Πέθανε ο James Rosenquist, ένας απο τους ιδρυτές της Ποπ Άρτ

Ο Αμερικανός καλλιτέχνης Τζέιμς Ρόζενκουϊστ, ο οποίος διαδραμάτισε έναν σημαντικό ρόλο στη διάδοση του κινήματος της Ποπ Αρτ με τους πίνακες και τις εγκαταστάσεις του, έφυγε από τη ζωή χθες σε ηλικία 83 ετών, σύμφωνα με την επίσημη ιστοσελίδα του.

Γεννημένος στις 29 Νοεμβρίου 1933 στη Νότιο Ντακότα ξεκίνησε την σταδιοδρομία του φιλοτεχνώντας διαφημιστικές πινακίδες, προτού εγκατασταθεί σε ένα στούντιο στο Μανχάταν για να δουλέψει πάνω στις δικές του ιδέες και δημιουργίες.

«Οι αφίσες μου ήταν καθαρή τέχνη» εξηγούσε ο ίδιος

μιλώντας σε ιδιωτικό ραδιοφωνικό σταθμό το 2004, αναφερόμενος στην αντικειμενική δυσκολία να αναπαραστήσει πιστά το πρόσωπο των κινηματογραφικών αστέρων στις διαφημιστικές αφίσες των ταινιών που φιλοτεχνούσε.

Η πρώιμη τούτη εμπειρία του τον έφερε σ’ επαφή με την αισθητική της διαφήμισης, που αποτελούσε ένα από τα προτάγματα και τις καθοριστικές επιρροές της Ποπ Αρτ, την οποία το κίνημα επανανερμήνευσε, χρησιμοποίησε και μετέστρεψε.

Ο Ρόζενκουϊστ ενσωμάτωσε επίσης στα πρώιμα έργα του μία σειρά από καταναλωτικά αντικείμενα, μία άλλη πτυχή της δημιουργικής τεχνικής της Ποπ Άρτ.

Ο Ρόζενκουϊστ, μαζί με τους Άντι Γουόρχολ και Ρόι Λίχτενσταϊν, θεωρούνται από τους θεμελιωτές της Ποπ Άρτ, ενός κινήματος που ενώ αρχικά είχε αντιμετωπισθεί αρνητικά από τους ‘ιδαλγούς’ της καλλιτεχνικής καθαρότητας, γοργά έμελλε να καθιερωθεί και να γίνει κυριαρχο ρεύμα μέσα στον κόσμο της Τέχνης.

Το πλέον διάσημο έργο του είναι το F-111, ένας κολοσσιαίων διαστάσεων 3 μ.ύψους και 26 μ. μήκους πίνακας του 1964-65, όμως επίσης και η σειρά των ‘σπαγγέτι’ αποτελεί άλλο ένα από τα σήματα καταθέντα της παραγωγής του, μαζύ με την επίσης γνωστή μικρή κοπέλλα με την κάσκα και το Ατομικό Μανιτάρι.

Ο τελευταίος τούτος πίνακας είναι από τους πιο χαρακτηριστικούς του κινήματος και της τεχνοτροπίας του και εκτίθεται στο ονομαστό Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης (ΜοΜΑ).

(ΑΠΕ – ΜΠΕ)

Keywords
Τυχαία Θέματα