Το πρώτο ολοκληρωμένο αφιέρωμα στο κίνημα του νεοϊμπρεσιονισμού γίνεται στο Ιδρυμα Γουλανδρή
Το Ίδρυμα Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή συνεργάζεται με κορυφαία μουσεία της Ευρώπης και σημαντικούς ιδιώτες συλλέκτες και διοργανώνει, για πρώτη φορά στην Ελλάδα, ένα ολοκληρωμένο αφιέρωμα στο κίνημα του νεοϊμπρεσιονισμού εστιάζοντας στην περιοχή της Μεσογείου. Η έκθεση είναι υπό την αιγίδα του Γαλλικού Υπουργείου Πολιτισμού.
Ο όρος «νεοϊμπρεσιονισμός» προτάθηκε αρχικά από τον Γάλλο κριτικό τέχνης Félix Fénéon, ο οποίος θέλησε να κάνει
Ο όρος επικράτησε έναντι τουχαρακτηρισμού division («διαίρεση» ή «ντιβιζιονισμός») που υπερασπιζόταν ο Signac, όπως και έναντι του όρου «πουαντιγισμός», που άρχισε σταδιακά να εμφανίζεται στις εφημερίδες αλλά κρίθηκε ακατάλληλος από τους καλλιτέχνες του κινήματος καθώς περιέγραφε αποκλειστικά τη διαδικασία (ο συγκεκριμένος όρος ωστόσο χρησιμοποιείται ευρέως μέχρι και σήμερα).
Théo Van Rysselberghe (1862-1926), Ο Paul Signac στο τιμόνι του Olympia, 1896. Λάδι σε καμβά | 93 × 114 εκ.Συνεργασία με σημαντικά μουσεία και φορείς της ΕυρώπηςΗ έκθεση «Ο Νεοϊμπρεσιονισμός στα χρώματα της Μεσογείου» πραγματοποιείται σε συνεργασία με σημαντικά μουσεία και φορείς της Ευρώπης όπως, μεταξύ άλλων, Musée d’Orsay, National Galleryτου Λονδίνου, Centre Pompidou, Musée des Beaux-Arts de Besançon, Musée de l’Annonciade, Muséede Grenoble, Musée national d’archéologie, d’histoire et d’art – Luxembourg και Musée des ArtsDécoratifs καθώς και Ευρωπαίους ιδιώτες συλλέκτες.
Στην έκθεση παρουσιάζονται έργα των PaulSignac, Henri-Edmond Cross, Maximilien Luce, Théo van Rysselberghe, Henri Matisse, Henri Manguinκαι Louis Valtat, τα περισσότερα από τα οποία έρχονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα. Επιμελήτριες της έκθεσης είναι η Marina Ferretti Bocquillon, Επίτιμη Επιστημονική Διευθύντρια του Μουσείου Ιμπρεσιονισμού του Ζιβερνύ (Musée des impressionnismes Giverny) και η Μαρία-Κουτσομάλλη Moreau, Υπεύθυνη Συλλογής του Ιδρύματος Β&Ε Γουλανδρή.
Η έκθεση συνοδεύεται από αναλυτικό κατάλογο σε ελληνικά και αγγλικά, με κείμενα από τις δύο επιμελήτριες καθώς και από τη Διευθύντρια του Αρχείου Signac Charlotte Hellman Cachin.
Henri Manguin (1874-1949), Σαιν-Τροπέ, το ηλιοβασίλεμα, 1904. Λάδι σε καμβά | 81 × 65 εκ. nguin (1874-1949), Σαιν-Τροπέ, το ηλιοβασίλεμα, 1904. Λάδι σε καμβά | 81 × 65 εκ.Διατρέχοντας την έκθεσηΣτις 29 Μαρτίου 1891 ο Georges Seurat πεθαίνει αιφνίδια, σε ηλικία 31 ετών. Μετά την απώλεια του θεμελιωτή του Νεοϊμπρεσιονισμού, τα άλλη μέλη της ομάδας, συγκεκριμένα οι Paul Signac, Henri-Edmond Cross, Maximilien Luce και Théo Van Rysselberghe, αισθάνονται ορφανοί. Πολλοί κριτικοί τέχνης και φίλοι ζωγράφοι, μεταξύ τους και ο Camille Pissarro, προλέγουν το επικείμενο τέλος αυτού του καλλιτεχνικού κινήματος, το οποίο ερμηνεύουν, λανθασμένα, σαν ένα εφήμερο και ατίθασο παρακλάδι του ιμπρεσιονισμού. Στην πραγματικότητα, ο θάνατος του Seurat επισφραγίζει μόνο το κλείσιμο του πρώτου κεφαλαίου του Νεοϊμπρεσιονισμού. Ένα δεύτερο κεφάλαιο θα ανοίξει πολύ σύντομα, μακριά από το Παρίσι, στις ακτές της Μεσογείου. Και ο Signac, επικεφαλής πλέον της ομάδας, την οδηγεί προς νέους ορίζοντες, τόσο γεωγραφικούς όσο και καλλιτεχνικούς.
Η παρούσα έκθεση είναι αφιερωμένη στον Νεοϊμπρεσιονισμό όπως άνθισε στα παράλια της Μεσογείου. Παρακολουθεί την εξέλιξη των Signac, Cross, Luce και Van Rysselberghe προς μια ζωγραφική πιο ελεύθερη και πιο τολμηρή. Η παλέτα αυτών των καλλιτεχνών, εραστών των καθαρών χρωμάτων, γίνεται ολοένα πιο σφριγηλή και ζωντανή, απεικονίζοντας με τον πιο εύγλωττο τρόπο τα λόγια συγγραφέων που είχαν περιπλανηθεί πριν από αυτούς σε εκείνη την απόρθητη ακόμη ακτογραμμή: των Guy de Maupassant, Stendhal, Théodore de Banville…
Το μεσογειακό κλίμα, που αρχικά το προτιμούσαν άνθρωποι με προβλήματα υγείας, προσελκύει όλο και περισσότερους φίλους της τέχνης που γοητεύονται από μια ζωγραφική βαθιά πλέον ριζωμένη στις αισθήσεις και στην υποκειμενικότητα. Περνώντας μπροστά από τους πίνακες, ανακαλύπτουμε το Λαβαντού, την Κολιούρ, το Κασσί, το Σαιν-Τροπέ, την Αντίμπ, τη Μασσαλία, την Καβαλιέρ, το Αγκαί, το Αντεόρ, κατόπιν τη Βενετία και την Κωνσταντινούπολη. Αυτό το ταξίδι μας δίνει την ευκαιρία να ακολουθήσουμε την εικαστική διαδρομή του κάθε καλλιτέχνη. Βλέπουμε έτσι τον Signac και τον Cross να μένουν πιστοί στη νεοϊμπρεσιονιστικήτεχνική –ή τον «ντιβιζιονισμό»– μέχρι το τέλος της ζωής τους, σε αντίθεση με τον Luce και τον VanRysselberghe, οι οποίοι απομακρύνονται σταδιακά από αυτή.
Νέοι καλλιτέχνες, όπως οι Henri Matisse, Henri Manguin και Louis Valtat θα πειραματιστούν επάνω σε αυτή την τεχνική με περισσότερη ή λιγότερη ενδελέχεια, αλλά και με μια ανεξαρτησία πνεύματος που προαγγέλλει επερχόμενες επαναστάσεις.
Louis Valtat (1869-1952), Οι κόκκινοι βράχοι στο Αγκαί, 1903. Λάδι σε καμβά | 65 × 81 εκ.Αναγέννηση στις ακτές της ΜεσογείουΟ πρώτος που ανακαλύπτει τις μεσογειακές ακτές είναι ο Cross, το 1883. Αναζητώντας κάποιο απομονωμένο μέρος που να έχει γλιτώσει από την επέλαση της βιομηχανίας και του τουρισμού, το 1891 εγκαθίσταται στο Καμπασόν, κοντά στο Λαβαντού, και κατόπιν οριστικά στο Σαιν-Κλαιρ. Το 1892 τον ακολουθεί ο Signac, ο οποίος ονειρεύεται να ζει μακριά από το Παρίσι για μέρος του χρόνου και διαλέγει το Σαιν-Τροπέ, ένα μικρό λιμάνι ψαράδων εκείνη την περίοδο, που δεν απέχει πολύ από το Σαιν-Κλαιρ. Τόση είναι η μαγεία που ασκεί στους δύο ζωγράφους εκείνη η προφυλαγμένη ακόμη φύση, ώστε δεν αργούν να πείσουν τους φίλους τους Luce και van Rysselberghe να τους ακολουθήσουν στις θερινές διαμονές τους, οι οποίες θα τους προσφέρουν έμπνευση και ανάπαυση.
Τα έργα εκείνης της πρώτης μεσογειακής περιόδου αποκαλύπτουν μία ομάδα καλλιτεχνών έτοιμη να συνεχίσει τη νεοϊμπρεσιονιστική περιπέτεια, παρά τις δυσκολίες και τις επικρίσεις. Με τον τρόπο του ο καθένας, απομακρύνονται βαθμιαία από τη διδασκαλία του Seurat και αφήνουν να εκδηλωθεί ορμητικά πάνω στον καμβά μια ζωγραφική όλο και πιο υποκειμενική. Έτσι, επιτρέπουν στην ντιβιζιονιστική τεχνική να απαλλαγεί από την κατεξοχήν άκαμπτη πλευρά της και να ξεδιπλωθεί με πρωτοφανές σφρίγος.
Henri-Edmond Cross (1856-1910), Το αγρόκτημα (βράδυ), Μάιος 1892-Μάρτιος 1893. Λάδι σε καμβά | 65 × 92 εκ.Ελευθερώνοντας το χρώμαΣτην επαφή με τον ήλιο της Μεσογείου, πότε ευεργετικό πότε ανελέητο, οι Signac, Van Rysselberghe,Cross και Luce εμβαθύνουν στις εικαστικές αναζητήσεις τους, προσανατολίζοντας το νεοϊμπρεσιονιστικό κίνημα σε μια ζωγραφική με περισσότερα χρώματα και περισσότερες αντιθέσεις. Η τελεία μεγαλώνει, σε ορισμένες περιπτώσεις γίνεται ψηφίδα και αλλάζει πιο ελεύθερα. Ο Cross και ο Luce δεν διστάζουν να μεταφέρουν αυτή την εξέλιξη στην ανθρώπινη φιγούρα, δημιουργώντας με αυτόν τον τρόπο αλληγορικές σκηνές που δεν αργούν να γοητεύσουν πολλούς νέους καλλιτέχνες, μεταξύ των οποίων και τον Matisse. Η ανακάλυψη των ακτών της Μεσογείου συνεχίζεται με τον ίδιο ενθουσιασμό: Τουλόν, Μασσαλία, Αντίμπ, Βενετία, Κωνσταντινούπολη… Τις πιο χαρακτηριστικές μαρτυρίες της διαρκώς ανανεούμενης έλξης για τον νότο, που καθίσταται ο ιδανικός τόπος για τις μέλλουσες πρωτοπορίες, μας τις δίνει ο Signac. Αλλά η ίδια εκείνη περίοδος σημαδεύεται επίσης από την προοδευτική αποστασιοποίηση των Luce και van Rysselberghe από την ντιβιζιονιστική τεχνική.
Η έλξη προς την ακουαρέλαΕκείνος που ενθαρρύνει τον Signac να ασχοληθεί με την ακουαρέλα, ήδη από το 1888, είναι ο Pissarro. Θα πρέπει ωστόσο να περιμένει μέχρι το 1892 και την άφιξή του στο Σαιν-Τροπέ για να της αφιερωθεί με πραγματικό ζήλο και ενθουσιασμό. Ο Signac αναδεικνύεται πλέον σε κορυφαίο υδατογράφο, ικανό να απαθανατίζει με σπάνιο ταλέντο τις ομορφιές της στιγμής, στις οποίες έδιναν μεγάλη σημασία οι ιμπρεσιονιστές. Πολύ σύντομα οι ακουαρέλες του, που επέμενε να τις εκθέτει μαζί με τους πίνακές του, προσελκύουν τους λάτρεις της ζωγραφικής. Επιπλέον, η τεχνική της ακουαρέλας τού προσφέρει τη δυνατότητα να ταξιδεύει με ελαφρύτερο εξοπλισμό και να πολλαπλασιάζει τις σπουδές.
Επιστρέφοντας στη La Hune, το καταφύγιό του στο Σαιν-Τροπέ από το 1895 και μετά, φιλοτεχνεί τους πίνακες που του εμπνέουν εκείνες οι σπουδές.
Ο Cross θα ανακαλύψει τα θέλγητρα της ακουαρέλας στο τέλος του 19ου και στις αρχές του 20ού αιώνα. Χρησιμοποιεί μια «πτυχωτή» πινελιά πολύ διαφορετική από αυτή που εφαρμόζει στους πίνακές του, εκφράζοντας με αυτόν τον τρόπο μια καινούρια ελευθερία, απαλλαγμένη από τους τεχνικούς καταναγκασμούς του ντιβιζιονισμού.
Διάλογος με τους φωβιστέςΤο 1905 ο κριτικός Louis Vauxcelles γράφει για τον γαλλικό νότο: «Τράβηξαν όλοι προς τα εκεί, σαν σμάρια αποδημητικών πουλιών. […] μια μικρή γενναία αποικία ζωγράφων που ζωγράφιζαν και συνδιαλέγονταν σ’ εκείνο το μαγευτικό μέρος». Κυρίως χάρη στους μεγαλύτερούς τους Signac, Van Rysselberghe, Crossκαι Luce, οι Matisse, Manguin και Valtat θα ανακαλύψουν με τη σειρά τους τη Μεσόγειο. Πριν από την Κολιούρ – που οι Matisse και André Derain θα μετατρέψουν σε λίκνο του μοντερνισμού – το Σαιν-Τροπέ, η Καβαλιέρ, το Σαιν-Κλαιρ και το Αγκαί γίνονται τα πεδία πειραματισμού των μελλοντικών φωβιστών.
Στην επαφή μαζί τους, οι νεοϊμπρεσιονιστές τούς προσφέρουν γενναιόδωρα την ωριμότητά τους ως καταξιωμένων καλλιτεχνών, χωρίς να ακολουθούν αναγκαστικά τις τολμηρές προσεγγίσεις των νεοτέρων τους. Άλλωστε, ο Signac θα απευθυνθεί προς αυτούς με λόγια αποκαλυπτικά για την ουσιαστική επιρροή του Νεοϊμπρεσιονισμού στη μοντέρνα τέχνη:
«Αυτός ο θριαμβευτής κολορίστας δεν έχει παρά να εμφανιστεί: του έχουμε έτοιμη την παλέτα του».
Paul Signac (1863-1935), Η κόκκινη σημαδούρα, 1895. Λάδι σε καμβά | 81,2 × 65 εκ.Ξεναγήσεις και παράλληλες δράσειςΞεναγήσεις για το κοινό στην περιοδική έκθεση πραγματοποιούνται κάθε Παρασκευή και Σάββατο, ενώ μια ειδικά σχεδιασμένη διαδραστική ξενάγηση, με τίτλο Καρτ ποστάλ απ’ τη Μεσόγειο, υλοποιείται κάθε Σάββατο. Την Τετάρτη 10 Ιανουαρίου, την πρώτη ημέρα της έκθεσης, οι δύο επιμελήτριες Marina Ferretti Bocquillon και Μαρία Κουτσομάλλη-Moreau συναντιούνται στο Αμφιθέατρο του Ιδρύματος για να αναλύσουν το κίνημα του Νεοϊμπρεσιονισμού.
Την έκθεση πλαισιώνουν επίσης δυο εκπαιδευτικά προγράμματα για παιδιά (Ένα μωσαϊκό, οπουαντιγισμός!, εργαστήριο για παιδιά ηλικίας 5-6 ετών και Παίζοντας με το φως, εργαστήριο για παιδιά ηλικίας 9-12 ετών). Παράλληλα, ο νέος κύκλος της ειδικά σχεδιασμένης δράσης του Ιδρύματος για άτομα 60+ και άτομα με Ήπια Γνωστική Διαταραχή Παιχνίδι για Μεγάλους, που προσφέρεται δωρεάν σε συνεργασία με το πρόγραμμα θάλλω και με την πολύτιμη υποστήριξη της Alpha Bank, πραγματοποιείται στον χώρο της περιοδικής έκθεσης ενώ και ο νέος κύκλος της δημοφιλούς σειράς συναυλιών Jazz στο Μουσείο εμπνέεται από την έκθεση και εξερευνά διαφορετικές πτυχές της περιοχής της Μεσογείου.
Πληροφορίες έκθεσης:
Επιμέλεια: Marina Ferretti Bocquillon, Επίτιμη Επιστημονική Διευθύντρια του Musée des impressionnismesGiverny
Μαρία Κουτσομάλλη-Moreau, Υπεύθυνη Συλλογής Ιδρύματος Β&Ε Γουλανδρή
Διάρκεια: 10 Ιανουαρίου -7 Απριλίου 2024
Ώρες λειτουργίας: Καθημερινά 11.00-15.00 και 18.00-21.00, Δευτέρα 11.00-15.00Δευτέρα απόγευμα και Τρίτη: κλειστά
Ίδρυμα Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή Ερατοσθένους 13, Αθήνα 11635Τ:
210 725 2895 visit@goulandris.gr |
goulandris.gr
ΠΡΙΝ ΦΥΓΕΤΕ...Ιδρυμα Β. &Ε. Γουλανδρή: Οι Έλληνες καλλιτέχνες της Διασποράς «ταξιδεύουν» στην ΆνδροOpen Call από το Ιδρυμα Β&Ε Γουλανδρή για παιδιά κι εφήβους ως 15 ετώνΗ Ολλανδική Ζωντανή Βιβλιοθήκη στο Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Μεσολόγγι: Ραγδαίες εξελίξεις - Κάμερα «έπιασε» τον 50χρονο να μπαίνει σε χωράφι μετά την εξαφάνιση
- Η φωτογραφία με το πριν και το μετά της μεταμόρφωσης των οπισθίων μιας influencer που δίχασε
- Ο Χαρδαλιάς ανακάλυψε ποιο ήταν το μεγαλύτερο πρόβλημα της Περιφέρειας Αττικής: Το… λογότυπο!
- Πέθανε ξαφνικά ο πρώην δήμαρχος Ζωγράφου Βασίλης Θώδας
- MYTILINEOS: Ολοκλήρωσε τη χρηματοδότηση φωτοβολταϊκών 588 MW στη Χιλή
- Μ. Χρυσοχοΐδης: Υπήρχαν θέματα ασφάλειας στον ΟΣΕ, γίνονταν εκτροχιασμοί
- Τα 7 υγιεινά λαχανικά που δεν ήξερες ότι τρώγονται και ωμά
- Αδιανόητη επίθεση Μουρατίδη στη Λαμπίρη – «Μιλάει αυτή που έκανε ένα κοριτσάκι, το “πέταξε” στη γιαγιά κι έγινε παχύσαρκο και προβληματικό»
- «Όταν ανακοίνωσα την εγκυμοσύνη μου, κατάλαβα ποιες φιλίες μου ήταν αληθινές»
- «ΟΙ ΠΑΝΘΕΟΙ»: Κάθε πότε θα παίζει τελικά η σειρά του ΣΚΑΪ;
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Huffington Post Greece
- Σφάλμα από την Boeing παραδέχτηκε ο επικεφαλής της μετά το συμβάν στην Alaska Airlines
- Το πρώτο ολοκληρωμένο αφιέρωμα στο κίνημα του νεοϊμπρεσιονισμού γίνεται στο Ιδρυμα Γουλανδρή
- Ενα είναι το κόλπο για τις πιο τέλειες τηγανητές πατάτες
- Θρίλερ με τον 31χρονο αγνοούμενο στο Μεσολλόγι - Ελεύθερος ο κρεοπώλης (Εικόνες)
- Σκρέκας: Φρένο στην ακρίβεια με 4 νέα μέτρα - Πλαφόν στο κέρδος του βρεφικού γάλακτος
- O Γουίλεμ Νταφόε απέκτησε το δικό του αστέρι στη Λεωφόρο της Δόξας στο Χόλιγουντ
- Τιμητικό Οσκαρ στον 97χρονο μετρ της κωμωδίας Μελ Μπρουκς
- Απατεώνας ισχυριζόταν ότι πουλάει το μπαστούνι της βασίλισσας Ελισάβετ αλλά την πάτησε

- Τελευταία Νέα Huffington Post Greece
- Το πρώτο ολοκληρωμένο αφιέρωμα στο κίνημα του νεοϊμπρεσιονισμού γίνεται στο Ιδρυμα Γουλανδρή
- Θρίλερ με τον 31χρονο αγνοούμενο στο Μεσολλόγι - Ελεύθερος ο κρεοπώλης (Εικόνες)
- O Γουίλεμ Νταφόε απέκτησε το δικό του αστέρι στη Λεωφόρο της Δόξας στο Χόλιγουντ
- Σκρέκας: Φρένο στην ακρίβεια με 4 νέα μέτρα - Πλαφόν στο κέρδος του βρεφικού γάλακτος
- Σφάλμα από την Boeing παραδέχτηκε ο επικεφαλής της μετά το συμβάν στην Alaska Airlines
- Τιμητικό Οσκαρ στον 97χρονο μετρ της κωμωδίας Μελ Μπρουκς
- Απατεώνας ισχυριζόταν ότι πουλάει το μπαστούνι της βασίλισσας Ελισάβετ αλλά την πάτησε
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- Ημαθία: Κάταγμα κρανίου έδειξε η ιατροδικαστική εξέταση για το βρέφος που σκότωσε η μητέρα του
- Ημαθία: Κάταγμα κρανίου υπέστη το βρέφος από τα χτυπήματα της μητέρας
- Παναθηναϊκός: O Tερίμ δεν πήρε Λημνιό για Ολυμπιακό
- Σε πλειστηριασμό παράνομη κόπια του «Poor Things» του Λάνθιμου
- Είναι σε πανικό… και δεν τον κρύβουν – Ούτε στις εκλογές τέτοιο τρέξιμο από Μητσοτάκη, Άδωνι και Σκρέκα (photos)
- Κασσελάκης: «Ο Μητσοτάκης παραδέχτηκε ότι η ακρίβεια είναι δική του»
- Ηράκλειο: Σεμινάριο για την διαχείριση κρίσεων και διακυβέρνηση στον τουρισμό
- Σ.Κασσελάκης: «Ο πρωθυπουργός παραδέχθηκε ότι τόσο καιρό η ακρίβεια δεν είναι εισαγόμενη, είναι δική του»
- Πρωινό ΣουΣου 10/01/2024