Ανοιξιάτικες και Αποκριάτικες Λαϊκές Τελετουργίες (Α’ μέρος)
Από την πλευρά του ετήσιου λαϊκού εορτολογικού κύκλου, η άνοιξη αποτελεί μια οριακή και μεταβατική περίοδο. Το πέρασμα από την αφορία του χειμώνα στην ανοιξιάτικη βλάστηση, σημαδεύεται από μια σειρά πανάρχαιων εθίμων, που κατά κανόνα ανήκουν στον κύκλο της σποράς και της βλάστησης, ορισμένα από τα οποία έχουν ενταχθεί και στο λαϊκό εορτολόγιο των ορθοδόξων λαών της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, παρά την μεγάλη αντίθεση της Εκκλησίας.
Στα ανοιξιάτικα έθιμα κυριαρχούν οι εθιμικές χαρές της αποκριάς,
Στον κύκλο αυτών των αντιλήψεων έχουν την ρίζα τους και οι θρησκευτικοί κύκλοι που σχετίζονται με τον νέο θνήσκοντα και ανιστώμενο θεό, οι οποίοι υπάρχουν σε πολλούς λαούς της ανατολικής λεκάνης της Μεσογείου και της Εγγύς Ανατολής, εκεί δηλαδή όπου πρωτοδημιουργήθηκε και άνθισε ο ανθρώπινος πολιτισμός. Σύμφωνα μάλιστα με μια άποψη, οι ιδέες αυτές, που καθορίζουν τον εθιμικό χαρακτήρα της άνοιξης, δημιουργήθηκαν ήδη κατά την πρώιμη νεολιθική περίοδο, τότε που ο άνθρωπος εγκαταστάθηκε μόνιμα σε έναν τόπο και από τροφοσυλλέκτης έγινε τροφοπαραγωγός, καθώς απαντούν μεταφυσικά στις αναζητήσεις και τις αγωνίες μιας κατά βάση αγροτοκτηνοτροφικής ανθρώπινης κοινωνίας.
Μια σειρά από διαβατήρια έθιμα και μεταβατικές τελετουργίες χαρακτηρίζουν τους ανοιξιάτικους εορτολογικούς σταθμούς, οι οποίοι κατά κανόνα περιστρέφονται γύρω από τον κινητό κύκλο των εορτών του Πάσχα, ο οποίος αρχίζει με την Αποκριά και τελειώνει με την Πεντηκοστή και την Κυριακή των αγίων Πάντων. Οι Αποκριές με το εθιμικό τους ξέσπασμα, τον ανάποδο κόσμο τους και την εθιμική αθυροστομία τους – η οποία αρχικά είχε γονιμικό χαρακτήρα, μετά απέκτησε μυητική λειτουργικότητα και κατέληξε να γίνει πάνδημο πείραγμα – αλλά και η Σαρακοστή με τον ιερό χαρακτήρα της και την αποχή από τροφές και διασκεδάσεις, προετοιμάζουν τον πιστό για την χαρά και την ευωχία του Πάσχα.
Ιδιαίτερη εαρινή γονιμική σημασία αποκτά, στο πλαίσιο αυτό, ο Λάζαρος, την ανάσταση του οποίου τιμά η Εκκλησία το τελευταίο Σάββατο της Σαρακοστής, πριν την Κυριακή των Βαΐων, αλλά και ο λαός με μια σειρά φυτομορφικών μεταμφιέσεων, μιμικών αναπαραστάσεων ανάστασης και ευετηρικών γυναικείων αγερμών. Τα λαϊκά αυτά δρώμενα φανερώνουν την άμεση σύνδεση του λαϊκού εορτολογίου της άνοιξης με την γονιμότητα της φύσης και την οργιαστική βλάστηση της εποχής. Την άμεση σχέση των εορτών αυτών με την φύση και τον κύκλο της φανερώνουν οι εθιμικές λιτανείες της Διακαινησίμου Εβδομάδος, που κυκλώνουν και καθαγιάζουν τον ζωτικό οικονομικό χώρο εκμετάλλευσης κάθε παραδοσιακής κοινότητας, ως τελετές ανακαίνισης της ιερότητας της φύσης και της τελετουργικής σχέσης του ανθρώπου με αυτήν, έννοιες που έχουν χαθεί υπό το βάρος της τεχνολογικής ανάπτυξης και λόγω της ανθρώπινης αλαζονείας που αυτή προκαλεί και υποστηρίζει.
Την ίδια μάλιστα σχέση του ανθρώπου με τη φύση και τη πρωταρχική μάνα γη ανανεώνουν τελετουργικά παραδοσιακά ανοιξιάτικα παιχνίδια, όπως η πασχαλινή κούνια, με τις ποικίλες κοινωνικές συνδηλώσεις της, αλλά και τα αθλητικά αγωνίσματα των παραδοσιακών κοινωνιών. Στο ίδιο πλαίσιο κινούνται και οι ανοιξιάτικοι εθιμικοί άνθινοι στολισμοί, είτε είναι στα πλαίσια της εκκλησιαστικής λατρείας (στόλισμα επιταφίου και εικόνων με λουλούδια, βάγια και δάφνες της Κυριακής των Βαΐων, λεμονόφυλλα ή νερατζόφυλλα της πρωινής λειτουργίας του Μεγάλου Σαββάτου κ.λπ.), είτε εκφράζουν μια φυσική ιερότητα, όπως τα στεφάνια της Πρωτομαγιάς.
Με τους ανοιξιάτικους αυτούς στολισμούς, ο άνθρωπος επιδιώκει να πάρει τελετουργικά την δύναμη και την θαλερότητα της φύσης, σε μια εποχή που αυτή είναι κατεξοχήν ορατή και αντιληπτή, για την πορεία του μέσα στο χρόνο, ως και την άνοιξη του επόμενου έτους. Ακόμη και στο σύγχρονο αστικό περιβάλλον, με τις εθιμικά καθιερωμένες ανοιξιάτικες εξόδους των αστών προς την ύπαιθρο, επιδιώκεται η τελετουργική μεταφορά της δύναμης της φύσης στον δομημένο χώρο, στο ανθρωπογενές περιβάλλον της φύσης, ως μια ανάμνηση της παλαιότερης αγροτοκτηνοτροφικής καταγωγής των αστικών πληθυσμών μας. Θα δούμε λοιπόν, στα άρθρα μας που θα ακολουθήσουν, τους κυριότερους σταθμούς, αλλά και τα βασικά και ουσιώδη χαρακτηριστικά των ανοιξιάτικων τελετουργικών δρωμένων:
The post Ανοιξιάτικες και Αποκριάτικες Λαϊκές Τελετουργίες (Α’ μέρος) appeared first on Dogma.
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Συνθήματα που καθόλου δεν ενθουσίασαν τον κόσμο στην παρέλαση της Αθήνας από τμήμα στρατιωτικής σχολής
- Χτύπησε κόκκινο η Αγγελική Νικολούλη – Παραλήρημα στο Twitter και πολύ ψηλή τηλεθέαση για την υπόθεση της Πάτρας
- Ελληνίδα dj ντύθηκε τσολιάς και ξεσήκωσε το Ντουμπάι
- Παρέμβαση Κεραμέως για Σαϊντού: Ενισχύθηκε ο φάκελός του και περιμένουμε τη νέα απόφαση
- Άννα Βίσση: Τρομάξαμε να την αναγνωρίσουμε - Η φωτογραφία 33 χρόνια πριν (photo)
- Σεργκέι Σοϊγκού: Έπαθε καρδιακή προσβολή μετά από «επίθεση» του Πούτιν λέει Ουκρανός αξιωματούχος
- Αύξηση των θανάτων από φυματίωση παγκοσμίως. Δυσοίωνες οι προβλέψεις για τα επόμενα χρόνια
- Έλενα Τσαβαλιά: «Αν δεν είχαμε οικογένεια, ενδεχομένως και με κάτι μικρό να είχε διαλυθεί η σχέση μας με τον Μάρκο»
- Νέα Φιλαδέλφεια: Η 18χρονη περιγράφει τις εφιαλτικές στιγμές που βίωσε στα χέρια του βιαστή
- Βολοντίμιρ Ζελένσκι: Πότε θα μιλήσει στη Βουλή
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις dogma
- Η υποδοχή του Τιμίου Λειψάνου της Αγίας Ελένης στη Νέα Ιωνία
- Λαμπρά εορτάστηκε ο Ευαγγελισμός της Θεοτόκου στην Αλεξανδρούπολη
- Σαν σήμερα 26 Μαρτίου: Όλες οι εορτές και τα πιο σημαντικά γεγονότα
- Κερκύρας Νεκτάριος: Οι πατέρες και οι ήρωες αγωνίστηκαν πρώτον υπέρ πίστεως και έπειτα υπέρ πατρίδος
- Ακαδημία Θεολογικών Σπουδών Βόλου: Ηθικά και πολιτικά διλήμματα τον καιρό της Πανδημίας (zoom webinar)
- Mεγαλειώδη συναυλία για τον Πατριάρχη Βαρθολομαίο στο Σύδνεϋ
- Ανοιξιάτικες και Αποκριάτικες Λαϊκές Τελετουργίες (Α’ μέρος)
- Αρκαλοχώρι: Αύριο Κυριακή τοποθετείται ο θεμέλιος λίθος για το εκκλησάκι του Προφήτη Ηλία
- Ναυπάκτου Ιερόθεος: Η Παναγία μας προετοιμάστηκε κατάλληλα για να γίνει η μητέρα του Θεού
- Σμύρνη: Το μέγα μαρτύριο
![Ανοιξιάτικες, Αποκριάτικες Λαϊκές Τελετουργίες Α’,anoixiatikes, apokriatikes laikes teletourgies a’](https://images32.inewsgr.com/4468/44682964/anoixiatikes-kai-apokriatikes-laikes-teletourgies-a-meros-160.jpg)
- Τελευταία Νέα dogma
- Ανοιξιάτικες και Αποκριάτικες Λαϊκές Τελετουργίες (Α’ μέρος)
- Αρκαλοχώρι: Αύριο Κυριακή τοποθετείται ο θεμέλιος λίθος για το εκκλησάκι του Προφήτη Ηλία
- «Κρίμα στον Άνθρωπο» – Περιδιάβαση στον Άθωνα
- Ναυπάκτου Ιερόθεος: Η Παναγία μας προετοιμάστηκε κατάλληλα για να γίνει η μητέρα του Θεού
- Λαμπρή λιτάνευση ιεράς εικόνας Ευαγγελιστρίας Χίου- Βίντεο
- Σμύρνη: Το μέγα μαρτύριο
- Σήμερα 26 Μαρτίου τιμάται η σύναξη του Αρχαγγέλου Γαβριήλ
- Σαν σήμερα 26 Μαρτίου: Όλες οι εορτές και τα πιο σημαντικά γεγονότα
- Η Θεομητορική εορτή του Ευαγγελισμού στη Μητρόπολη Καρυστίας
- Ο Μητροπολίτης Φθιώτιδος στην μαθητική εορτή για την 25η Μαρτίου του Εκκλησιαστικού Σχολείου Λαμίας
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- Γρηγόρης Λέων: «Όσα περιγράφει η μητέρα των παιδιών, δεν συνάδουν με την ασθένεια της Τζωρτζίνας»
- Σταϊκούρας: Ρεαλιστικός στόχος η απόκτηση επενδυτικής βαθμίδας μέσα στο 2023
- Η Ελλάδα συμμετέχει στην καταδίκη της εκτόξευσης διηπειρωτικού πυραύλου από τη Β. Κορέα
- Λούσυ Λόουλες: Πώς είναι σήμερα η Ζήνα, η θρυλική πριγκίπισσα του πολέμου
- Ολυμπιακός: Τίποτα μεγάλο δεν αρχίζει μεγάλο
- Χτύπησε κόκκινο η Αγγελική Νικολούλη – Παραλήρημα στο Twitter και πολύ ψηλή τηλεθέαση για την υπόθεση της Πάτρας
- Πολάκης: Ξεπεράσαμε Βέλγιο και Ιταλία σε θανάτους ανά εκατομμύριο πληθυσμού! Συγχαρητήρια…
- Ουκρανία: Ρωσικές δυνάμεις κατέλαβαν το Σλάβουτιτς -Απήγαγαν τον δήμαρχο
- Τσίπρας: Η κυβέρνηση έχει ρεύμα, στα καρτέλ
- Πόλεμος στην Ουκρανία: Τουλάχιστον 136 παιδιά έχουν σκοτωθεί – Καταγγελίες για δεκάδες επιθέσεις σε νοσοκομεία