Η αναγέννηση ενός θησαυρού

Η αναγέννηση ενός θησαυρού06.07.2018Τέχνες

Το Μέγαρο Τσίλερ, ύστερα από πολύχρονες εργασίες αποκατάστασης, είναι (σχεδόν) έτοιμο να παραδοθεί και πάλι στο κοινό

Από τη
Γιώτα Βαζούρα

Μαυρομιχάλη 6, στην καρδιά της Αθήνας, μια ανάσα από την πολύβουη οδό Ακαδημίας. Πίσω από τις πανύψηλες κουρτίνες που σκεπάζουν το νεοκλασικό που στέκεται επιβλητικά στον δρόμο κρύβεται ένας μοναδικός αρχιτεκτονικός θησαυρός, του οποίου η συντήρηση όταν ολοκληρωθεί- σε περίπου οκτώ μήνες- θα προσθέσει μια νότα ομορφιάς στο ταλαιπωρημένο

κέντρο της πρωτεύουσας.

Το Μέγαρο Τσίλερ - Λοβέρδου, το οικοδόμημα που έχτισε ο ίδιος ο Γερμανός αρχιτέκτονας Ερνεστ Τσίλερ και αποτέλεσε την ιδιωτική κατοικία του επί σειράν ετών, προτού περάσει στα χέρια του μεγαλοτραπεζίτη Διονύση Λοβέρδου, ύστερα από πολύχρονες εργασίες αποκατάστασης και συντήρησης, είναι (σχεδόν) έτοιμο να παραδοθεί στο κοινό. Χθες, η υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Λυδία Κονιόρδου, μαζί με διαπιστευμένους δημοσιογράφους, ξεναγήθηκε στους χώρους της πολυτελούς οικίας, προκειμένου να δει την πορεία των εργασιών - ένα έργο που έχει χαρακτηριστεί από τους ειδικούς ιδιαίτερα σύνθετο και δύσκολο.



Οπως εξήγησαν η γενική διευθύντρια Προστασίας και Αναστήλωσης Μνημείων Αμαλία Ανδρουλιδάκη, η συντηρήτρια Μαίρη Αργυροπούλου αλλά και η Πόπη Δήμου, η οποία είχε τη γενική επίβλεψη, το έργο της αποκατάστασης έχει ολοκληρωθεί, ενώ μέσα στους επόμενους οκτώ μήνες θα έχει τελειώσει και η συντήρησή του.

Το κτίριο κατασκευάστηκε το 1882 από τον Τσίλερ για να στεγάσει τον ίδιο αλλά και τη γυναίκα του, τη Σοφία, ενώ το 1912 αγοράστηκε από τον ιδρυτή της Ιονικής και Λαϊκής Τράπεζας, τον συλλέκτη και φιλότεχνο Διονύσιο Π. Λοβέρδο. Μάλιστα, στο οικοδόμημα είναι εμφανείς οι επιρροές και από τους δύο ιδιοκτήτες: ο νεοκλασικισμός του Τσίλερ αλλά και το βυζαντινό ύφος του Λοβέρδου, μια και ο επιφανής τραπεζίτης προχώρησε σε εμφανείς προσθήκες.

Συλλογή εικόνων

Οπως δήλωσε η κυρία Κονιόρδου, η οικία, με εμβαδόν 1.100 τ.μ. (600 τ.μ. το κομμάτι του Τσίλερ και 550 τ.μ. του Λοβέρδου), με την ολοκλήρωσή της θα διαμορφωθεί κατάλληλα ώστε να είναι επισκέψιμη για το κοινό. «Δεν θέλουμε να μείνει κλειστό το κτίριο, αλλά να είναι ανοιχτό για τον κόσμο. Οταν ολοκληρωθεί η μουσειολογική μελέτη, θα αποτελέσει τμήμα του Βυζαντινού και Χριστιανικού Μουσείου, αφού εκεί πρόκειται να στεγάσει τη μεγάλη συλλογή των εικόνων του Λοβέρδου» συνέχισε η ίδια.

Το κτίριο, το οποίο υπέστη σοβαρές ζημιές από μια μεγάλη πυρκαγιά που ξέσπασε σε αυτό τη δεκαετία του '80, μετά τις εντατικές εργασίες, έχει αποκαλύψει όλες τις αρχιτεκτονικές αρετές του. Τα εντυπωσιακά μαρμάρινα πατώματά του (τα αυθεντικά του Τσίλερ) έχουν αποκατασταθεί, οι τοιχογραφίες έχουν καθαριστεί, ενώ έχουν τοποθετηθεί και οι εντυπωσιακές ψηφίδες που αναδεικνύουν τα δωμάτιά του.

Από τα πιο ξεχωριστά σημεία του οικοδομήματος είναι αναμφίβολα το πομπηιανό σαλόνι του πρώτου ορόφου (με αντίστοιχες τοιχογραφίες που έχουν βρεθεί στην Πομπηία και είχε φιλοτεχνήσει ο ξακουστός καλλιτέχνης της εποχής, ο Σλοβένος Σούμπιτς), οι κρεβατοκάμαρες της Σοφίας Τσίλερ (σε διακριτό σημείο υπάρχει το μονόγραμμα της SEZ) και του Ερνέστου (με το δικό του μονόγραμμα), αλλά και το μοναδικό παρεκκλήσι με τον εξαίσια διακοσμημένο θόλο. Σε ένα από τα δωμάτια του δεύτερου ορόφου (γραφείο Τσίλερ) είναι ακόμη ορατά τα σχέδια με μολύβι του Τσίλερ, ενώ εντύπωση προκαλούν και οι φυσικοί αεραγωγοί που είχε δημιουργήσει ο Γερμανός αρχιτέκτονας σαν ένα είδος air condition.

Keywords
Τυχαία Θέματα