Το «σύμπαν» του Γιάννη Μόραλη επανεκτίθεται στο Μουσείο Μπενάκη
«Το έργο μου είναι αυτό που βλέπετε», έλεγε ο Γιάννης Μόραλης, αποφεύγοντας να εξηγεί τα έργα του. Έτσι έχει δημιουργήσει το δικό του σύμπαν με διακριτές επιρροές και σαφείς περιόδους, ευανάγνωστο και ευπροσήγορο. Το σύμπαν του Γιάννη Μόραλη επανεκτίθεται στο Μουσείο Μπενάκη χάρη στη συνεργασία και τη σύμπραξη του Μουσείου με το Μορφωτικό Ίδρυμα της Τραπέζης Ελλάδος, την Εθνική Πινακοθήκη – Μουσείο Αλέξανδρου Σούτζου και την γκαλερί Ζουμπουλάκη, με την συμπαράσταση της οικογένειας του ζωγράφου.
Η έκθεση αυτή, που στην ουσία αποτελεί επανάληψη της
Η αναδρομική του Γιάννη Μόραλη στο Μουσείο Μπενάκη δεν συνιστά μία προσέγγιση από άλλη σκοπιά, αλλά επιβεβαιώνει τη θέση του καλλιτέχνη στο στερέωμα των δημιουργών. Ο Μόραλης είναι κλασικός γιατί το λέει το κοινό του, έτσι απλά! Στους κριτικούς και τους ιστορικούς τέχνης απομένει να μελετήσουν την φοβερή αίσθηση του σχεδίου και την απόλυτη πειθαρχία του καλλιτέχνη, τις εμμονές του με το παρελθόν, την πορεία που ακολουθεί μέχρι την αφαίρεση των λεπτομερειών από το θέμα του. «Ο Μόραλης ήταν ένα τεράστιο σχεδιαστικό ταλέντο, όχι μόνο ζωγραφικό. Έχει μια φοβερή αίσθηση του σχεδίου που λίγοι άνθρωποι την έχουν. Αν ζούσε στο εξωτερικό θα ήταν τελείως διαφορετικό όνομα, αλλά επέλεξε να ζήσει εδώ», προσθέτει ο επιμελητής της έκθεσης στο Μουσείο Μπενάκη, Γιάννης Παϊσιος.
Η έκθεση εμπεριέχει θεματικές εκθέσεις, με τις οποίες αναδεικνύονται πτυχές της προσωπικότητας του δημιουργού, μου εξηγεί ο επιμελητής, καθώς με ξεναγεί στους χώρους του Μουσείου Μπενάκη πριν ακόμα τοποθετηθούν οι πίνακες. Είναι μια εικονική ξενάγηση στην έκθεση πριν από την έκθεση, όπου το έργο του Γιάννη Μόραλη απλώνεται στις κενές επιφάνειες χάρη στην μεστή αφήγηση του επιμελητή. Είναι μία χρονολογική διαδρομή στην οποία αποκαλύπτεται το σύμπαν του Γιάννη Μόραλη κι όπου ο Γιάννης Παϊσιος έχει ενθέσει τις «εκθέσεις μέσα στην έκθεση» αναδεικνύοντας τους τρόπους με τους οποίους ο καλλιτέχνης επιστρέφει στο παρελθόν, πώς προαναγγέλλει μέσα από αρχιτεκτονικές συνθέσεις τις αφαιρετικές τάσεις της ώριμης περιόδου και το πώς προσεγγίζει τα μοντέλα του. Στους φιλόξενους χώρους του Μουσείου Μπενάκη χαρτογραφείται η πορεία του Μόραλη ανά δεκαετία δημιουργίας, αναδεικνύοντας παράλληλα πτυχές της ζωής του. Πίνακες ζωγραφικής, σχέδια, χαρακτικά, αρχιτεκτονικές εφαρμογές, εξώφυλλα δίσκων, εικονογραφήσεις βιβλίων, που αντανακλούν τον πρωτοπόρο ζωγράφο, τον χαράκτη, τον σκηνογράφο, αλλά και τον ακαδημαϊκό δάσκαλο.
Ο Μόραλης όταν ακόμα ήταν ανήλικος, στη δεκαετία του 30, έκανε σκίτσα για τον Ριζοσπάστη. Άγριες εποχές. Η συνεργασία του με τον Ριζοσπάστη έχει ως συνέπεια να κληθεί στο αστυνομικό τμήμα ο πατέρας του… Με τον φόβο της ασφάλειας ο Γιάννης Μόραλης αναγκάζεται να αποστασιοποιηθεί επισήμως από την πολιτική. Ωστόσο η εποχή του βγαίνει στο έργο του. Όλη η δεκαετία του 40, η κατοχή, ο εμφύλιος, το πρόβλημα υγείας που αντιμετώπιζε ο ίδιος εξαιτίας της φυματίωσης, ο φόβος του θανάτου, αντανακλώνται στα έργα του. Ζωγραφίζει τραπέζια που είναι σχεδόν γυμνά, τα πορτρέτα είναι σαν να έχουν από την άλλη πλευρά «αγγελτήριο θανάτου»- όπως έλεγε ο Εγγονόπουλος. «Ο Μόραλης εξάλλου είναι ένας αυτοβιογραφικός, βιωματικός ζωγράφος, δεν μπορεί να φανταστεί μια σύνθεση, πρέπει να την έχει βιώσει», επισημαίνει ο επιμελητής της έκθεσης.
INFO
ΠΕΙΡΑΙΩΣ 138
ΑΠΟ 20/09/2018 – ΕΩΣ 05/01/2019
ΩΡΕΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ:
Πέμπτη & Κυριακή, 10:00 -18:00
Παρασκευή & Σάββατο 10:00 – 22:00
ΕΙΣΙΤΗΡΙA: € 8, € 4
Διαβάστε, επίσης:Nero#νερό: η νέα δουλειά της εικαστικού Μαριάννας Λούρμπα ταξιδεύει στο Αrezzo της Τοσκάνης
Το «σύμπαν» του Γιάννη Μόραλη επανεκτίθεται στο Μουσείο Μπενάκη on BLUE SKY.
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Δείτε πιο είναι το επιδόρπιο που καθαρίζει τις αρτηρίες!
- Τί έγινε στο σπίτι του 60χρονου στο Ζεφύρι - Γιατί οδηγήθηκε στην Ευελπίδων
- «Η Ζωή κοπανιόταν στα πατώματα όταν την χώρισε ο Τόλης»
- Τρίκαλα – Πανικός σε γάμο: Δεν φαντάζεστε τι έκανε ο γαμπρός την ώρα του μυστηρίου
- Έγκυος παρουσιάστρια του Alpha;
- Εξέλιξη - βόμβα στην υπόθεση Λαγούδη: Ποινική δίωξη για ανθρωποκτονία από πρόθεση, πρότεινε ο εισαγγελέας
- H Τζένη Μπαλατσινού σχολιάζει δημόσια το πως αισθανόταν για τη σχέση της με τον Βασίλη Κικίλια
- Έπιασαν δουλειά εισπρακτικές και δικηγόροι για ληξιπρόθεσμα χρέη προς ΔΕΗ
- Τραγωδία στην Άνω Γλυφάδα με νεκρή 17χρονη μαθήτρια
- Αλλάζει ο καιρός: «Βόμβα» Καλλιάνου για χιόνια και κατακόρυφη πτώση της θερμοκρασίας
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Blueskytv
- Το «σύμπαν» του Γιάννη Μόραλη επανεκτίθεται στο Μουσείο Μπενάκη
- ΗΠΑ: Γυναίκα έκανε επίθεση με μαχαίρι σε παιδικό σταθμό, στο Κουίνς [picks]
- Η απομάκρυνση των γηρασκόντων κυττάρων δίνει ελπίδες για τη θεραπεία της άνοιας
- SOS εκπέμπει ο πλανήτης καθώς ο όγκος των απορριμμάτων θα αυξηθεί κατά 70% ως το 2050
- Νέα δεδομένα για το θάνατο- μυστήριο της Ειρήνης Λαγούδη
- Τελευταία Νέα Blueskytv
- Το «σύμπαν» του Γιάννη Μόραλη επανεκτίθεται στο Μουσείο Μπενάκη
- SOS εκπέμπει ο πλανήτης καθώς ο όγκος των απορριμμάτων θα αυξηθεί κατά 70% ως το 2050
- Η απομάκρυνση των γηρασκόντων κυττάρων δίνει ελπίδες για τη θεραπεία της άνοιας
- Νέα δεδομένα για το θάνατο- μυστήριο της Ειρήνης Λαγούδη
- ΗΠΑ: Γυναίκα έκανε επίθεση με μαχαίρι σε παιδικό σταθμό, στο Κουίνς [picks]
- Ανθρώπινα σκελετικά βλαστικά κύτταρα, αποδεικνύονται σωτήρια για την ίαση ασθενειών
- Καβάλα: Χειροπέδες σε 39χρονο για κατοχή ναρκωτικών με σκοπό τη διακίνηση
- Λεβέντης: «Είναι η απόλυτη τρέλα η συμπεριφορά του Καμμένου γύρω από το Σκοπιανό»
- Μητέρα 22χρονης: Η κόρη μου δεν έχει βιαστεί στο Ζεφύρι, είναι ναρκομανής
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- Νέο σεμινάριο «συγγραφής παραμυθιού», από την Αντιγόνη Πόμμερ στο Εργαστήρι Δημιουργικής Γραφής Tabula Rasa
- Γίνεται να βαθμολογηθεί ένα κρασί χωρίς να δοκιμαστεί;
- Fitch: Ο εμπορικός πόλεμος ΗΠΑ-Κίνας είναι εδώ
- Με Πασχαλάκη στο ντέρμπι με την ΑΕΚ ο ΠΑΟΚ
- Mε μοτοσυκλέτα στο Col de la Bonette: Γιατί το Tracer Club μπορεί…
- Αβραμόπουλος: «Δεν πρέπει να συγχέεται το μεταναστευτικό με την τρομοκρατία»
- Ιστορικά κειμήλια στην 1η Ελληνική Ιστορική Έκθεση Συλλεκτών
- Κτηνωδία: Έκλεισαν σκυλίτσα με τα κουτάβια της σε φούρνο και έβαλαν φωτιά
- Αλ. Μιχαλάς: Έμπρακτη στήριξη στη Μέλισσα και το Σύλλογο Τυφλών
- Δ. Αβραμόπουλος: Δεν πρέπει να συγχέεται το μεταναστευτικό με την τρομοκρατία