Ξαναμαθαίνοντας τον Σπύρο Παπαλουκά
Η μοναδική του ατομική έκθεση υπήρξε στη Θεσσαλονίκη το 1924 με τα έργα που είχε φιλοτεχνήσει στο ΄Αγιον Όρος. Ο Σπύρος Παπαλουκάς (1892 - 1957), μπορεί σε όλη του τη ζωή πάλεψε ασταμάτητα να ανακαλύψει τα μυστικά της δημιουργίας, ποτέ, όμως, δεν επεδίωξε την προσωπική του προβολή. Την «αδικία» για έναν καλλιτέχνη ο οποίος συγκαταλέγεται μεταξύ
Κι είναι η νέα έκθεση που με τίτλο «Σπύρος Παπαλουκάς: Ερευνητής του αινίγματος της ζωγραφικής. Γνωστά και άγνωστα έργα», έρχεται να φωτίσει υπό διαφορετικό πρίσμα το έργο ενός καλλιτέχνη που προβληματίστηκε όσο λίγοι στην κατανόηση του μοντέρνου μέσα από τα δεδομένα της δικής μας παράδοσης και αντίστοιχα τη χρήση στοιχείων της παράδοσης κατά την ερμηνεία της μοντέρνας τέχνης. Γι′ αυτή την νέα οπτική πάνω σε ένα έργο που αποδεικνύεται μια ανεξάντλητη παρακαταθήκη μίλησε στην HuffPost η επιμελήτρια της έκθεσης, Ευθυμία Γεωργιάδου-Κούντουρα.
Σπύρος Παπαλουκάς. Μακέτα βίλλας Καμπά. Σούνιο. Λάδι σε χαρτί, 13,5 x 20 εκ.- Το Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β & Μ. Θεοχαράκη έχει οργανώσει και παρουσιάσει μια πληθώρα εκθέσεων, ατομικών και ομαδικών, για το έργο του Σπύρου Παπαλουκά. Τι είναι αυτό που έρχεται να προσθέσει αυτή η νέα έκθεση;
Πιστεύω πως η επανέκθεση έργων του Παπαλουκά βοηθά στην καλύτερη γνωριμία της πορείας του έργου του αλλά και της εποχής που δημιουργήθηκε. Η αφήγηση της έκθεσης ακολουθεί την ανέλιξη της ζωγραφικής του από τα χρόνια της μαθητείας του στο Σχολείο Καλών Τεχνών της Αθήνας και της Ακαδημίας Ζυλιάν στο Παρίσι, όπου έρχεται σε επαφή με τα κινήματα του Μοντερνισμού, τα οποία όμως αφομοιώνει με αργούς ρυθμούς και επεξεργάζεται μέσα από τις αισθητικές αξίες της βυζαντινής τέχνης την οποία ανακαλύπτει σε όλο το μεγαλείο της στο Άγιον Όρος. Είναι η περίοδος του γενικότερου αιτήματος της «ελληνικότητας».
Το έργο του δημιουργού που χαρακτηρίζεται από έναν διαρκή προβληματισμό και την αμφίδρομη σχέση κατανόησης του μοντέρνου παρουσιάζεται υπό νέο πρίσμα μέσα από την νέα έκθεση του Ιδρύματος Βασίλη και Μαρίνας Θεοχαράκη.- Πόσο έντονες είναι οι επιρροές του Φώτη Κόντογλου και του Στρατή Δούκα στο έργο του Παπαλουκά;
Το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό του Παπαλουκά είναι η αμφίδρομη σχέση του με τον Μοντερνισμό και τη βυζαντινή τέχνη που αποδίδει πρωτότυπα έργα, όπως η εικονογράφηση της Ευαγγελίστριας της Άμφισσας και όχι μόνο στα θρησκευτικά αλλά και στα κοσμικά έργα (περίοδος της Λέσβου). Αντίθετα με τον Κόντογλου, παρά την αρχική φιλία τους, χώρισαν οι δρόμοι τους, επειδή ο τελευταίος προτίμησε τη μίμηση των βυζαντινών προτύπων και όχι την ανανέωση και τον εκσυγχρονισμό τους, όπως ο Παπαλουκάς. Με τον Στρατή Δούκα οι σχέσεις τους υπήρξαν στενές και όσα κατέγραψε αποτελούν πολύτιμες πληροφορίες για τον ζωγράφο.
- Πώς επιτυγχάνεται η πρόκληση για τον θεατή της έκθεσης, να έχει την αίσθηση πως βρίσκεται στο εργαστήριο του ζωγράφου και να παρακολουθεί τις διαδοχικές φάσεις της δημιουργίας ενός πίνακα, ενώ συγχρόνως διαπιστώνει τις μεταλλάξεις του τεχνοτροπικού του ύφους;
Το νέο στοιχείο της έκθεσης που παραπέμπει στην «ιδέα» του εργαστηρίου είναι η παράθεση διαδοχικών σπουδών που καταλήγουν στον τελικό πίνακα, γεγονός που επισημαίνει τον αγώνα του καλλιτέχνη να πετύχει πάνω στη δισδιάστατη επιφάνεια του πίνακα όχι τη φωτογραφική μίμηση της φύσης ή του ανθρώπου αλλά τα πλαστικά και χρωματικά ισοδύναμα, σύμφωνα με τα διδάγματα των Συμβολιστών. Έτσι εξηγείται και η άποψη του Παπαλουκά, πως η ζωγραφική πρέπει να συγκινεί με τα υλικά της μέσα.
- Αίγινα, Λέσβος, Σαλαμίνα, Παρνασσός, Πάρος, Ύδρα, μέρη που έμεινε και ζωγράφισε. Πως εντάσσονται και ενσωματώνονται σε μια έκθεση με την παραπάνω «λογική»;
Ο Παπαλουκάς δε σταμάτησε ποτέ την αναζήτηση και άλλων λύσεων στην τέχνη και σύντομα πειραματίστηκε με αφαιρετικές προτάσεις στα τοπία της Πάρου και με επιστημονικούς πειραματισμούς με τις αρμονικές χαράξεις και τη στιγμογραφική απόδοση του χρώματος. Η παράθεση σχολίων του ίδιου του καλλιτέχνη, εκτός από τα έργα του, αποτελεί και καταγραφή της θεωρητικής του σκέψης.
- Τι είναι αυτό που (ξανα)μαθαίνουμε για τον Σπύρο Παπαλουκά φεύγοντας από την νέα έκθεση του Ιδρύματος Β&Μ Θεοχαράκη;
- Στόχος της έκθεσης είναι η ανάδειξη του έργου και της προσωπικότητας ενός αληθινού και ακούραστου εργάτη και δασκάλου της τέχνης, που αξιοποιώντας τους αισθητικούς κανόνες της ελληνικής τέχνης σε συνδυασμό με τις διδαχές του μοντερνισμού υπήρξε μεταξύ των ανανεωτών της νεοελληνικής ζωγραφικής. Σε όλη του τη ζωή πάλεψε ασταμάτητα να ανακαλύψει τα μυστικά της δημιουργίας, χωρίς να επιδιώξει την προσωπική του προβολή. Η μοναδική του ατομική έκθεση υπήρξε στη Θεσσαλονίκη το 1924 με τα έργα που είχε φιλοτεχνήσει στο ΄Αγιον Όρος. Η προβολή του από το ΄Ιδρυμα Θεοχαράκη αποτελεί απόδοση τιμής προς τον αγαπημένο δάσκαλο του ιδρυτή του.
Σπύρος Παπαλουκάς. Θάλασσα στην Πάρο, 1948, 25x22εκ.Σπύρος Παπαλουκάς και Ιδρυμα Θεοχαράκη: Μια σχέση μακράς πορείαςΤο Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη έχει οργανώσει και παρουσιάσει τις ακόλουθες ατομικές και ομαδικές εκθέσεις για το έργο του Σπύρου Παπαλουκά: «Σπύρος Παπαλουκάς: Συλλογή Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη», 2007, Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη, επιμέλεια έκθεσης: Τάκης Μαυρωτάς, «Σπύρος Παπαλουκάς: Συλλογή Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη», 2008, Σισμανόγλειο Μέγαρο Κωνσταντινούπολης, επιμέλεια: Τάκης Μαυρωτάς, «Σπύρος Παπαλουκάς: Συλλογή Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη», 2008, Κέντρο Πολιτισμού Δήμου Θεσσαλονίκης, επιμέλεια: Τάκης Μαυρωτάς, «Σπύρος Παπαλουκάς: Αγιογραφίες, Σχέδια, Μακέτες», 2009, Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη, επιμέλεια έκθεσης: Χρυσάνθη Μπαλτογιάννη, «Σπύρος Παπαλουκάς: Ζωγραφική 1915-1956. Από τη συλλογή Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη», 2010, Δημοτική Πινακοθήκη Λάρισας-Μουσείο Γ. Ι. Κατσίγρα, επιμέλεια: Τάκης Μαυρωτάς, «Σπύρος Παπαλουκάς. Ωδή στον Ελληνικό Μοντερνισμό», 2012, Δημοτική Πινακοθήκη Χανιών, επιμέλεια έκθεσης: Πέγκυ Κουνενάκη, «Σπύρος Παπαλουκάς. SYNOPSIS», 2016, Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη, επιμέλεια έκθεσης: Τάκης Μαυρωτάς, «Η νεοελληνική τοπιογραφία από το 18ο ως τον 21ο αιώνα. Όραμα, εμπειρία και ανάπλαση του χώρου», 2009, Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη, επιμέλεια έκθεσης: Χάρης Καμπουρίδης, «Πρόσωπα του Μοντερνισμού: Η Ζωγραφική στη Βουλγαρία, την Ελλάδα και τη Ρουμανία. 1910-1940», 2009, Εθνικό Μουσείο Τέχνης της Ρουμανίας στο Βουκουρέστι, επιμέλεια έκθεσης: Mariana Vida, Irina Genova και Τάκης Μαυρωτάς, «Συνέβη στην Αθήνα», 2009, Πολιτιστικό Κέντρο «Μελίνα», επιμέλεια έκθεσης: Ίρις Κρητικού, «Ιστορώντας την υπέρβαση. Από την παράδοση του Βυζαντίου στη Νεώτερη εποχή», 2013, Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης-Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή, Άνδρος, επιμέλεια έκθεσης: Νίκος Ζίας, «Σπύρος Παπαλουκάς • Βασίλης Θεοχαράκης. Αγιον Ορος», 2019, Μέγαρο Χορού Καλαμάτας, επιμέλεια έκθεσης: Τάκης Μαυρωτάς.
Info:
Σπύρος Παπαλουκάς:
Ερευνητής του αινίγματος της ζωγραφικής
Γνωστά και άγνωστα έργα
Ως 16/10/2022
Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα-Κυριακή 10:00-18:00
thf.gr
ΠΡΙΝ ΦΥΓΕΤΕ...Η πλούσια συλλογή της Πινακοθήκης δήμου Αθηναίων μέσα από τα μάτια του Σπύρου Παπαλουκά«Παρά θίν' αλός»:Aφιέρωμα στην ελληνική θαλασσογραφία από Ίδρυμα ΘεοχαράκηSpecial Edition: Ο Τάκης Μαυρωτάς μιλά για την αναδρομική έκθεση του Νίκου Εγγονόπουλου- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- «17 χρόνια μαζί του δεν…» – Ο Ψινάκης μιλά πρώτη φορά ανοιχτά για την σχέση του με τον Σάκη Ρουβά
- Κύμα κακοκαιρίας θα «χτυπήσει» με βροχές και καταιγίδες - Έντονα φαινόμενα την Παρασκευή και το Σάββατο
- «Ο Ολυμπιακός συμφώνησε με τον Αντετοκούνμπο»
- Σεισμός τώρα στην Ραφήνα - Αισθητός στην Αττική
- Τελικός Survivor: Έτσι σχολιάζει το Twitter τη νίκη του Στάθη Σχίζα – «Κάθε κατεργΆρης στον πάγκο του»
- Κρήτη: Τον πήρε ο ύπνος στο μπαλκόνι και έπεσε στο κενό
- Νικητής του Survivor 2022 ο Στάθης Σχίζας! Τι θα κάνει με τα χρήματα του επάθλου
- Εορτολόγιο Ιουλίου: Ποιοι γιορτάζουν σήμερα Πέμπτη 7/7
- Γιώργος Λαζόγκας: Το συγκινητικό «αντίο» της συζύγου του - «Αγάπη μου μοναδική»
- Η κατάργηση εισφοράς αλληλεγγύης και διπλός μποναμάς για τους συνταξιούχους - Παραδείγματα
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Huffington Post Greece
- Ελληνοτουρκικά και ΝΑΤΟ: Ούτε Θερμοπύλες, ούτε Βατερλώ
- Το «αίνιγμα» του τάφου του Αττίλα
- Γιατί καλοκαιρινά φρούτα μας φέρνουν φαγούρα στην γλώσσα ακόμα κι αν δεν είμαστε αλλεργικοί
- Ξαναμαθαίνοντας τον Σπύρο Παπαλουκά
- Φόβοι για έκτακτη ανάγκη φυσικού αερίου "στοιχειώνουν" την Ευρώπη
- «You Will Not Have My Hate»: Μια αληθινή ιστορία (χωρίς μίσος) από την επίθεση στο Μπατακλάν
- Daily Sabah: Ο Ζιντάν φέρεται να ετοιμάζεται για μεταμόσχευση μαλλιών στην Κωνσταντινούπολη
- Κροάτισσα που ισχυρίζεται ότι είναι «βαμπίρ» έγινε μέλος του OnlyFans για να αποφύγει τη φυλακή
- Ο Κυβερνήτης της Καλιφόρνια έδωσε χάρη σε γυναίκα 27 χρόνια μετά τη δολοφονία του διακινητή της
- Τελευταία Νέα Huffington Post Greece
- Ξαναμαθαίνοντας τον Σπύρο Παπαλουκά
- «You Will Not Have My Hate»: Μια αληθινή ιστορία (χωρίς μίσος) από την επίθεση στο Μπατακλάν
- Γιατί καλοκαιρινά φρούτα μας φέρνουν φαγούρα στην γλώσσα ακόμα κι αν δεν είμαστε αλλεργικοί
- Κροάτισσα που ισχυρίζεται ότι είναι «βαμπίρ» έγινε μέλος του OnlyFans για να αποφύγει τη φυλακή
- Ο Κυβερνήτης της Καλιφόρνια έδωσε χάρη σε γυναίκα 27 χρόνια μετά τη δολοφονία του διακινητή της
- Daily Sabah: Ο Ζιντάν φέρεται να ετοιμάζεται για μεταμόσχευση μαλλιών στην Κωνσταντινούπολη
- Το «αίνιγμα» του τάφου του Αττίλα
- Ελληνοτουρκικά και ΝΑΤΟ: Ούτε Θερμοπύλες, ούτε Βατερλώ
- Φόβοι για έκτακτη ανάγκη φυσικού αερίου "στοιχειώνουν" την Ευρώπη
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- Συναγερμός στο λιμενικό για εισροή υδάτων σε πλοίο φορτωμένο με τσιμέντο δυτικά της Πύλου
- Πιο δροσερή και με αρκετά μποφόρ η Πέμπτη, ο καιρός σήμερα 7/7
- Ανοίγει ο δρόμος για σύνταξη σε χιλιάδες οφειλέτες, παραγραφή χρεών από τον ΕΦΚΑ μετά από 10 χρόνια
- Καιρός: Νεφώσεις και τοπικές βροχές-Μικρή πτώση της θερμοκρασίας
- «Μαύρη» χρονιά βλέπει το λιανεμπόριο
- Ζελένσκι: Η Ρωσία βομβάρδισε το Παιδαγωγικό Πανεπιστήμιο στο Χάρκοβο
- Εισροή υδάτων σε φορτηγό πλοίο δυτικά της Πύλου - Περισυνελέγη το πλήρωμα
- Δωρεάν rapid test [7/7]: Τα 192 σημεία ελέγχου σήμερα Πέμπτη
- Σύγκρουση δύο δεξαμενοπλοίων 10 ναυτικά μίλια νότια της Καρύστου -Βίντεο