Λένα Παπαληγούρα: «…μια σπουδή για την απώλεια. Για μένα, αυτό είναι το έργο….»
Για πρώτη φορά μεταφέρεται στη σκηνή το αριστούργημα του Στράτη Μυριβήλη «Η Δασκάλα με τα Χρυσά Μάτια». Η παράσταση ανεβαίνει στο θέατρο «Βέμπο». Τη διασκευή αλλά και τη σκηνοθεσία υπογράφει ο Πέτρος Ζούλιας και τη μουσική η Ευανθία Ρεμπούτσικα [Καρόλου 18, Μεταξουργείο].
«Η Δασκάλα με τα Χρυσά Μάτια» δημοσιεύτηκε σε μέρη στην εφημερίδα «Καθημερινή» την περίοδο 1931-1932, και κυκλοφόρησε ως αυτόνομο ολοκληρωμένο βιβλίο το 1933. Στο επίκεντρο του συγγραφέα είναι μια απαγορευμένη ερωτική σχέση, με φόντο την κλειστή επαρχιακή
Διαποτισμένο με τις πικρές μνήμες των χαρακωμάτων και της εθνικής χρεοκοπίας της Μεγάλης Ιδέας, το μυθιστόρημα αναζητά λύση και διέξοδο για τους νέους ανθρώπους του Μεσοπολέμου, που ατενίζουν το μέλλον το δικό τους και της πατρίδας τους με αβεβαιότητα και αγωνία.
Τη δασκάλα Σαπφώ Βρανά υποδύεται η Λένα Παπαληγούρα.
Μιλήσαμε μαζί της.
Θα θέλατε να μας πείτε λίγα λόγια για την υπόθεση του έργου;
«Στο επίκεντρο του συγγραφέα είναι μια απαγορευμένη ερωτική σχέση, με φόντο την κλειστή επαρχιακή ζωή στη Μυτιλήνη του Μεσοπολέμου. Ο έφεδρος ανθυπολοχαγός Λεωνής Δρίβας, μετά την εθνική τραγωδία της Μικρασιατικής εκστρατείας, φτάνει στην πατρίδα του και συναντά τη νεαρή χήρα του αδελφικού του φίλου, Σαπφώ Βρανά. Μεταξύ των δύο πολύ ιδιαίτερων χαρακτήρων δημιουργείται ένα δυνατό πάθος, που έχει σαν εμπόδιο από τη μια την ενοχή απέναντι στον αδικοχαμένο νεκρό και από την άλλη τα ήθη της συντηρητικής κοινωνίας του νησιού».
Ποια διαχρονικά θέματα συναντάμε στον πυρήνα του;
«Η απώλεια, η ανδρική βία, τα τραύματα του πολέμου, η ενοχή των ζωντανών απέναντι σε αυτούς που χάθηκαν, η διαφθορά μιας κοινωνίας και η θέση της γυναίκας στη χώρα μας είναι μόνο λίγα από τα βασικά θέματα του έργου του Μυριβήλη, που απασχολούσαν και συνεχίζουν να απασχολούν, εξίσου, σήμερα».
Μια περιγραφή σας για την ηρωίδα που ερμηνεύετε, τη δασκάλα Σαπφώ Βρανά;
«Eίναι δύσκολο να μιλάς για έναν ρόλο όταν είσαι σε διαδικασία προσέγγισής του. Ο χαρακτήρας της Σαπφούς είναι εξαιρετικά πολύπλοκος κι αυτό είναι δώρο για έναν ηθοποιό. Θα προσπαθήσω, ωστόσο, να την περιγράψω με λίγες λέξεις.
Η Σαπφώ είναι ένα πολύ νέο κορίτσι που, όμως, έχει ωριμάσει βίαια και απότομα. Παντρεμένη με έναν άνδρα βίαιο, δυστυχεί στον γάμο της και φέρνει στον κόσμο ένα άρρωστο παιδί. Ύστερα, ξεσπά ο πόλεμος και ο άνδρας της φεύγει και, αργότερα, πεθαίνει. Καλείται, λοιπόν, να επιβιώσει μόνη σε μια επαρχιακή κοινωνία που της κάνει τη ζωή κόλαση. Η τεράστια δυστυχία της την κάνει σκληρή και σαρκαστική -στοιχεία που αναγνωρίζει κανείς και στον Λεωνή.
Απέναντι στον συντηρητισμό της κοινωνίας, απαντά με γενναιότητα και πρόκληση. Διαθέτει πολύ μυστήριο και αρκετά αρσενικά στοιχεία».
Και μία για τον Λεωνή Δρίβα;
«Ο Λεωνής είναι πικραμένος και απογοητευμένος. Γυρίζει από τον πόλεμο έχοντας χάσει κάθε πίστη στα ιδανικά που άλλοτε τον οδηγούσαν. Στοιχειωμένος από εικόνες βίας, γεμάτος πένθος για τους χαμένους συντρόφους του, πόνο και ενοχές. Τον χαρακτηρίζει η σκληρότητα κι ο σαρκασμός. Παρατηρεί τη ζωή, αλλά δε τη ζει και βασανίζεται από αναποφασιστικότητα».
Πού εστιάζει η σκηνοθεσία και η θεατρική μεταφορά του Πέτρου Ζούλια;
«Ο συγγραφέας ωθεί τους ήρωές του σε μια ακροβασία αισθημάτων, με βασικό μοχλό τη διαχρονική αντιπαράθεση της ανθρώπινης ύπαρξης ανάμεσα στο “θέλω” και το “πρέπει”. Ο Μυριβήλης, βαθύς γνώστης της ψυχολογίας, στήνει ένα ερωτικό θρίλερ, όπου ο απόντας σύζυγος είναι παρών και το μεταφυσικό στοιχείο εναλλάσσεται με το ρεαλιστικό, σε αυτή τη μοιραία συνάντηση.
Εκεί ακριβώς στοχεύει και η σκηνοθεσία του Πέτρου Ζούλια: Στο να αναδείξει την ερωτική ιστορία, λαμβάνοντας υπόψη τις στιγμές του σασπένς και όλα τα μεταφυσικά στοιχεία. Στόχος είναι να φωτιστούν όλες οι προσωπικότητες των ηρώων και οι στιγμές τους. Μιλάμε για μια κοινωνία ολόκληρη, μια “ταπετσαρία” ανθρώπων που καίγονται από θέματα βαθιά υπαρξιακά και άρα απελπιστικά επίκαιρα».
Πείτε μας μια ατάκα, έναν διάλογο ή περιγράψτε μας μια σκηνή από το έργο. Ό,τι σας έρθει πρώτο στον νου.
«Σε μια από τις πρώτες σκηνές του έργου, ο Λεωνής Δρίβας φέρνει στη Σαπφώ Βρανά τα ενθύμια του συζύγου της από τον πόλεμο. Περιμένει, όπως και ο θεατής φαντάζομαι, η χήρα Βρανά να λυγίσει, βλέποντας τα προσωπικά είδη του νεκρού της άνδρα. Κι όμως, εκείνη αντικρίζοντάς τα αναφωνεί: “Είναι… ένα φτηνό συνηθισμένο ρολογάκι. Σας ευχαριστώ πολύ που κάνετε τον κόπο”.
Ο Λεωνής αποχωρεί σοκαρισμένος, αηδιασμένος από το κτήνος τη γυναίκα του φίλου του -που καθώς χάθηκε στον πόλεμο είναι για εκείνον απόλυτα αγιοποιημένος. Για να ανακαλύψει λίγες σκηνές αργότερα, ότι λίγα ενθύμια δεν προσθέτουν ούτε αφαιρούν τίποτα από την τεράστια, την απόλυτη δυστυχία αυτής της μυστηριώδους και για μένα υπέροχης γυναίκας. “Τι να τα κάνω τα ενθύμια, μέσα στη δυστυχία μου;” -θα πει η Σαπφώ λίγο αργότερα…».
Μια σκέψη, κάποιο συναίσθημα από την επαφή σας με το έργο;
«Διάβασα σε μια μελέτη, ότι ο Μυριβήλης γράφει μια σπουδή για την απώλεια. Για μένα, αυτό είναι το έργο. Άνθρωποι ρημαγμένοι από τον πόλεμο. Δεν έχασαν μεν τη ζωή τους, όμως είναι βυθισμένοι στο πένθος, κυριευμένοι από την περιρρέουσα βία, γεμάτοι πόνο και ενοχές. Κι είναι σαν ο συγγραφέας να κραυγάζει στους ήρωές του, να κραυγάζει σ’ όλους εμάς: “ΖΗΣΤΕ” κι ας είναι και μονάχα για μια στιγμή».
Κάτι που σας φτιάχνει τη διάθεση;
«Η τρυφερότητα».
Κάτι που σας τη χαλά;
«Ο ρατσισμός».
Μια αγαπημένη συνήθεια;
«Βόλτα στην Αθήνα, δίχως συγκεκριμένο προορισμό, με τον σύντροφό μου και τον γιο μας. Ξεκινάμε, κι όπου μας βγάλει!».
Μια αγωνία σας;
«Μην πάθουν κάτι οι άνθρωποι που αγαπώ».
Μια ευχή σας;
«Υγεία. Όλα τα αλλά έρχονται».
Ταυτότητα παράστασης
Διασκευή-σκηνοθεσία: Πέτρος Ζούλιας
Μουσική: Ευανθία Ρεμπούτσικα
Σκηνικά: Αθανασία Σμαραγδή
Κοστούμια: Ντένη Βαχλιώτη
Φωτισμοί: Λευτέρης Παυλόπουλος
Χορογραφίες: Φώτης Διαμαντόπουλος
Βοηθός Σκηνοθέτη: Μαριάννα Τουντασάκη
Πρωταγωνιστούν: Λένα Παπαληγούρα, Κωνσταντίνος Ασπιώτης, Γιούλικα Σκαφιδά, Χριστίνα Τσάφου, Γιώργος Γιαννόπουλος, Μιχάλης Λεβεντογιάννης, Μάρκος Παπαδοκωνσταντάκης.
Στον ρόλο του Δημάρχου, ο Γιώργος Κωνσταντίνου.
Συμμετέχουν αλφαβητικά: Χρήστος Ζαχαριάδης, Αλίκη Ζαχαροπούλου, Βαγγέλης Κρανιώτης, Άννα Κωνσταντίνου, Πατρίκιος Κωστής, Βασίλης Λέμπερος, Ανδρέας Λόντου, Σταύρος Μερμήγκης, Αλεξία Μουστάκα, Ευφροσύνη Σακελλαρίου, Όλγα Σκιαδαρέση, Ντίνος Σπυρόπουλος, Αλμπέρτο Φάις.
Πηγή: naftemporiki.gr/ Γιώργος Σ. Κουλουβάρης
The post Λένα Παπαληγούρα: «…μια σπουδή για την απώλεια. Για μένα, αυτό είναι το έργο….» appeared first on Ενυπόγραφα.
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Ανείπωτη τραγωδία: Την κατασπάραξαν τα σκυλιά της
- Εντυπωσιακό φαινόμενο πάνω από την Αττική- Μας ήρθε και το roll cloud
- Ιταλία: Καλόγριες πήγαν στην Αφρική για ιεραποστολικό έργο κι επέστρεψαν... έγκυες
- Φρίκη: Ζούσε στο κεφάλι του για 15 χρόνια – «Πάγωσαν» οι γιατροί (vid)
- Πειρατεία στο Τόγκο: Αυτός είναι ο 20χρονος Δημήτρης που απήγαγαν οι πειρατές
- (ΣΥΡΙΖΑ): «Ποινικά κολάσιμος σαδισμός» να ψήνεις χοιρινό δίπλα σε δομές μεταναστών
- H UEFA στην πόρτα του ΠΑΟΚ μετά τη νέα ΑΜΚ
- Νέο ασφαλιστικό νομοσχέδιο: Η πρόβλεψη για ελεύθερους επαγγελματίες και συντάξεις
- Τσιτσιπάς: Η κλήρωση για τους ATP Finals (pic)
- Γιαννούλης (ΣΥΡΙΖΑ): Ποινές για barbeque με χοιρινό- αλκοόλ δίπλα σε δομές προσφύγων - Η φωτό
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Enypografa
- Άνοιξε ο παράδρομος της Αθηνών – Λαμίας από τον κόμβο Κρυονερίου έως τον κόμβο Αφιδνών Καπανδριτίου
- Αγώνας δρόμου μικρών παιδιών στην Αγία Παρασκευή την Κυριακή 10 Νοεμβρίου
- Λένα Παπαληγούρα: «…μια σπουδή για την απώλεια. Για μένα, αυτό είναι το έργο….»
- Βιωματικό σεμινάριο «Όλα είναι ένα παιχνίδι» στο ΚΕΜΜΕ Δήμου Κηφισιάς
- Ημερίδα Δήμου Βριλησσίων για τον σακχαρώδη διαβήτη
- Εκδήλωση Δήμου Πεντέλης για την πρόληψη του καρκίνου του μαστού
- Τελευταία Νέα Enypografa
- Λένα Παπαληγούρα: «…μια σπουδή για την απώλεια. Για μένα, αυτό είναι το έργο….»
- Ημερίδα Δήμου Βριλησσίων για τον σακχαρώδη διαβήτη
- Εκδήλωση Δήμου Πεντέλης για την πρόληψη του καρκίνου του μαστού
- Αγώνας δρόμου μικρών παιδιών στην Αγία Παρασκευή την Κυριακή 10 Νοεμβρίου
- Βιωματικό σεμινάριο «Όλα είναι ένα παιχνίδι» στο ΚΕΜΜΕ Δήμου Κηφισιάς
- Άνοιξε ο παράδρομος της Αθηνών – Λαμίας από τον κόμβο Κρυονερίου έως τον κόμβο Αφιδνών Καπανδριτίου
- Εγκαίνια 2ου Νηπιαγωγείου Κηφισιάς στις 15 Νοεμβρίου
- Τα παιδιά στο 7ο Νηπιαγωγείο Πευκακίων διδάχθηκαν «πού πετούν τι»…
- Γ. Πατούλης: Τα ελληνικά προϊόντα αποτελούν εγγύηση ότι η Ελλάδα έχει όλες τις προϋποθέσεις να τα καταφέρει
- Καθαρισμός στο Ο.Τ.451, στα Πευκάκια
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- «Αρχαίος Μακεδόνας» βγήκε στη Νάουσα για να διώξει τους μετανάστες
- Το σωσίβιο της κοιλιάς αυξάνει τον κίνδυνο της άνοιας
- Συγκέντρωση διαμαρτυρίας έξω από το υπουργείο Παιδείας για τα κενά στα σχολεία
- Αντικαπνιστικός νόμος: Ακόμη και επιδότηση θερμαστρών σκέφτεται το Υπουργείο Υγείας
- Υπηρεσιακός προπονητής Μπάγερν: Συμπαγής ο Ολυμπιακός, ανυπομονώ για τον αγώνα
- Υπουργείο Παιδείας: Εκπαιδευτικοί και γονείς διαμαρτυρήθηκαν για τα κενά στα σχολεία
- Σκληρή «καμπάνα» στον οπαδό που έκανε ρατσιστικά σχόλια για τον Μπαλοτέλι (pics&vid)
- ΤΩΡΑ: Διαμαρτυρία προσφύγων στην Καμάρα
- Η Ουάσινγκτον αποχωρεί και επισήμως από τη συμφωνία του Παρισιού για το Κλίμα
- Κορυφαίος ο Αγκίρε