What trade art thou?
Αυτή η χαρακτηριστική ερώτηση (μεταφρ. «ποια είναι η τέχνη σου;») που απευθύνεται κατ’επανάληψη στην πρώτη σκηνή της πρώτης πράξης του σαιξπηρικού «Ιουλίου Καίσαρα», μέσα στις τρέχουσες συντεταγμένες που διαμορφώνουν το εγχώριο πολιτισμικό τοπίο, θα μπορούσε να επέχει θέση τίτλου, δηλωτικού μιας κακοδαιμονίας που κατατρώγει τα σπλάχνα του χώρου των παραστατικών τεχνών: τους όρους προσδιορισμού και κατοχύρωσης της επαγγελματικής ταυτότητας των ταγών της τέχνης.
Από τον Γιώργο Παπαγιαννάκη*Αν τελικά πρέπει να ζηλέψουμε κάτι από τα σοσιαλιστικά καθεστώτα είναι το γεγονός ότι ο επαγγελματικός
Η υγειονομική κρίση έφερε στην επιφάνεια μια πρωτοφανή ένδεια εκ μέρους της Πολιτείας ως προς τους μηχανισμούς ταυτοποίησης του καλλιτεχνικού δυναμικού της χώρας, και ενώπιον της προοπτικής χορήγησης επιδομάτων για την ενίσχυσή του, μια παντελή απουσία κριτηρίων και τεκμηρίων που να απαντά επαρκώς στο ερώτημα «ποιος είναι τι» και, κατ’επέκταση, στο «ποιος δικαιούται τι». Αυτή η συνθήκη παρακίνησε ένα μεγάλο μέρος των κάθε είδους εμπλεκομένων στα καλλιτεχνικά δρώμενα να αξιώσουν συμμετοχή στα έκτακτα βοηθήματα, φέρνοντας ούτε λίγο ούτε πολύ την Πολιτεία αντιμέτωπη με το εφιαλτικό σενάριο η μισή χώρα να αυτοπροσδιορίζεται… καλλιτέχνης. Η ανακλαστική αντίδραση σύστασης μητρώου καλλιτεχνών αποδείχθηκε εν τοις πράγμασι εμβαλωματική, καθώς οι όποιες ασκήσεις θεσμικότητας δεν φάνηκαν να συγκινούν την ακατέργαστη μάζα των εξαγριωμένων καλλιτεχνών και τους πάσης φύσεως καθοδηγητές τους.
Από την άλλη πλευρά, το παράδειγμα άλλων χωρών, όπως της Γαλλίας, που επιδότησε τον Πολιτισμό με ποσά που ανέρχονται σε δύο δις ευρώ, ή της Γερμανίας, που προχώρησε σε έκτακτα επιδόματα 5.000 ευρώ στους καλλιτέχνες, με μια συνολική επένδυση απορρόφησης της κρίσης ύψους ενός δις ευρώ, μοιραία λειτούργησε ως δυναμικό αντιπαράδειγμα και οδικό χάρτη για το πώς μια ευνομούμενη Πολιτεία οφείλει να σεβαστεί τους ανθρώπους των τεχνών, συμβάλλοντας στο άνοιγμα του δημόσιου κορβανά και για τις ανάγκες του πολιτισμού (όχι ασφαλώς με τρόπο επεξεργασμένο ή που να ανταποκρίνεται στις πραγματικές ανάγκες των ενδιαφερομένων, αλλά μάλλον με μια πρόθεση να σωθούν τα προσχήματα και να αποσοβηθεί μια γενική κατακραυγή).
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι στο χώρο του πολιτισμού, και ειδικά των παραστατικών τεχνών, επιβάλλεται να μπει μια τάξη, η οποία θα πρέπει να εκκινεί πρωτίστως από την πιστοποίηση των τυπικών προσόντων όλων όσων επιθυμούν να επικαλούνται με επαγγελματικούς όρους την καλλιτεχνική ιδιότητα σε οποιοδήποτε τομέα. Ακολούθως, θα πρέπει να συνυπολογίζονται η επαγγελματική πορεία τους, τόσο ως προς τα ποιοτικά χαρακτηριστικά της όσο και ως προς τη διάρκεια και την περιοδικότητα της, καθώς και άλλα κριτήρια, όπως, για παράδειγμα, το εν γένει μορφωτικό και επιμορφωτικό υπόβαθρό τους.
Προς την κατεύθυνση μιας ενδελεχούς καταγραφής του ενεργού καλλιτεχνικού δυναμικού, η σύσταση ειδικών γνωμοδοτικών επιτροπών για την τήρηση των προϋποθέσεων θα λειτουργούσε ως επιστέγασμα μιας συντονισμένης προσπάθειας προστασίας των εκπροσώπων της τέχνης από μια ανεξέλεγκτη διασπορά και αναπαραγωγή καλλιτεχνικής ή καλλιτεχνίζουσας δραστηριότητας που αποσαρθρώνει τα εργασιακά δικαιώματα, καθιστά τους εργαζομένους αντικείμενα στυγνής εκμετάλλευσης, δημιουργεί προσκόμματα στην παροχή ουσιαστικής στήριξης σε όσους πραγματικά το δικαιούνται κατά τη διάρκεια κρίσεων, συσκοτίζει, αν όχι απειλεί, την ίδια την ποιότητα και αξιοπιστία της καλλιτεχνικής ιδιότητας και τροφοδοτεί διάφορα επιχειρηματικά κυκλώματα που πλουτίζουν σε βάρος υπερπλεοναζόντων χρήσιμων, στη θέση των οποίων θα έπρεπε να βρίσκονται πολύ λιγότεροι αλλά αξιότεροι, με πλήρη επίγνωση των δικαιωμάτων τους και με θεσμική συνείδηση.
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Σενάριο για καθολικό lockdown την 28η Οκτωβρίου - Όλη η αλήθεια
- Επέμβαση Βρετανών κομμάντος σε ελληνόκτητο δεξαμενόπλοιο (video)
- «Με τον Χριστόφορο Παπακαλιάτη δεν έχουμε επαφές»
- Ο Πέλκας μπήκε στις καρδιές των Τούρκων
- Προκήρυξη για την πρόσληψη οπλιτών στον Στρατό Ξηράς
- Όσοι δεν πολυφοράνε μάσκα είναι πιο πιθανό να είναι κοινωνιοπαθείς! Τι έδειξε μεγάλη έρευνα
- Έκτακτο δελτίο καιρού για την 28η Οκτωβρίου: Έρχονται καταιγίδες και χαλάζι
- Big Brother Spoiler: Ο νέος αρχηγός και η... σύγκρουσή του με την Άννα Μαρία
- Εξαλλη η Ευρώπη με Ερντογάν - Λεβί: Υψώστε ανάστημα στον τοξικό παλιάτσο
- Αμερικανικές εκλογές: Η Μόσχα «ψηφίζει» Τραμπ παρά την απογοήτευση Πούτιν
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Dimokratianews
- Τελευταία Νέα Dimokratianews
- What trade art thou?
- OPAP ARENA από ψηλά-Αποκλειστικά πλάνα από το νέο γήπεδο της ΑΕΚ
- Ληστεία με τα αναδρομικά στις συντάξεις!
- Ο Γιώργος Κύρτσος αποθεώνει τον… εαυτό του σε ένα Ρεσιτάλ αμετροέπειας
- Νέος Πτωχευτικός: Χαριστική βολή για τους μικρομεσαίους!
- Την Τρίτη 27.10 με την «δημοκρατία» βιβλίο και υφασμάτινη μάσκα!
- Ποιός διάβολο είπε το ΟΧΙ;
- Αντιπολίτευση: Τα αποτελέσματα του νομοσχεδίου είναι δολοφονικά
- Μετωπική Μητσοτάκη – Τσίπρα για τον Πτωχευτικό! Υιοθέτησε ο πρωθυπουργός τις απόψεις Γεραπετρίτη
- ΗΡΕΜΟΛΟΓΙΟ Δευτέρας 26/10/2020
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- O Ξηρομερίτης Στρατηγός Ιωάννης Καραβίας ο ήρωας της Πίνδου
- Ο τέως, ο νυν και ο τότε
- Παντελής Καναράκης: «Θεωρώ άκομψο να βγαίνεις και να μιλάς για τις προτάσεις που είχες»
- Δένδιας σε Λαβρόφ: Η Τουρκία έχει καταστεί γραφείο ταξιδιών για τζιχαντιστές
- Ρέθυμνο: Νεκρός ένας αγρότης που τον καταπλάκωσε το τρακτέρ του
- Φιλαρέτη Κομνηνού: Τα μπότοξ και τα πρησμένα χείλη παρελαύνουν πανηγυρικά και επιβάλλουν μια θλιβερά όμοια μάσκα
- Τράπεζα Πειραιώς: «Greek Fixed Income Monitor
- What trade art thou?
- Λευκορωσία: Η αντιπολίτευση ανακοίνωσε την έναρξη μιας απεργιακής κινητοποίησης παρά τις πιέσεις των Αρχών
- Εκπρόσωπος Τύπου ΕΛΑΣ: Συνεχείς οι έλεγχοι – Καταστήματα κλειδώνουν μέσα τους θαμώνες και συνεχίζουν