Εν αρχή ην η …Ειδομένη : «Το ταξίδι του Ορφέα με σκάφος», τα μουσικά όργανα των προσφύγων
11:13 28/2/2018
- Πηγή: Dimoprasion
Εν αρχή ην η …Ειδομένη. Το πρώτο «τοπίο» που «βλέπει» ο ταξιδιώτης εισερχόμενος στην Ελλάδα από την Ευρώπη.
«Η ιδέα γεννήθηκε στην Ειδομένη. Βρισκόμασταν εκεί καθημερινά …Xιλιάδες άνθρωποι. Πρόσφυγες, περίεργοι, αστυνομικοί, μέλη ΜΚΟ, δημοσιογράφοι, κινηματογραφιστές, Ελληνες, Σύροι, Αφγανοί, Πακιστανοί, Κούρδοι, αγγλόφωνοι, ελληνόφωνοι, χριστιανοί, μουσουλμάνοι, άθεοι. Κάποιοι πουλούσαν- κάποιοι «αγόραζαν», κάποιοι ήλπιζαν, ζούσαν, πέθαιναν,
Στα πρώτα λεπτά της ταινίας -προτού «πέσουν» οι εισαγωγικοί τίτλοι- οι βραχώδεις ακτές της βορειοανατολικής Λέσβου, από την οθόνη, νιώθεις να σε «γδέρνουν». Μέσα κι έξω…
Ενα «νεκρό» σκουριασμένο σκάφος, γκρίζα θάλασσα, αστραπές στον ουρανό και… «Μόνο ένα φόβο είχα, ότι δεν θα ξέρω να τραγουδήσω…», και το «ταξίδι» -του Ορφέα και της ταινίας- ξεκινά με τη διήγηση της 16χρονης προσφυγοπούλας Noovshan Ibesh από τη Συρία.
«Στο κατάστρωμα ήμασταν ο ένας πάνω στον άλλο» λέει (φορά σκουλαρίκι στη μύτη και παίζει αμήχανα τα δάκτυλά της με το ξεφτισμένο σκουρόχρωμο βερνίκι). Τραγουδά με φόντο μια άλλη, «γυάλινη» θάλασσα -αυτή του Θερμαϊκού- από το γυάλινο κτίριο του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης, «σκάφος» κι αυτό εν πλω στη μουσική…
«Το Ταξίδι του Ορφέα (62΄)/»The journey of Orpheus» -η μουσική ως πυξίδα- και κοινή λαλιά στο μακρύ ταξίδι των προσφύγων. Σκηνοθεσία:Θεόφιλος Δαδής/ Παραγωγή:Ντίνα Σύρπου, Κώστας Κουκουμάκας.
«Μια προσφυγοπούλα από τη Συρία στον λασπότοπο της Ειδομένης. Ενας Ελληνας πρόσφυγας, επιζών της Μικρασιατικής Καταστροφής. Κούρδοι της Συρίας που βρήκαν καταφύγιο στα Γρεβενά. Τούρκοι που επιστρέφουν στην Ελλάδα, στο χωριό των παππούδων τους, έναν αιώνα μετά την υποχρεωτική ανταλλαγή πληθυσμών. Παράλληλες ιστορίες προσφυγικού δράματος, με κοινή πυξίδα τη μουσική, ως κοινή γλώσσα των ανθρώπων» γράφει το δελτίο-περίληψη του 20ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης (2-11 Μαρτίου 2018).
«Ένα κινούμενο φορτίο χωρίς πυξίδα που πάει προς το άγνωστο. Αυτό ήμασταν. Δεν ήξεραν οι γονείς μας που πάνε, τι θα γίνουν, πώς θα ζήσουν» λέει στην κάμερα ο πρόσφυγας Βασίλης Κελεμένης, 97 χρόνων σήμερα.
«Ο διακινητής μου είπε όχι… Δεν υπάρχει χώρος για το σάζι. Αποφάσισα να μην πάρω μαζί μου τα ρούχα μου αλλά το σάζι. Πλησιάσαμε τη βάρκα και ο διακινητής το άρπαξε και το πέταξε στη θάλασσα. Ηταν μια κακή στιγμή που δεν θα ξεχάσω ποτέ. Σαν να πέταξε στη θάλασσα ένα μέλος της οικογένειας μου» λέει στην κάμερα ο νεαρός Ντιγιάρ Ουρέν.
Τα δυο προσφυγικά ρεύματα του 1922 και του 2015 ακολούθησαν ακριβώς την ίδια διαδρομή με διαφορά σχεδόν ενός αιώνα…
«Η μουσική είναι κάτι ζωντανό. Είναι όπως η γλώσσα. Εχει μεγάλη δύναμη. Είναι εύκολες οι συνδέσεις των ανθρώπων απευθείας-μέσα από την τέχνη. Καταλαβαίνει ο «άλλος» το συναίσθημα- έστω χωρίς να καταλαβαίνει τη λέξη» λέει ο νεαρός Ουρέν.
«Γνώρισα τον Τσιτσάνη» στο τάγμα τηλεγραφητών, θυμάται ο κυρ-Βασίλης, «θυμάμαι» μονολογεί η κυρα-Γενοβέφα από τη Σεβάστεια, θυμούνται και οι νεώτεροι απόγονοι του Τούρκου παππού, που φύτεψε τη μουριά στα 1924 στην αυλή του σπιτιού στα Γρεβενά, θυμούνται και Πόντιοι από τη Σαμσούντα – κι οι Κούρδοι από τη Συρία που γιορτάζουν το Newroz- τη δική τους πρωτοχρονιά, που συμπίπτει με την άνοιξη στις πλαγιές της Σαμαρίνας Γρεβενών …
«Ολοι οι λαοί έχουν ένα μουσικό όργανο, που είναι ένα σκάφος (μεγάλο ή μικρό) με μια χορδή – δυο- τρεις -πέντε… Την άκρη την παίζεις με ένα χέρι και με το άλλο χέρι τη μικραίνεις ή τη μεγαλώνεις, οπότε όλα είναι μια ιδέα …απλή» λέει στην κάμερα του «Ταξιδιού» ο ουτίστας και οργανοποιός Ziad Rajad από το Χαλέπι της Συρίας (Θεσσαλονικιός πια, ζει στην πόλη απ το 1988).
«Welcome to Idomeni» γράφει ο ηλεκτρονικός πίνακας -ως πλάνο στην οθόνη της ταινίας.
«Εμείς και οι προηγούμενες γενιές μεγαλώσαμε με αυτόν τον χάρτη που έχουμε μια Ελλάδα, μια Γαλλία, μια Συρία… Αυτοί, όμως, πριν από έναν αιώνα -και για πολλούς αιώνες- ήταν κάτοικοι μιας χώρας. Είτε Οθωμανική, είτε βυζαντινή είτε ρωμαϊκή… Δηλαδή ήμασταν συμπολίτες…. Όπως οι πόλεις έτσι και οι μουσικές δεν έχουν σύνορα» μονολογεί ο Ziad, που εξελίσσεται σε άτυπο πρωταγωνιστή της ταινίας, περιγράφοντας με λόγια όσα καμιά εικόνα -κανένα πλάνο δεν το κατάφερε.
«Δεν πρόλαβα να «κουρδίσω» στην Ειδομένη. Στο πλήθος που συγκεντρώθηκε, άλλος χόρευε, άλλος έκλαιγε, άλλος γελάει και χαίρεται ταυτόχρονα με την ίδια μελωδία… Μια συνεχής μετακίνηση στα συναισθήματα -όλα στα άκρα. Ήταν γη και ουρανός, φωτιά και νερό αυτό που είχα μπροστά μου… Τότε κατάλαβα τη δύναμη της μουσικής…».
«Τι έμαθες από τα γυρίσματα και το μοντάζ;» ρωτώ τον νεαρότερο του ντουέτου των συναδέλφων στη δημοσιογραφία των κειμένων -παραγωγών εν προκειμένω του ντοκιμαντέρ- τον πολυβραβευμένο ήδη δημοσιογράφο Κώστα Κουκουμάκα: «Οτι η εικόνα παρα-είναι η Αλήθεια. Στο γραπτό κείμενο, με τις λέξεις μπορείς να λειάνεις τις έννοιες. Να απομονώσεις αυτό που εσύ θέλεις να ‘βγει’. Τα ντοκιμαντέρ με θέμα τους πρόσφυγες είναι συνήθως στα όρια της εκμετάλλευσης του ανθρώπινου πόνου… Θέλαμε -πέραν της καθημερινής ειδησεογραφίας- να δείξουμε και την ‘άλλη’ πλευρά. Η μουσική -έμαθα- πως είναι ο …ερωτικός διάλογος δυο ανθρώπων, όταν τελειώνουν τα λόγια. Και τα όργανα που έφεραν μαζί τους οι πρόσφυγες είναι, όπως όταν πας …επίσκεψη στο σπίτι του άλλου. Δεν πας με άδεια χέρια. Παίρνεις σοκολάτες, λουλούδια, ε, αυτοί φέραν ούτια και σάζια και νότες για να επικοινωνήσουν».
Οι γλώσσες που «ακούγονται» στην ταινία είναι: Ελληνικά, Αγγλικά, Τουρκικά, Συριακά και Κουρδικά.
Το «ταξίδι του Ορφέα» στη θάλασσα του Αιγαίου και των πλάνων της ταινίας γίνεται με «σκάφη» από… ούτι, βιολί, κλαρινέτο, σάζι και κανονάκι.
Η ταινία θα προβληθεί στην αίθουσα Φρίντα Λιάππα, Αποθήκη Δ’, Λιμάνι, την Παρασκευή 9/3, στις 18:00, και σε επαναληπτική προβολή στην Αίθουσα «Σταύρος Τορνές» της Αποθήκης 1, το Σάββατο 10/3, 15:30.
Πηγή ΑΠΕ-ΜΠΕ
Keywords
μουσικα οργανα, οργανα, ταξιδι, εν πλω, ελλαδα, μκο, ειδήσεις, απε-μπε, θεσσαλονικη, journey, Πρωτοχρονιά, γαλλια, ούτι, φωτια, αστυνομικο τμημα, φεστιβαλ ντοκιμαντερ, αδεια, γη και ουρανος, γρεβενα, εικονες, θαλασσα, θεμα, λουλουδια, μκο, μουσικη, ντοκιμαντερ, ρουχα, αθεοι, ανοιξη, απε, απε-μπε, αφγανοι, γινεται, γλωσσα, γονεις, γυρισματα, δυναμη, δικη, αιθουσα, ειπε, υπαρχει, εν πλω, ευρωπη, τεχνη, ιδεα, ιδια, εικονα, κειμενο, κτιριο, λογια, μπορεις, μυτη, νερο, νοτες, μπε, οθονη, ουρανος, ορια, πυξιδα, σαββατο, συρια, σκηνοθεσια, σπιτι, στα ακρα, ταγμα, τμημα, φεστιβαλ, φοντο, χερι, βιολι, αγνωστο, αιωνες, αυλη, ελληνικα, γλωσσες, γυαλινο, journey, κωστας, λεξεις, μπροστα, νιωθεις, πακιστανοι, σοκολατες, χαιρεται, χερια
Τυχαία Θέματα
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Οικονομία
- Τα αθλητικά παπούτσια που δε θα βαρεθούμε ποτέ να φοράμε
- Υποβολή αιτήσεων για το πρόγραμμα «Εξοικονόμηση κατ’ οίκον ΙΙ»
- Χάος στο μετρό: Πότε θα κλείσουν οι μπάρες;
- Χρυσοβελώνη: Έπαιρνα κι εγώ το επίδομα ενοικίου - Κανένα ηθικό ζήτημα
- Αθήνα: Κουκουλοφόροι έσπασαν τις βιτρίνες 11 μαγαζιών στην Ερμού
- Εγνατία Οδός: Στην «Άκτωρ» οι «δίδυμοι» διαγωνισμοί
- Tesla Greece: Σε ποιες ελληνικές πόλεις ετοιμάζει εγκαταστάσεις;
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Dimoprasion
- Τελευταία Νέα Dimoprasion
- Εν αρχή ην η …Ειδομένη : «Το ταξίδι του Ορφέα με σκάφος», τα μουσικά όργανα των προσφύγων
- Στ. Πιτσιόρλας : «Τα ΣΔΙΤ αποτελούν κλειδί για την ανάπτυξη της ασφαλιστικής αγοράς»
- Δυο δισεκ. ευρώ θα επενδύσει η Walt Disney στη Disneyland Paris
- Μειώθηκαν οι καταθέσεις τον Ιανουάριο
- Ο Πρόεδρος της Μπούντεσμπανκ ελπίζει να σταματήσουν οι αγορές των ομολόγων φέτος
- Η επέκταση του εξωδικαστικού μηχανισμού και σε επιχειρήσεις με οφειλές κάτω των 20.000 ευρώ, στο τραπέζι των συζητήσεων με τους θεσμούς
- Ξεπέρασαν για πρώτη φορά το 1% του ΑΕΠ οι δαπάνες για Ερευνα & Ανάπτυξη το 2016
- Με ευρεία πλειοψηφία κυρώθηκαν οι συμβάσεις μίσθωσης για την παραχώρηση δικαιώματος έρευνας και εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων
- Προσφυγή των μηχανικών στη Δικαιοσύνη για ακύρωση των αναδρομικών ασφαλιστικών εισφορών
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Οικονομία
- Απεργία πείνας εφοπλιστή έξω από τα γραφεία του Κουρουμπλή
- Στα λευκά οι δήμοι Σουφλίου, Διδυμότειχου και Ορεστιάδας
- Συνεργάτης Μέρκελ: Η Γερμανία θα παραμείνει πιστή στην αυστηρή δημοσιονομική της πολιτική
- Γαλλία: Αναθεώρησε ανοδικά τα στοιχεία για το ΑΕΠ η Insee
- Τα μεγαλύτερα think tanks στο Delphi Economic Forum
- Bayer: Βουτιά 67% στα κέρδη του δ΄ τριμήνου
- Capital controls: Τι αλλάζει από 1η Μαρτίου;
- Γερμανία: Στη γραμμή Σόιμπλε όποιος κι αν αναλάβει ΥΠΟΙΚ
- Αυξημένα έσοδα και κέρδη για την Space Hellas
- Ο βελονισμός βοηθά στη διακοπή του καπνίσματος