Στο 'Ενήλικοι στο Δωμάτιο' του Κώστα Γαβρά, ο Γιάνης Βαρουφάκης είναι ο μοναχικός ήρωας
Πριν πιάσουμε τους ενήλικες στο δωμάτιο ας μιλήσουμε πρώτα για τον ελέφαντα σε αυτό: Είναι μια ταινία που, πιάνοντας καυτά ζητήματα ενός παρελθόντος τόσο πρόσφατου που αποτελεί σχεδόν παρόν, και με εμπλεκόμενους ήρωες και villains πρόσωπα ακόμα της επικαιρότητας, μοιάζει να έχει οδηγήσει πολύ κόσμο να ‘πάρει θέση’ εξαρχής, με βάση καθαρά ιδεολογική.
Ωστόσο ο 86χρονος πια, θρυλικός Κώστας Γαβράς επιστρέφει ύστερα από μισό αιώνα και το “Ζ” σε μια θεματική καθαρά ελληνικής πολιτικής, κι αυτό είναι γεγονός αναμφίβολα -και- καλλιτεχνικό.
Αυτή τη φορά, η απολυταρχική
Ο Γαβράς βασίζεται στο βιβλίο του Γιάνη Βαρουφάκη, του οποίου η σκιά πάνω από το έργο είναι εμφανής με τρόπο όχι ιδιαίτερα λεπτό. Όχι ακριβώς αγιογραφία, αλλά στα όρια κάποιου ηρωικού φολκ παραμυθιού, ο Γιάνης εμφανίζεται ως μόνος αγνός (στα όρια της αφέλειας, κάποιες φορές) ιδεολόγος σε μια θάλασσα από τέρατα και αδαείς. Ο Χρήστος Λούλης στο ρόλο είναι, ειλικρινά, αναίτια καλός. Δίνει το είδος της ερμηνείας που σε χολιγουντιανή παραγωγή θα χαρακτηρίζαμε με ευκολία, ‘οσκαρική’ (είμαστε στη Βενετία εξάλλου): σταματάει αρκετά πριν τον μιμητισμό, έχοντας ωστόσο υιοθετήσει χαρακτηριστικά, χροιές και μανερισμούς του Βαρουφάκη, και υπογραμμίζοντας τις δραματικές στροφές του ήρωά του με τρόπο που το μονόπατο σενάριο δεν αναδεικνύει απαραιτήτως το ίδιο.
Η ταινία χρονολογεί τους λιγοστούς μήνες του Βαρουφάκη στο ρόλο του υπουργού οικονομικών της κυβέρνησης Τσίπρα, στο κρίσιμο πρώτο διάστημα μετά τις εκλογές ως και το δημοψήφισμα, όταν η διαπραγμάτευση ανάμεσα στην κυβέρνηση και την Τρόικα αφορούσε την συνέχιση ή μη του μνημονίου στο βαθμό αναζήτησης της ίδιας της ταυτότητας της χώρας.
Η δράση ξεκινά με την εκλογή του ΣΥΡΙΖΑ, τον Γιάνη να παρουσιάζεται αποφασισμένος για μια νέα αρχή, και τον Αλέξη (οι κεντρικοί χαρακτήρες αναφέρονται με τα μικρά τους ονόματα, Πιερ, Κριστίν, Βόλφγκανγκ, κλπ) να κοιτά επίμονα, με απορία στο πρόσωπό του, τη διαφορά της νίκης- ένα άγχος που επανέρχεται σε όλη τη διάρκεια του φιλμ ως κυρίαρχο δραματικό arc του Πρωθυπουργού, ενός άντρα εξαρχής αγχωμένο με το πώς δεν θα φορτωθεί την όποια επερχόμενη αποτυχία και μαζί τις διαλυμένες ελπίδες του μεγάλου ποσοστού των ψηφοφόρων του, που κάθε φορά που εμφανίζεται στην οθόνη, μοιάζει και 5% λιγότερο στιβαρός, δίπλα στον αμετακίνητο Γιάνη. Το δίπολο δεν είναι κακή ιδέα, δραματικά μιλώντας.
Το πρόβλημα προκύπτει περισσότερο από την προφανή σχηματικότητα των περισσότερων προσώπων και καταστάσεων, πολύ συχνά άγαρμπα ή απλουστευτικά δοσμένη: Η γραφιστική αποτύπωση εκλογικών αποτελεσμάτων μοιάζει περισσότερο με Eurovision ή Παιχνίδια Χωρίς Σύνορα παρά exit poll, ενώ ο Γιάνης είναι πάντα έτοιμος με ένα κουμπί ή ένα βλέμμα να προβάλει επεξηγηματικά slides σε όποια οθόνη ή σε όποιο πανί υπάρχει διαθέσιμο. Χαρακτήρες μπορεί να καθορίζονται απλώς από μια ατάκα (“τι είναι καλέ αυτό το MoU που λέτε”) μετατρέποντας μεγάλο μέρος της ταινίας σε ένα μάλλον άβολο παιχνίδι του “μάντεψε τον υπουργό”, ενώ αντίστοιχου βάθους είναι και η απεικόνιση του κοινωνικού πλαισίου μες στο οποίο στήνεται το όλο δράμα- ανύπαρκτου δηλαδή, με ταμπέλες “χρεοκοπία” να εκπροσωπούν το απόλυτο του κοινωνικού δράματος.
Η ταινία λειτουργεί ως απόλυτο κομμάτι της εποχής της, ξεκομμένη απευθείας από τα πρωτοσέλιδα, και με ένα παράδοξο τρόπο αυτή η τρομακτική εστίαση στα όσα συμβαίνουν πίσω από τις κλειστές πόρτες εντείνει την πυρετώδη αίσθηση παραλόγου γύρω από τις διαδικασίες που περιγράφει. Αφήνοντας στην άκρη όλες τις εμφανείς της αδυναμίες, η ταινία του Γαβρά είναι ένα περίεργα συναρπαστικό procedural, ένα κομμάτι πάνω στις αδιανόητα κουραστικές, δαιδαλώδεις και παράλογες διαδικασίες θεσμών-φαντάσματα. Η σάτιρα συχνά προκύπτει από την απλή κυριολεκτική απεικόνιση μιας τυπικής ακολουθίας, για το αν ας πούμε μια συζήτηση μπορεί να συνεχιστεί προτού αποφασιστεί αν ένα δελτίο τύπου θα περιλαμβάνει τη λέξη “προσαρμοσμένο” ή “τροποποιημένο” και για το αν θα χρειαστεί για αυτό να ψηφίσει το κάθε κοινοβούλιο ξεχωριστά.
Το μεγαλύτερο μέρος της δράσης λαμβάνει χώρα πίσω από τις κλειστές πόρτες μίτινγκ ρουμ, κι εδώ είναι που οι σκιάσεις εξαφανίζονται παντελώς. Κανείς δε θα κατηγορήσει ποτέ αυτό το φιλμ για αίσθηση λεπτότητας και χάρης. Οι τροϊκανοί είναι χάρτινες, καρτουνίστικες φιγούρες κακών, εκεί όχι ως αυτόνομοι χαρακτήρες αλλά ως εκπρόσωποι της ευρύτερης ιδέας του καπιταλιστικού γραφειοκρατικού εφιάλτη που θέλει -και πετυχαίνει- να υπερπηδήσει κάθε αίσθηση τοπικής, επιμέρους δημοκρατικής διαδικασίας των διαφόρων χωρών. Ο “Βόλφγκανγκ” θα μπορούσε κάλλιστα να στρίβει το μουστάκι του κάθε φορά που μπαίνει στο κάδρο. Η Κριστίν “Κριστίν” Λαγκάρντ είναι ο μόνος ίσως χαρακτήρας σε όλο αυτό τον εφιάλτη, που απεικονίζεται με κάποια συμπάθεια.
Η ταινία, προφανώς ακολουθώντας το βιβλίο και την καταγραφή των γεγονότων του ίδιου του Βαρουφάκη, περνά μπόλικο χρόνο σε μικρά ανεκδοτολογικού τύπου στοιχεία. Το διαβόητο σακάκι του Γιάνη, η ροζ γραβάτα που αρνείται να φορέσει ο Αλέξης, εμπλουτισμένα με φολκ στοιχεία λαϊκής κατανάλωσης α λα “what is kefi”: Οι ξένοι που μαθαίνουν να τρώνε τζατζίκι, μια στιγμή κεφιού που “αυτό είναι το ένα πράγμα που δε μπορούν να μας πάρουν”, υπό την μουσική υπόκρουση μιας “greek meraki” σύνθεσης του Αλεξάντερ Ντεσπλά.
Όμως το όλο εγχείρημα ζωντανεύει πραγματικά μόνο όταν, περιέργως, μοιάζει πεζό και πληκτικό. Οι αδιανόητες διαδικασίες στο βάθος των θεσμικά ακαθόριστων Θεσμών αποτελούν ένα θέαμα περίεργα καθηλωτικό, με τον “Γιάνη” να τρακάρει στο ένα αδιέξοδο μετά το άλλο και ανθρώπους να του λένε κυριολεκτικά ένα πράγμα μπροστά του κι ένα άλλο την ακριβώς επόμενη στιγμή. Είναι πρόχειρου στησίματος “Brazil” της πολιτικής μας επικαιρότητας. Του οποίου μάλιστα το αποκορύφωμα έρχεται σε μια χοροθεατρική αποχώρηση την οποία δε θα περιγράψουμε γιατί αξίζει να τη βιώσει κανείς χωρίς να ξέρει τι ακριβώς έρχεται- είναι μια στιγμή ελευθερίας σε σχέση με το βιβλίο τόσο στυλιστικά απρόσμενη σε σχέση με το υπόλοιπο φιλμ που μας κάνει να ευχόμαστε να άφηνε πίσω του πιο συχνά το κυριολεκτικό του υπόβαθρο.
Ως έχουν, οι “Ενήλικοι στο Δωμάτιο” θα παραμείνουν ως ένα κάποιο -ελεγχόμενο- ντοκουμέντο της κρίσης, που ενδεχομένως και κατά λάθος, να εντόπισε κάτι αληθινό στον διαδικαστικό εφιάλτη της εποχής, μια τραγική σάτιρα πάνω στην αποσύνδεσης της εξουσίας όχι μόνο από τους εξουσιαζόμενους, αλλά και από τους ίδιους τους εξουσιαστές.
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Έλληνας χειρουργός επινόησε πατέντα που αλλάζει για πάντα την παγκόσμια ιατρική
- Στεφανιαία νόσος: Αυτό το σημείο στο σώμα «δείχνει» ότι κινδυνεύετε
- Καταγγελία σοκ από το Άργος Ορεστικό: «Ρίχνουν αδέσποτα σκυλιά στον Γράμμο για να τα φάνε οι λύκοι»
- Ποιος Brad Pitt; Αυτός είναι ο Έλληνας ηθοποιός που μάγεψε στο Φεστιβάλ Βενετίας
- Καρκίνος: Το εμβόλιο που προλαμβάνει το 92% των κρουσμάτων
- Αυτός είναι ο επίγειος παράδεισος της Βίκυς Καγιά στην Αγία Άννα (pics+vid)
- M. Όθωνας: «Για εμάς ό,τι εκφωνείται ή υπογράφεται από τον Αλέξη Τσίπρα απλά δεν υπάρχει»
- Έρχεται το πρώτο κουδούνι για το σχολικό έτους : Πότε ανοίγουν τα σχολεία
- Παραλίγο τραγωδία στην Κρήτη: Εννιάχρονη έπεσε μέσα σε πηγάδι
- Εξάρχεια: Επίθεση σε αστυνομικούς της ΔΙΑΣ, πήραν τα κλειδιά της μοτοσικλέτα τους
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις News 24|7
- Αρνήθηκε να σώσει τον ετοιμοθάνατο παππού της γιατί ήταν παιδόφιλος και μέλος της ΚΚΚ
- Αγνώριστη η Ρένια Τσακίρη από το "Power of Love" - Έγινε πλατινέ ξανθιά
- Λούλης: Με δυσκόλεψε ο ρόλος του Γιάνη Βαρουφάκη
- Νοτοπούλου: Πρωτοφανής η απραξία της κυβέρνησης στη Σαμοθράκη
- Στις 24 Νοεμβρίου η Συνδιάσκεψη για τη Σοσιαλδημοκρατία- και τη φυσιογνωμία του ΚΙΝΑΛ
- Περαιτέρω εξασθένηση του μελτεμιού- Έρχονται βροχές στα μέσα της εβδομάδας
- Στο 'Ενήλικοι στο Δωμάτιο' του Κώστα Γαβρά, ο Γιάνης Βαρουφάκης είναι ο μοναχικός ήρωας
- Τέξας: Τουλάχιστον πέντε νεκροί και 21 τραυματίες από πυροβολισμούς
- Μουντομπάσκετ 2019: Τα 5 πράγματα που πρέπει να θυμάσαι από το θρίαμβο της Εθνικής επί των ΗΠΑ το 2006
- Επεισόδια τη νύχτα στα Εξάρχεια

- Τελευταία Νέα News 24|7
- Στο 'Ενήλικοι στο Δωμάτιο' του Κώστα Γαβρά, ο Γιάνης Βαρουφάκης είναι ο μοναχικός ήρωας
- Επεισόδια τη νύχτα στα Εξάρχεια
- Μπαρνιέ: Δεν αισιοδοξώ για Brexit με συμφωνία
- Στις 24 Νοεμβρίου η Συνδιάσκεψη για τη Σοσιαλδημοκρατία- και τη φυσιογνωμία του ΚΙΝΑΛ
- Νοτοπούλου: Πρωτοφανής η απραξία της κυβέρνησης στη Σαμοθράκη
- Αγνώριστη η Ρένια Τσακίρη από το "Power of Love" - Έγινε πλατινέ ξανθιά
- Εφιάλτης δίχως τέλος στον Αμαζόνιο: Ξέσπασαν 2.000 νέα πύρινα μέτωπα
- Τέξας: Τουλάχιστον πέντε νεκροί και 21 τραυματίες από πυροβολισμούς
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- Λίβερπουλ: Η απάντηση του Κλοπ για το ξέσπασμα του Μανέ
- Μουντομπάσκετ 2019: Το ταξίδι αρχίζει - Η Εθνική κόντρα στο Μαυροβούνιο για την πρώτη νίκη
- Μίχαλος: Αναγκαίες οι μεγάλες μεταρρυθμίσεις, αλλά και οι μικρές, γρήγορες νίκες
- Η συνταγή της ημέρας: Αρνί πατούδο από τη Νάξο
- Εξιχνίαση κλοπής από ανήλικους
- Ολυμπιακός : Ο Λοβέρα, η εκστασιασμένη εξέδρα και ο Μαρτίνς…
- «Ανάμνηση Σμύρνης», μια συναυλία μνήμης αλλά και ελπίδας, το βράδυ στο Ηρώδειο
- Η Ε.Ε. αντιμετωπίζει Σερβία και Κοσσυφοπέδιο όπως το 1999
- Ινδός φοιτητής λάτρεψε τη Θεσσαλονίκη και θέλει να διαφημίσει το... "χαλαρά" σε όλο τον κόσμο