Τάσσος: ένας δεξιοτέχνης του ασπρόμαυρου στο Μουσείο Μπενάκη

Στον κορυφαίο ίσως καλλιτέχνη της χαρακτικής στην Ελλάδα Τάσσο Αλεβίζο, είναι αφιερωμένη η έκθεση που ξεκίνησε στο Μπενάκη της Πειραιώς. Τιμώντας την επέτειο τριάντα χρόνων από τον θάνατο του σπουδαίου δημιουργού, η έκθεση προσφέρει την ευκαιρία στο νεότερο κοινό να γνωρίσει τον καλλιτέχνη μέσα από ένα σημαντικό μέρος του έργου του. Και αν στον κόσμο της ψηφιακής εποχής, η παράδοση του τυπογραφείου φαίνεται πια μακρινή, ο Τάσσος εκμεταλλεύτηκε στο έπακρο όλες τις δυνατότητες που του δόθηκαν κι έφτασε τη χαρακτική
σε δυνατά έργα τέχνης, ικανά να συγκινήσουν τις γενιές που δεν έζησαν κατοχή, εμφύλιο, στερήσεις, κατατρεγμούς.

Στο κέντρο της αίθουσας εντυπωσιάζει το θεατή μια μνημειακή εγκατάσταση, φτιαγμένη από τις ξύλινες πλάκες που χάραζε ο Τάσσος. Το χαρακτικό του αδρό, λαξεμένο, λιτό και πρωταρχικό, όπως όλα τα επιτεύγματα του χεριού, δεν είναι ένα άψογο ψηφιακό επίτευγμα, αλλά ένα έργο που παραπέμπει στα βιτρό και στα βυζαντινά στις μεγάλες στιγμές τους. "Στην αναδρομική, που καλύπτει την περίοδο από το 1932 έως το 1985, παρουσιάζονται 125 εκθέματα συνολικά, έργα και δίπλα οι πλάκες όπου τα χάραζε, προσχέδια, ξυλογραφίες τοίχου, όπως ονόμασε κάποια έργα της τελευταίας δεκαετίας της ζωής του που δεν τυπώθηκαν ποτέ στο χαρτί, εικονογραφημένα βιβλία, λευκώματα, γραμματόσημα και άλλα δείγματα της δουλειάς του στις γραφικές τέχνες, που ξεκινά τη δεκαετία του 1950" σημειώνει η επιμελήτρια της έκθεσης Ειρήνη Οράτη. Σημαντική είναι και η θέση που κατέχουν οι πλάκες, οι μήτρες, ακριβώς δίπλα από τα έργα σαν αυτόνομες δημιουργίες.

Στηριγμένος στις μεγάλες κατακτήσεις της τέχνης του, ο Τάσσος δεν επιδίωξε να δανειστεί τόνους απ’ τη ζωγραφική. Έμεινε έτσι ένας γνήσιος χαράκτης με ένα εκτεταμένο εύρος παραγωγής. Εκτός από τα πασίγνωστα βιβλία του, άφησε πλήθος από εφαρμοσμένα χαρακτικά είδη: γραμματόσημα, ημερολόγια, βινιέτες, αφίσες σ’ εφημερίδες και περιοδικά. Την ανανέωση τη ζήτησε μέσα στα όρια της τέχνης του, όχι έξω απ’ αυτήν.

Ο Α. Τάσσος (Τάσσος Αλεβίζος) σπούδασε στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, στα εργαστήρια του Κωνσταντίνου Παρθένη και του Γιάννη Κεφαλληνού. Ήταν ιδρυτικό μέλος της ομάδας Στάθμη και μέλος του ΚΚΕ από το 1930. Την περίοδο της Κατοχής εντάχθηκε στο ΕΑΜ και, μαζί με άλλους μαθητές του Κεφαλληνού, σχεδίασε αφίσες για την Αντίσταση. Το αφιέρωμα διαρθρώνεται σε έξι ενότητες γύρω από τα πιο σημαντικά και χαρακτηριστικά έργα που καθόρισαν την πορεία του. Περιλαμβάνει το μοναδικό του ζωγραφικό έργο αλλά και ένα γκράφιτι από τον νέο καλλιτέχνη Σταμάτη Μήτσιο που εμπνεύστηκε από τον χαράκτη.

Η αναδρομική έκθεση συνδιοργανώνεται από το Μουσείο Μπενάκη, τη Συλλογή της Alpha Bank και την Εταιρεία Εικαστικών Τεχνών Α. Τάσσος, που έχει και το αρχείο του χαράκτη, και θα παραμείνει ανοιχτή μέχρι τις 31 Ιανουαρίου.

-- This feed and its contents are the property of The Huffington Post, and use is subject to our terms. It may be used for personal consumption, but may not be distributed on a website.

Keywords
Τυχαία Θέματα