Είδαμε το "Ταξίδι μεγάλης μέρας μέσα στη νύχτα"- Η οικογενειακή παθογένεια "σερβίρεται" με ουίσκι, χώμα και μορφίνη
Το σκηνικό του θεάτρου της Οδού Κεφαλληνίας είναι ομιχλώδες. Διάφανες κουρτίνες την τέμνουν από πάνω προς τα κάτω και κάνουν το κέντρο της σκηνής να μοιάζει θαμπό. Οι ήρωες εισέρχονται και περπατούν περιμετρικά. Μοιάζουν με αερικά, με φαντάσματα. Κοιτούν μέσα, προσπαθούν να διακρίνουν το παρελθόν τους και να… θυμηθούν. Να επαναπροσδιοριστούν. Σιγά σιγά σπρώχνουν τις διαφάνειες στην άκρη. Σαν να ξεφλουδίζουν τα τραύματά τους, σαν να σκαλίζουν τις μνήμες τους.
-Μη θυμάσαι το παρελθόν-Γιατί; Το παρελθόν είναι το παρόν, είναι το μέλλον, ακούγεται από τα στόματα των ηρώων.
Η σκηνή είναι
Το “Ταξίδι μεγάλης μέρας μέσα στη νύχτα” είναι ένα από τα σημαντικότερα, κατά γενική ομολογία, ψυχολογικά δράματα του 20ού αιώνα, έργο διαποτισμένο με πολλά αυτοβιογραφικά στοιχεία του συγγραφέα του, Ευγένιου Ο’Νηλ. Ο βραβευμένος με Νόμπελ Λογοτεχνίας (1936) και τέσσερα Πούλιτζερ συγγραφέας ξεκίνησε να το γράφει τη δεκαετία του 1930, το ολοκλήρωσε το 1941 και το παρέδωσε στον εκδότη του την ίδια χρονιά, δηλώνοντας την επιθυμία του να μη δημοσιευθεί πριν περάσουν 25 χρόνια από τον θάνατό του.
Στο έργο, που διαδραματίζεται μια καλοκαιρινή ημέρα του 1912 και στο οποίο πρωταγωνιστεί μια τετραμελής αμερικανική οικογένεια, η οποία μετεωρίζεται ανάμεσα σε αισθήματα αγάπης και μίσους, ο μεγάλος Αμερικανός δραματουργός, σε πλήρη ωριμότητα, ουσιαστικά αναμοχλεύει όσα, σχεδόν τραυματικά, έζησε ως παιδί και όσα σημάδευσαν τη νεότητά του.
Τέσσερις πράξεις εκτυλίσσονται στο πέρασμα των 16 ωρών στο σαλόνι του εξοχικού σπιτιού της οικογένειας Τάιρον. Και όλες οι εντάσεις και κορυφώσεις του έργου βασίζονται στον λόγο. Λόγια αγάπης και μίσους, ενοχών και ευθυνών, εκδικητικότητας και συγχώρεσης σε όλους τους πιθανούς συνδυασμούς: ανάμεσα στους γονείς, ανάμεσα στα παιδιά, ανάμεσα στους γονείς και τα παιδιά. Δύο γονείς που δεν μπορούν να ανταποκριθούν στους ρόλους τους: η μητέρα βυθίζεται όλο και πιο πολύ στην παραίσθηση της μορφίνης και ο πατέρας, ένας μέτριος στο επάγγελμα ηθοποιός, εθισμένος στο αλκοόλ και σε συμφέρουσες “επενδύσεις”, τσιγκουνεύεται ακόμη και έναν καλό γιατρό για τον φυματικό γιο του. Και δύο γιοι που παραπαίουν μέσα σε όλο αυτό το σκηνικό. Ο Τζέιμι ζει στη σκιά του πατέρα του, σαν αποτυχημένος ηθοποιός, βουτηγμένος στο αλκοόλ και ο φυματικός Έντμοντ, που έχει κληρονομήσει τη νευρωτική και φιλάσθενη φύση της μητέρας του και θεωρείται ο ακούσια ένοχος για τον εθισμό της στη μορφίνη. Και μέσα σε όλα αυτά ένα νεκρό παιδί που τους στοιχειώνει όλους. Ένα νεκρό παιδί που εμποδίζει την οικογένεια να ζήσει το παρόν και να προχωρήσει στο μέλλον….
Ο Δημήτρης Καραντζάς σκηνοθετεί το ψυχαναλυτικά αυτοβιογραφικό “ταξίδι” του Ο’ Νηλ με πολύτιμο “όπλο” του τον λόγο του Νίκου Γκάτσου (στον οποίο ανήκει η απόδοση του έργου), έναν λόγο που σοφά επέλεξε να κρατήσει, καθώς ρέει στα χείλη των πρωταγωνιστών ηχηρά και εύηχα ταυτόχρονα.
Ο σκηνικός κόσμος που στήνει μαζί με την Ελένη Μανωλοπούλου αιωρείται ανάμεσα στον ρεαλισμό και τη φαντασία (σ΄αυτό συμβάλλει καθοριστικά και το ηχητικό τοπίο που στήνει ο Γιώργος Πούλιος). Είναι ένας κόσμος που συγκλονίζει και συνάμα εκπλήσσει με τη συμβολικότητα και τη βαθιά ματιά του στην ουσία των πραγμάτων. Όλα είναι οριοθετημένα με ακρίβεια -το σαλόνι, η τραπεζαρία, η βιβλιοθήκη, ακόμη και τα φώτα- και μοιάζουν αλλοτε να πατούν στη γη και άλλοτε θαμμένα.
Τα μέλη της οικογένειας Τάιρον μπαινοβγαίνουν μέσα σε αυτόν το ονειρικό κόσμο και μαζί συμπαρασύρουν και τους θεατές σ’ ένα ταξίδι κυκλικό και φαύλο. Σκαλίζουν διαρκώς. Μετεωρίζονται ανάμεσα σε αισθήματα αγάπης και μίσους, μέσα από τα τραύματά τους “συστήνονται” με τους εαυτούς τους. Αποποίηση και επίρριψη ευθυνών, ενοχές, παραισθήσεις, μεθύσια, αλλά και συγχώρεση. Και εκεί που η παθογένεια αποκαλύπτεται, εκεί που οι εξαρτήσεις και οι εθισμοί αρχίζουν σιγα-σιγά να “ξεθολώνουν" και η αλήθεια αρχίζει να διαλύει την ομίχλη, εκεί ακριβώς συντελείται μία τραγική επανεκκίνηση. Και όλα ξαναρχίζουν, το έργο παίζει ξανά σε λούπα. Οι τραγικοί αυτοί ήρωες δεν αντιστέκονται στη μοίρα τους. Τουναντίον την αποδέχονται στωικά και σχεδόν… αδιαμαρτύρητα.
Οι πέντε ηθοποιοί της παράστασης ανταποκρίθηκαν απόλυτα στις αυξημένες απαιτήσεις των ρόλων τους. Η Μπέττυ Αρβανίτη σε μία πολύ δυνατή στιγμή της στον ρόλο της μορφινομανούς μητέρας, εξαιρετικός ο Αλέξανδρος Μυλωνάς στον ρόλο του πατέρα, ενώ ο Αινείας Τσαμάτης και ο Βασίλης Μαγουλιώτης μαγνητίζουν δίνοντας ερμηνείες υψηλών τόνων στους ρόλους των δύο αδελφών. Στην τελευταία δε πράξη, η αδελφική σκηνή φιλονικίας που μας χάρισαν συγκαταλέγεται στις πιο δυνατές θεατρικές στιγμές της φετινής σεζόν. Στιβαρό και με νόημα το "πέρασμα" της Ελίνας Ρίζου στον ρόλο της οικιακής βοηθού.
Συμπέρασμα: Μία βαθιά ψυχαναλυτική παράσταση που αποδομεί τις οικογενειακές σχέσεις και αποκαλύπτει το δυσλειτουργικό τους σύμπαν.
Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Το Νο 1 φρούτο για να μην γεράσουν τα οστά σας
- Ο καιρός το Πάσχα: Πρόβλεψη για «κατεβασιά» ψυχρού αέρα τη Μεγάλη Εβδομάδα
- Γιάννης Βογιατζής: «Ο Τόλης Βοσκόπουλος πήρε μαζί του αυτό το μυστικό»
- Μπέλλος – Μαρία Μπέη: Παντρεύεται το MasterChef ζευγάρι;
- Αγγειακές παθήσεις: Τα ύποπτα συμπτώματα – Οι επικίνδυνες συνήθειες
- Ο γιος του Πλούταρχου μιλά για το τι σχέση έχει με την κόρη της Βανδή
- Παναθηναϊκός: Τέλος ο Αλβέρτης μετά από 32 χρόνια στον σύλλογο
- Όλοι στο Taxisnet για επικαιροποίηση στοιχείων, λήγει η προθεσμία
- Survivor 2022 – spoiler: Ποιος παίκτης αποχωρεί σήμερα από το παιχνίδι
- Αίρεται η ασυλία Πολάκη – Σφοδρή αντιπαράθεση με Φ. Αραμπατζή
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις News 24|7
- Ακρίτα για Καβάκο: "Αγόρασα δυο εισιτήρια για να έρθω να σας δω, αλλά δεν θα ρθω τελικά"
- Τέλος ο Αλβέρτης από τον Παναθηναϊκό
- Adam Tooze: Η τιμωρία της Ελλάδας το 2015 και τα δεσμά ως το 2060
- Νέο "άδειασμα" Μακρόν σε Μπάιντεν - Δεν υιοθετεί τον όρο "γενοκτονία"
- Ζελένσκι: "Η Μόσχα χρησιμοποιεί βόμβες φωσφόρου στην Ουκρανία"
- Είδαμε το "Ταξίδι μεγάλης μέρας μέσα στη νύχτα"- Η οικογενειακή παθογένεια "σερβίρεται" με ουίσκι, χώμα και μορφίνη
- Παναγιωτόπουλος: Δεν θα υπάρξει νέα αποστολή πολεμικού υλικού στην Ουκρανία
- Ζακ Κωστόπουλος: Ο κοσμηματοπώλης και ο μεσίτης τον κλωτσούσαν στο κεφάλι, αλλά ο εισαγγελέας τους βρήκε "απερίσκεπτους"
- Θεσσαλονίκη: Ελεύθεροι με περιοριστικούς όρους οι τρεις κατηγορούμενοι για το οπαδικό επεισόδιο στη Σταυρούπολη
![Είδαμε, Ταξίδι,eidame, taxidi](https://images32.inewsgr.com/4489/44890118/eidame-to-taxidi-megalis-meras-mesa-sti-nychta--i-oikogeneiaki-pathogeneia-serviretai-me-ouiski-choma-kai-morfini-160.jpg)
- Τελευταία Νέα News 24|7
- Είδαμε το "Ταξίδι μεγάλης μέρας μέσα στη νύχτα"- Η οικογενειακή παθογένεια "σερβίρεται" με ουίσκι, χώμα και μορφίνη
- Νέο "άδειασμα" Μακρόν σε Μπάιντεν - Δεν υιοθετεί τον όρο "γενοκτονία"
- Ακρίτα για Καβάκο: "Αγόρασα δυο εισιτήρια για να έρθω να σας δω, αλλά δεν θα ρθω τελικά"
- Παναγιωτόπουλος: Δεν θα υπάρξει νέα αποστολή πολεμικού υλικού στην Ουκρανία
- Τέλος ο Αλβέρτης από τον Παναθηναϊκό
- Adam Tooze: Η τιμωρία της Ελλάδας το 2015 και τα δεσμά ως το 2060
- Θεσσαλονίκη: Ελεύθεροι με περιοριστικούς όρους οι τρεις κατηγορούμενοι για το οπαδικό επεισόδιο στη Σταυρούπολη
- Ζακ Κωστόπουλος: Ο κοσμηματοπώλης και ο μεσίτης τον κλωτσούσαν στο κεφάλι, αλλά ο εισαγγελέας τους βρήκε "απερίσκεπτους"
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- Ρούλα Πισπιρίγκου από τον Κορυδαλλό: Δεν βρίσκω να έχω κάνει κάτι κακό στα παιδιά και δεν με ενδιαφέρει κανένας Μάνος
- Ξέσπασε η Ελένη Μενεγάκη: «Δεν θέλω να δω ούτε τα πλάνα – Πάρτε τα»! (Video)
- Ο γιος του Πλούταρχου μιλά για το τι σχέση έχει με την κόρη της Βανδή
- Νέα τουρκική πρόκληση: Νέες υπερπτήσεις από F-16 πάνω από τις Οινούσσες και τη νήσο Παναγιά
- Ο Ρώσος «Ποπάι» αγνοεί τις προειδοποιήσεις των γιατρών και τώρα θέλει να μεταμορφωθεί σε εξωγήινo
- Πάτρα: Γιατί ματαιώθηκε το σημερινό τρισάγιο της Μαλένας
- Live Chat τα αποτελέσματα της Super League 2
- MasterChef Spoiler 13-4: Αλλάζουν ξανά οι ομάδες (vid)
- Μητσοτάκης για δωρεά Δασκαλόπουλου στο ΕΜΣΤ: Η κίνηση αυτή να βρει πολλούς μιμητές