Η πρωτοποριακή ίδρυση της Ομάδας Τέχνης ART STUDIO «EST»
Γράφει ο Κώστας Ευαγγελάτος, Ζωγράφος, Λογοτέχνης, Θεωρητικός της Τέχνης
Σε Ευρωπαϊκές πόλεις όπως το Βερολίνο, η Πράγα, το Αμστερνταμ, η Γλασκώβη, η Βαρκελώνη, το Γκέτενμποργκ, η Ζυρίχη, το Μπέλφαστ, η Μπολώνια αλλά κύρια στις Αμερικανικές μεγαλουπόλεις Νέα Υόρκη, Σικάγο, Βοστώνη, Σαν Φρανσίσκο κατά τη δεκαετία του 1990 είχαν αναπτύξει καλλιτεχνική
Εναλλακτικοί χώροι, κοινά εργαστήρια, μη κερδοσκοπικοί οργανισμοί, πολιτιστικά στέκια και bars απέκτησαν μεγάλη και ανθεκτική δυναμική, με κύριο αίτημα τις αξίες της τέχνης και τον προβληματισμό.
Το φαινόμενο βέβαια αυτό δεν ήταν νέο. Ηδη από τις αρχές του 20ου αιώνα είχαν συγκροτηθεί ακαδημαϊκές ή ελιτίστικες ομάδες καλλιτεχνών στο πλαίσιο της αστικής διαχείρισης της τέχνης και της συντεχνιακής λογικής, συχνά με τυπική υπόσταση, αλλά και άτυπες αυτόνομες ομάδες που είχαν άμεσα ή έμμεσα την συνεκτική τους βάση στα διδάγματα του σουρεαλισμού, του ντανταϊσμού και αργότερα του fluxus.
Οι πρώτες άφησαν αμυδρά το συντηρητικό στίγμα τους αλλά οι δεύτερες έγιναν πηγές έμπνευσης και πειραματισμών για τους νεότερους καλλιτέχνες. Σημειωτέων ότι από την δεκαετία του 1970 κύρια μετά τον επαναστατικό Μάη του 1968 στο Παρίσι που είχε διεθνή απήχηση για την εκπαίδευση, την ελευθερία της έκφρασης και την τέχνη σαν εργαλείο διαφωτισμού είχε αναπτυχθεί ένα μεγάλο κίνημα αμφισβήτησης για το οιοδήποτε κατεστημένο.
Την ιδέα για την ίδρυση μιας δραστήριας καλλιτεχνικής ομάδας συνέλαβα κατά τη διάρκεια των σπουδών μου στη Νέα Υόρκη, όπου το 1984 ήρθα σε επαφή με διάφορα ομαδικά σχήματα κύρια στο πεδίο των εικαστικών περφόρμανς. Στην Αθήνα οι υπάρχουσες τότε ομάδες είχαν τον χαρακτήρα εργαστηρίου και υποτυπώδη προβολή.
Το εγχείρημα μου όμως υλοποιήθηκε αφού πέρασε διάφορα στάδια επικοινωνίας, συνεργασιών σε performace, όπως το «Μνημείο για τους νέους που πέθαναν», 1987, με αφορμή τα θύματα από το AIDS και κοινού ιδεολογικού άξονα με φίλους καλλιτέχνες και διανοούμενους στην Αθήνα το 1990.
Οι ιδρυτικοί κύριοι στόχοι του ART STUDIO «EST» / «ΕΙΝΑΙ», διατυπώθηκαν σε συνοπτική διακήρυξη που καθόριζε συνοπτικά τις θέσεις των μελών του:
1. Η ελεύθερη έκφραση, ανεξάρτητη από το «μάρκετιγκ» που επικρατεί στη σύγχρονη κοινωνία.
2. Η αντίθεση σε κάθε είδους «κιτς», στον στείρο φορμαλισμό και γενικά στην τυποποίηση της τέχνης.
3. Η προσπάθεια για διάθεση των έργων της ομάδας με το μέσον της ανταλλαγής in natura (δηλ. ανταλλαγή σε είδος).
4. Η διαρκής προσπάθεια των μελών μέσα από την έρευνα σε όλους τους τομείς της έκφρασης, που αποσκοπεί αφ’ ενός σε μια συνεχή ανανέωση της ομάδας και αφ’ ετέρου κάθε μέλους της.
5. Οι τακτικές παρουσιάσεις των έργων της ομάδας σε χώρους Αιθουσών Τέχνης.
6. Η διοργάνωση διαλέξεων, συζητήσεων και η ενημέρωση σε θέματα Τέχνης.
7. Η εικαστική δράση των μελών αναφορικά με τα προβλήματα- αισθητικά, εννοιολογικά, αξιοκρατικά, οικολογικά- που καθορίζουν το δημιουργικό πεδίο του κάθε καλλιτέχνη, αλλά και το γενικό πολιτιστικό φάσμα της εποχής μας.
Η πορεία του ART STUDIO«EST» συνδέεται ιστορικά με το Δήμο Ζωγράφου, αφού η πρώτη έδρα του βρισκόταν στην οδό Ταξίλου, ενώ σημαντικές εκθέσεις παρουσιάστηκαν σε δημοτικούς εκθεσιακούς χώρους, όπως στη «Βίλλα Βοναπάρτη», 1992, στο Μουσείο Κοτοπούλη, 1997 και στο Μουσείο «Γ. Γουναρόπουλος», 2010.
Επίσης σημαντικές εκθέσεις έγιναν σε συνεργασία με τον Δήμο Αθηναίων το 1993, 1994, 1996, 2000 και το 2002 στο Κέντρο Τεχνών, Πάρκο Ελευθερίας, στο Ευρωπαϊκό Κέντρο Τέχνης, 2004, στο Ιδρυμα Πολιτισμού και Εκπαίδευσης «Ανδρέας Λεντάκης», 2009, στην Πινακοθήκη Δήμου Κέρκυρας, 2001, στην Πινακοθήκη Villa Ροδόπη στο Αργοστόλι, 2005, στο La Maison de la Grece στο Παρίσι, 2010, κ.α.
Το ART STUDIO «EST» δεν στόχευε μόνο στην καλλιτεχνική έκφραση, αλλά και στη θεωρητική διερεύνηση του αισθητικού αντικειμένου. Η αισθητική άπτεται αυτού που θα αποκαλούσαμε «Αλήθεια» και που ενδεχομένως φέρει ποικιλόχρωμες διαβαθμίσεις από τα σπαράγματα του Ηράκλειτου μέχρι τις ρήσεις του Νίτσε και τα δοκίμια του Χάιντεγκερ.
Στην ήδη υπάρχουσα φιλική σχέση των αρχικών μελών προστέθηκε ο διάλογος που ουσιώδης και δημιουργικός έδρασε θετικά.
Οι δημιουργίες του κάθε καλλιτέχνη εμπλουτισμένες από το ομαδικό πνεύμα ανέδειξαν την προσωπική καλλιτεχνική βούληση. Με γοργή εξελικτική πορεία αναπτύχθηκε η κινητικότητα τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. Με εμπειρική διάθεση τα μέλη της ομάδας ξεπέρασαν τα όρια του εικαστικού τομέα που αντιπροσώπευαν αρχικά προεκτείνοντας τις εμπνεύσεις τους με νέους τρόπους και εκφραστικά μέσα.
Ιδιαίτερα προωθήθηκαν εκθεσιακά η φωτογραφική και η ψηφιακή τέχνη με τις ποικίλες εφαρμογές. Διοργανώθηκαν ποιητικές αναγνώσεις, μαθήματα τέχνης με μοντέλα και εκδόσεις λευκωμάτων. Εγιναν επίσης δωρεές έργων των μελών στο Μουσείο Ιστορίας και Αρχαιολογίας του ΕΚΠΑ, 1994-95.
Πράγματι ο κοινός προσανατολισμός και ο συναφής προβληματισμός για σύγχρονα ζητήματα τέχνης και αισθητικής καθώς και η διάθεση για συνεχή έρευνα και παραγωγικό πειραματισμό συντέλεσαν στην επιτυχία της απόπειρας.
Ετσι, παρά την πολυφωνία των εκφραστικών τρόπων των μελών και τον σεβασμό της ιδιαιτερότητας του καθενός, τα μέλη και οι συνεργάτες της ομάδας πέτυχαν να δρουν συλλογικά και δυναμικά, σε μία εποχή έντονης προβολής της ατομικότητας, της απομόνωσης του καλλιτέχνη και της αδυναμίας του να προβληθεί επάξια στα πεδία της κυκλωματικής πραγματικότητας.» Συμμετείχαν κατά περιόδους γνωστοί αλλά και νεότεροι εικαστικοί δημιουργοί.
Στα έντυπα τρίπτυχα ενημερωτικά δελτία που κυκλοφορούσαν με φωτογραφίες έργων, κριτικά και θεωρητικά σημειώματα των Αλέξη Αδάμ, Ευάγγελου Ανδρέου, Στέλιου Λυδάκη, Δώρας Φ. Μαρκάτου, Susana Bautista, Εργίνας Ξυδούς, Θόδωρου Πανάγου, Αννίτας Πατσουράκη, Λεόντιου Πετμεζά, Νίκου Χολέβα αναγράφονται τα ονόματα των μελών και των συνεργατών που στελέχωσαν το «EST». Διαχρονικά οι θεωρητικοί στόχοι που διατυπώθηκαν το 1990 είχαν ουσιαστική απήχηση και ενδυνάμωσαν πολλές νεότερες ομάδες που δρουν στο σύγχρονο εικαστικό πεδίο με ανάλογες αισθητικές και ιδεολογικές επιδιώξεις.
Πηγή: ARTVIEWS
* Andrew Cowie, Composition, EST 1997
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Οικονομία
- Ανησυχία για τους μισθοφόρους της Τουρκίας
- Αναστέλλεται η πληρωμή του ΦΠΑ για 6 μήνες- Όλοι οι ΚΑΔ που αφορά
- Αυτή είναι η μοναδική χώρα στον κόσμο χωρίς κανένα κρούσμα κορονοϊού εδώ και σχεδόν 7 μήνες
- Νέο εργασιακό νομοσχέδιο: Τι αλλάζει σε ωράρια, άδειες, απεργίες και τηλεργασία
- Βρετανία: Η κυβέρνηση αναμένει να κυκλοφορήσει πρώτο το εμβόλιο της Pfizer
- MYTILINEOS: Ολοκληρώθηκε η κατασκευή του έργου Atacama στη Χιλή
- Europa League: Ψάχνει την υπέρβαση η ΑΕΚ με Λέστερ
- Τεράστιες ουρές στη Θεσσαλονίκη για τεστ κορονοϊού – Αρκουμανέας: Ανησυχούμε
- Κ.Σκρέκας: Προκαταβολές 100 ευρώ/στρέμμα για το βαμβάκι και 110 για το καλαμπόκι στα Τρίκαλα για τις ζημιές από τον «Ιανό»
- Παγώνη: Στο «κόκκινο» οι ΜΕΘ σε Αττική-Θεσσαλονίκη-Οι εστίες μόλυνσης
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Dimoprasion
- Η πρωτοποριακή ίδρυση της Ομάδας Τέχνης ART STUDIO «EST»
- Ξεκινούν από 1η Νοεμβρίου οι ενδιάμεσες φθινοπωρινές εκπτώσεις
- Συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου υπό τον πρωθυπουργό – Τι περιλαμβάνει η ατζέντα
- Στο «κόκκινο» από σήμερα Ιωάννινα και Σέρρες – Στη Θεσσαλονίκη ο πρόεδρος του ΕΟΔΥ
- Κορονοϊός: Μαύρο ρεκόρ με 1.547 νέα κρούσματα – Στο «κόκκινο» Ιωάννινα και Σέρρες
- ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΗ ΑΡΧΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
- Τελευταία Νέα Dimoprasion
- Η πρωτοποριακή ίδρυση της Ομάδας Τέχνης ART STUDIO «EST»
- Συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου υπό τον πρωθυπουργό – Τι περιλαμβάνει η ατζέντα
- Κορονοϊός: Μαύρο ρεκόρ με 1.547 νέα κρούσματα – Στο «κόκκινο» Ιωάννινα και Σέρρες
- Ξεκινούν από 1η Νοεμβρίου οι ενδιάμεσες φθινοπωρινές εκπτώσεις
- Στο «κόκκινο» από σήμερα Ιωάννινα και Σέρρες – Στη Θεσσαλονίκη ο πρόεδρος του ΕΟΔΥ
- ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΗ ΑΡΧΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
- Με είκοσι νέα ποδήλατα ενισχύεται η Δημοτική Αστυνομία της Αθήνας
- Κ. Μίχαλος: «Εξωση» των τούρκικων επιμελητηρίων από τα Ευρωεπιμελητήρια
- Οι νέοι και οι πλατείες έφεραν τη νυχτερινή απαγόρευση κυκλοφορίας
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Οικονομία
- H Lidl Ελλάς προάγει τη βιώσιμη ανάπτυξη αξιοποιώντας λύσεις της CHEP
- Γαλλία: Ο υπουργός Υγείας δεν αποκλείει ένα τρίτο κύμα του κορονοϊού
- Μακρόν: Δυσκολότερο και πιο θανατηφόρο το δεύτερο κύμα
- Μυτιληναίος: Ολοκληρώθηκε η κατασκευή του έργου Atacama στη Χιλή
- Αλιεία: Επιδοτήσεις τουλάχιστον 3 εκατομμυρίων ευρώ για ψηφιακό μετασχηματισμό και εκσυγχρονισμό
- Υπό τελική διαμόρφωση ο Οδικός Χάρτης για την Κυκλική Οικονομία
- Credit Suisse: Βουτιά 38% στα καθαρά κέρδη γ΄ τριμήνου
- Τρεις νέοι θάνατοι από κορονοϊό μέσα σε λίγες ώρες
- Αναστολή πληρωμής ΦΠΑ έως τον Απρίλιο – Ποιες επιχειρήσεις αφορά
- Στα χέρια του Bernard Arnault της Louis Vuitton η Tiffany, με μειωμένη τιμή