Τζον Γκίλγουντ: Ο σερ της υποκριτικής
16:15 20/5/2020
- Πηγή: Dimoprasion
Ο σερ Αρθουρ Τζον Γκίλγουντ υπήρξε ένας από τους κορυφαίους εκπροσώπους της μεγάλης υποκριτικής βρετανικής σχολής, μαζί με τους θρυλικούς Λόρενς Ολιβιέ και Αλεκ Γκίνες. Μίας σχολής, που ακόμη και σήμερα, μετά τη διασπορά του ταλέντου και της τεχνικής της σε όλες τις ηπείρους, παραμένει κορυφαία και συνεχίζει να βγάζει διαλεχτούς ηθοποιούς, που ξεχωρίζουν για την παιδεία τους, την κατάρτισή τους, τις ολοκληρωμένες ερμηνείες τους και το καλλιτεχνικό τους ήθος.
Ο Τζον Γκίλγουντ, δεν είχε τη φήμη ή την προβολή ενός Ολιβιέ, μένοντας στον κινηματογράφο
Συμπληρώνοντας 20 χρόνια από το θάνατό του (21 Μαΐου 2000), είναι μια ευκαιρία να γνωρίσουμε καλύτερα τις σημαντικότερες στιγμές της καλλιτεχνικής του πορείας, αλλά και της ζωής του, που δεν ήταν εύκολη, λόγω και της ομοφυλίας του, που στην εποχή της δόξας του ήταν παράνομη στη Βρετανία, αφού ίσχυαν ακόμη οι αυστηροί Βικτοριανοί νόμοι.
Ο κορυφαίος Αμλετ
Ο Τζον Γκίλγουντ γεννήθηκε στις 14 Απριλίου του 1904, στο Λονδίνο, από ευκατάστατη οικογένεια, ενώ η μητέρα του Κέιτ, που προερχόταν από σημαντική οικογένεια θεατράνθρωπων, ήταν και αυτή ηθοποιός, εγκατέλειψε το σανίδι όταν παντρεύτηκε. Παρά την αντίθεση των γονιών του, ο Γκίλγουντ στα 17 του τους έπεισε να του επιτρέψουν θεατρικές σπουδές. Το Νοέμβριο του 1921 έκανε την πρώτη του επαγγελματική εμφάνιση στον “Ερρίκο τον Ε'”, λέγοντας μία και μοναδική ατάκα. Γρήγορα, κάποιοι άρχισαν να διακρίνουν το ταλέντο του και έφτασε με υποτροφία στη Βασιλική Ακαδημία Δραματικής Τέχνης. Ετσι άρχισαν και οι εμφανίσεις του στο θέατρο, ενώ το 1924 έκανε και το κινηματογραφικό του ντεμπούτο. Το 1929 εγκαταλείπει τα θέατρα του Γουέστ Εντ, όπου βρίσκονταν οι μεγάλες θεατρικές σκηνές και πήγε να εργαστεί στο Ολντ Βικ, ένα πρωτοποριακό θέατρο σε υποβαθμισμένη γειτονιά του Λονδίνου, που απευθυνόταν στην εργατική τάξη. Το 1930 έπαιξε τον Αμλετ. Σε ένα ιστορικό ανέβασμα, καθώς το έργο παίχτηκε ολόκληρο, σε μία πεντάωρης διάρκειας παράσταση, που έγινε δεκτή με ενθουσιασμό από κοινό και κριτική.
Τα λεφτά που γοητεύουν
Το 1933 επιστρέφει στο Γουέστ Εντ, ενώ σε γράμμα που έστειλε σε φίλο του σημειώνει ότι η συμμετοχή του σε ταινίες τού «προκαλούν τη φρίκη στην ψυχή, αλλά γοητεύουν την τσέπη μου…»
Το 1936 θα κάνει την πρώτη του σημαντική κινηματογραφική εμφάνιση στην ταινία του Χίτσκοκ “Ο Μυστικός Πράκτορας”, παρότι μάλλον πέρασε δύσκολα στη συνεργασία του με τον ιδιόρρυθμο σκηνοθέτη, που δεν είχε την καλύτερη ιδέα και συμπεριφορά προς τους ηθοποιούς.
Από τον Σεπτέμβριο του 1936 μέχρι τον Φεβρουάριο του 1937 θα κάνει μία πετυχημένη περιοδεία στη Βόρεια Αμερική, εξαργυρώνοντας την επιτυχία της ταινίας του με τον Χίτσκοκ. Τα κέρδη από την περιοδεία τα επένδυσε στη δημιουργία δικού του θιάσου, ενώ στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, κρίθηκε ακατάλληλος λόγω ηλικίας και αρκέστηκε να δίνει παραστάσεις σε στρατόπεδα.
Σαράντα χρόνια επιτυχίας στο σανίδι και στο σινεμά
Μετά το τέλος του πολέμου, ο Γκίλγουντ ήταν πλέον ένας εμβληματικός σαιξπηρικός ηθοποιός, με τεράστιες επιτυχίες στο θέατρο και στο σινεμά. Ηταν τέτοια η αποδοχή του από το κοινό, που ακόμη και τα συντηρητικά ήθη της εποχής δεν στάθηκαν να κάμψουν την καριέρα του όταν συνελήφθη το βράδυ της 20ης Οκτωβρίου του 1953 να αναζητά ερωτικό σύντροφο στις δημόσιες τουαλέτες του Τσέλσι. Το κοινό αδιαφόρησε για το σκάνδαλο και την προσωπική του ζωή, συνεχίζοντας να τον θαυμάζει στο σανίδι και στο σινεμά.
Συνέχισε για πάνω από 40 χρόνια να δουλεύει πυρετωδώς στο θέατρο και το σινεμά, γνωρίζοντας τεράστια επιτυχία. Μερικές από τις πιο γνωστές του ταινίες ήταν “Ριχαρδος ο 3ος” (1955) με τον Λόρενς Ολιβιέ, Ιούλιος Καίσαρ (1953), “Αρθουρ” (1981) που του χάρισε και το Οσκαρ Β’ Ανδρικού Ρόλου, “Τα Βιβλία του Πρόσπερο” (1991) και “Μπέκετ” (1960).
Μοναχικό Τέλος
Ο Γκίλγουντ, που εγκατέλειψε το σανίδι ένα μόλις μήνα πριν το θάνατό του, σημάδεψε το βρετανικό θέατρο, αν και στο τέλος αισθανόταν μόνος, καθώς είχαν φύγει όλοι οι μεγάλοι ηθοποιοί της γενιάς του. Αλλωστε αυτή είναι πολλές φορές και η μοίρα των ανθρώπων που πίστευαν όπως αυτός ότι “το θέατρο ήταν παραπάνω από επάγγελμα, ήταν η ζωή”.
Χάρης Αναγνωστάκης
Keywords
θεατρο, αμλετ, ιψεν, μαΐου, εμφάνιση, συμμετοχή, συλληψεις, βιβλια, Καλή Χρονιά, τελος του κοσμου, ηθοποιοι, ηθοποιος, ιψεν, καριερα, λονδινο, μητερα, σινεμα, ταινιες, αμερικη, αμλετ, ανθρωπος, βορεια, βορεια αμερικη, βραδυ, γκινες, γειτονια, γινει, γραμμα, εγινε, ευκαιρια, ηθη, εργα, εμφάνιση, εξηντα, εποχη, επιτυχια, ζωη, ζωης, ιδεα, θεατρα, ιστορικο, κειτ, λεφτα, λορενς, μαΐου, μοιρα, νομοι, παντα, οικογενεια, ποιοτητα, ψυχη, σαιξπηρ, συμμετοχή, σκηνες, τσελσι, φημη, χιτσκοκ, εμφανισεις, ιουλιος
Τυχαία Θέματα
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Οικονομία
- Επτά νεκρές Μεσογειακές Φώκιες στο Αιγαίο
- MasterChef spoiler: Αυτός είναι ο νικητής των 10.000 ευρώ στη Silver Week
- Πρόστιμα 880.000 ευρώ σε 4 επιχειρήσεις για αθέμιτες εμπορικές πρακτικές
- Πως θα λειτουργεί η εστίαση: Τα μέτρα για τρόφιμα, πελάτες, προσωπικό και delivery – Ο οδηγός του ΕΦΕΤ
- ΔΕΗ: Ο κ. Μιχαήλ Παναγιωτάκης νέο μέλος στο ΔΣ
- Ένα συγκινητικό αφιέρωμα στους μικρούς ήρωες του νοσοκομείου «Σωτηρία»
- Fortune Ρεπορτάζ: Αξιοπιστία πολλών αστέρων θα αναζητήσουν οι «καλοί πελάτες»
- Κικίλιας στην El Mundo: Οι τουρίστες θα απολαύσουν την Ελλάδα
- El Mundo: Oι Έλληνες σταμάτησαν τον «Λεβιάθαν» - Συνέντευξη του Β. Κικίλια
- Επίθεση με καυστικό υγρό σε 34χρονη, στην Καλλιθέα
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Dimoprasion
- Επίθεση με καυστικό υγρό σε 34χρονη, στην Καλλιθέα
- «Οι κόρες της Σελήνης», μια οικογενειακή ιστορία από το Ομάν από τη βραβευμένη Τζόχα Αλχάρθι
- Οι χώρες της ΕΕ πρέπει να επικεντρωθούν στην υγεία και την απασχόληση
- Κανένα νέο κρούσμα λύσσας στην Ελλάδα από το 2014
- Τζον Γκίλγουντ: Ο σερ της υποκριτικής
- Περιστατικά στην νέα εστία της επιδημίας στην Κίνα δείχνουν ότι ο νέος κορονοϊός πιθανόν να μεταλλάσσεται
- Αύξηση κρατήσεων για διακοπές στην Ελλάδα, τις Βαλεαρίδες και την Πορτογαλία καταγράφουν τουριστικές εταιρίες στη Γερμανία
- Ο κορονοϊός αποσταθεροποίησε τη μεγάλη ευρωπαϊκή αγορά
- Σε ιστορικά χαμηλό επίπεδο ο δείκτης εμπορίου προϊόντων
- Τελευταία Νέα Dimoprasion
- Τζον Γκίλγουντ: Ο σερ της υποκριτικής
- «Οι κόρες της Σελήνης», μια οικογενειακή ιστορία από το Ομάν από τη βραβευμένη Τζόχα Αλχάρθι
- Επίθεση με καυστικό υγρό σε 34χρονη, στην Καλλιθέα
- Κανένα νέο κρούσμα λύσσας στην Ελλάδα από το 2014
- Οι χώρες της ΕΕ πρέπει να επικεντρωθούν στην υγεία και την απασχόληση
- Περιστατικά στην νέα εστία της επιδημίας στην Κίνα δείχνουν ότι ο νέος κορονοϊός πιθανόν να μεταλλάσσεται
- Αύξηση κρατήσεων για διακοπές στην Ελλάδα, τις Βαλεαρίδες και την Πορτογαλία καταγράφουν τουριστικές εταιρίες στη Γερμανία
- Ο κορονοϊός αποσταθεροποίησε τη μεγάλη ευρωπαϊκή αγορά
- Σε ιστορικά χαμηλό επίπεδο ο δείκτης εμπορίου προϊόντων
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Οικονομία
- Ισπανία: Ρομπότ σερβίρει μπύρα από απόσταση
- Επτά νεκρές Μεσογειακές Φώκιες στο Αιγαίο
- ΔΕΗ: Ο Μιχαήλ Παναγιωτάκης μέλος στη νέα σύνθεση του ΔΣ
- Hapag-Lloyd gets 2020 off to a decent start despite coronavirus pandemic, but uncertainties remain
- Ξενάγηση με βίντεο 180° στη μεγαλύτερη και πιο πολυτελή σουίτα ξενοδοχείου της Νέας Υόρκης
- Νέο γρήγορο τεστ διάγνωσης της Covid-19 από πρόγραμμα που χρηματοδότησε η ΕΕ
- ΓΓ Εμπορίου: Επιβλήθηκαν πρόστιμα 880.000 ευρώ σε 4 επιχειρήσεις
- Grant Thornton: Η επόμενη μέρα για τις επιχειρήσεις
- Η νέα παγκόσμια καμπάνια της UNICEF που μας καλεί όλους να παραμείνουμε δημιουργικοί εν μέσω κορωνοϊού