Σκηνική πιραντελική «πραγματεία»
16:40 17/12/2018
- Πηγή: Dimokratianews
Σκηνική πιραντελική «πραγματεία»17.12.2018Πρόσωπα
για ένα θέατρο χαρακτήρων τόσο χειραφετημένων από την πένα του ίδιου του δημιουργού τους και αυθύπαρκτων όσο και χαρακτηριστικά διακριτών.
Το θέατρο του Πιραντέλο καταγράφεται ως μια τομή κυρίως για την αγωνία του συγγραφέα απέναντι στην παραμορφωτική, σε σχέση με την αυθεντικότητα, παραστατική πρακτική της εποχής του. Μέσα από τα έργα του ο Ιταλός νομπελίστας θα αναδείξει τις αλλεπάλληλες και κάθε φορά διαφορετικές διασπορές τού «εγώ» μέσα από τα πρίσματα των μεταθεατρικών τεχνικών του, όπως το θέατρο εν θεάτρω, οι αλληλοδιεισδύσεις του πραγματικού στο φανταστικό, η σύντηξη των ερμηνευτικών επιπέδων, η καταφυγή στο απρόοπτο, η αστραπιαία επενέργεια της ψευδαίσθησης, η αναγωγή στο μεταφυσικό, η υπαγωγή τού «είναι» στην υπηρεσία του έργου τέχνης.
Δίκην σκηνικής πραγματείας στον πιραντελισμό από τον Δ. Μαυρίκιο, το «Απόψε αυτοσχεδιάζουμε» στο Εθνικό Θέατρο (Κτίριο «Τσίλλερ», Κεντρική Σκηνή) είναι ιδωμένο μέσα από τα φίλτρα της μνήμης, του ιστορικού αρχείου, της λειτουργίας του χρόνου, του προσωπικού βιώματος, της κατάθεσης, της αναμέτρησης με την αναπόληση: Ενας θίασος που επιχειρεί να ζωντανέψει σκηνικά μια ιστορία, ένας σκηνοθέτης που διεκδικεί, όπως ο «παντογνώστης αφηγητής», να εδραιώσει την οπτική του, οι μεταξύ τους συγκρούσεις, οι υπονομεύσεις, αλλά και η αναπαριστάμενη τραγική ιστορία, βγαλμένη από τα σπλάχνα της ιταλικής ηθογραφικής παράδοσης, με τις μελοδραματικές κορυφώσεις της οργανώνουν έναν δραματουργικό καμβά που διασταυρώνεται με κινηματογραφικά πλάνα, μουσικές αναθυμήσεις και παρέμβλητες μονολογικές εξομολογήσεις.
Αδιαμφισβήτητα κεκτημένα του όλου εγχειρήματος, παρά την απόπειρα να ενσταλαχθεί ένας αισθητισμός με αναγνωρίσιμα υλικά και με ενδεχόμενη πρόθεση να προκαταλάβει, είναι η ακριβής πυκνότητα της πιραντελικής ατμόσφαιρας σε ένα σκηνικό τοπίο υποβλητικής λιτότητας και ευθύβολων σημάνσεων (Δ. Πολυχρονιάδης) με την επικουρία «γλυπτικών» φωτισμών (Λ. Παυλόπουλος), καθώς και η ερμηνευτικά αριστοτεχνική μετάβαση από τα πραγματικά πρόσωπα στους ρόλους και αντιστρόφως, με προεξάρχουσες τη Λυδία Φωτοπούλου, τη Ράνια Οικονομίδου και τη Γιούλικα Σκαφιδά στο εύθραυστο υποκριτικό «κοντραπούντο» της Μομίνας. Από τις ανδρικές παρουσίες ξεχωρίζουν ο Αλέξανδρος Βάρθης, που κατοχυρώνει επαρκώς τις αμφισημίες του Ενρίκο Βέρι, και ο Γιάννης Βογιατζής, παρά το γεγονός ότι αξιοποιείται δραματουργικά με υπερβολή ως απολογητική αρχειακή περσόνα.
Κριτική της παράστασης «Απόψε αυτοσχεδιάζουμε» στο Εθνικό Θέατρο
Από τον
Γιώργο Παπαγιαννάκη*
Το έργο δεν δημιουργεί ανθρώπους, οι άνθρωποι δημιουργούν έργο». Αυτή η θέση του Πιραντέλο, διατυπωμένη στην «Azione Parlata» ήδη από το 1899, προοιωνίζεται τη δραματουργική παραγωγή του, ψυχή της οποίας θα καταστεί η συγγραφική περίοδος, γνωστή ως «Η μάσκα και το πρόσωπο» ή «Το παιχνίδι γύρω από την υποκειμενικότητα της αλήθειας», στην οποία διατυπώνεται το αίτημα για μια τέχνη ζωντανή και όχι δέσμια αφηρημένων ιδεών,
Το θέατρο του Πιραντέλο καταγράφεται ως μια τομή κυρίως για την αγωνία του συγγραφέα απέναντι στην παραμορφωτική, σε σχέση με την αυθεντικότητα, παραστατική πρακτική της εποχής του. Μέσα από τα έργα του ο Ιταλός νομπελίστας θα αναδείξει τις αλλεπάλληλες και κάθε φορά διαφορετικές διασπορές τού «εγώ» μέσα από τα πρίσματα των μεταθεατρικών τεχνικών του, όπως το θέατρο εν θεάτρω, οι αλληλοδιεισδύσεις του πραγματικού στο φανταστικό, η σύντηξη των ερμηνευτικών επιπέδων, η καταφυγή στο απρόοπτο, η αστραπιαία επενέργεια της ψευδαίσθησης, η αναγωγή στο μεταφυσικό, η υπαγωγή τού «είναι» στην υπηρεσία του έργου τέχνης.
Δίκην σκηνικής πραγματείας στον πιραντελισμό από τον Δ. Μαυρίκιο, το «Απόψε αυτοσχεδιάζουμε» στο Εθνικό Θέατρο (Κτίριο «Τσίλλερ», Κεντρική Σκηνή) είναι ιδωμένο μέσα από τα φίλτρα της μνήμης, του ιστορικού αρχείου, της λειτουργίας του χρόνου, του προσωπικού βιώματος, της κατάθεσης, της αναμέτρησης με την αναπόληση: Ενας θίασος που επιχειρεί να ζωντανέψει σκηνικά μια ιστορία, ένας σκηνοθέτης που διεκδικεί, όπως ο «παντογνώστης αφηγητής», να εδραιώσει την οπτική του, οι μεταξύ τους συγκρούσεις, οι υπονομεύσεις, αλλά και η αναπαριστάμενη τραγική ιστορία, βγαλμένη από τα σπλάχνα της ιταλικής ηθογραφικής παράδοσης, με τις μελοδραματικές κορυφώσεις της οργανώνουν έναν δραματουργικό καμβά που διασταυρώνεται με κινηματογραφικά πλάνα, μουσικές αναθυμήσεις και παρέμβλητες μονολογικές εξομολογήσεις.
Αδιαμφισβήτητα κεκτημένα του όλου εγχειρήματος, παρά την απόπειρα να ενσταλαχθεί ένας αισθητισμός με αναγνωρίσιμα υλικά και με ενδεχόμενη πρόθεση να προκαταλάβει, είναι η ακριβής πυκνότητα της πιραντελικής ατμόσφαιρας σε ένα σκηνικό τοπίο υποβλητικής λιτότητας και ευθύβολων σημάνσεων (Δ. Πολυχρονιάδης) με την επικουρία «γλυπτικών» φωτισμών (Λ. Παυλόπουλος), καθώς και η ερμηνευτικά αριστοτεχνική μετάβαση από τα πραγματικά πρόσωπα στους ρόλους και αντιστρόφως, με προεξάρχουσες τη Λυδία Φωτοπούλου, τη Ράνια Οικονομίδου και τη Γιούλικα Σκαφιδά στο εύθραυστο υποκριτικό «κοντραπούντο» της Μομίνας. Από τις ανδρικές παρουσίες ξεχωρίζουν ο Αλέξανδρος Βάρθης, που κατοχυρώνει επαρκώς τις αμφισημίες του Ενρίκο Βέρι, και ο Γιάννης Βογιατζής, παρά το γεγονός ότι αξιοποιείται δραματουργικά με υπερβολή ως απολογητική αρχειακή περσόνα.
*Θεατρολόγος - Κριτικός θεάτρου
Keywords
θεατρο, γιουλικα σκαφιδα, εθνικο θεατρο, θιασος, λυδια, περιοδος, αγωνια, βογιατζης, γεγονος, εργα, ευθραυστο, τεχνη, υπηρεσια, φιλτρα, ψυχη, τομη, φορα, εθνικο, πενα, παιχνιδι, σκηνικα, υλικα
Αναζητήσεις
σκινικι παραγωγα
Τυχαία Θέματα
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Έκτακτο Δελτίο Επιδείνωσης Καιρού
- Έπεσε από 14όροφη πολυκατοικία ενώ η μητέρα του τον ενθάρρυνε με χειροκροτήματα
- Γέμιζαν ρούχα “μαϊμού” την αγορά και… “κολυμπούσαν” στα πλούτη! [pics]
- Φάλαινες δολοφόνοι περιτριγυρίζουν κολυμβήτρια και η συνέχεια εκπλήσσει
- Τατιάνα Στεφανίδου: Το μήνυμα της μετά τη βομβιστική επίθεση στο ΣΚΑΪ!
- Νέες φωτό με την οικογένεια Παντελίδη στο μαιευτήριο – Δείτε το όνομα που θα δώσουν στη μικρή
- Μαθήτρια διακομίστηκε μεθυσμένη στα Επείγοντα του νοσοκομείου Χανίων
- ΣτΕ: Απόφαση για δώρα και περικοπές τους μετά το 2012
- Σε κλίμα οδύνης η κηδεία του Κρητικού δύτη που πνίγηκε στη Ρόδο
- H Καίτη Γαρμπή είναι η τραγουδίστρια που κατέχει ένα πανευρωπαϊκό ρεκόρ
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Dimokratianews
- Από την Τετάρτη πληρώνονται συντάξεις, δώρο, επιδόματα
- «Κυβιστήσεις» από Κωσταράκο για να μπει στα ψηφοδέλτια!
- Πρωτοφανές! Θανάτωσαν δύο τζάγκουαρ που δραπέτευσαν από το Αττικό Πάρκο
- Τα σενάρια για αύξηση του κατώτατου μισθού
- Ελιγμοί Κούγια: Δημιουργούν κλίμα υπέρ του Ροδίτη
- Ο ΠΑΟΚ επέλεξε το πρωτάθλημα!
- Ανέλαβαν ευθύνη για το χτύπημα στα ΜΑΤ
- Υποδοχή... μεσσία στον ανθέλληνα Βέμπερ
- Ευχοστολίδια από τον Παναθηναϊκό
- Τελευταία Νέα Dimokratianews
- Σκηνική πιραντελική «πραγματεία»
- Από την Τετάρτη πληρώνονται συντάξεις, δώρο, επιδόματα
- Διάσκεψη για το κλίμα: «Ανέβαλαν» ξανά τη διάσωση της Γης
- Κόκκινο πανί ο πρόεδρος Βούτσιτς για τους Σέρβους
- Ανέλαβαν ευθύνη για το χτύπημα στα ΜΑΤ
- Ελιγμοί Κούγια: Δημιουργούν κλίμα υπέρ του Ροδίτη
- Πρωτοφανές! Θανάτωσαν δύο τζάγκουαρ που δραπέτευσαν από το Αττικό Πάρκο
- Ανανεώθηκε η σύμβαση για το κοίτασμα στην Καβάλα
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- Λογοτεχνικός μύθος τα... λευκά Χριστούγεννα!
- Βούτηξε στο κενό ενώ η μητέρα του τον ενθάρρυνε με χειροκροτήματα
- Ξεκίνησε η εκδίκαση της πρώτης υπόθεσης του σκανδάλου της υπό εκκαθάριση Συνεταιριστικής Τράπεζας Λέσβου και Λήμνου
- ΣΕΒ: Αναιμική η ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας
- Βίντεο που κόβει την ανάσα!
- Ο «βομβιστικός βίος» της οργάνωσης που υποψιάζεται η Αστυνομία για τον ΣΚΑΪ
- Νόμπελ Ειρήνης: Έχουν… ακόμα μια ευκαιρία Τσίπρας και Ζάεφ – Θα προταθούν για το βραβείο του 2019!
- Απειλές Ερντογάν κατά των κούρδων στη βόρεια Συρία
- Όταν ο Ολυμπιακός έπαιξε Ευρώπη του Αγίου Βαλεντίνου
- Drone διπλώνεται εν πτήσει για να περνά από δύσκολα σημεία