Υποσημειώσεις: Εθνικό θέατρο και Τέχνη à la carte
Σε μια έκθεση του Κουρμπέ στο Παρίσι, μια κυρία της καλής κοινωνίας άρχισε να φωνάζει και να διαμαρτύρεται για την τολμηρότητα και τον προοδευτισμό των πινάκων του. Γυρίζει ο Κουρμπέ και της λέει: «πώς κάνετε έτσι μαντάμ, μπογιές είναι».
Δε μας έφτανε η αέναη συζήτηση σ' αυτή τη χώρα για τα όρια της σάτιρας, εξ αφορμής του θεατρικού έργου στο Εθνικό Θέατρο που αναφέρεται και σε κείμενα του καταδικασμένου για τρομοκρατία Σ. Ξηρού, ήρθε η ώρα να μιλήσουμε και για τα όρια της Τέχνης. Ωστόσο, γίγαντες
της ελεύθερης σκέψης και ογκόλιθοι του κριτικού πνεύματος που ανδρώθηκαν σε κομματικούς σωλήνες*, ήδη εξέφρασαν τις αποψάρες τους για το συγκεκριμένο έργο, που δεν έχουν δει -και που είτε το έβλεπαν, είτε όχι δε θα είχε καμία σημασία. Όμως εδώ το θέμα δεν είναι αυτό καθεαυτό το έργο Τέχνης, αλλά η ελευθερία της δημιουργίας του.
Το καλλιτεχνικό δημιούργημα λοιπόν, είναι η μίμηση της ζωής, η αναπαράσταση μιας αλήθειας, με πρωτότυπο τρόπο, ώστε να πετύχει να καλύψει αισθητικές ανάγκες. Φυσικά το αισθητικά ωραίο και όμορφο στην Τέχνη δεν είναι κατ' ανάγκη όμορφο, ούτε απαραιτήτως ηθικό. Ένα μοντέλο που ποζάρει για τον Πικάσο η τον Μπρακ, μπορεί να είναι μια γυναίκα όμορφη ή όχι, ο πίνακας που την απεικονίζει όμως, είναι όμορφος κι ας βρίσκονται τα μάτια της στη θέση των αυτιών και το στόμα της στη θέση της μύτης της. Άλλα τα αισθητικά κριτήρια της Τέχνης, άλλα της φυσικής ομορφιάς. Ως εκ τούτου, ο ρόλος κι η αγωνία της Τέχνης πλέον, είναι μόνο να πραγματωθεί. Αυτή είναι κι η αγωνία του καλλιτέχνη, που πρέπει να επιτύχει τη μετάβαση του έργου του, απ' το μη αισθητικό στο αισθητικό, ώστε να πιάσει τόπο κι ο χαρακτηρισμός του ως καλλιτέχνη. Το Περί ύψους του Λογγίνου, μπορεί να βοηθήσει.
Διαβάζουμε λοιπόν απ την ηλεκτρονική σελίδα του Εθνικού Θεάτρου ότι σκοπός του είναι «Η έρευνα, η αναζήτηση και ο πειραματισμός σε νέες μορφές θεάτρου και σκηνικής έκφρασης» και στη σελίδα για την Πειραματική σκηνή της Τέχνης, μεταξύ άλλων ότι «Φιλοσοφία και στόχος της Πειραματικής Σκηνής -1 είναι ένα θέατρο που να επιδρά στην κοινωνική συνείδηση, να αντανακλά το σήμερα και να συνομιλεί με τις αιτίες και τα αποτελέσματα που καθορίζουν τη ζωή όλων μας...Στοιχεία, ντοκουμέντα, μαρτυρίες και ιστορικά επιβεβαιωμένα συμβάντα τέμνονται με τη μυθοπλασία, αποκαθιστώντας το θέατρο ως κατεξοχήν κοινωνική τέχνη».
Όπως παρατηρεί κανείς, πουθενά δε γράφει «εξαιρούνται κείμενα καταδικασμένου για τρομοκρατικές ενέργειες» κι ως εκ τούτου το Εθνικό Θέατρο επιτελεί στο ακέραιο τη αποστολή του. Ιδιαιτέρως δε, στη σκηνή του, που αποκαλείται «πειραματική». Τα λεφτά των φορολογούμενων Ελλήνων, έχουν δοθεί γι αυτό το σκοπό κι αυτός ο σκοπός υπηρετείται.
Με δεδομένο ότι έχουν χρησιμοποιηθεί στο θέατρο μέχρι και κείμενα του Χίτλερ, είναι άξιο απορίας ποιος ανερμάτιστος νους, συνέδεσε τα όποια συγγραφικά κείμενα ενός τρομοκράτη για θεατρικό πειραματισμό, με τη νομιμοποίηση της τρομοκρατίας, των φόνων, του εγκλήματος. Δεν είμαι και ψυχίατρος να διακρίνω αν πρόκειται για απλή προβολή ή για προβλητική ταύτιση. Σε κάθε περίπτωση όμως, είναι κρίμα για το Εθνικό θέατρο να μην ξανανεβάσει Ζ. Ζενέ, μιας και ήταν γνωστός καταδικασμένος παλιάνθρωπος. Και το ΚΘΒΕ να οργανώσει ένα δημόσιο ανάθεμα για τον Μ. Πλωρίτη και το «Μπρεχτ και Χίτλερ» στο οποίο ο συγγραφέας συμπεριέλαβε κείμενα από το γνωστό βιβλίο του Χίτλερ «Ο Αγών μου».
Στην Τέχνη δεν υπάρχουν ταμπού, σύμβολα, ιερά και όσια. Ουσιαστικά δεν υπάρχει προσβολή ή βλασφημία, διότι διαχειρίζεται σημαινόμενα, τα όποια είναι ελεύθερα προς χρήση, γι αυτόν ακριβώς τον λόγο. Διότι είναι επικίνδυνο να πειράξεις τα σημαίνοντα. Κανείς δεν παθαίνει τίποτα, κανείς δεν υποχρεώνει κανέναν να δει και να παρακολουθήσει κάτι, αν δε θέλει. Γι' αυτό και τα όρια της Τέχνης είναι μόνο η ευστοχία της. Είναι η αισθητική αλήθεια της που είναι φυσικά διαφορετική απ' τη γνωσιολογική αλήθεια. Το έργο Τέχνης δεν παραπέμπει στην αλήθεια του πραγματικού κόσμου (γνωσιολογική) αλλά στην αλήθεια της αισθητικής πραγματικότητας δηλαδή στη δική της αισθητική αλήθεια. Και σ' αυτό το πεδίο κρίνεται αν είναι καλή ή κακή.
Πρέπει να υπάρχει κάποια λάθος συνειρμική συνδεσμολογία λοιπόν, σ' αυτόν που θα σκεφτεί ότι αφού σ' ένα έργο χρησιμοποιούν κείμενα του Ξηρού, άρα η τρομοκρατία δεν είναι έγκλημα κι ο Ξηρός δεν είναι δολοφόνος. Εκτός κι αν υπάρχει κάποια σκοπιμότητα ενδεχομένως κι όλο αυτό το άρθρο να μην έχει κανένα νόημα και η επίθεση στο Εθνικό, να είναι ακόμη μια επικοινωνιακή στρατηγική της αντιπολίτευσης, για να συνδέσει πάλι τον Σύριζα με την τρομοκρατία και γι' αυτό τα λογικά άλματα της συγκόλλησης κείμενων Ξηρού για θεατρικό πειραματισμό στο εθνικό θέατρο, το οποίο είναι στην ευθύνη της κυβέρνησης, η οποία είναι κυβέρνηση Σύριζα, ο οποίος είναι γνωστό ότι φλερτάρει με την τρομοκρατία και άρα θέλει να την νομιμοποιήσει.
Εντάξει. Όργανο, μπουζούκι, αστυνομικός.
*Αν πάρει το μάτι σας κάπου τον Παπαμιμίκο να μιλάει για το έργο και την τέχνη, αλλάξτε κανάλι.
Ο Σίλας Σεραφείμ παρουσιάζει την παράσταση «20 χρόνια stand-up comedy», κάθε Σάββατο βράδυ στο Tin Pan Alley.
Δε μας έφτανε η αέναη συζήτηση σ' αυτή τη χώρα για τα όρια της σάτιρας, εξ αφορμής του θεατρικού έργου στο Εθνικό Θέατρο που αναφέρεται και σε κείμενα του καταδικασμένου για τρομοκρατία Σ. Ξηρού, ήρθε η ώρα να μιλήσουμε και για τα όρια της Τέχνης. Ωστόσο, γίγαντες
Το καλλιτεχνικό δημιούργημα λοιπόν, είναι η μίμηση της ζωής, η αναπαράσταση μιας αλήθειας, με πρωτότυπο τρόπο, ώστε να πετύχει να καλύψει αισθητικές ανάγκες. Φυσικά το αισθητικά ωραίο και όμορφο στην Τέχνη δεν είναι κατ' ανάγκη όμορφο, ούτε απαραιτήτως ηθικό. Ένα μοντέλο που ποζάρει για τον Πικάσο η τον Μπρακ, μπορεί να είναι μια γυναίκα όμορφη ή όχι, ο πίνακας που την απεικονίζει όμως, είναι όμορφος κι ας βρίσκονται τα μάτια της στη θέση των αυτιών και το στόμα της στη θέση της μύτης της. Άλλα τα αισθητικά κριτήρια της Τέχνης, άλλα της φυσικής ομορφιάς. Ως εκ τούτου, ο ρόλος κι η αγωνία της Τέχνης πλέον, είναι μόνο να πραγματωθεί. Αυτή είναι κι η αγωνία του καλλιτέχνη, που πρέπει να επιτύχει τη μετάβαση του έργου του, απ' το μη αισθητικό στο αισθητικό, ώστε να πιάσει τόπο κι ο χαρακτηρισμός του ως καλλιτέχνη. Το Περί ύψους του Λογγίνου, μπορεί να βοηθήσει.
Διαβάζουμε λοιπόν απ την ηλεκτρονική σελίδα του Εθνικού Θεάτρου ότι σκοπός του είναι «Η έρευνα, η αναζήτηση και ο πειραματισμός σε νέες μορφές θεάτρου και σκηνικής έκφρασης» και στη σελίδα για την Πειραματική σκηνή της Τέχνης, μεταξύ άλλων ότι «Φιλοσοφία και στόχος της Πειραματικής Σκηνής -1 είναι ένα θέατρο που να επιδρά στην κοινωνική συνείδηση, να αντανακλά το σήμερα και να συνομιλεί με τις αιτίες και τα αποτελέσματα που καθορίζουν τη ζωή όλων μας...Στοιχεία, ντοκουμέντα, μαρτυρίες και ιστορικά επιβεβαιωμένα συμβάντα τέμνονται με τη μυθοπλασία, αποκαθιστώντας το θέατρο ως κατεξοχήν κοινωνική τέχνη».
Όπως παρατηρεί κανείς, πουθενά δε γράφει «εξαιρούνται κείμενα καταδικασμένου για τρομοκρατικές ενέργειες» κι ως εκ τούτου το Εθνικό Θέατρο επιτελεί στο ακέραιο τη αποστολή του. Ιδιαιτέρως δε, στη σκηνή του, που αποκαλείται «πειραματική». Τα λεφτά των φορολογούμενων Ελλήνων, έχουν δοθεί γι αυτό το σκοπό κι αυτός ο σκοπός υπηρετείται.
Με δεδομένο ότι έχουν χρησιμοποιηθεί στο θέατρο μέχρι και κείμενα του Χίτλερ, είναι άξιο απορίας ποιος ανερμάτιστος νους, συνέδεσε τα όποια συγγραφικά κείμενα ενός τρομοκράτη για θεατρικό πειραματισμό, με τη νομιμοποίηση της τρομοκρατίας, των φόνων, του εγκλήματος. Δεν είμαι και ψυχίατρος να διακρίνω αν πρόκειται για απλή προβολή ή για προβλητική ταύτιση. Σε κάθε περίπτωση όμως, είναι κρίμα για το Εθνικό θέατρο να μην ξανανεβάσει Ζ. Ζενέ, μιας και ήταν γνωστός καταδικασμένος παλιάνθρωπος. Και το ΚΘΒΕ να οργανώσει ένα δημόσιο ανάθεμα για τον Μ. Πλωρίτη και το «Μπρεχτ και Χίτλερ» στο οποίο ο συγγραφέας συμπεριέλαβε κείμενα από το γνωστό βιβλίο του Χίτλερ «Ο Αγών μου».
Στην Τέχνη δεν υπάρχουν ταμπού, σύμβολα, ιερά και όσια. Ουσιαστικά δεν υπάρχει προσβολή ή βλασφημία, διότι διαχειρίζεται σημαινόμενα, τα όποια είναι ελεύθερα προς χρήση, γι αυτόν ακριβώς τον λόγο. Διότι είναι επικίνδυνο να πειράξεις τα σημαίνοντα. Κανείς δεν παθαίνει τίποτα, κανείς δεν υποχρεώνει κανέναν να δει και να παρακολουθήσει κάτι, αν δε θέλει. Γι' αυτό και τα όρια της Τέχνης είναι μόνο η ευστοχία της. Είναι η αισθητική αλήθεια της που είναι φυσικά διαφορετική απ' τη γνωσιολογική αλήθεια. Το έργο Τέχνης δεν παραπέμπει στην αλήθεια του πραγματικού κόσμου (γνωσιολογική) αλλά στην αλήθεια της αισθητικής πραγματικότητας δηλαδή στη δική της αισθητική αλήθεια. Και σ' αυτό το πεδίο κρίνεται αν είναι καλή ή κακή.
Πρέπει να υπάρχει κάποια λάθος συνειρμική συνδεσμολογία λοιπόν, σ' αυτόν που θα σκεφτεί ότι αφού σ' ένα έργο χρησιμοποιούν κείμενα του Ξηρού, άρα η τρομοκρατία δεν είναι έγκλημα κι ο Ξηρός δεν είναι δολοφόνος. Εκτός κι αν υπάρχει κάποια σκοπιμότητα ενδεχομένως κι όλο αυτό το άρθρο να μην έχει κανένα νόημα και η επίθεση στο Εθνικό, να είναι ακόμη μια επικοινωνιακή στρατηγική της αντιπολίτευσης, για να συνδέσει πάλι τον Σύριζα με την τρομοκρατία και γι' αυτό τα λογικά άλματα της συγκόλλησης κείμενων Ξηρού για θεατρικό πειραματισμό στο εθνικό θέατρο, το οποίο είναι στην ευθύνη της κυβέρνησης, η οποία είναι κυβέρνηση Σύριζα, ο οποίος είναι γνωστό ότι φλερτάρει με την τρομοκρατία και άρα θέλει να την νομιμοποιήσει.
Εντάξει. Όργανο, μπουζούκι, αστυνομικός.
*Αν πάρει το μάτι σας κάπου τον Παπαμιμίκο να μιλάει για το έργο και την τέχνη, αλλάξτε κανάλι.
Ο Σίλας Σεραφείμ παρουσιάζει την παράσταση «20 χρόνια stand-up comedy», κάθε Σάββατο βράδυ στο Tin Pan Alley.
-- This feed and its contents are the property of The Huffington Post, and use is subject to our terms. It may be used for personal consumption, but may not be distributed on a website.
Keywords
θεατρο, εθνικο θεατρο, τεχνη, εθνικο, huffington post, συγκεκριμένο, μίμηση, ηλεκτρονική, νους, κθβε, μπρεχτ, tin, feed, property, huffington, συριζα, αποτελεσματα δημοτικων εκλογων 2010, εκλογες 2010 αποτελεσματα , παγκόσμια ημέρα της γυναίκας 2012, κυβερνηση εθνικης ενοτητας, νεα κυβερνηση, Καλή Χρονιά, θεμα εκθεσης 2012, αποτελεσματα, ηλεκτρονική, το θεμα, γυναικα, θεμα, κθβε, χιτλερ, ωρα, αγωνια, αρθρο, αισθητικη, βιβλιο, βραδυ, γιγαντες, δεδομενο, δημοσιο, δικη, δοθει, υπαρχει, εκθεση, ελευθερια, ερευνα, ευθυνη, ζενε, ζωη, ζωης, ηθικο, κυβερνηση, κυρια, λαθος, λεφτα, λογο, ματια, ματι, μίμηση, μπουζουκι, νοημα, ξηρος, ομορφη, ορια, ουσιαστικα, παρισι, πεδιο, πικασο, σαββατο, συγκεκριμένο, συζητηση, συμβολα, στομα, φυσικα, huffington post, huffington, χωρα, feed, κειμενα, νους, property, σκηνη, tin, ωραιο
Τυχαία Θέματα
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Παπαδάκης: Θέλω να μου πεις για αυτό το καθίκι από την Κομοτηνή
- Απίστευτο! Ποιος είναι ο Έλληνας παρουσιαστής που έχει συμβόλαιο με τον Alpha αλλά... κάθεται και πληρώνεται;
- Πείτε μας τι ζώδιο είναι να σας πούμε πόσο… ξεροκέφαλος είναι!
- Πώς να προφυλαχθείτε από τον ιό Ζίκα
- Τι λέει η ΕΛ.ΑΣ. για τα σοβαρά επεισόδια στην Agrotica
- Αμετακίνητοι οι αγρότες. Μπλόκο και στην Αττική
- Όταν η Ασημακοπούλου επιτέθηκε στον Παππά και του έπεσε το ποτήρι από το χέρι
- Οι καλύτερες προτάσεις για φαγητό στην Αράχωβα
- Η Ελληνίδα πριγκίπισσα, δεξί χέρι του Christian Louboutin -Ποια είναι η Olga de Grece [εικόνες]
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Huffington Post Greece
- Μπορείτε να βρείτε το σκύλο ανάμεσα στα πάντα;
- Άγρια συμπλοκή αντιεξουστών και Γερμανών που φέρονται να είναι ακροδεξιοί στο Μοναστηράκι
- Ντεφορμέ δεν είναι ο Σπανούλης
- Κλείνουν και πάλι τα Τέμπη από τις 12:00 έως τις 18:00 οι αγρότες: Συνεχίζουν τις κινητοποιήσεις
- Όλες οι ταινίες των φετινών Όσκαρ σε ένα μόνο βίντεο
- Υποσημειώσεις: Εθνικό θέατρο και Τέχνη à la carte
- Στη Βουλή η τροπολογία για τις τηλεοπτικές άδειες. Τι περιλαμβάνει
- Αυλαία στο φονικό της Καλαμάτας: 30 χρόνια φυλακή για την δολοφονία των δύο bodybuilders
- Τελευταία Νέα Huffington Post Greece
- Υποσημειώσεις: Εθνικό θέατρο και Τέχνη à la carte
- Ντεφορμέ δεν είναι ο Σπανούλης
- Μπορείτε να βρείτε το σκύλο ανάμεσα στα πάντα;
- Κλείνοντας το Χάσμα των Φύλων στον Κλάδο της Τεχνολογίας
- Στη Βουλή η τροπολογία για τις τηλεοπτικές άδειες. Τι περιλαμβάνει
- Κλείνουν και πάλι τα Τέμπη από τις 12:00 έως τις 18:00 οι αγρότες: Συνεχίζουν τις κινητοποιήσεις
- Άγρια συμπλοκή αντιεξουστών και Γερμανών που φέρονται να είναι ακροδεξιοί στο Μοναστηράκι
- Όλες οι ταινίες των φετινών Όσκαρ σε ένα μόνο βίντεο
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- Πώς είναι ο Michael Douglas 5 χρόνια μετά τη διάγνωση καρκίνου; [photos]
- Στους Νικς ο Θανάσης Αντετοκούνμπο
- Στη Βουλή η τροπολογία για τις τηλεοπτικές άδειες
- Γυναίκα παρασύρθηκε και σκοτώθηκε από συρμό του Μετρό
- Ανόρθωση: Αργά απόψε ο Μανζόρο
- Ε.Ε. Βελτίωση του οικονομικού κλίματος στην Ελλάδα τον Ιανουάριο
- Με την πλάτη στον τοίχο ο Παναθηναϊκός - Κόντρα στην Νταρουσάφακα
- La Sultana: Το σκάφος των κατασκόπων της Σοβιετικής Ενωσης που μετατράπηκε σε γιοτ πολυτελείας [εικόνες]
- Αφού βρήκαμε το πάντα, τώρα ψάχνουμε τον σκύλο -Το κουίζ της Lego που «σπάει» το Διαδίκτυο [εικόνες]
- Πάνω από 25.000 επισκέφθηκαν την πρώτη ημέρα της 26ης Agrotica