Σοφία Βέμπο: Η «τραγουδίστρια της Νίκης» που ταυτίστηκε με το έπος του 1940 - «Παιδιά της Ελλάδος παιδιά»
Η φωνή της είναι ταυτισμένη με το αλβανικό έπος του 1940. Η ίδια είχε αναλάβει να εμψυχώσει τους Έλληνες που πολεμούσαν τους Ιταλούς στα ελληνοαλβανικά σύνορα. Η Σοφία Μπέμπου ή αλλιώς Σοφία Βέμπο όπως έμεινε στην ιστορία γεννήθηκε το 1910 στην Καλλίπολη της Ανατολικής Θράκης.
Μετά τη Μικρασιατική καταστροφή, η οικογένειά της εγκαταστάθηκε στην Τσαριτσάνη του νομού Λάρισας και κατόπιν στο Βόλο, όπου οι γονείς της εργάστηκαν ως καπνεργάτες.
Ξεκίνησε την καλλιτεχνική της πορεία τυχαία το 1930, τραγουδώντας σ' ένα ζαχαροπλαστείο της Θεσσαλονίκης
για να συνεισφέρει οικονομικά στο σπίτι της. Τρία χρόνια αργότερα κατέβηκε στην Αθήνα, όπου προσελήφθη από τον θεατρικό επιχειρηματία Φώτη Σαμαρτζή στο «Κεντρικόν», προκειμένου να συμμετάσχει στην επιθεώρηση «Παπαγάλος 1933».
Την ίδια περίοδο υπέγραψε και το πρώτο της συμβόλαιο στη δισκογραφική εταιρία Columbia, ερμηνεύοντας ερωτικά τραγούδια της εποχής και λόγω της ιδιαίτερης μπάσας φωνής της η καταξίωση δεν άργησε να έρθει.
«Παιδιά της Ελλάδος, παιδιά»
Το 1940 τα σύννεφα του πολέμου είχαν ήδη αρχίσει να κάνουν την εμφάνισή τους στον ορίζοντα. Από τις αρχές του έτους η ίδια ανεβάσει ορισμένες θεατρικές παραστάσεις. Έψαχνε όμως ένα τραγούδι με τοπικό ιδίωμα της ελληνικής υπαίθρου. Αρκετοί της έστειλαν διάφορα δημοτικά τραγούδια της εποχής.
Η ίδια επέλεξε τελικά ένα από την περιοχή της που φέρεται να τραγουδούσε παλαιότερα η μητέρα της. Ήταν το τραγούδι «Στ' Λάρισ' βγαίν' ο αυγερινός». Όταν η Βέμπο το ολοκλήρωσε με ιδιαίτερο ενθουσιασμό, ίσως και από φόρτο αναμνήσεων το έδωσε στον Κ. Γιαννίδη, λίγο για να το παίξει σε πρόβα, εκείνος διαβάζοντάς το αρνήθηκε έντονα λέγοντάς της:
-Είσαι καλά Σοφία μου που θα παίξω εγώ αυτό το βλαχοτράγουδο; Παραιτούμαι!
Μετά όμως από την επιμονή της Σοφίας και του θεατρικού επιχειρηματία Α. Μακέδου τελικά ο Κ. Γιαννίδης με κρύα καρδιά άρχισε να το παίζει. Στη πρώτη παράσταση που ακολούθησε έγινε χαλασμός. Το θεατρικό κοινό τέσσερις φορές υποχρέωσε τη Σοφία Βέμπο να επανέλθει στη σκηνή. Όταν μετά την παράσταση εκείνη ρώτησε ο επιχειρηματίας τον Κ. Γιαννίδη τη γνώμη του, εκείνος απάντησε:
«Μα δεν είδατε; Μας το τραγούδησε με σκέρτσα που δεν την έφτανε ο χώρος της σκηνής, μας το τραγούδησε ακουμπισμένη στο πιάνο, μας το τραγούδησε ακουμπισμένη πάνω στη κουΐντα, μας το τραγούδησε με την πλάτη στο κοινό, μόνο ανάσκελα που δεν μας το τραγούδησε».
Λίγους μήνες μετά κηρύχθηκε ο ελληνοϊταλικός πόλεμος. Χιλιάδες έλληνες ανέβηκαν στα βουνά της Αλβανίας και με απαράμιλλο ηρωισμό κατάφεραν να αντιμετωπίσουν τους Ιταλούς. Η Σοφία Βέμπο ανέλαβε την εμψύχωση των στρατιωτών. Με πατριωτικά και σατιρικά τραγούδια κατάφερε να γίνει σύμβολο του αλβανικού έπους. Η φωνή που έδινε δύναμη στους έλληνες στρατιώτες. Η Βέμπο πρωταγωνίστησε επίσης σε επιθεωρήσεις που προσάρμοζαν το θέμα τους στην πολεμική επικαιρότητα. Την ίδια περίοδο σε μια συμβολική πράξη προσέφερε στο Ελληνικό Ναυτικό 2.000 χρυσές λίρες.
Όταν τα ναζιστικά στρατεύματα εισήλθαν στην Αθήνα φυγαδεύτηκε στη Μέση Ανατολή, όπου συνέχιζε να τραγουδά για τα εκεί ελληνικά και συμμαχικά στρατεύματα. Η ίδια χαρακτηρίστηκε ως η «Τραγουδίστρια της Νίκης».
Η μεταπολεμική καριέρα
Το 1949 απέκτησε δική της θεατρική στέγη στο Μεταξουργείο. Σε μια εποχή που θέατρα έκλειναν και μετατρέπονταν σε κινηματογράφους, η Βέμπο επανέφερε την επιθεώρηση, ανεβάζοντας έργα που διατήρησαν ζωντανή την παράδοση της λαϊκής σάτιρας και καθιέρωσαν τους μεγάλους κωμικούς μας. Ταυτόχρονα, έβαλε τα θεμέλια μιας καινούριας εποχής για το ελληνικό τραγούδι, λανσάροντας το «αρχοντορεμπέτικο».
Το 1959 πρωταγωνίστησε στην κινηματογραφική ταινία «Στουρνάρα 288», όπου υποδύθηκε μια διάσημη τραγουδίστρια που ξεχάστηκε από τους θαυμαστές της κι εργαζόταν ως καθηγήτρια πιάνου. Είχε προηγηθεί η συμμετοχή της το 1955 στην κλασσική «Στέλλα» και το 1938 στην «Προσφυγοπούλα», όπου είχε κάνει και το ντεμπούτο της στη μεγάλη οθόνη.
Στα μέσα της δεκαετίας του '60 άρχισε να αραιώνει τις θεατρικές εμφανίσεις της και στις αρχές της επόμενης δεκαετίας αποσύρθηκε οριστικά. Την περίοδο 1967-1974 συμμετείχε στον αντιδικτατορικό αγώνα. Τη βραδιά του «Πολυτεχνείου» άνοιξε το σπίτι της κι έκρυψε φοιτητές, τους οποίους αρνήθηκε να παραδώσει όταν η ασφάλεια χτύπησε την πόρτα της.
Πέθανε στις 11 Μαρτίου του 1978 και η κηδεία της μετατρέπεται σ' ένα πάνδημο συλλαλητήριο.
Πηγή sansimera.gr, wikipedia.gr
Μετά τη Μικρασιατική καταστροφή, η οικογένειά της εγκαταστάθηκε στην Τσαριτσάνη του νομού Λάρισας και κατόπιν στο Βόλο, όπου οι γονείς της εργάστηκαν ως καπνεργάτες.
Ξεκίνησε την καλλιτεχνική της πορεία τυχαία το 1930, τραγουδώντας σ' ένα ζαχαροπλαστείο της Θεσσαλονίκης
Την ίδια περίοδο υπέγραψε και το πρώτο της συμβόλαιο στη δισκογραφική εταιρία Columbia, ερμηνεύοντας ερωτικά τραγούδια της εποχής και λόγω της ιδιαίτερης μπάσας φωνής της η καταξίωση δεν άργησε να έρθει.
«Παιδιά της Ελλάδος, παιδιά»
Το 1940 τα σύννεφα του πολέμου είχαν ήδη αρχίσει να κάνουν την εμφάνισή τους στον ορίζοντα. Από τις αρχές του έτους η ίδια ανεβάσει ορισμένες θεατρικές παραστάσεις. Έψαχνε όμως ένα τραγούδι με τοπικό ιδίωμα της ελληνικής υπαίθρου. Αρκετοί της έστειλαν διάφορα δημοτικά τραγούδια της εποχής.
Η ίδια επέλεξε τελικά ένα από την περιοχή της που φέρεται να τραγουδούσε παλαιότερα η μητέρα της. Ήταν το τραγούδι «Στ' Λάρισ' βγαίν' ο αυγερινός». Όταν η Βέμπο το ολοκλήρωσε με ιδιαίτερο ενθουσιασμό, ίσως και από φόρτο αναμνήσεων το έδωσε στον Κ. Γιαννίδη, λίγο για να το παίξει σε πρόβα, εκείνος διαβάζοντάς το αρνήθηκε έντονα λέγοντάς της:
-Είσαι καλά Σοφία μου που θα παίξω εγώ αυτό το βλαχοτράγουδο; Παραιτούμαι!
Μετά όμως από την επιμονή της Σοφίας και του θεατρικού επιχειρηματία Α. Μακέδου τελικά ο Κ. Γιαννίδης με κρύα καρδιά άρχισε να το παίζει. Στη πρώτη παράσταση που ακολούθησε έγινε χαλασμός. Το θεατρικό κοινό τέσσερις φορές υποχρέωσε τη Σοφία Βέμπο να επανέλθει στη σκηνή. Όταν μετά την παράσταση εκείνη ρώτησε ο επιχειρηματίας τον Κ. Γιαννίδη τη γνώμη του, εκείνος απάντησε:
«Μα δεν είδατε; Μας το τραγούδησε με σκέρτσα που δεν την έφτανε ο χώρος της σκηνής, μας το τραγούδησε ακουμπισμένη στο πιάνο, μας το τραγούδησε ακουμπισμένη πάνω στη κουΐντα, μας το τραγούδησε με την πλάτη στο κοινό, μόνο ανάσκελα που δεν μας το τραγούδησε».
Λίγους μήνες μετά κηρύχθηκε ο ελληνοϊταλικός πόλεμος. Χιλιάδες έλληνες ανέβηκαν στα βουνά της Αλβανίας και με απαράμιλλο ηρωισμό κατάφεραν να αντιμετωπίσουν τους Ιταλούς. Η Σοφία Βέμπο ανέλαβε την εμψύχωση των στρατιωτών. Με πατριωτικά και σατιρικά τραγούδια κατάφερε να γίνει σύμβολο του αλβανικού έπους. Η φωνή που έδινε δύναμη στους έλληνες στρατιώτες. Η Βέμπο πρωταγωνίστησε επίσης σε επιθεωρήσεις που προσάρμοζαν το θέμα τους στην πολεμική επικαιρότητα. Την ίδια περίοδο σε μια συμβολική πράξη προσέφερε στο Ελληνικό Ναυτικό 2.000 χρυσές λίρες.
Όταν τα ναζιστικά στρατεύματα εισήλθαν στην Αθήνα φυγαδεύτηκε στη Μέση Ανατολή, όπου συνέχιζε να τραγουδά για τα εκεί ελληνικά και συμμαχικά στρατεύματα. Η ίδια χαρακτηρίστηκε ως η «Τραγουδίστρια της Νίκης».
Η μεταπολεμική καριέρα
Το 1949 απέκτησε δική της θεατρική στέγη στο Μεταξουργείο. Σε μια εποχή που θέατρα έκλειναν και μετατρέπονταν σε κινηματογράφους, η Βέμπο επανέφερε την επιθεώρηση, ανεβάζοντας έργα που διατήρησαν ζωντανή την παράδοση της λαϊκής σάτιρας και καθιέρωσαν τους μεγάλους κωμικούς μας. Ταυτόχρονα, έβαλε τα θεμέλια μιας καινούριας εποχής για το ελληνικό τραγούδι, λανσάροντας το «αρχοντορεμπέτικο».
Το 1959 πρωταγωνίστησε στην κινηματογραφική ταινία «Στουρνάρα 288», όπου υποδύθηκε μια διάσημη τραγουδίστρια που ξεχάστηκε από τους θαυμαστές της κι εργαζόταν ως καθηγήτρια πιάνου. Είχε προηγηθεί η συμμετοχή της το 1955 στην κλασσική «Στέλλα» και το 1938 στην «Προσφυγοπούλα», όπου είχε κάνει και το ντεμπούτο της στη μεγάλη οθόνη.
Στα μέσα της δεκαετίας του '60 άρχισε να αραιώνει τις θεατρικές εμφανίσεις της και στις αρχές της επόμενης δεκαετίας αποσύρθηκε οριστικά. Την περίοδο 1967-1974 συμμετείχε στον αντιδικτατορικό αγώνα. Τη βραδιά του «Πολυτεχνείου» άνοιξε το σπίτι της κι έκρυψε φοιτητές, τους οποίους αρνήθηκε να παραδώσει όταν η ασφάλεια χτύπησε την πόρτα της.
Πέθανε στις 11 Μαρτίου του 1978 και η κηδεία της μετατρέπεται σ' ένα πάνδημο συλλαλητήριο.
Πηγή sansimera.gr, wikipedia.gr
-- This feed and its contents are the property of The Huffington Post, and use is subject to our terms. It may be used for personal consumption, but may not be distributed on a website.
Keywords
σοφια, huffington post, θεσσαλονικη, αθηνα, θεατρο, columbia, στουρναρας, συμμετοχή, κηδεία, wikipedia, feed, property, huffington, Καλή Χρονιά, δημοτικα τραγουδια, το θεμα, γνωμη, θεμα, καριερα, μητερα, ρωτησε, τραγουδια, βουνα, βραδια, γινει, γονεις, δυναμη, δικη, εγινε, εμψυχωση, εργα, εμφάνιση, εποχη, εταιρια, κηδεία, ιδια, η φωνη, θεατρα, μηνες, μικρασιατικη καταστροφη, ναυτικο, οθονη, οικογενεια, πιανο, πορτα, συμμετοχή, σπιτι, τραγουδιστρια, τρια, φωνη, ασφαλεια, columbia, δημοτικα, ελληνικα, εμφανισεις, huffington post, huffington, ιδιαιτερο, feed, καρδια, property, σκηνη, ζαχαροπλαστειο
Τυχαία Θέματα
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- ΑΠΡΟΟΠΤΑ ΣΤΗΝ ΠΑΡΕΛΑΣΗ – Η Μαθήτρια και το “ατύχημα” της
- Αύξηση των τελών κυκλοφορίας αντί ΦΠΑ στα ιδιωτικά σχολεία
- Γιατί πρέπει να πίνετε ένα ποτήρι χλιαρό νερό κάθε πρωί
- Καταργείται η 35ετία για τη σύνταξη
- Ολη η αλήθεια μετά τον σάλο για το κρέας
- Kαι νέο ψαλίδισμα
- Η τυρόπιτα φοράει τα γιορτινά της
- Στρατιωτική παρέλαση στη Θεσσαλονίκη-Το πρόγραμμα και οι κυκλοφοριακές ρυθμίσεις
- Διευρύνει το ρόστερ ο Παναθηναϊκός
- Διακόπτεται η κυκλοφορία στον Ωρωπό
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Huffington Post Greece
- Η μεγάλη στρατιωτική παρέλαση στη Θεσσαλονίκη
- 10 επιστημονικά αποδεδειγμένοι τρόποι για να σταθείτε σε έναν φίλο σας που σας έχει ανάγκη
- Μπορεί η Ιβηρική να γίνει η νέα «Μέκκα» των ευρωπαϊκών startups;
- Ο 96χρονος Στέλιος Γιώτας στρατιώτης στο πλευρό του πρώτου Έλληνα πεσόντα Αξιωματικού, Αλέξανδρου Διάκου, μιλά στη HuffPost για το Έπος του '40
- Σοφία Βέμπο: Η «τραγουδίστρια της Νίκης» που ταυτίστηκε με το έπος του 1940 - «Παιδιά της Ελλάδος παιδιά»
- Αυτή η μικρή λεπτομέρεια ίσως αποδεικνύει ότι εκείνος ο χαρακτήρας του «Walking Dead» είναι ζωντανός
- «Αυτοί οι άντρες πέρασαν από την κόλαση για εσάς»: Η προπαγάνδα στο Β' Παγκόσμιο Πόλεμο μέσα από 30 αφίσες
- ΗΠΑ: Στο στόχαστρο του FBI το βίντεο με τον αστυνομικό και την αφροαμερικανή μαθήτρια
- Όπου τολμούν οι αετοί: Η δράση της Ελληνικής Βασιλικής Αεροπορίας στον Ελληνοϊταλικό Πόλεμο
- Τελευταία Νέα Huffington Post Greece
- Σοφία Βέμπο: Η «τραγουδίστρια της Νίκης» που ταυτίστηκε με το έπος του 1940 - «Παιδιά της Ελλάδος παιδιά»
- Αυτή η μικρή λεπτομέρεια ίσως αποδεικνύει ότι εκείνος ο χαρακτήρας του «Walking Dead» είναι ζωντανός
- Τουσκ: Πάνω από 700.000 άνθρωποι πέρασαν στην Ευρώπη μέσω της Μεσογείου – Θα επιδεινωθεί η κατάσταση
- ΗΠΑ: Στο στόχαστρο του FBI το βίντεο με τον αστυνομικό και την αφροαμερικανή μαθήτρια
- 28 Οκτωβρίου
- Η μεγάλη στρατιωτική παρέλαση στη Θεσσαλονίκη
- Η πατρίδα σήμερα: μια καρδιά και μια αλυσίδα!
- Μπορεί η Ιβηρική να γίνει η νέα «Μέκκα» των ευρωπαϊκών startups;
- Ο 96χρονος Στέλιος Γιώτας στρατιώτης στο πλευρό του πρώτου Έλληνα πεσόντα Αξιωματικού, Αλέξανδρου Διάκου, μιλά στη HuffPost για το Έπος του '40
- Τα μηνύματα των πολιτικών κομμάτων για την επέτειο της 28ης Οκτωβρίου
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- Τα οφέλη του μαϊντανού που μέχρι τώρα δεν γνώριζες!
- Κοζάνη: Προσφεύγουν στη Δικαιοσύνη οι γονείς του βρέφους που γεννήθηκε νεκρό
- Με παρελάσεις σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα θυμάται το «ΌΧΙ» η Ελλάδα
- Έξι αγνοούμενοι, ανάμεσά τους τρία παιδιά, στα νερά του Αιγαίου
- Πρωταγωνιστής σε ταινία με Έλληνα σκηνοθέτη ο Jim Carrey
- ΑΕΛ: Θα χρειαστεί υπομονή
- Απόφαση-«βόμβα»: Καταργείται η 35ετία για σύνταξη στο Δημόσιο
- Η Ελεονώρα Μελέτη φωτογραφίζεται και μιλάει για το εξώδικο στο κανάλι Epsilon
- Μικτές τάσεις στις ευρωαγορές
- Δεύτερη μέρα κυπέλλου: Στη μάχη Ολυμπιακός, ΠΑΟ, ΑΕΚ και ΠΑΟΚ