Το κόσμημα των ελληνιστικών χρόνων στο Μουσείο Μπενάκη
Εκτός από τα αντικείμενα των συλλογών του Μουσείου Μπενάκη, η έκθεση περιλαμβάνει έργα από 30 μουσεία και Εφορείες Αρχαιοτήτων της Ελλάδας και από πέντε μουσεία του εξωτερικού.Ο στόχος της έκθεσης είναι διττός: η παρουσίαση του ελληνιστικού κοσμήματος ως πολύσημου αντικειμένου και η διερεύνηση των τεχνικών κατασκευής του, ένα ζήτημα που σπάνια προβάλλεται σε εκθεσιακό πλαίσιο. Η μελέτη των τεχνικών πραγματοποιήθηκε από την ομάδατου Εργαστηρίου Μετάλλου του τμήματος Συντήρησης του Μουσείου Μπενάκη.
Χρυσό σκουλαρίκι με κρεμαστό εξάρτημα σε μορφή κύκνου από γυαλί. Από τάφο στον Τάραντα.Τέλη 2ου – αρχές 1ου αι. π.Χ. Τάραντας, Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο.Η έκθεση επικεντρώνεται στην κοσμηματοτεχνία της ελληνιστικής περιόδου, που συμβατικά ξεκινά το 323 π.Χ., τη χρονιά του θανάτου του Μεγάλου Αλεξάνδρου, και διαρκεί έως το 30 π.Χ., όταν η Ρώμη προσάρτησε την Αίγυπτο. Στην ελληνιστική οικουμένη, που εκτεινόταν από την Αδριατική μέχρι το Αφγανιστάν και από την Αιθιοπία μέχρι τη σημερινή Ουκρανία, δημιουργήθηκε ένα τεράστιο δίκτυο βασιλείων και πόλεων. Μέσα στα όριά της ταξίδευαν συνεχώς ετερογενείς και πολύγλωσσοι πληθυσμοί, ανάμεσά τους και τεχνίτες, ανταλλάσσοντας γνώσεις και πληροφορίες.Αυτή ακριβώς η ανταλλαγή οδήγησε στην πρωτοφανή αύξηση των τεχνολογικών γνώσεων και σε μια ώσμωση πολιτισμική, καθοριστικό στοιχείο για την ανάπτυξη και την εδραίωση μιας κοινής καλλιτεχνικής έκφρασης, ορατή και στην κοσμηματοτεχνία της περιόδου.Στα κοσμήματα των ελληνιστικών χρόνων αποτυπώνεται η πρωτόγνωρη ποσότητα χρυσού που ο Μέγας Αλέξανδρος οικειοποιήθηκε από τα θησαυροφυλάκια των Περσών βασιλέων. Η επιδεικτική έξαρση της πολυτέλειας, αισθητή στην «μπαρόκ»αισθητική τους, οι σύνθετες τεχνικές, η σχεδόν σκηνοθετημένη υπερβολή και η αυξημένη χρήση πολύτιμων και ημιπολύτιμων λίθων αντανακλούν την ιδεολογία της μοναρχίας. Τα χρυσά κοσμήματα, που κυρίως αφορούν στο γυναικείο φύλο, προσεγγίζονται ως μέσο προβολής κοινωνικής θέσης και πλούτου, ως συνοδευτικά στα κρίσιμα στάδια του βιοτικού κύκλου (ενηλικίωση, γάμος, θάνατος), ως αντικείμενα με φυλακτικές/αποτροπαϊκές ιδιότητες, ως αναθήματα σε θεότητες, ως επένδυση οικονομικού κεφαλαίου, ως μέσο στολισμού του ενδύματος και, κυρίως, του σώματος με σκοπό την ανάδειξη της ομορφιάς.Εκτός από τα κοσμήματα, που αποτελούν τον κεντρικό κορμό της έκθεσης, πήλινα ειδώλια και αγγεία εικονογραφούν τον τρόπο εφαρμογής τους στο ανθρώπινο σώμα.
ΟΙ ΕΝΟΤΗΤΕΣΗ έκθεση είναι διαρθρωμένη σε θεματικές ενότητες, μία από τις οποίες είναι αφιερωμένη στην τεχνολογία της ελληνιστικής χρυσοχοΐαςμε την παρουσίαση εργαλείων ενός κοσμηματοποιού του 2ου αι. π.Χ. Στον ίδιο χώρο προβάλλεται βίντεο που καταγράφει το αποτέλεσμα μιας πειραματικής διαδικασίας περίπου τριών χρόνων, η οποία στόχο είχε την ανακατασκευή τμήματος ενός βαρύτιμου χρυσού ελληνιστικού διαδήματος από τις συλλογές του Μουσείου Μπενάκη.Η ανακατασκευή πραγματοποιήθηκε από τον Άκη Γκούμα, κοσμηματοποιό και μελετητή των τεχνικών της αρχαίας ελληνικής κοσμηματοτεχνίας. To βίντεουλοποιήθηκε χάρη στην ευγενική συμβολή του Ιδρύματος Ιωάννου Φ. Κωστοπούλου, του Σωματείου «Φίλοι του Μουσείου Μπενάκη», της εταιρείας Σεφεριάδης Πολύτιμα Μέταλλα, της εταιρείας Softone, της εταιρείας παραγωγής AbFab Productionsκαι του Πωλητηρίου του Μουσείου Μπενάκη.Για την εξοικείωση του κοινού με τις βασικές τεχνικές κατασκευής των ελληνιστικών κοσμημάτων προβάλλονταιπέντε βίντεο-animation, τα οποία με εύληπτο τρόπο παρουσιάζουν τη διαδικασία διαμόρφωσης πέντε επιλεγμένων κοσμημάτων του Μουσείου Μπενάκη. Επιπλέον, σε προθήκη χωρίς προστατευτικό τζάμι, οι επισκέπτες, τόσο οι βλέποντες όσο και τα άτομα με απώλεια όρασης, έχουν τη δυνατότητα να αγγίξουν διαφόρων τύπων σύρματα και μήτρες για την αναπαραγωγή διακοσμητικών θεμάτων. Μέσω της αφής θα κατανοήσουν τη διαδικασία του πώς ένα επίπεδο έλασμα καταλήγει σε μια ολόγλυφη ανθρώπινη μορφή (είναι η τεχνική της έκκρουστης πίεσης). Οι κατασκευές στην προθήκη αυτή οφείλονται επίσης στον Άκη Γκούμα.Στο κέντρο της αίθουσας δεσπόζει μεγάλο μέρος από τον λεγόμενο «ΘησαυρότηςΘεσσαλίας/του Καρπενησίου», που είναι μοιρασμένος ανάμεσα στο Μουσείο Μπενάκη και στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο της Αθήνας.Πρόκειται για εξαιρετικής τέχνης γυναικεία κοσμήματα, περίτεχνες δημιουργίες που έχουν αποδοθεί σε σημαντικό μακεδονικό εργαστήριο του 3ου-2ου αι. π.Χ. και ανήκαν μάλλον σε μέλη της μακεδονικής Αυλής.Ξεχωριστό ενδιαφέρον παρουσιάζει η ενότητα της σύγχρονης δημιουργίας, στην οποία οκτώ καλλιτέχνες και δημιουργοί από την Ελλάδα και το εξωτερικό εκθέτουν τα δικά τους έργα. Οι Peter Bauhuis, Άκης Γκούμας, Patrick Davison, Pura Ferreiro, Αναστασία Κανδαράκη, Lucia Massei, Δημήτρης Νικολαΐδηςκαι Δέσποινα Πανταζοπούλου φιλοτέχνησαν τις δημιουργίες τους εμπνεόμενοι από ελληνιστικά κοσμήματα του ΜουσείουΜπενάκη.
Την έκθεση,που επιμελείται η αρχαιολόγος Ειρήνη Παπαγεωργίου, επιμελήτρια του τμήματος Προϊστορικών, Αρχαίων Ελληνικών και Ρωμαϊκών Συλλογών του Μουσείου Μπενάκη, θα συνοδεύσει επιστημονικός κατάλογος σε δύο γλώσσες (ελληνικά και αγγλικά).
ΠΑΡΑΛΛΗΛΕΣ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ ΞΕΝΑΓΗΣΕΙΣΣτο πλαίσιο της έκθεσης, θα πραγματοποιηθούν ξεναγήσεις για το κοινό από την επιμελήτρια της έκθεσης Ειρήνη Παπαγεωργίου. Οι ξεναγήσεις του Νοεμβρίου είναι οι ακόλουθες:Πέμπτη 21/11 στις 18:00Σάββατο 23/11στις 12:00Πέμπτη 28/11 στις 18:00ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑΤο Τμήμα Εκπαίδευσης του Μουσείου Μπενάκη θα παρουσιάσει προγράμματα που απευθύνονται σε παιδιά σχολικών ομάδων, ενώ εργαστήρια θα πραγματοποιηθούν για το ενήλικο κοινό,τους επισκέπτες με απώλεια όρασης καιτουςεπισκέπτες με δυσκολίες μνήμης ή αρχόμενη άνοια. Πληροφορίες και κρατήσεις στο Τμήμα Εκπαίδευσης, 210 3671067-69 | education@benaki.orgΗ έκθεση αποτελεί μέρος της Πράξης «Οι Συλλογές του Μουσείου Μπενάκη και η Σύγχρονη Δημιουργία», που έχει ενταχθεί στο Πρόγραμμα «ΑΤΤΙΚΗ» του ΕΣΠΑ2021-2027 και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωσηκαι θα διαρκέσει από τις 13 Νοεμβρίου 2024έως τις 27 Απριλίου 2025.
ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 13Νοεμβρίου2024 –27Απριλίου2025
Το άρθρο Το κόσμημα των ελληνιστικών χρόνων στο Μουσείο Μπενάκη εμφανίστηκε πρώτα στο Εφημερίς Δημοπρασιών & Πλειστηριασμών.
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Οικονομία
- «Έπιασε δουλειά» ο Έλον Μασκ: Συναντήθηκε με τον πρεσβευτή του Ιράν στον ΟΗΕ
- Ηχηρή ψήφος εμπιστοσύνης από Moody’s σε Attica Bank: Tην αναβαθμίζει κατά 3 βαθμίδες
- Κίνηση στους δρόμους: Σημειωτόν στον Κηφισό λόγω βροχής και τροχαίων
- Δούκας: Απαιτούνται ολιστικές λύσεις και μεγαλύτερη συνεργασία για την αντιπλημμυρική θωράκιση
- Stylianidis: Green shipping program seen rising to 2 billion euros
- Επιστρέφει η ομαλότητα στην αγορά ελαιολάδου – Στο μισό πέφτουν οι τιμές
- COSMOTE: Ένα δεκαετές ταξίδι για την εκπαιδευτική ρομποτική και το STEM για τις ψηφιακές δεξιότητες των νέων
- Αμπχαζία: Επεισόδια σημειώθηκαν σε διαδήλωση κατά οικονομικής συμφωνίας με τη Μόσχα
- Nέο κύμα κακοκαιρίας Alexandros έρχεται από το μεσημέρι της Παρασκευής σύμφωνα με την ΕΜΥ
- Γερμανία: Πυρ ομαδόν από τα ΜΜΕ στον Ολαφ Σολτς - «Είναι ο κακός υποψήφιος»
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Dimoprasion
- Το κόσμημα των ελληνιστικών χρόνων στο Μουσείο Μπενάκη
- Στο στόχαστρο των ευρωβουλευτών τα δεξαμενόπλοια που εξάγουν ρωσικό πετρέλαιο αψηφώντας τις κυρώσεις
- «Πέρα από τα σύνορα» έτρεξαν οι εθελοντές – δρομείς της HELLENiQ ENERGY στον 41ο Αυθεντικό Μαραθώνιο
- Απεργία σε όλα τα ΜΜΕ την Τρίτη 19 Νοεμβρίου 2024
- Νέα Πρόεδρος και ΔΣ στο Make-A-Wish Ελλάδος
- Τελευταία Νέα Dimoprasion
- Το κόσμημα των ελληνιστικών χρόνων στο Μουσείο Μπενάκη
- Στο στόχαστρο των ευρωβουλευτών τα δεξαμενόπλοια που εξάγουν ρωσικό πετρέλαιο αψηφώντας τις κυρώσεις
- «Πέρα από τα σύνορα» έτρεξαν οι εθελοντές – δρομείς της HELLENiQ ENERGY στον 41ο Αυθεντικό Μαραθώνιο
- Απεργία σε όλα τα ΜΜΕ την Τρίτη 19 Νοεμβρίου 2024
- Νέα Πρόεδρος και ΔΣ στο Make-A-Wish Ελλάδος
- Δήμος Αθηναίων: Η τέχνη στον αγώνα κατά της έμφυλης βίας
- «ΡΙΦΙΦΙ»: Η νέα σειρά Α.Λεμπεσόπουλο και Βλ.Κυριακίδη της COSMOTE TV
- Το μόνο σίγουρο στην παγκόσμια οικονομία η αβεβαιότητα
- Κιάτο – Αθήνα: Έντονη η ανησυχία επιβατών του προαστιακού
- Δεκάδες νεκροί σε αεροπορικές επιδρομές του Ισραήλ σε Συρία, Λίβανο και Γάζα
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Οικονομία
- Τ. Θεοδωρικάκος: «Θα κάνω ό,τι περνάει από το χέρι μου για να στηριχθεί η Θεσσαλία»
- Eurostat: Αυξάνονται οι δαπάνες υγείας στην ΕΕ - Η εικόνα στην Ελλάδα
- EurolifeHub: Εσύ πόσο “Fast & Tidy” είσαι;
- H Moody’s αναβάθμισε κατά τρεις βαθμίδες την Attica Bank – Θετικές οι προοπτικές
- Χαμάς: Έτοιμότητα για κατάπαυση πυρός - Kαλεί τον Τραμπ να πιέσει το Ισραήλ
- Χνάρης: «Αποδεδειγμένη η ανικανότητα της Κυβέρνησης να αντιμετωπίσει την ταχεία εξάπλωση των ζωονόσων στη χώρα μας»
- Τοποθέτηση 90 φορτιστών ΔΕΗ blue για την κάλυψη των εταιρικών αναγκών στις εγκαταστάσεις της L'Oréal σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη
- EurolifeHub: Εσύ πόσο “Fast & Tidy” είσαι;
- Κλειστά τα ΚΕΠ για 2 Σάββατα – Ο λόγος
- Επιτροπή Ανταγωνισμού: Εγκρίθηκε ο αποκλειστικός έλεγχος της Euromedica από τον Όμιλο Strix