Εικόνες και μνήμες από το παρελθόν – «Πάσχα στο κρητικό χωριό σημαίνει μέθεξη»
Το Πάσχα στο κρητικό χωριό, όσο και αν από χρόνο σε χρόνο “φθίνουν” οι παραδόσεις, τα ήθη και τα έθιμα, εξακολουθεί να έχει ιδιαίτερα “αρώματα” και “χρώματα”, που κάνουν τους ανθρώπους να “ζουν” το Θείο Δράμα, πολύ περισσότερο απ’ ό,τι στις απρόσωπες και “παγωμένες” πολιτείες. «Πάσχα στο κρητικό χωριό σημαίνει μέθεξη», σύμφωνα με όσα λέει στο neakriti.gr ο γνωστός δημοσιογράφος και συγγραφέας
«Μέθεξη στο Θείο Δράμα και βίωση στον παρόντα χρόνο γεγονότων που ανάγονται σε πολύ μακρινούς χρόνους. Οι άνθρωποι, κυρίως εκείνοι των προηγούμενων γενεών, αντιμετωπίζουν τα θεία πρόσωπα, που η δράση τους εξιστορείται στα ιερά κείμενα, σαν οικείες και αγαπημένες μορφές. Γι’ αυτό η Μεγάλη Παρασκευή είναι μια πένθιμη μέρα, γι’ αυτό το Πάσχα είναι μια μέρα χαράς, μια λαμπρή μέρα, όπως τη λέμε, γιατί σηματοδοτεί τον θρίαμβο της ζωής και την ήττα του θανάτου»…
Ο μυροφόρες και το ξενύχτισμα του Χριστού
Συνεχίζοντας, ο Νίκος Ψιλάκης λέει στο neakriti.gr πως «τα πιο σημαντικά έθιμα της περιόδου εκτυλίσσονται τη Μεγάλη Εβδομάδα και συνδέονται άμεσα με το επίσημο τελετουργικό της εκκλησίας. Ο στολισμός του Επιταφίου, τα στεφάνια στον Σταυρωμένο Χριστό αποτελούν συλλογικό χρέος της κάθε χριστιανικής κοινότητας, γι’ αυτό και σε μερικά χωριά μας (όχι πολλά δυστυχώς) παρατηρούμε ακόμη και σήμερα το σχεδόν τελετουργικό έθιμο των κοριτσιών που, κρατώντας μεγάλα καλάθια, περιφέρονται στα σπίτια ή βγαίνουν στις εξοχές και μαζεύουν λουλούδια για τον Επιτάφιο. Τα κορίτσια θα φορέσουν το ίδιο βράδυ ολόλευκες ενδυμασίες, θα ντυθούν μυροφόρες και θα στέκονται στις τέσσερις γωνίες του Επιταφίου, κρατώντας πανέρια γεμάτα με ροδοπέταλα. Πρόκειται για μορφές τελετουργικών αναπαραστάσεων του Θείου Πάθους, που φέρνουν πιο κοντά στον άνθρωπο τα γεγονότα που αφηγούνται τα Ευαγγέλια, δίνοντας έναν εντονότερο βιωματικό χαρακτήρα στις λαμπριάτικες εορτές. Θα μπορούσα να σας πω ότι όλη αυτή η περίοδος χαρακτηρίζεται από συναισθηματική ένταση, είναι δηλαδή μια διακύμανση, μα και μια γιορτή της ψυχής. Επειδή μεγάλωσα σε χωριό θα μου μείνει αξέχαστο το ξενύχτισμα του Χριστού το βράδυ της Μεγάλης Πέμπτης, τότε που οι γυναίκες, και πιο πολύ οι γριούλες, αρνούνταν να αφήσουν μόνο τη νύχτα τον Θεάνθρωπο. Πήγαινα τα μεσάνυχτα στην εκκλησία μόνο και μόνο για να τις δω καθισμένες ολόγυρα, όπως ακριβώς έκαναν στις κηδείες αγαπημένων προσώπων, και να ακούσω τις συζητήσεις που συχνά κατέληγαν σε θρήνους, συναιρώντας το θείο με το ανθρώπινο».
Ο Ιούδας αντιπροσωπεύει τον προδότη
Σύμφωνα με τον Νίκο Ψιλάκη, «σε πολλά χωριά της Κρήτης αυτοσχέδιες ομάδες γυναικών έψαλαν το ίδιο βράδυ ένα μακροσκελέστατο θρηνητικό άσμα, την “Παρισταμένη” (Παρισταμένη στον Σταυρό η Πάναγνος Μαρία…) στο οποίο καταγράφονται όχι μόνο γεγονότα αλλά και ψυχικές εντάσεις και συναισθήματα.
Η συμμετοχή των αγροτικών κοινοτήτων στα τελετουργικά του λαμπριάτικου κύκλου είναι καθολική και πολυεπίπεδη. Καθένας έχει τον ρόλο του, ακόμη και τα παιδιά που είναι επιφορτισμένα με τη συγκέντρωση ξύλων για το κάψιμο του Ιούδα. Θα ήθελα, όμως, να προσέξουμε κάτι: Ο Ιούδας εδώ δεν αντιπροσωπεύει τον Εβραίο, όπως πιστεύουν πολλοί, αλλά τον προδότη, δε στρέφεται εναντίον ενός πολύπαθου λαού, όπως είναι ο εβραϊκός, αλλά εναντίον του προδότη. Στη συνείδηση του Κρητικού το καιόμενο ομοίωμα είναι το ομοίωμα του ανθρώπου που διέπραξε το βαρύ ατιμωτικό αδίκημα της προδοσίας, ένα έγκλημα που οι παραδοσιακές κοινωνίες είναι αδύνατον να συγχωρήσουν ή και να δικαιολογήσουν ακόμη. Όλοι ξέρουμε ποια στάση επιφύλαξαν οι Κρητικοί στους συνεργάτες των ναζί. Παρόμοια έθιμα γνωρίζουμε από τη μακρινή αρχαιότητα, όταν πετροβολούσαν συμβολικά τους “φαρμακούς”, τα μιάσματα που θεωρούνται υπεύθυνα για το κακό, ένα από τα χειρότερα εγκλήματα και συνιστά μια από τις πιο ατιμωτικές πράξεις. Στην κρητική εθιμολογία, το ομοίωμα του προδότη που πυρπολείται κρατά συνήθως στα χέρια του πουγκί με 30 χοχλιδόκουπες, όσα και τα αργύρια της προδοσίας και αυτό από μόνο του δίνει το βαθύτερο νόημα του εθίμου. Θα πρόσθετα, ακόμη, ότι η καύση του Ιούδα δεν είναι απογυμνωμένη από νοήματα και επιδιώξεις. Στα δύσκολα χρόνια της οθωμανικής κατάκτησης είχε, εκτός των άλλων, και παιδαγωγικό χαρακτήρα».
Πάσχα “σημαίνει”…
«Στη συνείδηση του Νεοέλληνα Πάσχα σημαίνει χωριό και ύπαιθρο, ιδιαίτερα σε παλαιότερες εποχές, πριν από την εντατική και άρρυθμη αστικοποίηση του αγροτικού χώρου. Καθόλου τυχαίο δεν είναι που όλοι ζητούν να επιστρέψουν στα χωριά και στις ρίζες τους, μιας και τα βιώματα τους οδηγούν σε νοσταλγικές επιστροφές σε άλλους καιρούς και σε εποχές που διατηρούνται αποκαθαρμένες στη μνήμη. Την “αγνότητα” αναζητούν, την αυθεντικότητα του εθιμικού κύκλου και συχνά επιδιώκουν να τα μεταβιβάσουν όλα αυτά στις επόμενες γενιές. Ανασκαλεύοντας τη μνήμη και ενθυμούμενος τα δικά μου παιδικά χρόνια, τότε που όλος ο κόσμος μας περιστρεφόταν γύρω από τα τελετουργικά και τα έθιμα της Πασχαλιάς, καταλήγω στη διαπίστωση ότι όλα αυτά αποτελούσαν διαδικασίες πρώιμης όσο και έντονης συμμετοχής στη ζωή της κοινότητας, άρα και σε μια διαδικασία κοινωνικοποίησης. Μαθαίναμε τη ζωή, μαθαίναμε τον κόσμο. Είχα κι εγώ ντυθεί “παπαδάκι”, είχα κρατήσει αναστάσιμα λάβαρα και ένιωθα ότι το παιδί που ήμουν μεγάλωνε πια και αποκτούσε ρόλο», λέει στο neakriti.gr ο συγγραφέας Νίκος Ψιλάκης.
«Στην ύπαιθρο μάς καλεί η μνήμη αλλά όχι μονάχα αυτή. Μας καλεί η ίδια η ζωή και η ανάγκη να γευτούμε την ομορφιά του κόσμου. Η Ανάσταση, η κορυφαία γιορτή του ορθόδοξου κόσμου, συμπίπτει με την “ανάσταση” της φύσης. Τούτη την περίοδο παρατηρούμε παντού απανωτές εκρήξεις ζωής, τα φυλλοβόλα δέντρα αποκτούν το φύλλωμά τους, τα λουλούδια ανθίζουν, η φύση βρίσκεται στην καλή της την ώρα, αρώματα ξεχύνονται από κάθε γωνιά της γης. Κύριο χαρακτηριστικό των εορτών της Λαμπρής είναι η έξοδος στην ύπαιθρο και η επαφή με τον αναζωογονημένο φυσικό κόσμο. Υπαίθριες συνάξεις, εξοχικά πανηγύρια και τραπεζώματα στην ανθισμένη φύση αποτελούν κύρια χαρακτηριστικά της ελληνικής Λαμπρής».
Στην περιφορά του Επιταφίου – Όσο για την περιφορά του Επιταφίου, ο Νίκος Ψιλάκης λέει:
«Παρακολουθείστε την περιφορά του Επιταφίου τη νύχτα ολόγυρα στα χωριά και την επίσκεψή του στα νεκροταφεία, δείτε το ενταφιασμένο Σώμα του Χριστού, της μιας από τις τρεις μορφές της τριαδικής θεότητας, δίπλα στους τάφους των ανθρώπων, αφουγκραστείτε τα λόγια των γυναικών με τα θυμιατά, δείτε τις τουλούπες των θυμιαμάτων να ανέρχονται στον ανοιξιάτικο ουρανό, δίπλα σε ανθισμένες λεμονιές και πορτοκαλιές. Παρακολουθούσα πριν λίγα χρόνια στο Πετροκεφάλι της Μεσαράς τις γριούλες που ακολουθούσαν τον Επιτάφιο. Κρατούσαν μακριές αλουμινένιες κουτάλες γεμάτες κάρβουνα και λιβάνια, προσφέροντας θυμίαμα στον τεθνεώτα Νέο και ωραίο Θεό που λίγο μετά θα αναστηνόταν, ανασταίνοντας μαζί και την ελπίδα του ανθρώπου. Οι γριούλες αυτές κρατούσαν τις κουτάλες για να μην καίγονται τα χέρια τους, γιατί θεωρούσαν υποχρέωσή τους να κάνουν όλο τον κύκλο θυμιάζοντας».
«Γέμιζαν οι εξοχές και τα λαγκάδια» – Τα μεγάλα πανηγύρια μετά το Πάσχα
Αμέσως μετά το Πάσχα αρχίζει η εβδομάδα των μεγάλων πανηγυριών, του Αγίου Γεωργίου, της Ζωοδόχου Πηγής, του Αγίου Θωμά, της Αγίας Φωτεινής… Δε γνωρίζω χωριό στην Κρήτη που να μη γιορτάζει κάποια σπουδαία γιορτή μετά το Πάσχα. Στη δική μου μνήμη μένει “χαραγμένο” ανεξίτηλα το πανηγύρι της Μεσάδας την Τρίτη της Διακαινησίμου στην Κασταμονίτσα, τότε που άδειαζε όλο το χωριό και γέμιζαν οι εξοχές και τα γύρω λαγκάδια. Γιόρταζαν παρέες-παρέες, σούβλιζαν κρέατα και από παντού ξεχυνόταν η τσίκνα. Μετά το γεύμα, μαζεύονταν όλοι γύρω από την εκκλησία και άρχιζε το κοινό γλέντι. Σήμερα που το ξανασκέφτομαι νομίζω πως αυτά τα πανηγύρια ακολουθούν μια δική τους τυπολογία, που δεν απέχει και πολύ από την τυπολογία των αρχαίων μεγάλων εορτών. Αλλά αυτό ακριβώς είναι το πασχαλινό πανηγύρι. Η γιορτή κατά την οποία οι πάντες “εγείρονται”, για να προσεγγίσουμε και ετυμολογικά τη λέξη. Και μαζί τους, όπως είπαμε, εγείρεται και ο φυσικός κόσμος, με αυτό το πανδαιμόνιο της βλάστησης, την πανδαισία των χρωμάτων και την πλημμυρίδα των αρωμάτων».
Οι εθιμικοί διατροφικοί κανόνες – Αρνί με χόρτα ή αγκινάρες και όχι σούβλα πρόσταζε το έθιμο στην Κρήτη
«Στην Κρήτη βέβαια δεν υπήρχε το έθιμο του οβελία και η τήρηση των εθιμικών διατροφικών κανόνων ήταν απαρέγκλιτη. Αρνί με αγκινάρες μαγείρευαν τη μέρα της Λαμπρής, αρνί με μαρούλι ή άλλο χορταρικό της εποχής», τονίζει απαντώντας στις ερωτήσεις μας ο Νίκος Ψιλάκης. «Μελετώντας το πασχαλινό εδεσματολόγιο της Κρήτης, επιβεβαιώνουμε το γνωστό από τις υπόλοιπες εποχές του χρόνου συμπέρασμα ότι η παραδοσιακή διατροφή εκφράζει την αρμονική σχέση της παραδοσιακής κοινωνίας με τη φύση, μια αρχέγονη αλλά στέρεη αίσθηση οικολογικής συμπεριφοράς. Δεν είναι τυχαίο που καταναλώνεται αρνί το Πάσχα, ούτε που συνοδεύεται με προϊόντα που υπάρχουν σε μεγάλη αφθονία τούτη την εποχή. Τα αρνιά που γεννήθηκαν τον χειμώνα έχουν πια μεγαλώσει και ο παραγωγικός κύκλος έχει ήδη συμπληρωθεί. Το ίδιο και τα καλιτσούνια, που δεν είναι άσχετα με την παραγωγή γάλακτος. Όλα αυτά, βέβαια, ανάγονται κυρίως σε προηγούμενες εποχές, 30 και 40 χρόνια πριν από σήμερα. Ωστόσο και τώρα οι γιορτές στο χωριό διατηρούν κάτι από την παλαιότερη αυθεντικότητά τους και είναι ευτύχημα που πολλές τοπικές κοινωνίες κατάφεραν να διατηρήσουν μερικά εντυπωσιακά έθιμα, έστω και σε αναπαραστατική μορφή. Αλλά και αυθεντικά έθιμα σώζονται στην κρητική ύπαιθρο, ιδιαίτερα τη Μεγάλη Εβδομάδα».
neakriti.gr
The post Εικόνες και μνήμες από το παρελθόν – «Πάσχα στο κρητικό χωριό σημαίνει μέθεξη» appeared first on zarpanews.gr.
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Ο πρώτος ιερέας που είπε την αλήθεια για το Άγιο Φως
- Αύριο Δευτερα 17 Απριλιου η κηδεία του Σταθη
- Δεκαέξι νεκροί και εννέα τραυματίες έπειτα από φωτιά στο Ντουμπάι
- Θεσσαλονίκη: Κάηκαν δύο αυτοκίνητα και μία μοτοσικλέτα σε πυλωτή πολυκατοικίας
- Τι χρειάζεται να κάνουμε το βράδυ για να ξυπνήσουμε το πρωί σαν να έχουμε κοιμηθεί δώδεκα ώρες;
- Εκλογές στην Τουρκία: Μεγάλο προβάδισμα για το ΑΚΡ του Ερντογάν με 35% – Νέα δημοσκόπηση
- Τρία παιδιά τραυματίστηκαν σοβαρά από βεγγαλικά σε Ρόδο, Αγκίστρι, Σύμη
- Ρόδος-Σοκαριστικές σκηνές: Με εγκαύματα από βεγγαλικά 7χρονο κοριτσάκι στο νοσοκομείο – «Σήμερα αυτό το παιδί δεν θα τσουγκρίσει κόκκινο αυγό»
- Άγιος Παΐσιος Αγιορείτης - «Ευλογημένε, λένε το “Χριστός Ανέστη!»
- Η «AS» για Παναθηναϊκό
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις zarpanews
- Στην Κρήτη με τα παιδιά της για Πάσχα η Κατερίνα Παπουτσάκη
- Χανιά | «Λαμπάδιασε» διαμέρισμα στο Δαράτσο τα ξημερώματα
- Κυριακή του Πάσχα – Ποιοι γιορτάζουν σήμερα 16 Απριλίου
- «Αρκτούρος»: Πόσο ανησυχούν οι επιστήμονες για νέα έξαρση της πανδημίας
- «Σπίτι με το MEGA»: Μάγεψαν με τις φωνές τους Γλυκερία και Μελίνα Ασλανίδου
- Χανιά | «Στο πόδι» η πυροσβεστική τα ξημερώματα – Κάδος «τυλίχθηκε» στις φλόγες
- ΑμεΑ: Αύξηση σε 13 αναπηρικά επιδόματα και «Προσωπικός βοηθός»
- Πατέρας για δεύτερη φορά ηθοποιός της σειράς «Αυτή η Νύχτα Μένει»
- Να τι μπορεί να συμβεί εάν κοιμάσαι αμέσως μετά το φαγητό
- Εικόνες και μνήμες από το παρελθόν – «Πάσχα στο κρητικό χωριό σημαίνει μέθεξη»
- Τελευταία Νέα zarpanews
- Εικόνες και μνήμες από το παρελθόν – «Πάσχα στο κρητικό χωριό σημαίνει μέθεξη»
- Πώς να αφαιρέσετε τον λεκέ από κερί από τα ρούχα σας
- Δυσκοιλιότητα: Τι να πίνουμε κάθε πρωί για να λειτουργεί εύρυθμα το έντερο
- Να τι μπορεί να συμβεί εάν κοιμάσαι αμέσως μετά το φαγητό
- Οικογενειακή Ανάσταση για τον Αλέξη Τσίπρα στο Γαστούρι της Κέρκυρας | Video+Photos
- ΑμεΑ: Αύξηση σε 13 αναπηρικά επιδόματα και «Προσωπικός βοηθός»
- Φέτος το παρακάνανε λίγο… Το κάψιμο του Ιούδα στον Άγιο Νικόλαο στο Μεϊντάνι στα Χανιά | Video
- «Η νέα γενιά για την Ειρήνη» – Συγκινεί το τραγούδι ενός Κρητικού μαθητή Δημοτικού
- «Τσάκωσαν» νεαρό Χανιώτη στο δρόμο με κάνναβη, ζυγαριά και… τρίφτη
- Σουδάν: 56 νεκροί και εκατοντάδες τραυματίες σε με ανελέητη κόντρα για την εξουσία – Ανάμεσά τους και δύο Έλληνες
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- 10 σημάδια που δείχνουν ότι είστε απόλυτα υγιής!
- Μήνυμα του Ν. Δένδια για την Ανάσταση
- Κτηνωδία στην Εύβοια: Φόλες σε χωριό του Δήμου Κύμης Αλιβερίου – Σκότωσαν 10 σκυλιά
- Μπακογιάννης: «Το γήπεδο του Παναθηναϊκού θα είναι σίγουρα έτοιμο το 2026»
- Κίνα – Κορονοϊός: Τέλος η υποχρεωτική μάσκα στο μετρό του Πεκίνου
- Δένδιας: Μήνυμα του υπ. Εξωτερικών για την Ανάσταση
- Εντυπωσιακές εικόνες από τον ρουκετοπόλεμο στη Χίο - Συνεργείο του Χόλυγουντ κατέγραψε το έθιμο
- Κλίμα-G7: Η Ομάδα των 7 δεσμεύτηκε να βάλει τέλος στη ρύπανση από πλαστικά έως το 2040
- «Λαμπάδιασε» τη νύχτα πυλωτή πολυκατοικίας στη Θεσσαλονίκη - Κάηκαν δύο Ι.Χ. και μία μοτοσικλέτα
- Ο Γατόπαρδος: 60 χρόνια από την πρεμιέρα της εμβληματικής ταινίας του Λουκίνο Βισκόντι