Λογοτεχνικό Φεστιβάλ Τήνου: Νέο αίμα στο τιμόνι, καινοτομίες και μια μεγάλη παρακαταθήκη
- H Σιγκαπούρη ενέκρινε έντομα ως τροφή - Ποια μπαίνουν στο «μενού»
- Τζάστιν Μπίμπερ: Μυθική αμοιβή για την εμφάνιση στον γάμο της χρονιάς στην Ινδία (Βίντεο)
- Πώς οι «τεμπέληδες» Millennials θα γίνουν η πιο πλούσια γενιά στην ιστορία
- Ορέστεια του Τερζόπουλου: Μετά την πρεμιέρα της Επιδαύρου η Θεσσαλονίκη
- Τουρίστες με άγνοια κινδύνου συρρέουν στην Κοιλάδα του Θανάτου εν μέσω φονικού καύσωνα στις ΗΠΑ
- Τελευταία Νέα Huffington Post Greece
- Ορέστεια του Τερζόπουλου: Μετά την πρεμιέρα της Επιδαύρου η Θεσσαλονίκη
- 10o Λογοτεχνικό Φεστιβάλ Τήνου: Νέο αίμα στο τιμόνι, καινοτομίες και μια μεγάλη παρακαταθήκη
- Τζάστιν Μπίμπερ: Μυθική αμοιβή για την εμφάνιση στον γάμο της χρονιάς στην Ινδία (Βίντεο)
- H Σιγκαπούρη ενέκρινε έντομα ως τροφή - Ποια μπαίνουν στο «μενού»
- Τουρίστες με άγνοια κινδύνου συρρέουν στην Κοιλάδα του Θανάτου εν μέσω φονικού καύσωνα στις ΗΠΑ
- Πώς οι «τεμπέληδες» Millennials θα γίνουν η πιο πλούσια γενιά στην ιστορία
- Οριοθετημένη η φωτιά στην Πάτρα
- Η Ρωσία δεν έχει στρατεύματα για νέα μεγάλη επίθεση στην Ουκρανία, λέει αξιωματούχος του ΝΑΤΟ
- Μητσοτάκης: Η χρήση του «Βόρεια Μακεδονία» erga omnes είναι θεμελιώδης και όχι διαπραγματεύσιμη
- Διαπραγματεύσεις στη Ντόχα για κατάπαυση πυρός στη Γάζα
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- Αυτές είναι οι 10 ευρωπαϊκές χώρες με την καλύτερη ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής
- ΣΥΡΙΖΑ: Ρήγμα που ολοένα και βαθαίνει
- Κλειστά χαρτιά για τις συνεργασίες - Η ατζέντα των υποψηφίων για την προεδρία
- Παρασκηνιακές διεργασίες, αρρυθμίες στην Κ.Ο. και απειλή παραίτησης στον ΣΥΡΙΖΑ
- Επιμένουν οι υψηλές θερμοκρασίες και τα μελτέμια – Πού θα σκαρφαλώσει ο υδράργυρος
- Ανασφάλιστα οχήματα: Η ΑΑΔΕ έτοιμη να πατήσει τη... σκανδάλη των ελέγχων
- Καταστατικά «μπερδέματα» στο ΠΑΣΟΚ εν αναμονή των αποφάσεων της Άννας Διαμαντοπούλου
- Οι Βοριάδες στο Αιγαίο τοπικά 7 μποφόρ, με μικρή εξασθένηση το Σ/Κ... και ζέστη... έως πολύ ζέστη. Σε πολύ υψηλά επίπεδα η θερμοκρασία το Σ/Κ
- ΗΠΑ και Γερμανία μπλοκάρουν την πρόωρη ένταξη της Ουκρανίας στο NATO