Οταν ο ηλικιωμένος επιστήμονας Φάουστ πούλησε την ψυχή του: Η όπερα του Σαρλ Γκουνό στην ΕΛΣ
Η Εθνική Λυρική Σκηνή παρουσιάζει την πεντάπρακτη grandopéra «Φάουστ» του Σαρλ Γκουνό –ένα από τα πιο επιτυχημένα έργα του γαλλικού ρεπερτορίου– από τις 6 Απριλίου 2022 και για οκτώ παραστάσεις, σε μουσική διεύθυνση Πιερ Ντιμουσό και σκηνοθεσία, χορογραφία, κινησιολογία Ρενάτο Τζανέλλα.
Πρωταγωνιστούν διακεκριμένοι Έλληνες και ξένοι μονωδοί όπως, μεταξύ άλλων, οι Ιβάν Μάγκρι, Γιάννης Χριστόπουλος, Ιρίνα Λούνγκου, Βασιλική Καραγιάννη, Γιάννης Γιαννίσης, Τάσος Αποστόλου, Πέτρος Μαγουλάς.
Η
Ο «Φάουστ» του Γκουνό αποτελεί τυπικό δείγμα γαλλικής μεγαλόπρεπης όπερας (grandopéra) και είναι η πρώτη του είδους που σημείωσε τόσο μεγάλη επιτυχία παγκοσμίως. Ο Φάουστ στηρίζεται σε ποιητικό κείμενο των Ζυλ Μπαρμπιέ και Μισέλ Καρρέ, οι οποίοι άντλησαν το υλικό τους από το θεατρικό έργο «Φάουστ και Μαργαρίτα» του Καρρέ (1850), όπως επίσης από το Α΄ Μέρος του «Φάουστ» του Γιόχαν Βόλφγκανγκ φον Γκαίτε (1808) στη γαλλική του μετάφραση από τον Ζεράρ ντε Νερβάλ (1828). Από το 1859 που πρωτοπαρουσιάστηκε στο Παρίσι, ο Φάουστ παρέμεινε το δημοφιλέστερο λυρικό έργο μέχρι περίπου τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο.
Από τον Γκαίτε ο Φάουστ κρατά μονάχα την αφήγηση και παρακάμπτει το φιλοσοφικό υπόβαθρο: ο ηλικιωμένος επιστήμονας Φάουστ πουλά την ψυχή του στον Μεφιστοφελή, με αντάλλαγμα τη νιότη και τον έρωτα. Στο επίκεντρο της όπερας δεν βρίσκεται τόσο ο ίδιος ο Φάουστ όσο η Μαργαρίτα, που μεταμορφώνεται χάρη στον έρωτα και τελικά πληρώνει σκληρά τις επιλογές της.
Ο Σαρλ Γκουνό γεννήθηκε στο Παρίσι το 1818 και πήρε τα πρώτα μαθήματα πιάνου από τη μητέρα του. Σπούδασε στο Ωδείο του Παρισιού και το 1839 κέρδισε το περίφημο Βραβείο της Ρώμης για την καντάτα του Φερδινάνδος. Στην Ιταλία μελέτησε τα έργα του Παλεστρίνα και άλλες συνθέσεις εκκλησιαστικής μουσικής. Αργότερα, χάρη στη Φάννυ και τον Φέλιξ Μέντελσον ήρθε σε επαφή με τη μουσική του Γ. Σ. Μπαχ. Το 1851 συνέθεσε την πρώτη του όπερα, τη Σαπφώ. Το 1859 ο Φάουστ έκανε τον συνθέτη γνωστό σε όλο τον κόσμο. Ακολούθησαν η γαλλικής θεματολογίας Μιρέιγ (1864), που πρόσφατα έχει έρθει και πάλι στο προσκήνιο, και η όπερα Ρωμαίος και Ιουλιέττα (1867), βασισμένη στον Σαίξπηρ. Εκτός από λυρικά έργα ο Γκουνό συνέθεσε επίσης συμφωνίες ενώ κατά τα τελευταία χρόνια της ζωής του ασχολήθηκε ιδιαίτερα με έργα θρησκευτικής μουσικής, ορατόρια, λειτουργίες, μοτέτα.
Ο σκηνοθέτης, χορογράφος, πρώην διευθυντής του Μπαλέτου της ΕΛΣ και νυν διευθυντής του Εθνικού Μπαλέτου της Σλοβενίας Ρενάτο Τζανέλλα, με πολυετή θητεία στη διεύθυνση του Μπαλέτου της Κρατικής Όπερας της Βιέννης, στην Αρένα της Βερόνας και στο Εθνικό Μπαλέτο του Βουκουρεστίου, δημιουργεί μια εντυπωσιακή παραγωγή, μεταφέροντας την υπόθεση του έργου σε μια παλιά άδεια αίθουσα διδασκαλίας. Εκεί, μπροστά από μαυροπίνακες γεμάτους γνώση, ο Φάουστ, μόνος, βασανίζεται από τα θεμελιώδη ερωτήματα περί ζωής, θανάτου, έρωτα, ευτυχίας. Μέσα στο θολωμένο μυαλό του συναντά τον Μεφιστοφελή, ο οποίος, με δέλεαρ τη Μαργαρίτα, τον πείθει να υπογράψει τη συμφωνία με τον διάβολο.
Η παραγωγή είχε λάβει θετικές κριτικές το 2012 στο πρώτο της ανέβασμα, τόσο για τη σύγχρονη σκηνοθετική προσέγγιση και την ευφάνταστη χρήση του μπαλέτου από τον Τζανέλλα όσο και για τη σωστή καθοδήγηση τραγουδιστών και χορωδίας και τη συνεπή στο έργο δραματουργία, μέσα στο εμπνευσμένο σκηνικό του Αλεσσάντρο Κάμερα και με τα εντυπωσιακά κοστούμια της Κάρλας Ρικόττι.
Ο Τζανέλλα σημειώνει: «Τοποθετώ την υπόθεση σε μια παλιά, άδεια αίθουσα διδασκαλίας. Ο χρόνος και ο τόπος δεν είναι συγκεκριμένοι. Γύρω γύρω υπάρχουν μαυροπίνακες γεμάτοι πληροφορία. Τα θρανία είναι άδεια, μαθητές δεν υπάρχουν εδώ και χρόνια, όμως ο καθηγητής Φάουστ επιστρέφει κάθε μέρα και εξακολουθεί να διδάσκει· δεν μπορεί να πιστέψει ότι όλα έχουν τελειώσει και ότι έχει μείνει μόνος. Το πέρασμα του χρόνου, η θλίψη και η μοναξιά τού έχουν προκαλέσει σύγχυση και επιθετικότητα. Ερωτήσεις σχετικά με τη ζωή και τον θάνατο έρχονται στον νου του. Ανυπομονεί να καλωσορίσει την ημέρα που θα τον πάρει ο θάνατος, όμως αυτή η ώρα δεν έχει έρθει ακόμα.
Μαθαίνουμε για να ζούμε ή ζούμε για να μαθαίνουμε και τι αντίτιμο πληρώνει κανείς όταν αφιερώνει τη ζωή στο πάθος του λησμονώντας την πραγματικότητα, ξεχνώντας να ακολουθήσει τα πραγματικά του αισθήματα;
Ο Φάουστ αποφασίζει να συναντήσει τον θάνατο αυτοκτονώντας. Κι επειδή ο Θεός δεν απάντησε στα ερωτήματά του, επιθυμεί να συναντήσει τον Σατανά, μήπως αυτός του δώσει τις απαντήσεις που γυρεύει. Ο Σατανάς τού στέλνει τον Μεφιστοφελή, ο οποίος τον προλαβαίνει την τελευταία στιγμή και του προτείνει μια συμφωνία: Εκείνος θα δώσει στον Φάουστ όλα όσα ζητά, αλλά θα πάρει ως αντάλλαγμα την ψυχή του.
Όμως ο Μεφιστοφελής γνωρίζει περισσότερα. Γνωρίζει τον έρωτα του Φάουστ για μια από τις μαθήτριές του, τη Μαργαρίτα, και μέσα στο κυνικό του παιχνίδι φανερώνει το αντικείμενο του πόθου στον Φάουστ, ο οποίος δεν μπορεί πλέον να συγκρατηθεί και υπογράφει τη μοιραία συμφωνία.
Η προσέγγισή μου απομακρύνεται τόσο από το υπερφυσικό όσο και από το θρησκευτικό στοιχείο και τοποθετεί τον άνθρωπο και τις αδυναμίες του στο επίκεντρο της υπόθεσης. Ο Φάουστ γίνεται πράγματι πάλι νέος ή απλώς ο Μεφιστοφελής τού δείχνει όσα θέλει να δει; Εγκαταλείπουν στ’ αλήθεια την αίθουσα προκειμένου να ταξιδέψουν σε άλλους τόπους και να ζήσουν τις πιο εντυπωσιακές περιπέτειες ή μήπως δεν εγκαταλείπουν ποτέ την αίθουσα διδασκαλίας; Άραγε αυτή η αίθουσα είναι το κεφάλι του Φάουστ, γεμάτο με τόσες πληροφορίες ώστε να μην μπορεί να διακρίνει το πραγματικό από το φανταστικό;».
Όπερα - Αναβίωση
Φάουστ
Σαρλ Γκουνό
6, 8, 9, 10, 12, 14, 16, 17 Απριλίου 2022
Ώρα έναρξης: 19.30 (Κυριακή 18.30)
Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος Εθνικής Λυρικής Σκηνής – ΚΠΙΣΝ
Ταυτότητα παράστασης
Μουσική διεύθυνση: Πιερ Ντιμουσό
Σκηνοθεσία, χορογραφία, κινησιολογία: Ρενάτο Τζανέλλα
Σκηνικά: Αλεσσάντρο Κάμερα
Κοστούμια: Κάρλα Ρικόττι
Φωτισμοί: Γιάκοπο Παντάνι
Διεύθυνση χορωδίας: Αγαθάγγελος Γεωργακάτος
Διανομή
Φάουστ: Ιβάν Μάγκρι (6, 9, 12, 16/4) / Γιάννης Χριστόπουλος (8, 10, 14, 17/4)
Μεφιστοφελής: Γιάννης Γιαννίσης (6, 10, 16/4) / Τάσος Αποστόλου (8, 12, 17/4) / Πέτρος Μαγουλάς (9, 14/4)
Βαλεντίνος: Διονύσης Σούρμπης (6, 9, 12, 16/4) / Νίκος Κοτενίδης (8, 10, 14, 17/4)
Βάγκνερ: Γιώργος Ματθαιακάκης (6, 9, 12, 16/4) / Κωστής Ρασιδάκις (8, 10, 14, 17/4)
Μαργαρίτα: Ιρίνα Λούνγκου (6, 9, 12, 16/4) / Βασιλική Καραγιάννη (8, 10, 14, 17/4)
Ζήμπελ: Μιράντα Μακρυνιώτη (6, 9, 12, 16/4) / Διαμάντη Κριτσωτάκη (8, 10, 14, 17/4)
Μάρθα: Άννα Αγάθωνος (6, 9, 16, 17/4) / Χρυσάνθη Σπιτάδη (8, 10, 12, 14/4)
Συμμετέχει η Ορχήστρα, η Χορωδία, το Μπαλέτο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, καθώς και σπουδαστές της Ανώτερης Επαγγελματικής Σχολής Χορού ΕΛΣ.
Info
Τιμές εισιτηρίων: €15, €20, €30, €35, €42, €50, €55, €70
Φοιτητικό, παιδικό: €12
Περιορισμένης ορατότητας: €10
Η προπώληση των εισιτηρίων πραγματοποιείται από τα Ταμεία της ΕΛΣ στο ΚΠΙΣΝ (2130885700, καθημερινά 09.00-21.00) και την ticketservices.gr
ΠΡΙΝ ΦΥΓΕΤΕ...«Μπέρδεμα στο Χάρλεμ»: Το νέο μυθιστόρημα του βραβευμένου με Πούλιτζερ Κόλσον Γουάιτχεντ«Εκείνοι που έφυγαν και είναι εδώ»: Η Γιοβάννα στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣΠρώτες φωτογραφίες από τον «Ιδομενέα» του Μότσαρτ στο Ολύμπια- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Κώστας Καραμανλής: Τώρα!
- Πάτρα: Εργαζόμενος στο κέντρο αποκατάστασης για την μικρή Τζωρτζίνα – Οι αιχμές για την μητέρα
- Εκτακτο δελτίο επιδείνωσης – ΕΜΥ: Ερχονται ισχυρότερες χιονοπτώσεις την Τρίτη
- Ο γιος μου είναι γυναικτοκτόνος. Πέθανα τη μέρα που σκότωσε την κοπέλα του – Η ιστορία της κυρίας Ειρήνης
- Συναγερμός στην Εύβοια: Μοναχοί εγκλωβίστηκαν στα χιόνια
- Μάριον Μιχελιδάκη: «Ήταν άδικη η συμπεριφορά της ΕΡΤ απέναντί μου»
- Πέθανε ο δημοσιογράφος Νίκος Νικολάου
- Aπεβίωσε ο δημοσιογράφος Νίκος Νικολάου
- Βόλος: Απόπειρα 12χρονης να βάλει τέλος στη ζωή της – Την έσωσε η αδερφή της
- Διαιτητής άλλαξε απόφαση αφού είδε τη φάση από...κινητό φιλάθλου!
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Huffington Post Greece
- Pfizer: Δωρεά όλων των κερδών από τη ρωσική θυγατρική της
- Ο Στεπάν, ο πιο διάσημος γάτος της Ουκρανίας, δραπέτευσε από το Χάρκοβο
- Μιλένα Αποστολάκη: Η Διαμεσολάβηση και η Διαιτησία συνιστούν νέα νομική πραγματικότητα προς όφελος της ζωής μας
- ΥΠΕΞ: Ορισμός του ψεύδους η «είδηση» περί αιχμαλωσίας του Έλληνα προξένου στη Μαριούπολη
- Η ρητορική του Πούτιν παραπέμπει στις «Δίκες» του Στάλιν και τρομάζει
- Dyptique Doson Limited Edition: Αφήστε τον εαυτό σας να παρασυρθεί σε ένα μακρινό φανταστικό ταξίδι
- Ιταλίδα γιαγιά τρολάρει τους σεφ και δείχνει πώς να ανοίξουμε ένα πακέτο μακαρόνια χωρίς ψαλίδι
- Έκλεβαν αυτοκίνητα και τα «έκοβαν» σε ανταλλακτικά
- Ο βρωμερός τρόπος άμυνας ενός μικρού φιδιού
- Κορονοϊός: 19.705 νέα κρούσματα και 46 νεκροί το τελευταίο 24ωρο
- Τελευταία Νέα Huffington Post Greece
- Οταν ο ηλικιωμένος επιστήμονας Φάουστ πούλησε την ψυχή του: Η όπερα του Σαρλ Γκουνό στην ΕΛΣ
- Ιταλίδα γιαγιά τρολάρει τους σεφ και δείχνει πώς να ανοίξουμε ένα πακέτο μακαρόνια χωρίς ψαλίδι
- Τσιουάουα χορεύει τη «Λίμνη των Κύκνων»
- Ο βρωμερός τρόπος άμυνας ενός μικρού φιδιού
- Έντομο θα σκοτώσει 1,4 εκατομμύρια αστικά δέντρα στους δρόμους των ΗΠΑ μέχρι το 2050
- Ο Στεπάν, ο πιο διάσημος γάτος της Ουκρανίας, δραπέτευσε από το Χάρκοβο
- Γιατί ο πρόεδρος των ουκρανικών σιδηροδρόμων είναι ο υπ’ αριθμόν δύο εχθρός των Ρώσων
- Μιλένα Αποστολάκη: Η Διαμεσολάβηση και η Διαιτησία συνιστούν νέα νομική πραγματικότητα προς όφελος της ζωής μας
- Τα στρατιωτικά λάθη της Ρωσίας στον πόλεμο κατά της Ουκρανίας
- Dyptique Doson Limited Edition: Αφήστε τον εαυτό σας να παρασυρθεί σε ένα μακρινό φανταστικό ταξίδι
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- Ο Πούτιν αλλάζει στρατηγική, χρήση υπερηχητικών πυραύλων από τους Ρώσους
- Ρώσοι κοσμοναύτες έφτασαν στον ΔΔΣ φορώντας τα χρώματα της ουκρανικής σημαίας
- Νέο είδος δεινοσαύρου «τανκ» ανακαλύφθηκε στην Κίνα
- Έκλεβαν αυτοκίνητα και τα «έκοβαν» σε ανταλλακτικά
- Κορονοϊός: 19.705 νέα κρούσματα και 46 νεκροί το τελευταίο 24ωρο
- Περισσότερα από 3,3 εκατομμύρια πρόσφυγες έχουν διαφύγει από την Ουκρανία
- Νέα Κορώνη Μεσσηνίας: Το άγνωστο πολεοδομικό αριστούργημα της Ελλάδας
- Νότια Καρολίνα: Σε εφαρμογή η θανατική ποινή με εκτελεστικό απόσπασμα
- Κορονοϊός: Κυρίαρχη η παραλλαγή Ομικρον 2, οδηγεί σε νέα έξαρση της διασποράς