Το τραγούδι που έμεινε 20 χρόνια στα αζήτητα, το πήρε ο Μητροπάνος και το έκανε ιστορία
Ο Δημήτρης Μητροπάνος υπήρξε ίσως η τελευταία μεγάλη, αληθινή φωνή του ελληνικού τραγουδιού. Το τραγούδι του απλό, γνήσιο, καθαρό. Σε μία εποχή που αναδείκνυε και αναδεικνύει τα αστραφτερά «περιτυλίγματα» εκείνος χρειαζόταν μόνο ένα μικρόφωνο.
Τα τραγούδια του αφηγούνται την ιστορία, τα λάθη, τους έρωτες και τις πίκρες μας. Πέρα όμως από την φωνή του ξεχώρισε και για το ήθος, την ακεραιότητά του, την μπέσα του.
Αρκεί να ακουστούν οι πρώτες νότες του
«Τι με κοιτάζεις Ρόζα μουδιασμένο, συγχώρα με που δεν καταλαβαίνω τι λένε τα κομπιούτερς κι οι αριθμοί…», τραγούδησε ο Δημήτρης Μητροπάνος κι έκανε έναν από τους ύμνους που μεγάλωσαν και μεγαλώνουν γενιές.
Κι όμως, η μεγάλη αυτή επιτυχία που πολλοί την τραγούδησαν και την χόρεψαν, ίσως όσο καμία, ήταν κρυμμένη και ξεχασμένη για χρόνια μέσα σε ένα συρτάρι.
Φαίνεται όμως πως ισχύει για τα τραγούδια αυτό που λένε και για τους ανθρώπους. Κανένα καλό δεν πάει χαμένο…
Το 1996 κυκλοφόρησε από την εταιρία Minos EMI ο δίσκος «Στου αιώνα την παράγκα», που μεταξύ άλλων περιείχε και τη «Η Ρόζα».
Είκοσι χρόνια πριν από την κυκλοφορία του τραγουδιού, το 1976, ο ποιητής Άλκης Αλκαίος είχε στείλει το ποίημά του «Η Ρόζα», στον Θάνο Μικρούτσικο για να το μελοποιήσει.
Ο γνωστός συνθέτης έμενε τότε σε διαμέρισμα μιας πολυκατοικίας στην Αθήνα. Η έμπνευση ήρθε σχεδόν αστραπιαία, αλλά η ώρα ήταν περασμένη και κατά συνέπεια κάπως ακατάλληλη για ηχογράφηση.
Ο Θάνος Μικρούτσικος μη θέλοντας να ενοχλήσει τους γείτονες, πάτησε τη σουρντίνα του πιάνου (ένα εξάρτημα που προσαρμόζεται στα έγχορδα όργανα για να «πνίγει» τον ήχο) και ξεκίνησε να ηχογραφεί το τραγούδι.
Το αποτέλεσμα της ηχογράφησης δεν ήταν και το καλύτερο δυνατό κι έτσι η Ρόζα έμεινε για πολύ καιρό στα… αζήτητα.
Ο Θάνος Μικρούτσικος είχε παίξει τη Ρόζα, μεταξύ άλλων, και στη Χαρούλα Αλεξίου, αλλά η κακή ποιότητα του ήχου φαίνεται πως «ψιλοχαντάκωσε» το κομμάτι κι έτσι η σπουδαία ερμηνεύτρια το προσπέρασε και δεν θέλησε να το ερμηνεύσει. Τα χρόνια περνούσαν και η Ρόζα παρέμενε σε ένα συρτάρι.
Πώς κατέληξε η Ρόζα στον Δημήτρη ΜητροπάνοΟ Θάνος Μικρούτσικος συναντά για πρώτη φορά δισκογραφικά τον Δημήτρη Μητροπάνο το 1996 στον δίσκο «Στου αιώνα την παράγκα» σε στίχους Άλκη Αλκαίου, Κώστα Λαχά, Λίνας Νικολακοπούλου και Γιώργου Κακουλίδη.
Μόλις είχε λήξει η υπουργική θητεία του Θάνου Μικρούτσικου στο υπουργείο Πολιτισμού με την κυβέρνηση του Ανδρέα Παπανδρέου και ο γνωστός συνθέτης αναζητούσε ερμηνευτή για τον νέο του δίσκο.
Συνήθως, οι συνθέσεις των δημιουργών προσαρμόζονται στη φωνή των ερμηνευτών. Στην περίπτωση του Θάνου Μικρούτσικου και του Δημήτρη Μητροπάνου δεν ισχύει τίποτε τέτοιο, καθώς αυτά τα δύο στοιχεία αλληλοσυμπληρώνονται.
Το αποτέλεσμα αυτής της συνεργασίας εντυπωσιακό. Ένας μαγικός δίσκος από εκείνους που μας κάνουν να μην βλέπουμε την ώρα να τρέξουμε να τους ακούσουμε ξανά και ξανά.
Όλη η Ελλάδα τραγουδάει τη «Ρόζα», κι άλλες μεγάλες επιτυχίες που περιλαμβάνονται στο δίσκο όπως το «Πάντα γελαστοί», το «Για μια Ντολόρες» ενώ ο Μητροπάνος συνηθίζει να ρίχνει και μερικές στροφές όταν την τραγουδάει.
Η συνεργασία του με τον Δημήτρη Μητροπάνο αποφασίστηκε κατά τη διάρκεια μιας τιμητικής γιορτής, που είχε οργανώσει η εταιρία για την επιστροφή του Μικρούτσικου. Την εποχή εκείνη στην εταιρία εργαζόταν ο μουσικός παραγωγός Ηλίας Μπενέτος. Ο έμπειρος παραγωγός άκουσε την ξεχασμένη Ρόζα και του έκανε το «κλικ».
Ο Θάνος Μικρούτσικος στην αυτοβιογραφία του «Ο Θάνος και ο Μικρούτσικος» -που επιμελήθηκε ο δημοσιογράφος και στιχουργός Οδυσσέας Ιωάννου- αφηγήθηκε τα εξής για τις ώρες της εγγραφής της «Ρόζας»:
«Οι ηχογραφήσεις ξεκίνησαν το καλοκαίρι του 1996. Η «Ρόζα» μας παίδεψε πολύ στο στούντιο. Δεν μπορούσαμε να βρούμε τον τρόπο που θα έπαιζαν τα τύμπανα. Ήμασταν έξι ώρες και προσπαθούσαμε να βρούμε κάτι που θα με ικανοποιούσε. Ντράμερ ήταν ο σπουδαίος μουσικός Νίκος Καπηλίδης. Δεν ήθελα τα τυπικά χτυπήματα του ζεϊμπέκικου. Κάποια στιγμή ζητάω από τον Καπηλίδη να βγάλει το πουκάμισό του! «Σοβαρολογείτε;» με ρωτάει. «Απολύτως» του απαντάω. Βγάζει το πουκάμισο και ζητάω αν υπάρχει στο στούντιο καμιά προβιά για να φορέσει! Προβιά βέβαια δεν βρήκαμε, αλλά λέω στον Καπηλίδη να σκεφτεί ότι είναι ένας Βίκινγκ και να παίξει το κομμάτι όπως θα έπαιζε το ζεϊμπέκικο ένας Βίκινγκ. Τα κατάφερε απόλυτα», θυμάται ο Μικρούτσικος, ενώ αποκαλύπτει πως ο Μητροπάνος δεν μπορούσε επί δύο εβδομάδες να τραγουδήσει λόγω… τρακ.
Η «Ρόζα» έγινε αμέσως επιτυχία, ο δίσκος ήταν από τους πιο εμπορικούς της τελευταίας 20ετίας και το συγκεκριμένο ζεϊμπέκικο έκανε πολλούς άντρες να σηκωθούν από την καρέκλα τους και να ρίξουν τις στροφές τους.
Όσο για το ποια είναι η Ρόζα του τραγουδιού, ο Άλκης Αλκαίος δεν αποκάλυψε ποτέ αν ήταν η εμβληματική επαναστάτρια Ρόζα Λούξεμπουργκ.
«Δε θέλησε ποτέ, μα ποτέ, όσες φορές και αν τον ρώτησα να μου πει, αλλά προσωπικά είμαι εκατό τοις εκατό σίγουρος ότι ναι, είναι! Κάποιο πολύ κοντινό του πρόσωπο μου είχε πει ότι κάποτε υπήρχε στην ζωή του μία Ρόζα αλλά για εμένα αναμφίβολα το τραγούδι έχει γραφτεί για την Λούξεμπουργκ. Το αποδεικνύει νομίζω και ο συγκλονιστικός στίχος «πώς η ανάγκη γίνεται Ιστορία / πώς η Ιστορία γίνεται σιωπή» ο οποίος συνοψίζει την συγκυρία καλύτερα από οποιονδήποτε άλλο στην ελληνική γλώσσα» είναι η απάντηση του Θάνου Μικρούτσικου, σε συνέντευξη του (1/2/2014 – εφημερίδα «Αυγή» – Θάνος Μαντζάνας), για την εμβληματική, πια, «Ρόζα» του ποιητή Άλκη Αλκαίου.
newsbeast.gr
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Μεγάλη προσοχή τα χαράματα της Πρωτοχρονιάς
- Θρήνος για τον Απόλλωνα Ψαρουδάκη που σκοτώθηκε από χιονοστιβάδα στη Βασιλίτσα
- Γρεβενά: Ατελείωτος θρήνος για τους φίλους και τους συγγενείς του 31χρονου σκιέρ
- Λιβιεράτος για Εύη Αδάμ: Δε μιλάμε, δεν έχουμε επαφή, δεν χρειάζεται κιόλας
- Θρήνος για τον Απόλλωνα που καταπλακώθηκε από τη χιονοστιβάδα. Το μοιραίο λάθος
- Στα κρατητήρια με εντολή εισαγγελέα ο Αντιδήμαρχος Ορεστιάδας Γιάννης Παπαϊωάννου
- Από πού ψωνίζουμε καλούς ξηρούς καρπούς στην Αθήνα
- Το τραγούδι που έμεινε 20 χρόνια στα αζήτητα, το πήρε ο Μητροπάνος και το έκανε ιστορία
- Γιάννης Πουλόπουλος: Το σοβαρό τροχαίο, η χειρουργική επέμβαση και τα μεγάλα στηρίγματά του
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις zarpanews
- Το τραγούδι που έμεινε 20 χρόνια στα αζήτητα, το πήρε ο Μητροπάνος και το έκανε ιστορία
- Τελειώνει του Κλιάιτς στον Πλατανιά, κοιτάζει και Πετρόπουλο
- Μαχαιρωμένη στο στομάχι και με χτυπήματα στο κεφάλι η 22χρονη ομογενής
- Κρήτη | Τραγική ειρωνεία… έχασε τη ζωή του σε τροχαίο, αντικείμενο της πτυχιακής του εργασίας στο ΤΕΙ
- Σε μπαρ της Κρήτης «κάρφωσε» τη στάχτη της γυναίκας του!
- Ανεξάρτητος υποψήφιος ο Γαβριήλ Σακελλαρίδης;
- Κρήτη | Καταγγελία για απάτη από εταιρεία μέσω διαδικτύου
- Οι καλύτερες κρυψώνες για να ξεγελάσετε τους κλέφτες
- Χανιά | Εκλογές και Γενική Συνέλευση στην ΟΕΒΕΝΧ
- Τελευταία Νέα zarpanews
- Το τραγούδι που έμεινε 20 χρόνια στα αζήτητα, το πήρε ο Μητροπάνος και το έκανε ιστορία
- Οι καλύτερες κρυψώνες για να ξεγελάσετε τους κλέφτες
- Ανεξάρτητος υποψήφιος ο Γαβριήλ Σακελλαρίδης;
- Κρήτη | Τραγική ειρωνεία… έχασε τη ζωή του σε τροχαίο, αντικείμενο της πτυχιακής του εργασίας στο ΤΕΙ
- Μαχαιρωμένη στο στομάχι και με χτυπήματα στο κεφάλι η 22χρονη ομογενής
- Χανιά | Εκλογές και Γενική Συνέλευση στην ΟΕΒΕΝΧ
- Τελειώνει του Κλιάιτς στον Πλατανιά, κοιτάζει και Πετρόπουλο
- Κρήτη | Καταγγελία για απάτη από εταιρεία μέσω διαδικτύου
- Σε μπαρ της Κρήτης «κάρφωσε» τη στάχτη της γυναίκας του!
- Κρήτη | Στη φυλακή δυο | Γιατί βγήκαν τα μαχαίρια;
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- Ν. Βούτσης: Αναγκαίες οι προοδευτικές συμμαχίες για προοδευτικές λύσεις
- Ο αποχαιρετισμός του ΓΕΣ στο 2017!
- Η Ανυπότακτη Πολιτεία για την εκλογή νέου καλλιτεχνικού διευθυντή στο ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας!
- Με μια σούπερ Σελήνη ξεκινά το 2018
- Αλγερινοί προσπάθησαν να αγοράσουν 12χρονη Ελληνίδα
- Το μήνυμα του Σπαλιάρα για τον Κωνσταντίνο Αγγελίδη
- Στο μικροσκόπιο της ΑΑΔΕ 24.750 φορολογικοί έλεγχοι το 2018
- Πότε θα ξεκινήσει η εφαρμογή των αναλογικών διοδίων - Τι ανέφερε ο υπουργός (ΒΙΝΤΕΟ)
- Στον αμερικανικό στρατό και διεμφυλικοί από την 1η Ιανουαρίου
- Τα «μαύρα» Χριστούγεννα της Μέρκελ – Τα... περασμένα μεγαλεία της καγκελαρίου και η ρεβάνς Σουλτς-Γκάμπριελ