Γιαλίτζα Απαρίσιο: Η Ινδιάνα από το Μεξικό που πάει "καρφί" για Όσκαρ

Η Γιαλίτζα Απαρίσιο δεν είχε πάει για κάστινγκ, μόνο συνόδευε την αδελφή της. Νάτην σήμερα στις οθόνες ολόκληρου του κόσμου, πρωταγωνίστρια του «Roma», της τελευταίας ταινίας του Αλφόνσο Κουαρόν, που έχει ήδη τον Χρυσό Λέοντα της Βενετίας και οδεύει προς τα Οσκαρ.

«Δεν είναι κάτι που ήθελα πραγματικά ή ονειρευόμουν», λέει η νεαρή μεξικάνα ηθοποιός, Ινδιάνα, ταπεινής καταγωγής. «Οταν προέρχεσαι από τέτοιο περιβάλλον και καταγωγή, ούτε που σου περνάει από το μυαλό να γίνεις ηθοποιός, να μπεις σε αυτόν τον κόσμο που μοιάζει με όνειρο», εξηγεί.

Η

Γιαλίτζα Απαρίσιο, που μόλις έκλεισε τα 26 της χρόνια, είχε πάρει το πτυχίο της δασκάλας και έψαχνε δουλειά, όταν την ανακάλυψε ο Αλφόνσο Κουαρόν.

Μετά το «Gravity», το οποίο κέρδισε επτά Οσκαρ το 2014, ο μεξικανός σκηνοθέτης ήθελε να καταπιαστεί με ένα πολύ πιο προσωπικό σχέδιο, την διαδρομή δύο γυναικών που σημάδεψαν την παιδική του ηλικία.

Η Κλέο είναι η ινδιάνα υπηρέτρια που μένει έγκυος από την πρώτη της σεξουαλική σχέση (Γιαλίτζα Απαρίσιο) και η σενιόρα Σοφία είναι η μητέρα του σκηνοθέτη (Μαρίνα ντε Ταβίρα) που ο άντρας της την εγκαταλείπει για μία άλλη γυναίκα. Θα κάνουν τις διαδρομές τους στις ταραγμένες μέρες που περνά το Μεξικό στις αρχές της δεκαετίας του '70.

Η μητέρα της Γιαλίτζα Απαρίσιο την μεγάλωσε μόνη της σε μία κωμόπολη της Οαχάκα. Εργαζόταν ως υπηρέτρια, πράγμα που επέτρεψε στην νεαρή γυναίκα να γνωρίσει από κοντά τις πολύπλοκες σχέσεις που συνδέουν τους υπηρέτες με τα αφεντικά τους.

«Στο γύρισμα, έζησα σκηνές που μου έφεραν προσωπικές μνήμες, όπως η ανάγκη του προσώπου που υποδύομαι να προστατεύει τα παιδιά, να τα προστατεύει από τις καταστάσεις για να μην υποφέρουν», λέει.

Η πρώτη απαίτηση του Κουαρόν για το κάστινγκ ήταν να βρεθούν πρόσωπα που να μοιάζουν με τις πρωταγωνίστριες της δική του παιδικής ηλικίας: την υπηρέτρια που τον μεγάλωσε και την μητέρα του. Και, επιπλέον, έπρεπε να έχουν την ίδια ενέργεια.

Επειτα από πολλές δοκιμές, η Γιαλίτζα Απαρίσιο πήρε τον ρόλο της Λίμπο, της νταντάς του Αλφόνσο Κουαρόν, «που κλαίει κάθε φορά που βλέπει την ταινία», λέει ο σκηνοθέτης.

Η ηθοποιός συνάντησε την ηλικιωμένη γυναίκα πριν από το γύρισμα: «Μού είπε μόνο πώς μπήκε στην οικογένεια, ποια ήταν η σχέση της μαζί της».

Η δουλειά της Γιαλίτζα Απαρίσιο, που δεν είχε πατήσει ποτέ το πόδι της σε κινηματογραφικό πλατό, επιδοκιμάσθηκε από τους κριτικούς και από ηθοποιούς, όπως ο Τομ Χανκς, ο οποίος δήλωσε ενθουσιασμένος.

Χάρη στην περιπέτεια αυτή, «κατάλαβα ότι μέσα από το σινεμά μπορούμε επίσης να εκπαιδεύσουμε τους ανθρώπους, κατά πιο μαζικό τρόπο», λέει η δασκάλα του νηπιαγωγείου που περιμένει να δει αν θα έχει και άλλες προτάσεις για ταινίες.

Προς το παρόν χαίρεται την στιγμή, που είναι φτιαγμένη από χειροκροτήματα, αλλά και από τις ρατσιστικές βρισιές που εκτοξεύουν εναντίον της συμπατριώτες της που τα βάζουν με τις ινδιάνικες ρίζες της.

Προτιμά να τις αγνοεί: «Δείχνω στον λαό μου ότι και εκείνοι μπορούν να κάνουν κάτι παρόμοιο, ακόμη και αν δεν είναι ξανθοί με πράσινα μάτια».

Keywords
Τυχαία Θέματα