Πέθανε ο μεγάλος ζωγράφος Αλέκος Φασιανός
Έφυγε απόψε από τη ζωή, σε ηλικία 87 ετών, ο Αλέκος Φασιανός. Ο εμβληματικός ζωγράφος, που σφράγισε με το έργο του την εποχή του, αντιμετώπιζε τα τελευταία χρόνια προβλήματα υγείας.
Ο Αλέκος Φασιανός άφησε την τελευταία του πνοή σπίτι του, έχοντας στο πλευρό του τη σύζυγό του Μαρίζα και τα δύο τους παιδιά.
Όπως μεταδίδει το Αθηναϊκό Πρακτορείο, η ημερομηνία της κηδείας του δεν έχει ακόμα ανακοινωθεί.
Ο Αλέκος Φασιανός γεννήθηκε στην Αθήνα
Τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της τέχνης του διαμορφώθηκαν βαθμιαία, στη διάρκεια της διαμονής του στο Παρίσι, όπου είχε την ευκαιρία να εξοικειωθεί, μεταξύ άλλων, με τις μοντέρνες τάσεις της δεκαετίας του 1960. Ωστόσο, σε αντίθεση με άλλους έλληνες καλλιτέχνες της γενιάς του, δεν συντάχθηκε εμφανώς με τα ευρωπαϊκά πρωτοποριακά ρεύματα της εποχής. Παρέμεινε πιστός στην παραστατική ζωγραφική και στις ελληνικές καταβολές του, διατηρώντας μέχρι τέλους το σεβασμό του για κάποια διδάγματα της γενιάς του 30, την αγάπη του για την ελληνική τέχνη (αρχαία, βυζαντινή, λαϊκή), και τους ισχυρούς δεσμούς του με τη βιωμένη εμπειρία του ελληνικού χώρου.
Στα θέματά του κυριαρχεί η ανθρώπινη φιγούρα, η οποία αποδίδεται αρχικά με μια ηθελημένη απλοϊκότητα, αλλά με τον καιρό εξελίσσεται και αποκτά μια κυρίαρχη παρουσία στο χώρο. Σχεδιάζεται σχηματοποιημένα, με λιτά και καθαρά περιγράμματα, σε συνθέσεις επίπεδες με ελάχιστη φωτοσκίαση. Συχνά το χρώμα απλώνεται έντονο και εννιαίο σε όλη την επιφάνεια της μορφής, δίνοντας μια εντυπωσιακή μνημειακότητα στην εικόνα, η οποία λειτουργεί κυρίως ποιητικά και όχι ρεαλιστικά. Τα μοτίβα που κατά καιρούς εμφανίζονται στη ζωγραφική του, τόσο τα καθαρώς ανθρωποκεντρικά (ποδηλάτες, καπνιστές, ερωτικά ζευγάρια, κ.ά) όσο και εκείνα που περιγράφουν αντικείμενα ή χώρους, προέρχονται καταρχήν από μια οικεία καθημερινότητα, η οποία όμως παίρνει μια μυθική διάσταση, ιδίως όταν υπάρχουν και άμεσες αναφορές σε πρόσωπα της ελληνικής μυθολογίας.
Είχε ασχοληθεί με την εικονογράφηση βιβλίων γνωστών ποιητών και συγγραφέων στην Ελλάδα και τη Γαλλία (των Ελύτη, Ταχτσή, Καβάφη, Aragon, Apollinaire κ.ά.). Είχε επίσης σχεδιάσει αφίσες και γραμματόσημα.
Ως σκηνογράφος και ενδυματολόγος συνεργάστηκε με το Εθνικό Θέατρο, το Θέατρο Τέχνης του Καρόλου Κουν και άλλους θιάσους, σε παραστάσεις αρχαίου δράματος και σύγχρονων έργων. Επίσης είχε εκδόσει κείμενα του , πεζά και ποιητικά. Το 2000 φιλοτέχνησε έργα για το Σταθμό Μεταξουργείο του αθηναϊκού Μετρό. Έχουν γυριστεί τέσσερις ταινίες για το έργο του, από την ελληνική και τη γαλλική τηλεόραση, ενώ κυκλοφορούν αρκετές μονογραφίες του. Το 1999 βραβεύτηκε από την Ακαδημία Αθηνών και το 2010 τιμήθηκε από τη γαλλική κυβέρνηση με το παράσημο της Legion d’Honneur (Officier des Lettres et des Arts).
Παρουσίασε το έργο του σε περισσότερες από 70 ατομικές εκθέσεις στην Ελλάδα και σε πολλές ευρωπαϊκές πόλεις. Η τελευταία αναδρομική του έκθεση έγινε στην Εθνική Πινακοθήκη (2004), με τίτλο Φασιανός, Μυθολογίες του καθημερινού. Συμμετείχε επανειλημμένα σε ομαδικές εκθέσεις και διεθνείς διοργανώσεις στην Ελλάδα και σε άλλα μέρη του κόσμου (Μπιενάλε Sao Paulo 1971, Μπιενάλε Βενετίας 1972, Ευρωπάλια, Βρυξέλλες 1982, Μπιενάλε Γραφιστικής Μπάντεν - Μπάντεν 1985, κ. ά.).
Λίνα Μενδώνη: Δε θα τον ξεχάσουμε ποτέΗ υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνα Μενδώνη, μόλις πληροφορήθηκε την απώλεια του Αλέκου Φασιανού, έκανε την ακόλουθη δήλωση:
«Ολόκληρο το έργο του Αλέκου Φασιανού, τα χρώματα που γέμισαν τους καμβάδες του, οι «επίπεδες», αλλά πολυδιάστατες μορφές που κυριαρχούν στους πίνακές του, αποπνέουν Ελλάδα. Από τα πρώτα του βήματα, στο εικαστικό του έργο, αλλά και στη δουλειά του για το θέατρο, ο Φασιανός δεν άφησε ρεύματα και επιρροές να αλλοιώσουν τα βασικά, προσωπικά, χαρακτηριστικά του. Είναι από τους κορυφαίους σύγχρονους δημιουργούς της ελληνικότητας στη ζωγραφική. Οι ρίζες του προέρχονται από την παραδοσιακή τέχνη, η τεχνική του από τις σπουδές του δίπλα στον Γιάννη Μόραλη και στη συνέχεια στη Γαλλία, όπου έζησε για μεγάλο διάστημα. Στις μορφές του αναγνωρίζεις τα κυκλαδικά ειδώλια, τα αρχαία ελληνικά αγγεία, τις βυζαντινές εικόνες. Η τέχνη του Αλέκου Φασιανού είναι ταυτόχρονα λαϊκή και υψηλή, γι αυτό και συνεχίζει να είναι από τους πλέον αναγνωρίσιμους, αναγνωρισμένους και αγαπητούς καλλιτέχνες. Ο Αλέκος ήταν αγαπημένος φίλος από του Παπάγου και την Τζια. Δεν ξεχνώ τις μακρές συζητήσεις μας με τον ίδιο και την μητέρα του, διαπρεπή φιλόλογο, η οποία τον δίδαξε την ελληνική τέχνη για την αξία των αυτόραφων ενδυμάτων, το χρώμα στα αρχαία αγάλματα και την μοναδικότητα του αρχαίου δράματος. Στη Τζια, ψάρεμα στις Τρεις Αμμουδιές με τον Τσαρούχη, τον Χάρο, τον Στεφάνου. Μνήμες που δεν θα σβήσουν ποτέ. Κι όταν οι πόροι για την ανασκαφή στην Καρθαία ήταν λιγοστοί, ο Αλέκος πουλούσε πίνακες του και κάλυπτε τις ανάγκες του εργοταξίου μας. Στην Μαρίζα, την Βικτωρία και το Νίκο, που τόσο πολύ αγάπησε, εκφράζω τη βαθειά μου θλίψη. Πέρα από την καλλιτεχνική του παρακαταθήκη ο Αλέκος τους χάρισε την καλοσύνη, την ευγένειά του, την απλότητα και την λιτότητά του, την παιδεία του και το χιούμορ του. Δε θα τον ξεχάσουμε ποτέ.
Νικόλας Γιατρομανωλάκης: Σφράγισε μια ολόκληρη εποχή«Ο Αλέκος Φασιανός σφράγισε μια ολόκληρη εποχή. Η ανθρωποκεντρική του προσέγγιση σε συνδυασμό με την ξεκάθαρη ελληνικότητα της τέχνης του τον καταξίωσε καλλιτεχνικά διεθνώς και παράλληλα τον κατέστησε εξαιρετικά δημοφιλή μεταξύ όλων των Ελλήνων», αναφέρει ο υφυπουργός Πολιτισμού Νικόλας Γιατρομανωλάκης στο συλλυπητήριο μήνυμα του. «Όπως είχε δηλώσει και ο ίδιος, ‘εκφράζω τον άνθρωπο του σήμερα ο οποίος φέρει τη μνήμη όλων όσων προηγήθηκαν.’ Ο Φασιανός, μέσα από την θεματική του, αλλά και το εύρος της δράσης του συνέβαλε στο να κάνει την εικαστική τέχνη πιο οικεία. Εκφράζω τα συλλυπητήριά μου στην οικογένεια του.»
ΠΡΙΝ ΦΥΓΕΤΕ...Φασιανός, Βαρώτσος, Ψυχοπαίδης σχεδιάζουν το νέο μετάλλιο του Μαραθωνίου της ΑθήναςΤο Μουσείο Αλέκου Φασιανού δίνει νέα πνοή στο κέντρο της ΑθήναςΤα χρόνια της Γαλλίας: Μια σπουδαία και από τις πιο προσωπικές εκθέσεις του Φασιανού στην Ύδρα- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Πέθανε ο σπουδαίος ζωγράφος Αλέκος Φασιανός – Η ζωή και το έργο του
- Μήπως τελικά ο Παύλος Πολάκης έχει δίκιο;
- Διπλή ψυχρή εισβολή προ των πυλών - Στο ναδίρ ο υδράργυρος, χιόνια και στην Αττική
- Κρίσιμες ώρες για τον Γιώργο Τρομάρα
- Εύβοια: Πέθανε ο άνδρας τον οποίο η γυναίκα του επιχείρησε να κάψει μέσα στο σπίτι του
- Αργυρούπολη – Αυτός είναι ο 46χρονος που ξυλοκόπησε βάναυσα τη σύντροφό του
- Ασύλληπτη τραγωδία στις Γαλλικές Άλπεις, σκοτώθηκε πεντάχρονο κοριτσάκι στη διάρκεια σκι
- ΤΟΤΕ ΚΑΙ ΤΩΡΑ: Φωτογραφίες που δείχνουν πώς ήταν παλιά τα ταξίδια με τρένο.
- Αντιδράσεις από τον κόσμο της ΑΕΚ – Στο… στόχαστρο Γιαννίκης και Μάνταλος
- Τουλάχιστον 3.000 κόσμος στη Λεωφόρο
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Huffington Post Greece
- Τελευταία Νέα Huffington Post Greece
- Πέθανε ο μεγάλος ζωγράφος Αλέκος Φασιανός
- Σε κρίσιμη κατάσταση στον «Ευαγγελισμό» γυναίκα που ξυλοκοπήθηκε από τον σύντροφό της
- Αυστρία: Υποχρεωτικός εμβολιασμός για όλους τους ενήλικες από τον Φεβρουάριο
- Το απόλυτο με 6 νίκες σε ισάριθμους αγώνες έκανε η Εθνική χάντμπολ
- Κορονοϊός: 10.783 νέα κρούσματα και 95 νεκροί το τελευταίο 24ωρο
- ΥΠΕΞ: Πάγια και αναφαίρετο δικαίωμα της Ελλάδας η επέκταση στα 12 μίλια
- Σεισμός 5,4 Ρίχτερ ανοιχτά του Αγίου Ορους
- Αγρια κόντρα ΝΔ-ΣΥΡΙΖΑ μετά την παρέμβαση Πολάκη σε αστυνομικό έλεγχο για τον κορονοϊό
- Η Φανί Αρντάν απήγγειλε Διονύσιο Σολωμό στη Σορβόνη: Κατάμεστο το αμφιθέατρο
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- Αλέκος Φασιανός (1935-2022), η Ελλάδα μέσα του
- ΗΠΑ: Δηλητηρίασε τη σύντροφό του ρίχνοντας στα ποτά της καθαριστικό για παρμπρίζ
- Sleepy chicken: Η viral συνταγή στο Tik Tok που μπορεί να προκαλέσει δηλητηρίαση
- Έφυγε από τη ζωή ο σπουδαίος ζωγράφος Αλέκος Φασιανός
- Καιρός: Έρχεται κακοκαιρία – Μια σίγουρη και μία πιθανή ψυχρή εισβολή
- Ισόπαλο 0-0 το ντέρμπι Λεβαδειακού-Καλαμάτας στη Super League 2
- Παναθηναϊκός – Ολυμπιακός 0-0: Λευκή ισοπαλία στην «Λεωφόρο»
- Δεν αξιοποίησε τις ευκαιρίες ο ΠΑΣ- Έμεινε στο 1-1 με τον Ατρόμητο
- Τραμπ... έτοιμος για επιστροφή: Επανέλαβε τα περί νοθείας και επιτέθηκε σε Μπάιντεν
- Όλα μηδέν στο ντέρμπι της Λεωφόρου! Καλύτερος ο Παναθηναϊκός, παθητικός ο Ολυμπιακός που έπαιξε για να μην χάσει