Τέρι Τσιόλις: Το τέλος της φωτογράφησης μόδας όπως την ξέραμε μέχρι σήμερα

«Γεια σας! Θα βρίσκομαι στο στούντιό μου την … [ημερομηνία]

για φωτογράφηση πορτραίτων. Είστε όλοι ευπρόσδεκτοι.

Ανεξάρτητα από ηλικία, χρώμα, μέγεθος, φύλο ή θρησκεία.

Επικοινωνήστε μαζί μου, εάν ενδιαφέρεστε».

Κάπως έτσι διατυπώθηκε το open call που έκανε μέσω μέσων κοινωνικής δικτύωσης ο Τέρι Τσιόλις, ελληνοαμερικάνος φωτογράφος  γνωστός για τη συνεργασία του με τα περιοδικά μόδας Vogue, Harper’s Bazaar και Vanity Fair

και για τις φωτογραφήσεις προσωπικοτήτων όπως η Ριάνα, η Μαργκότ Ρόμπι και η Τζέιν Φόντα. 

Ο 52χρονος φωτογράφος με ρίζες από το Ζευγολατιό Πελοποννήσου (από την μεριά του πατέρα του) και με ελληνίδα μητέρα - επίσης από την Πελοπόννησο - φαίνεται πώς βρέθηκε στην αναζήτηση κάτι πιο ουσιαστικού κι αληθινού από μια φωτογράφηση μόδας με την κλασσική έννοια του όρου. 

Και πήρε την απόφαση μ′ αυτό τον τρόπο να περάσει από από τις δαπανηρές και σύνθετες φωτογραφίσεις προς μια πιο οικεία προσέγγιση. Καθημερινοί άνθρωποι από όλο τον κόσμο, ανεξάρτητα από την ηλικία, το φύλο, τον σωματότυπο, τη θρησκεία ή την καταγωγή, στάθηκαν, λοιπόν, απέναντι από τον φακό του και μέσα σε λίγα λεπτά χωρίς να έχουν καμία απολύτως προηγούμενη επαγγελματική εμπειρία έγιναν μέρος του φωτογραφικού του κόσμου. 

Κι είναι αυτή η πρώτη παρουσίαση του έργου του Τέρι Τσιόλις σε μουσειακό χώρο - περιλαμβάνοντας έργα που δημιούργησε από το 2016 έως σήμερα - που φιλοξενείται στο Μουσείο Μπενάκη της οδού Πειραιώς  από τις 18 Νοεμβρίου ως τις 7 Δεκεμβρίου «σε μια λογική λίγο διαφορετική απ′ ότι συνήθως», όπως σημείωσε ο επιστημονικός διευθυντής του Μουσείου, Γιώργης Μαγγίνης κατά την διάρκεια της παρουσίασης της συγκεκριμένης δουλειάς στους δημοσιογράφους.

Παρών στην συνέντευξη τύπου κι ο υπεύθυνος πόρων κι ανάπτυξης του Μουσείου Μπενάκη, Νίκος Τριβουλίδης, ο οποίος ήταν μεταξύ εκείνων που ανταποκρίθηκαν στην διαδικτυακή πρόσκληση του Τσιόλις και βρέθηκε, όπως είπε, σε ένα χώρο στην οδό Ευριπίδου που έγινε η φωτογράφηση ανάμεσα σε ένα μωσαϊκό ανθρώπων. «Φεύγοντας από εκεί σκέφτηκα το θέμα της γενναιοδωρίας από την σκοπιά του καλλιτέχνη και πόσο διαφορετικός ... δεν είμαι», εξομολογήθηκε. 

Στη σειρά Portaits που παρουσιάζεται στο Μουσείο Μπενάκη, ο Τσιόλις υπονομεύει τόσο τις βασικές αρχές της φωτογραφίας, η οποία υποτίθεται ότι στοχεύει στην πιστή απόδοση της πραγματικότητας, όσο και τη φωτογραφία μόδας, την οποία χαρακτηρίζει η εξιδανίκευση της ομορφιάς. Αναπτύσσει μια πιο προσωπική, οικεία σχέση με τα μοντέλα του, προκαλώντας τα να εκδηλώσουν τον «αληθινό» τους εαυτό, έναν εαυτό ερωτικό, παράλογο, ειρωνικό, εύθυμο ή ντροπαλό.

Με αυτόν τον τρόπο, ο Τσιόλις αγκαλιάζει το αισθητικό και το διαφορετικό μέσα από εκδοχή της ομορφιάς και της ατομικότητας.

Η έκθεση περιλαμβάνει φωτογραφίες και σύντομα βίντεο και εστιάζει στην αποτύπωση, ενώ το αποτέλεσμα είναι μια εκτενής σειρά έργων στα οποία αποτυπώνεται ο χαρακτήρας του κάθε εικονιζόμενου χωρίς να αναδεικνύεται απαραίτητα ο ρουχισμός του – όπως θα υπαγόρευε μια φωτογράφηση μόδας.  

Ο καλλιτέχνης αναφέρθηκε επίσης στις ελληνικές του ρίζες - ο πατέρας του μάλιστα, φιγουράρει σε ένα έντονο ασπρόμαυρο πορτρέτο κρατώντας το τσιγάρο στο χέρι του. «Γεννήθηκα στον Καναδά από γονείς που έφυγαν από την πατρίδα τους την Ελλάδα αμέσως μετά τον πόλεμο», είπε. «Μεγαλώσαμε ελληνικά αν και  έξω από τους κόλπους της οικογένειάς μας ως πολίτες του κόσμου . Δεν μετάνιωσα που φοίτησα σε ελληνικό σχολείο - παρ′ ότι δεν το ήθελα μικρός - διότι να που τώρα μπορώ να έχω επαφή με τον τόπο μου, να με καταλαβαίνετε και να σας καταλαβαίνω», είπε.  

Το 2020, όταν επιβλήθηκαν περιορισμοί λόγω της πανδημίας της Covid-19, ο Τσιόλις εστίασε ακόμη περισσότερο στη σειρά Portraits. Μέσω της εφαρμογής Facetime ήρθε σε επαφή με ανθρώπους από απομακρυσμένους τόπους και περιβάλλοντα, κάτι που του επέτρεψε να δημιουργήσει μια πιο αυθεντική εικόνα της ανθρωπότητας.

Ο σχεδιασμός της έκθεσης έγινε από το αρχιτεκτονικό γραφείο της Ν. Υόρκης, Messana O’Rorke

Ο συνοδευτικός κατάλογος σχεδιάστηκε σε συνεργασία με τον καλλιτέχνη και καλλιτεχνικό διευθυντή Μάικλ Κάι, προλογίζει η Σαμόρα Νασρ και κυκλοφορεί από την ΝΙΚΗ

Info:

Μουσείο Μπενάκη / Πειραιώς 138

Διάρκεια έκθεσης: 18 Νοεμβρίου – 7 Δεκεμβρίου 2021

www.benaki.org

ΠΡΙΝ ΦΥΓΕΤΕ...Η φωτογραφία ως παραπλανητικό μέσο: Η έκθεση της πολυβραβευμένης Άλισον Τζάκσον στην ΑθήναΗ Δυτική Ελλάδα μέσα από τον φωτογραφικό φακό της NASAΗ άλλη Μύκονος
Keywords
Τυχαία Θέματα