Σφήκες: Χωρίς «θράσος και ναρκισσισμό» δεν θα ήταν Κιτσοπούλου
Το Παρασκευοσάββατο 14-15 Ιουλίου, η πρωτοποριακή προσέγγισή της ηθοποιού, συγγραφέως και σκηνοθέτιδας Λένας Κιτσοπούλου στους «Σφήκες», του Αριστοφάνη, ξεσήκωσε μία από τις πιο σφοδρές θύελλες οργισμένων αντιδράσεων που έχουμε δει μέχρι σήμερα για παράσταση που ανέβηκε στο αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου.
Με ένα σωρό θεατές να σηκώνονται και να φεύγουν από τις θέσεις τους, τις αρνητικές κριτικές να πέφτουν βροχή και τα υβριστικά σχόλια στα social-media να δίνουν και να παίρνουν, παρόλο που δεν κατάφερα να
Στο ανοιχτό θέατρο, που θυμίζει και κάτι από σχολικό προαύλιο, η πολυσηζητημένη, υπερφυσικού μεγέθους μπασκέτα, δεν έμοιαζε τόσο «βέβηλη» όσο στο αρχαίο θέατρο.
Το κοινό αρχικά υποδέχτηκαν δύο φύλακες με πορτοκαλί φωσφοριζέ αμάνικα, ένας άντρας με το «πατροπαράδοτο ελληνικό λευκό φανέλο», δεμένος από το πόδι, σαν άγριο θηρίο και ένας αλλόκοτος νεαρός, ντυμένος μοντέρνα.
Ο αλλόκοτος νεαρός -που στο έργο του Αριστοφάνη φέρει το όνομα «Βδελυκλέων» (Πάνος Παπαδόπουλος), ενώ στην Κιτσοπούλου είναι απλώς ο «γιος» ξεκινά περιγράφοντας το δράμα που ζει. Μας εξηγεί πως ο δεμένος «φανελοφόρος» είναι ο πατέρας του, ο Κλέων (Θοδωρής Σκυφτούλης), που διέπεται από την εμμονή να δικάζει τους πάντες και τα πάντα και γι′ αυτό, τον κρατούν έγκλειστο.
KλέωνΣτο πρωτότυπο έργο του Αριστοφάνη, ο Βδελυκλέων έχει φυλακίσει στο σπίτι τον δικαστή πατέρα του, τον Φιλοκλέωνα, προκειμένου να τον εμποδίσει να παρευρίσκεται στο δικαστήριο και να θεραπευτεί επιτέλους από τη δικομανία του.
Όταν όμως οι συνάδελφοί του, οι άλλοι δικαστές, περνούν από το σπίτι για να τον πάρουν, ο Φιλοκλέων επιχειρεί να δραπετεύσει. Στην αρχαία εκδοχή οι δικαστές φέρουν στα κοστούμια τους ένα κεντρί (εξού και σφήκες). Το κεντρί συμβολίζει τη δικαστική εξουσία, την οποία επιστρατεύουν για να διαλύουν ζωές, ως επί το πλείστον αθώων ανθρώπων, για το συμφέρον ή απλώς για το κέφι τους.
Ο γιος του την τελευταία στιγμή τον εμποδίζει και πείθει τον πατέρα του να μείνει στο σπίτι και να δικάζει τα «οικιακά» αδικήματα, ώσπου σταδιακά να γιατρευτεί από το πάθος της δικομανίας.
Η Κιτσοπούλου, που μέσα από το δελτίο τύπου της παράστασης αναφερόταν ξεκάθαρα πως επρόκειτο να παρουσιάσει μια ελεύθερη απόδοση του έργου, κράτησε ως πηγή έμπνευσης την κεντρική ιδέα. Για εμένα «κράτησε την ιδέα» με τρομερό σεβασμό και ψυχική σύνδεση με το θέμα, το ύφος, το πνεύμα του έργου και παρουσίασε ένα σύγχρονο πόνημα, ομολογουμένως «αυθάδικο» και αντίστοιχα καινοτόμο όπως ήταν και του Αριστοφάνη για την εποχή του.
Με αφετηρία τους κεντρικούς χαρακτήρες ενός δικομανή πατέρα και του γιου του και τη βασική σκέψη του έργου, που σατιρίζει άγρια έννοιες και θεσμούς όπως η Δημοκρατία και η Δικαιοσύνη, έφερε την αρχαία κωμωδία πιο κοντά στο παρόν. Με άλλα λόγια κατάφερε ένα ελάχιστα προβεβλημένο έργο, που παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 422 π.Χ., να μας πει κάτι στο σήμερα.
Τι θέλησε να μας πειΟ Κλέων της Κιτσοπούλου, με το φανέλο και τη γαλανόλευκη αθλητική παλιοφόρμα, στις αποχρώσεις της σημαίας μας -αλλά και του Twitter και του Facebook αν το σκεφτεί κανείς-, δικάζει τους πάντες και τα πάντα. Είναι ένας «Ελληνάρας», που δεμένος χειροπόδαρα και χωρίς να ξεμυτίζει από την αυλή του σπιτιού του -και για μας χωρίς να σηκώνει το βλέμμα πέρα από την οθόνη του κινητού του-, έχει γνώμη για τους πάντες και τα πάντα. Ορίζει ο ίδιος το σωστό και το λάθος, το δίκαιο και το άδικο, το ηθικό και το ανήθικο, το άσχημο και το ωραίο.
Από το σημείο που προαυλίζεται ο Κλέων, κάνουν παρέλαση φιγούρες τις Ελληνικής κοινωνίας κλασικές και εικονογραφημένες: Η Ελληνίδα μάνα και ο μαμάκιας γιος, ο απροστάτευτός τουρίστας και η «βαριά βιομηχανία» που εκπροσωπεί, η γυναίκα που κρίνεται, παρενοχλείται, βιάζεται συνεχώς και αδιαλείπτως και κανείς δεν είδε ούτε κι άκουσε τίποτα, οι γκαφατζήδες αστυνόμοι, που χρειάζονται οι ίδιοι κάποιον να τους φυλάει, ο «σκυλάραπας» που όταν αναδείχθηκε σε σταρ του NBA έγινε «δικό μας παιδί», ο χοντρός που κυριολεκτικά και μεταφορικά δεν χωράει σε καμιά συντροφιά, οι γκέι που τολμούν να διεκδικούν δικαίωμα στον γάμo.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη Εθνικό Θέατρο Ελλάδας (N.T.G.) (@g.n.theatre)
Δεν μας νοιάζει όταν συμβαίνει στη ζωή, στη σκηνή μας θίγειΜε ευφυείς ατάκες, πολύ σκληρό χιούμορ και ακόμα πιο σκληρή γλώσσα έπεσαν στο τραπέζι υποθέσεις του δικαστικού και του αστυνομικού ρεπορτάζ, που ενώ απασχόλησαν την κοινή γνώμη, το δίκαιο «άργησε μια μέρα».
Δολοφονημένοι τουρίστες που «ας πρόσεχαν κι ας μην έβγαιναν για τζόγκιν στα σκοτεινά», κακοποιημένες γυναίκες που «κι αυτές ας πρόσεχαν κι ας ντύνονταν σεμνά», φονιάδες που αθωώθηκαν επειδή «στη γειτονιά ποτέ δεν είχαν δώσει δικαιώματα», περιστατικά αστυνομικής βίας, που πλέον έχουν καταστεί κομμάτι της καθημερινότητας σε σημείο που σχεδόν πλήττουμε να ακούμε γι′ αυτά.
Κι ενώ ορισμένες κριτικές, όπως εκείνη της Τώνιας Καραόγλου έκαναν λόγο για απουσία νήματος στη δομή του κειμένου, αυτό το αποσπασματικό, το συγκεχυμένο, το κοινώς «τουρλουμπούκι» που -πράγματι- υπήρξε στη σκηνή, είναι -όμως και- συνώνυμο της ελληνικής πραγματικότητας.
Ασυνάρτητες, ελλιπείς και αντιφατικές πληροφορίες, μέσω των κοινωνικών δικτύων πέφτουν επάνω μας σαν καταιγίδα και μας πιέζουν να εκφράσουμε σώνει και καλά μια «άποψη». Λες και είναι έγκλημα να μην σχηματίζουμε για όλα μια γνώμη και αδίκημα σε καποιες περιπτώσεις να μην έχουμε τι να πούμε. Να μένουμε ενεοί μπροστά στις εξελίξεις.
Συνεπώς, όπως ο Κλέων, πέφτουμε κι εμείς στην παγίδα να μιλάμε για πράγματα και υποθέσεις που ούτε τα γνωρίζουμε, ούτε μπορούμε να ορίσουμε την έκβασή τους. Να «δικάζουμε», αγνοώντας το πόσο καθοριστικά μπορεί να επηρεάσει η επικριτική μας διάθεση τους γύρω μας.
Και τελικά, όλες αυτές οι γνώμες, σχηματίζουν μια ασφυκτική αλυσίδα, που εγκλωβίζει ακόμα και εμάς τους ίδιους, που ασκούμε την κρτική. Καταλήγουμε να έχουμε αυστηρές και συγκεκριμένες αναπαραστάσεις του τι «περνάει» και του τι «δεν περνάει» σε μια κοινωνία.
Κορυφαία στιγμή του διπόλου «εγκρίνεται-απορρίπτεται» η σκηνή όπου ο Κλέων, βάζει στο κέντρο της σκηνής δύο ηθοποιούς: Αριστερά έναν υπέρβαρο άντρα και δεξιά μια «καλλίγραμμη γυναίκα». Στη συνέχεια δείχνοντας με το δάχτυλο ωρύεται επαναλαμβάνοντας πέντε φορές πως αυτό που βλέπουμε αριστερά είναι το «λάθος», ενώ αυτό που βλέπουμε δεξιά, το «σωστό».
Eξίσου δυνατή εικόνα ήταν η τετράδα των αστυνομικών με τα γιγάντια καπέλα. Τεράστια καπέλα σε μικροσκοπικά κεφάλια, σε σημείο που όλη αυτή η εξουσία τους έκανε να μην ξεχωρίζουν πια ούτε τη μύτη τους -κυριολεκτικά και μεταφορικά-, πόσω μάλλον να βλέπουν το έγκλημα ή το άδικο.
Και φυσικά, κάτι που θα μας μείνει, ο γορίλας-ψηφοφόρος που δεν χωράει στο παραβάν και επιλέγει τελικά να το γκρεμίσει ολοσχερώς, μαζί με άλλα σκηνικά αντικείμενα. Όχι επειδή τον εμπόδιζαν να περάσει, απλώς επειδή «του την έσπασαν».
Τελικά, οι αστυνομικοί συλλαμβάνουν τον γορίλα, αφήνοντας αιχμές ότι το θηρίο ήταν ο μοναδικός «εγκληματίας» που θα μπορούσαν ποτέ να πιάσουν και ενδεχομένως στέλνοντας ένα μήνυμα για τη θανάτωση του χιμπατζή στο Αττικό Ζωολογικό Πάρκο, τον περσινό Ιούνιο και όλα τα περιστατικά κακοποίησης ζώων που μένουν ατιμώρητα και έχουν πολλαπλασιαστεί σε ανησυχητικό βαθμό.
ΚαταλήγονταςΠράγματι, η σκηνοθέτις έφερε στο σανίδι πολλά αντιφατικά στοιχεία-«περιπτωσάρες», που με μια πρώτη ματιά, φαίνονταν να μην έχουν μεταξύ τους την παραμικρή σύνδεση. Κι όμως, είχαν ένα σημαντικό κοινό: Αποτελούσαν αντιπροσωπευτικά στιγμυότυπα της καθημερινότητα μας και διεκδικούσαν όλα τους μια θέση στην Ελληνική επικαιρότητα.
Γνωστή μου πήγε να δει #σφηκες στην Επίδαυρο και μου είπε:
«Σε μισή ώρα άδειασε το θέατρο. Έφευγαν φωνάζοντας «ντροπή και αίσχος. Ο μόνος λόγος που δεν έφυγα στα πρώτα 30 λεπτά ήταν για να δω ποσό χειρότερο μπορεί να γίνει. Τελικά όσο πέρναγε η ώρα γινόταν ακόμη χειρότερο.»
Και καθώς έσκαγαν ένα-ένα τα ευτράπελα επάνω στη σκηνή, πράγματι η Κιτσοπούλου μου ενέπνευσε κι εμένα το ερώτημα «Τι άλλο θα δούμε;». Αυτή θεωρώ πως είναι και η επιτυχία της. Μου ξύπνησε το συναίσθημα που βιώνω κάθε μέρα στην αίθουσα σύνταξης και πιστεύω ότι ταυτίζεται και ο Έλληνας αναγνώστης-χρήστης των Social Media: Το «Πόση παράνοια θα αντέξει και σήμερα η στήλη ”Κοινωνία”;»
Κιτσοπούλου
Κιτς, όνομα και πράμα#Σφιγγες#Κιτσοπουλου#επιδαυρος
Για την αισθητική του κιτς, ήταν πράγματι διάχυτη. Και ίσως ήταν μια συνειδητή επιλογή που έθιγε -κυριολεκτικά και μεταφορικά- την αισθητική του Νεοέλληνα και του κράτους, που παρά την κιτς τους υπόσταση, επιθυμούν διακαώς να δείχνουν τρομερά «κυριλέ και οργανωμένοι» στους «απ′ έξω».
Τέλος, χωρίς να έχω έρθει σε επαφή με το κείμενο του Αριστοφάνη, θεωρώ πως σε δυο ατάκες των πρωταγωνιστών (γιου-πατέρα), η Κιτσοπούλου χώρεσε όλο το νόημα του έργου του τεράστιου κωμωδιογράφου:
-Ποιος το δίκαιο* στη χώρα αυτή ορίζει;
-Αυτός που μες στις αίθουσες ξέρει να κερδίζει**.
*(Ή αλλιώς ποιος το ηθικό, το ωραίο και το αποδεκτό ορίζει)
**(Δηλαδή αυτός που έχει τα μέσα με το μέρος του. Είτε το μέσο είναι η τηλεόραση, είτε είναι τα κοινωνικά δίκτυα)
Αναφορικά με τις κριτικές και τα σχόλια περί «ύβρεως της Κιτσοπούλου απέναντι στον Αριστοφάνη»Αν λάβουμε υπόψη τα ιστορικά δεδομένα, αυτά θέλουν τον Αθηναίο κωμωδιογράφο τρομερά χιουμορίστα, που με περίσσεια τόλμη καυτηρίαζε τους δημαγωγούς, τους σοφιστές και τον δήμο της Αθήνας, δηλαδή τους πολιτικούς, τους δικηγόρους και τους συμπολίτες του. Επομένως, η παράσταση της Λένας Κιτσοπούλου είναι τόσο «Αριστοφανική» όσο ο ίδιος ο Αριστοφάνης.
Ο κύκλος των παραστάσεων θα ολοκληρωθεί στις 22 Σεπτεμβρίου, στο Θέατρο Βράχων, στις 21:00.
Πριν φύγετε...Μήπως η συζήτηση για την Επίδαυρο είναι λίγο υποκριτική;Καλέ εγώ για γήπεδο ξεκίνησα, πώς βρέθηκα Επίδαυρο; Τέλος πάντων ας κάτσω, το ίδιο είναιΘέατρο του Νέου Κόσμου: Δεκαεννέα παραστάσεις σε πέντε σκηνές τη νέα σεζόν- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Κορωνοϊός: Έφτασε στην Ελλάδα η παραλλαγή «Pirola» – Παγώνη: Ο κόσμος πρέπει να αρχίσει να προσέχει
- Λούρδη Λεόν: Η κόρη της Μαντόνα δεν άφησε τίποτα στην φαντασία στο γκαλά της Vogue στην Ισπανία
- Οι μοναδικοί 8 παίκτες του Survivor που κάλεσε ο Γιώργος Αγγελόπουλος στον γάμο του
- Έρχεται τριπλή απειλή από γρίπη, κορωνοϊό και RSV - «Θωρακιστείτε εγκαίρως»
- Απάντηση ΑΔΕΔΥ για Κασσελάκη: «Καμία συνάντηση»
- Μεγάλο άλμα της Ελλάδας στην βαθμολογία της UEFA
- Σεισμός τώρα στον Κορινθιακό - Βόρεια του Κιάτου το επίκεντρο (pics)
- Επιστήμονες δημιουργούν μαύρη τρύπα – Επιβεβαιώνεται ο Stephen Hawking
- Νέα Υόρκη: Δύο νεκροί και δεκάδες τραυματίες από ανατροπή λεωφορείου με μαθητές – Σε κρίσιμη κατάσταση πέντε άτομα
- Τζάκρη στον ΣΚΑΪ: Σαρδάμ του Κασσελάκη για τα κατεχόμενα
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Huffington Post Greece
- Αρμενία σε ΓΣ ΟΗΕ: "Εθνοκάθαρση και μαζικές θηριωδίες" στο Ναγκόρνο Καραμπάχ από το Αζερμπαϊτζάν
- Η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν κηρύσσει πόλεμο στους λύκους της Ευρώπης
- Μητσοτάκης στον ΟΗΕ: Καλώ για τη δημιουργία παγκόσμιας συμμαχίας απέναντι στην κλιματική κρίση
- Σύγχρονη μονογαμία: Πώς διαφέρει από μια αποκλειστική σχέση
- Οι μαγικοί κήποι της οικίας Μοχάμεντ Αλι Καβάλας κι η εκστρατεία για τη σωτηρία της μέλισσας
- Πέντε τροφές που πρέπει πάση θυσία να αποφύγουμε πριν πέσουμε για ύπνο
- Το μεγαλύτερο και πιο βρωμερό λουλούδι στον κόσμο κινδυνεύει με εξαφάνιση
- Ανακαλύφθηκε αρχαίο ρωμαϊκό «ψυγείο» με κρασί και οστά ζώων
- Σφήκες: Χωρίς «θράσος και ναρκισσισμό» δεν θα ήταν Κιτσοπούλου
- «Σ’ ευχαριστώ Λουκιανέ»: Ποιοι θα τραγουδήσουν στη συναυλία - αφιέρωμα στον Λυκαβηττό
- Τελευταία Νέα Huffington Post Greece
- Σφήκες: Χωρίς «θράσος και ναρκισσισμό» δεν θα ήταν Κιτσοπούλου
- Αρμενία σε ΓΣ ΟΗΕ: "Εθνοκάθαρση και μαζικές θηριωδίες" στο Ναγκόρνο Καραμπάχ από το Αζερμπαϊτζάν
- Η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν κηρύσσει πόλεμο στους λύκους της Ευρώπης
- Μητσοτάκης στον ΟΗΕ: Καλώ για τη δημιουργία παγκόσμιας συμμαχίας απέναντι στην κλιματική κρίση
- Σύγχρονη μονογαμία: Πώς διαφέρει από μια αποκλειστική σχέση
- Πέντε τροφές που πρέπει πάση θυσία να αποφύγουμε πριν πέσουμε για ύπνο
- Οι μαγικοί κήποι της οικίας Μοχάμεντ Αλι Καβάλας κι η εκστρατεία για τη σωτηρία της μέλισσας
- Ανακαλύφθηκε αρχαίο ρωμαϊκό «ψυγείο» με κρασί και οστά ζώων
- «Σ’ ευχαριστώ Λουκιανέ»: Ποιοι θα τραγουδήσουν στη συναυλία - αφιέρωμα στον Λυκαβηττό
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- 14 σεισμοί μέσα σε 12 ώρες στον Κορινθιακό κόλπο
- Πολύωρο “σκοτάδι” σήμερα σε περιοχές των Σερρών
- «Piraeus Taste Festival: Sea Food and More»: Αρχίζει το γαστρονομικό φεστιβάλ του Δήμου Πειραιά
- Η McLaren ανακοίνωσε τον νικητή του 24ωρου Le Mans ως αναπληρωτή οδηγό της για το 2024
- Γαλλία (6η αγωνιστική): Ντέρμπι κορυφής στο Πριγκιπάτο
- Ποιοι είναι οι νέοι αρχηγοί της Αναντολού Εφές
- Μέσι: «Θα αγωνιστώ με την Αργεντινή στο Κόπα Αμέρικα»
- Λάθος ολκής από τον Κασσελάκη με το «δικό τους κρατίδιο στα Κατεχόμενα» – «Ήμουν κουρασμένος» δικαιολογήθηκε – Αχτσιόγλου: «Έχει άγνοια»
- Στην Κύπρο το ένα πεντάρι του Τζόκερ - Πού παίχτηκε και πόσα κέρδισε
- Ν. Ηλιόπουλος: Η δήλωση του Κασσελάκη για τα Κατεχόμενα δεν ήταν λεκτικό λάθος, αλλά άγνοια