Το Πάσχα, κορυφαία στιγμή στο θρησκευτικό και λαϊκό εορτολόγιο
Το Πάσχα σηματοδοτεί για τη φύση και την κοινότητα το πέρασμα από την άνοιξη στο θέρος. «Η λέξη Πάσχα ετυμολογικά ανάγεται στην εβραϊκή λέξη πέσαχ που σημαίνει πέρασμα και που στη θρησκευτική μυθολογία αναφέρεται στην περιπετειώδη διαφυγή των Ισραηλιτών από την Αίγυπτο προς
Το Πάσχα για τους μετακινούμενους κτηνοτρόφους σηματοδοτούσε το πέρασμα από τα χειμαδιά, στα ορεινά βοσκοτόπια και για τους μετακινούμενους μαστόρους των προβιομηχανικών συντεχνιών, τη μετακίνηση από την πατρίδα στους τόπους προσωρινής εργασίας για τους. «Η σύμπτωση με την άνοιξη γέννησε συμβολικές αντιστοιχίες ανάστασης, αναγέννησης, αναβλάστησης που αποτυπώνονται στις ιερουργίες του Θείου Δράματος και στην εθιμολογία της Μεγάλης Εβδομάδας. Η Ανάσταση του Χριστού μεταφέρει στο εκκλησιαστικό πλαίσιο την αναγέννηση της φύσης μετά το σιωπηλό και κρύο αλλά τόσο δημιουργικό χειμώνα. Δεν είναι τυχαίο που το κόκκινο αυγό στερεοτυπικά παραπέμπει στο Πάσχα: το αυγό είναι σύμβολο αιώνιας ανάπλασης. Βάφεται κόκκινο όπως το αίμα του θείου μαρτυρίου αλλά και κάθε προσπάθεια “για να γυρίσει ο τροχός”», εξηγεί μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η Παναγιώτα Ανδριανοπούλου και συνεχίζει: «Με τα χρόνια τα αυγά βάφτηκαν κόκκινα σε κρεμυδόφυλλα, ή βαφή Ανατολή, στολίστηκαν με χαλκομανίες και αυτοκόλλητα για να φτάσουν να γίνουν νεωτερικά πολύχρωμα με αντιτοξικές βαφές. Παλιότερα τα κόκκινα αυγά διαβάζονταν κατά τη λειτουργία της Ανάστασης και με αυτά οι εκκλησιαζόμενοι σχημάτιζαν το Χριστός Ανέστη, σήμερα αρκούμαστε στο να ξαναγίνουμε παιδιά τσουγκρίζοντάς τα στο πασχαλινό τραπέζι».
Το τσούγκρισμα των αυγών όμως παραπέμπει και σε ένα άλλο ισχυρό συμβολικό στοιχείο του Πάσχα, αυτό του κρότου για να φύγει ο θάνατος και να πανηγυρίσει η ζωή. «Στο δημόσιο χώρο οι κρότοι είναι ηχηρότεροι με κωδωνοκρουσίες, αναστάσιμα βεγγαλικά ή πυροβολισμούς. Παλιότερα, με χτύπημα των ποδιών στο στασίδι στην εκκλησία, και ακόμη και σήμερα με θραύση αγγείων στην Κέρκυρα, ρουκετοπόλεμο στο Βροντάδο της Χίου και σαϊτοπόλεμο στην Καλαμάτα. Την ελπίδα που έρχεται συμβολίζει άλλωστε και το εξαγνιστικό φως και η φωτιά, από τις λαμπάδες, δώρα του νονού προς τον αναδεξιμιό ή παλιότερα δώρο αρραβωνιασμένων, μέχρι τα αερόστατα Λεωνιδίου, ή τις φωτιές που ανάβουν στα υψώματα των βουνών στα ‘Αγραφα. Η προσπάθεια -συχνά παιγνιώδης και ανταγωνιστική, να κρατηθεί μέχρι το σπίτι αναμμένο το αναστάσιμο φως και να ανάψει με αυτό το καντηλάκι ή έστω ένα ρεσώ- διατηρεί την πίστη στη δύναμη του φωτός που δόθηκε ταυτόχρονα σε όλη την κοινότητα», τονίζει η εθνολόγος – λαογράφος και συμπληρώνει: «Σε μια εποχή που ο επιθετικός προσδιορισμός «παραδοσιακός,-ή,-ό,-ά» προσδίδει τη δέουσα ιδιαιτερότητα στην εμπορικότητα μιας σειράς προϊόντων, από τοπικά ζυμαρικά μέχρι…ξυλοκάρβουνα, το Πάσχα, παραδοσιακό ή μετα-παραδοσιακό και παρόλες τις μεταμοντέρνες ενστάσεις περί των διατροφικών του συνηθειών, εξακολουθεί να αποτελεί συνεκτικό ορόσημο, με τη διαλεκτική του ακροβασία ανάμεσα στο θάνατο και τη ζωή, το γλέντι της ελπίδας και το ξόρκι του κακού. Και μόνο το γεγονός ότι τα τελευταία δύο χρόνια με την πανδημία ο αποκλεισμός και η κοινωνική αποστασιοποίηση βάρυναν πολύ περισσότερο τις ημέρες του Πάσχα με την απαγόρευση μετακίνησης ακόμη και στους τόπους καταγωγής, δείχνει την άμεση σύνδεση που αυτόματα ανακαλείται ακόμη και στις μέρες μας: Πάσχα στο χωριό. Και βέβαια όπως αλλάζουν οι εποχές αλλάζουν και οι αναφορές των κοινοτήτων, οπότε μιλάμε πλέον όχι μόνο για κοινότητες καταγωγής, αλλά και για (συχνά φαντασιακές ή εφήμερες) εθιμικές ή συλλογικές κοινότητες, όπου όμως ο τόπος με τις εθιμικές του συμπεριφορές είναι το σημείο αναφοράς. Η επιστροφή στον τόπο καταγωγής άλλοτε, σήμερα συχνά στον τόπο επιλογής ή νοσταλγίας, ενδυναμώνει την έννοια της κοινότητας, τη διαγενεακή επικοινωνία, το δέσιμο με την μικρή πατρίδα και τη μικρή ιστορία των ανθρώπων κάθε τόπου».
Η Κυριακή του Πάσχα συνυφαίνεται με το γλέντι, τόσο σε οικογενειακό όσο και σε κοινοτικό επίπεδο. «Έτσι, μετά τη Δεύτερη Ανάσταση την Κυριακή το απομεσήμερο αρχίζουν οι τρανοί τελετουργικοί χοροί, με συμμετοχή όλης της κοινότητας, στα χωριά της Δυτικής Μακεδονίας, με αυστηρή σειρά ηλικίας και φύλου. Θα ήταν λάθος να αποκόψουμε το Πάσχα από τα εθιμικά δρώμενα και τις τελετουργίες που κλιμακώνονται με τις μαγικές δοξασίες της Πρωτομαγιάς και τα πανηγύρια του Αη Κωνσταντίνου και της Αγιαλένης, ολοκληρώνοντας έτσι την λατρευτική σήμανση της άνοιξης και την είσοδο στην θερμή επικράτεια του καλοκαιριού. Το Πάσχα, ή αλλιώς η Πασχαλιά, η Λαμπρή, η Λαμπροφόρα, η Καλολόγος, είναι κορυφαία στιγμή στο επίσημο θρησκευτικό και λαϊκό εορτολόγιο. Η λαοφιλία της συνδέεται με τη δια-χρονική, δια-θρησκευτική και δια-πολιτισμική στρωματογραφία της: το Ορθόδοξο Πάσχα έχει ενσωματώσει μνήμες από λαϊκές παγανιστικές και ανιμιστικές τελετουργίες, από την εποχή που ο άνθρωπος λάτρευε τις φυσικές δυνάμεις φοβούμενος την υπερφυσική απειλή. Ο θρήνος της Δήμητρας συναντά αυτόν των Μυροφόρων και η επιστροφή της Περσεφόνης τον αναστημένο Χριστό, από μια αταβιστική ανάγκη του ανθρώπου να ελπίζει, να βλέπει τη γη και τους κόπους να καρπίζουν, να γλεντά ξορκίζοντας το θάνατο» τονίζει η Π. Ανδριανοπούλου.
Η Δευτέρα του Πάσχα είναι επίσης γιορτάσιμη μέρα. «Δεν είναι τυχαίος ο εορτασμός του δρακοκτόνου καβαλάρη Αη-Γιώργη τη δεύτερη μέρα του Πάσχα, όταν η 23η Απριλίου συνέπιπτε με τη Σαρακοστή. Η γιορτή του Αη-Γιωργιού από μόνη της ήταν ένα σημαντικό σύνορο χρόνου για τις παραδοσιακές κοινωνίες. Προστάτης των αγροτοκτηνοτροφικών πληθυσμών, η γιορτή του σήμαινε την αρχή της στράτας, ειδικά των Σαρακατσαναίων τσελιγκάδων, από τα χειμαδιά στα βουνίσια βοσκοτόπια. Τώρα άρχιζαν οι μετακινήσεις για επαγγελματικούς λόγους, ενώ αυτή την ημέρα επισφραγίζονταν και συμφωνίες για αγροτικές εργασίες. Έχει όμως ο Αη- Γιώργης άλλη μια ιδιότητα ζωτική για τις παραδοσιακές – και όχι μόνο- κοινότητες: είναι ο προστάτης των νερών. Ως δρακοκτόνος καβαλάρης άφησε το νερό να ξανακυλήσει ζωοφόρο, σύμφωνα με το θρύλο όπως επιζεί πίσω από τα λιτανευτικά προσκυνηματικά έθιμα του Αγίου Γεωργίου στη Νεστάνη και τα Δολιανά Αρκαδίας (για περισσότερες πληροφορίες δείτε και το Εθνικό Ευρετήριο ‘Αυλης Πολιτιστικής Κληρονομιά: ayla.culture.gr). Προς τιμήν του καβαλάρη Αγίου αλλού οργανώνονται αθλητικοί αγώνες και ιπποδρομίες, όπως στην Αράχωβα Φωκίδας», εξιστορεί η Προϊσταμένη του Τμήματος Συλλογών, Έρευνας και Τεκμηρίωσης Λαϊκής Τέχνης του Μουσείου Νεότερου Ελληνικού Πολιτισμού.
Η Τρίτη του Πάσχα είναι επίσης μέρα τρανών κοινοτικών χορών, όπως ο χορός της Τράτας στα Μέγαρα Αττικής στην κεντρική πλατεία της πόλης, με έντονα στοιχεία διατήρησης της τοπικής ταυτότητας. Επίσης, διασώζεται ο χορός του κυρ-Βοριά στην Κάρυστο της Εύβοιας, που ξόρκιζε τους ανέμους. Από την Τερπνή Σερρών μέχρι το Μενίδι της Αττικής, και από τη Μέστη Έβρου μέχρι τη Μονή Δοβρά στην Ημαθία την Παρασκευή μετά το Πάσχα γιορτάζεται η Ζωοδόχος Πηγή με ημερήσια πανηγύρια τα οποία ξεκινούν μετά το τέλος της λειτουργίας, στους περίβολους ή στα χοροστάσια εκκλησιών και ξωκκλησιών.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
Το άρθρο Το Πάσχα, κορυφαία στιγμή στο θρησκευτικό και λαϊκό εορτολόγιο εμφανίστηκε πρώτα στο Seleo news.
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Αν έχετε αυτό στο βιογραφικό σας, απορρίπτεστε αμέσως- Τι αποκαλύπτει υπεύθυνη προσλήψεων
- Θεσσαλονίκη: Βαρύ πένθος και στις δύο οικογένειες για τον χαμό του Νίκου
- Σμαράγδα Καρύδη: Το κράξιμο για το "θα γίνω σκλάβα του παιδιού" και η μεγάλη αλήθεια
- Η Ρούλα Πισπιρίγκου «βγάζει» και… βουλευτές
- Νεκρή 4χρονη - Η γιαγιά της την ανάγκασε να πιεί ένα μπουκάλι ουίσκι
- ΑΦΑΙΡΕΣΤΕ το Bloatware των Windows με μόνο μία εντολή
- Ηπατίτιδα σε παιδιά: Ο ΠΟΥ ανακοίνωσε τον πρώτο θάνατο παιδιού
- Δυνατός σεισμός στην Κάσο
- Με τέτοιες τιμές σε καινούργια γιατί να ψάχνεις μεταχειρισμένο; - Δείτε τα οικονομικότερα
- Γάμος στο Κακουργιοδικείο: Προτίμησε τα δεσμά του γάμου από αυτά της φυλακής
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις seleo
- Στους «8» του Όπεν της Βαρκελώνης ο Τσιτσιπάς
- Ηλιοφάνεια με λίγες νεφώσεις στη Θεσσαλονίκη – Η πρόγνωση του καιρού
- Νέος οδηγός της ΑΑΔΕ για την ψηφιακή ακινησία οχήματος
- Μπόρις Τζόνσον: Πιθανό ο πόλεμος στην Ουκρανία να διαρκέσει ως το τέλος του 2023
- Πρωτεϊνες: Από πού τις προσλαμβάνουν όσοι δεν τρώνε κρέας – Οι εναλλακτικές λύσεις
- Φορολογικές δηλώσεις 2022: Ποια σημεία κρύβουν παγίδες για τους φορολογούμενους
- Πότε λήγει η προθεσμία για το πρόγραμμα εργασίας 5.000 ανέργων του ΟΑΕΔ
- Πού θα γίνουν rapid test την επόμενη εβδομάδα στο δήμο Θέρμης
- Το Πάσχα, κορυφαία στιγμή στο θρησκευτικό και λαϊκό εορτολόγιο
- ΠΟΥ: Τουλάχιστον ένα παιδί έχει πεθάνει από οξεία ηπατίτιδα
- Τελευταία Νέα seleo
- Το Πάσχα, κορυφαία στιγμή στο θρησκευτικό και λαϊκό εορτολόγιο
- ΠΟΥ: Τουλάχιστον ένα παιδί έχει πεθάνει από οξεία ηπατίτιδα
- Πρωτεϊνες: Από πού τις προσλαμβάνουν όσοι δεν τρώνε κρέας – Οι εναλλακτικές λύσεις
- Αυγά πασχαλινά: Πώς καταλαβαίνουμε αν είναι φρέσκα – Κίνδυνοι και θρεπτική αξία
- Πότε λήγει η προθεσμία για το πρόγραμμα εργασίας 5.000 ανέργων του ΟΑΕΔ
- Μόσιαλος για ηπατίτιδα στα παιδιά: Πότε ανησυχούμε – Ποια είναι τα συμπτώματα
- Πού θα γίνουν rapid test την επόμενη εβδομάδα στο δήμο Θέρμης
- Νέος οδηγός της ΑΑΔΕ για την ψηφιακή ακινησία οχήματος
- Μπόρις Τζόνσον: Πιθανό ο πόλεμος στην Ουκρανία να διαρκέσει ως το τέλος του 2023
- Στους «8» του Όπεν της Βαρκελώνης ο Τσιτσιπάς
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- «Το Κύπελλο του Πάσχα»: Όταν τσούγκριζαν κόκκινα αυγά στη σέντρα
- Πανηγυρική πρόκριση της εθνικής παίδων βόλεϊ στα τελικά του Ευρωπαϊκού
- Ωφ αμάν (Πίνω και μεθώ)
- ESP: Ποιος είναι ο ρόλος του - Πότε πρέπει να το απενεργοποιήσεις
- Φωτιά στην Κόρινθο: Δύο άτομα στο νοσοκομείο
- Κυπελλούχος Ισπανίας η Μπέτις
- Αυτά είναι τα 10 πιο περίεργα πασχαλινά έθιμα από όλο τον κόσμο!
- Ένα ένα κεραμίδι μάζευα | Γιάννης Πλούταρχος Ι Ένα τραγούδι ακόμα