Σχέδια ζωγράφων του ολλανδικού και φλαμανδικού «Χρυσού Αιώνα» σε έκθεση στην Ισπανία
10:51 26/2/2019
- Πηγή: Dimoprasion
Η κρατούσα άποψη είναι πως το σχέδιο αποτελεί τον προθάλαμο για τη δημιουργία ενός ζωγραφικού αριστουργήματος. Το βέβαιο είναι πως αποτελεί την πιο προσωπική και αυθεντική μορφή έκφρασης του δημιουργού κι αυτό έρχεται να το επιβεβαιώσει όλη η ιστορία της Τέχνης.
Για παράδειγμα, ο Ρέμπραντ πάντοτε είχε κοντά του τα μολύβια και τα μελάνια του για να αποτυπώσει άμεσα σε εικόνα όλες εκείνες τις ιδέες που γεννούσε στο μυαλό του η αστείρευτη έμπνευσή του. Οπως, επίσης, και στα εμφανώς αυτοσχέδια σκαριφήματά του οργάνωνε τις μελλοντικές, μεγαλόπνοες και περίπλοκες δημιουργίες του.
Ομως στις
Η πρώην επιμελήτρια του Μουσείου Βικτόρια και Αλμπερτ (V&A), Λουίζ Κούλινγκ, τονίζει πως η ενδελεχής μελέτη και γνώση των σχεδίων της περιόδου εκείνης ήταν έως πρόσφατα αποκλειστικό προνόμιο του ακαδημαϊκού χώρου. Ομως αυτή η σχετική έλλειψη των μελετών διακόπηκε με την έκδοση, το 2014, ενός πλήρους καταλόγου στον οποίον συνεργάσθηκαν δύο διεθνείς ειδήμονες στον τομέα αυτό, η Τζέιν Σόαφ Τέρνερ και Κρίστοφερ Ουάιτ. Οι δύο ειδικοί αφιέρωσαν μία ολόκληρη δεκαετία στην ανάλυση των σχεδίων που βρίσκονται στη συλλογή του V&A, η οποία είναι μία από τις πλουσιότερες στον κόσμο με 700 έργα.
Η έκθεση στην πρωτεύουσα της Γαλικίας φιλοξενεί έργα από 90 δημιουργούς της εποχής, από παγκόσμια αναγνωρισμένους «μαέστρους» όπως οι Ρέμπραντ Φαν Ριν, Πέτερ Πάουλ Ρούμπενς, Αντονι Φαν Ντικ, Μπρίγκελ ο Πρεσβύτερος, έως λιγότερο γνωστών όπως οι Χανς Μπολ, Μάτις Κοκ, Γιαν Σβαρτ φαν Γκρόνιγκεν, Λάμπερτ Λόμπαρντ και Πίτερ Κέκε φαν Ελστ.
Στη μεγάλη αίθουσα του εκθεσιακού χώρου, τα σχέδια πλαισιώνουν τοποθετημένα σε χρονολογική σειρά τα έργα των μεγάλων δημιουργών, των Ρέμπραντ και Ρούμπενς. Για να παρακολουθήσει ο θεατής τα έργα, μεγάλες επιγραφές εξηγούν τις κοινωνικές και πολιτικές συνθήκες που περιέβαλαν κι επηρέασαν τη δουλειά των δημιουργών τους. Ιδιαίτερα, υπογραμμίζεται πώς τον 17ο αιώνα η οικονομία της περιοχής αναπτύσσεται και μαζί της αναδύεται μία νέα εθνική ταυτότητα με την ανεξαρτησία της Δημοκρατίας των Κάτω Χωρών στον Βορρά. Ταυτόχρονα, στην ελεγχόμενη από την Ισπανία περιοχή γνωστή ως Φλάνδρα, ανθεί η τέχνη και η κουλτούρα, με πρωτεργάτη τον Πέτερ Πάουλ Ρούμπενς, καθιστώντας την Αμβέρσα ένα από τα κυριότερα ευρωπαϊκά δημιουργικά κέντρα. Στον καθολικό νότο, η θρησκευτική θεματολογία εξακολουθεί να κυριαρχεί, ενώ στον προτεσταντικό βορρά στον καμβά πρωταγωνιστές είναι τα τοπία, οι σκηνές από καταστήματα και την αγορά και από τη νέα τυπολογία, το «γένος» των σκηνών από την καθημερινή ζωή. Με την αποδημία των προτεσταντών καλλιτεχνών προς τον ελεύθερο βορρά, οι πόλεις της περιοχής (Αμστερνταμ, Χάρλεμ, Ουτρέχτη) μετατρέπονται σε κέντρα πληθωρικής καλλιτεχνικής δημιουργίας.
Διαιρεμένη σε πέντε τμήματα, η έκθεση αναδεικνύει τις ομοιότητες και τις διαφορές ανάμεσα στους καλλιτέχνες στην απόδοση τοπίων, προσωπογραφιών, μελετών βοτανικής, ή σχεδίων για βιτρό. Η αυστηρή διαδοχή των εκτεθειμένων σχεδίων, διαφορετικών σε μέγεθος, τεχνική και τελάρο, διακόπτεται από μία λεπτομερειακή ανάλυση των έργων του Ρέμπραντ και του Ρούμπενς.
Για την μελέτη του Ρέμπραντ, η επιμελήτρια επέλεξε ως κεντρικό θέμα το σχέδιο «Μελέτη του ηθοποιού Βίλεν Ράιτερ ως χωρικού» (1634 περίπου). Στην επιγραφή περιγράφεται πως ο καλλιτέχνης φιλοτέχνησε διάφορες παραλλαγές του προσώπου του ηθοποιού και πως στη συγκεκριμένη ενσωμάτωσε το κοστούμι του χωρικού. Ο Ρέμπραντ χρησιμοποίησε και τα δάκτυλά του για να τροποποιήσει τις φωτοσκιάσεις και τις γραμμές του σχεδίου, ώστε να επιτύχει την καλύτερη αντίθεση στους όγκους του, ενώ πέρασε και με καφετιά μελάνι το χαρτί για να τονίσει την αντίθεση με τη μαύρη μελάνη που χρησιμοποίησε για να ιχνογραφήσει την σιλουέτα του ηθοποιού.
Το δεύτερο σημαντικό σχέδιο στην έκθεση είναι η «Μελέτη καθισμένης γυναίκας» (1606) του Ρούμπενς. Η λεπτεπίλεπτη μορφή της νεαρής γυναίκας, που αναπαριστά την Παρθένο Μαρία, επελέγη επίσης και για την αφίσα της έκθεσης που κανείς μπορεί να δει κολλημένη στους τοίχους του κέντρου της Α Κορούνια. Πρόκειται για ένα σχέδιο σε κόκκινη και μαύρη μελάνη που ο Ρούμπενς φιλοτέχνησε κατά την περίοδο της μαθητείας του στην Ιταλία. Πρόκειται για προκαταρκτική μελέτη για το έργο του «Η περιτομή του Χριστού» που βρίσκεται σε μία εκκλησία της Γένοβας.
Γιώργης-Βύρων Δάβος
Πηγή Εl Pais
Keywords
ισπανια, εκθεση, σχεδια, ιουνίου, ιδρυμα, μπολ, κοκ, νέα, αμστερνταμ, παγκόσμια ημέρα της γυναίκας 2012, θεμα εκθεσης 2012, γνωση, δουλεια, εθνικη, θεμα, ιταλια, καθημερινη, κοκ, οικονομια, περιτομη, αγορα, αμβερσα, αφισα, αφορμη, βρισκεται, βυρων, δευτερο, αιθουσα, εκκλησια, ελλειψη, εμπνευση, εργα, ερχεται, τεχνη, ζωη, ιδεες, ιδιο, ιδρυμα, εικονα, μορφη, μπολ, μαρια, μυαλο, πρωταγωνιστες, σειρα, σκηνες, σχεδιο, ταυτοτητα, τοπια, ιδιαιτερα, ιουνίου, μελετη
Τυχαία Θέματα
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Οικονομία
- Ακυρώνεται ο νόμος Πολάκη για την αποζημίωση των γυαλιών οράσεως
- Τι θα περιλαμβάνει το ηλεκτρονικό περιουσιολόγιο- Οι κίνδυνοι
- Με οριστικό κλείσιμο απειλούνται πάνω από 30 ιδιωτικές κλινικές
- Το υπουργείο Ναυτιλίας κάλεσε τα ΕΛΤΑ στην κατάθεση βελτιωμένης προσφοράς σε διαγωνισμό του
- Θεσσαλονίκη: Φορτηγό παρέσυρε δύο ποδηλάτες, ο ένας νεκρός
- Ντε Νίρο, Πατσίνο και Σκορτσέζε μαζί, στη νέα ταινία του Netflix
- Πέφτουν τίτλοι τέλους στην ιστορική φίρμα της Raxevsky
- 6 κόλπα για να γίνεις master chef στην κουζίνα σου
- Τα βασικά σημεία του Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου Μεταφορών. Τα νέα (εμβληματικά) έργα σε τρένα, λιμάνια, αεροδρόμια και οδικούς άξονες
- Αεροπορικές επιδρομές στο Πακιστάν
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Dimoprasion
- Τελευταία Νέα Dimoprasion
- Σχέδια ζωγράφων του ολλανδικού και φλαμανδικού «Χρυσού Αιώνα» σε έκθεση στην Ισπανία
- Ρομπότ διδάσκει τη συμπόνια σε ιαπωνικό βουδιστικό ναό
- Σήμερα το απόγευμα μια πρώτη κατ’ ιδίαν συνάντηση Τραμπ – Κιμ στο Βιετνάμ
- Υψος – ρεκόρ 13 τρισ. δολαρίων εμφανίζει το παγκόσμιο εταιρικό χρέος
- Κάθειρξη επτά ετών στον Ανδρέα Μαρτίνη για προνομιακά νοσήλια στο «Ερρίκος Ντυνάν»
- Ετοιμο το ν/σ για ΔΕΠΑ και πώληση λιγνιτικών μονάδων ΔΕΗ
- Μας σκοτώνουν οι σκληρές συνθήκες ζωής και εργασίας
- Πετρόπουλος: «Από τις 6.000 ευρώ και πάνω όλοι θα έχουν 120 δόσεις»
- Αυτό που υποψιαζόμασταν: Το Brexit ίσως παραταθεί ως το 2021
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Οικονομία
- Σκανδαλίδης: Δεν υπάρχει πολιτική βάση σύγκλισης με τους οπαδούς του Μαδούρο και του «Πολακισμού»
- Ισπανία: Τα σχέδια μεγάλων ζωγράφων εκτίθενται σε μεγάλη έκθεση στη Γαλικία
- Συνεχίζεται η πτώση στο πετρέλαιο – Στα 64,81 δολ. ανά βαρέλι – Στα Ελληνικά βενζινάδικα ανεβαίνει (ότι ναναι)
- «Γαλάζια Πατρίδα»: Ο Ερντογάν βγάζει όλο τον τουρκικό στόλο σε Αιγαίο και Κύπρο
- Ο Δημόπουλος ξανά στο τιμόνι των κτηνοτρόφων της Καβάλας
- Οι αγορές της Ασίας υποχώρησαν σαν να ήθελαν να παραμείνουν οι δασμοί ΗΠΑ – Κίνας
- Στ. Γιαννακίδης: Επτά δισ. ευρώ στις επιχειρήσεις την επόμενη 3ετία
- Ο όμιλος OTE καθορίζει τις επενδύσεις της Deutsche Telekom
- Θεσσαλονίκη: Νεκρός φύλακας κεραιών στο Χορτιάτη