Γιορτάζοντας το τριήμερο του Αγίου Πνεύματος στις παραλίες
Εορτάσαμε πριν από λίγες ημέρες το τριήμερο του Αγίου Πνέυματος.Τις ημέρες αυτές συνηθίζουν να τις τσεκάρουν κάποιοι στο ημερολόγιό τους από το πρώτο ξεφύλλισμα αυτού. Και έτσι πολύ ενωρίτερα, πριν ακόμη εισέλθουμε στον εορταστικό ορίζοντα του «τριημέρου», συζητούν με γνωστούς και φίλους, για να μάθουν ή να προγραμματίσουν μαζί τους, όχι πώς θα εορτάσουν πνευματικά τα σχετικά εκκλησιαστικά γεγονότα που το συναπαρτίζουν, αλλά πού θα πάνε ή τί θα κάνουν το «τριήμερο». «Βουλιάζουν» τα πλοία από τους ταξιδιώτες θαλασσινών προορισμών.
Και τα λεωφορεία
Σήμερα η συνύπαρξη της επιπολάζουσας αθεΐας με την χλιαρή θρησκευτική πίστη δεν έχουν αλλάξει απλά την φορά των πραγμάτων. Έχουν «μονοδρομήσει» την πορεία των ανθρώπων τις ημέρες του «τριημέρου», έτσι ώστε ο σχετικός «δρόμος» να παρακάμπτει εντελώς τις Εκκλησίες και να οδηγεί απ’ ευθείας στις ομπρέλλες και στις ξαπλώστρες, στις καφετέριες και στα ρεστοράν ή ή στις βουνίσιες ταβέρνες της περιοχής. Είναι περιττό να τονισθεί η σημασία που έχει, ιδίως για τους νέους ανθρώπους, η «χάραξη» του «δρόμου» του τριημέρου με τέτοιο τρόπο, ώστε να τούς αποκόπτει πλήρως από την πνευματική διάσταση της επιφοιτήσεως του Αγίου Πνεύματος στους Μαθητές του Χριστού. Διότι «τριήμερο» σημαίνει πρωτίστως Πεντηκοστή. Επιφοίτηση του Αγίου Πνεύματος στους Αποστόλους. Φώτισή τους με την επίσκεψη σε αυτούς του Παρακλήτου, που είχε υποσχεθεί ο Χριστός ότι θα τούς αποστείλει, όταν θα επέστρεφε στην Επουράνιο Βασιλεία Του (βλ. ενδεικτικά Ιω ιε 26 και Ματθ κη, 19-20 ), ώστε αντλώντας γνώση και δύναμη εξ ύψους να μεταβληθούν από αγραμμάτους ψαράδες που ήσαν πριν από την Επιφοίτηση σε πνευματικούς Φωστήρες της Τρισηλίου Θεότητος και να καταυγάσουν την οικουμένη με το εκτυφλωτικό Φως της Χριστιανικής Διδασκαλίας.
Εάν θέλαμε τώρα να δούμε το περιεχόμενο των εορτών που συναποτελούν το τριήμερο του Αγίου Πνεύματος, θα λέγαμε ότι προηγείται η εορτή της Πεντηκοστής, κατά την οποία έγινε η Επιφοίτηση του Αγίου Πνεύματος στους Αποστόλους και ακολουθεί την επομένη ημέρα η Εορτή του Αγίου Πνεύματος, που είναι αφιερωμένη στο Τρίτο Πρόσωπο της Αγίας Τριάδος, η οποία συνεορτάζεται εν τω συνόλω της την ημέρα αυτή. Αυτό πρέπει να υπογραμμισθεί εδώ, άσχετα αν η Εκκλησία έχει συμπεριλάβει λειτουργικά στην εορτή της Πεντηκοστής και ένα τμήμα της εορτής του Αγίου Πνεύματος, αφού ψάλλει τον Εσπερινό αυτού αμέσως μετά την ολοκλήρωση της Ακολουθίας της Πεντηκοστής.
Μιλώντας εδώ για την εκκοσμίκευση που χαρακτηρίζει τις εορτές του τριημέρου του Αγίου Πνεύματος δεν παραβλέπουμε ότι ανάλογα φαινόμενα εκκοσμίκευσης παρατηρούνται και σε όλες τις άλλες μεγάλες εορτές της Εκκλησίας, τηρουμένων ασφαλώς των αναλογιών. Έτσι τις Εορτές των Χριστουγέννων, που κινδυνεύουν να χάσουν σήμερα ακόμη και την ονομασία τους εξ αιτίας του πνεύματος αποστροφής προς τον Χριστιανισμό, που χαρακτηρίζει την σύγχρονη εποχή, τις βιώνουμε περισσότερο από τις εξωτερικές τους εκφάνσεις, δηλ. τα στολίδια, τα εδέσματα και τα ρεβεγιόν και καθόλου ή πολύ λιγότερο από την εωτερική τους, την πνευματική τους όψη. Καθώς απομακρυνόμαστε από τις Χριστουγεννιάτικες Εορτές και πορευόμαστε προς το Πάσχα ανάλογες είναι και οι παρατηρήσεις μας για τις εορτές που προηγούνται αυτού.
Τον Ευαγγελισμό της Θεοτόκου λ.χ. τον γιορτάζουμε, όχι μέσα από το υπερκόσμιο σωτήριο μήνυμά του, αλλά μέσα από τον μπακαλιάρο, ενώ την Καθαρά Δευτέρα την τιμούμε, όχι ως εναρκτήριο ημέρα της Αγίας και Μεγάλης Τεσσαρακοστής με αυστηρή νηστεία, όπως επιβάλλει η περίοδος αυτή, αλλά μέσα από το ιδιάζον εδεσματολόγιο που έχει εθιμικά καθιερωθεί για την Καθαρά Δευτέρα: με λαγάνες, χαλβάδες, θαλασσινά και άλλα σαρακοστιανά. Και επειδή το σχετικό εδεσματολόγιο δεν το βλέπουμε και αυτό από την εσωτερική, την πνευματική του όψη, αλλά από την εξωτερική, την κοσμική του πλευρά, δεν υπάρχει κώλυμα να το διερύνουμε με εδέσματα που είναι συμβατά με τα θαλασσινά, όπως είναι λ.χ. τα ψάρια. Την εκκοσμίκευση την βλέπουμε βέβαια πολύ εντονότερα το Πάσχα, αφού η μαγειρίτσα εκτοπίζει την «τράπεζα» της πνευματικής ευωχίας της Αναστάσιμης Λειτουργίας και ο οβελίας τα πνευματικά μας καθήκοντα απέναντι στις ακολουθίες που επιτελούνται ανήμερα την Λαμπρή.
Είναι περιττό να τονισθεί εδώ ότι οι σκέψεις αυτές δεν συλλαμβάνουν τις εκκλησιαστικές εορτές ως θρησκευτικά συμβάντα που απευθύνονται σε μοναστικές κοινότητες, οι οποίες είναι εξ ορισμού αποκομμένες από κάθε μορφή κοσμικότητας. Όλες οι εκκλησιαστικές εορτές συντελούνται εν τω κόσμω, όπου δραστηριοποιείται και η Εκκλησία και απευθύνονται στους πιστούς. Επομένως έχουν δύο όψεις: Μια εσωτερική-πνευματική και μια εξωτερική-κοσμική. Κάθε πιστός, αν θέλει να γιορτάσει σωστά τις σχετικές εορτές, πρέπει να βρει το σημείο ισορροπίας ανάμεσα στις δύο όψεις τους. Η εσωτερική όψη τού υπαγορεύει, τί πρέπει ακριβώς να πράξει, για να βιώσει πνευματικά στην εντελέχεια του το εορταζόμενο γεγονός και να μπορέσει να δει την υπερκόσμια φανέρωση που αποκαλύπτει ο θρησκευτικός του πυρήνας, ενώ η εξωτερική όψη περιορίζει τον οπτικό του ορίζοντα στα επιφαινόμενα του κοσμικού του περίγυρου. Στην εξωτερική όψη των εκκλησιαστικών εορτών στέκονται αποκλειστικά όσοι δεν έχουν θρησκευτικό βίωμα και βλέπουν τις σχετικές εορτές ως συμβάντα που παρεμβάλλονται στην ροή του χρόνου, για να σπάσουν την μονοτονία του. Στους ανθρώπους αυτής της κατηγορίας η Πεντηκοστή και η Επιφοίτηση του Αγίου Πνεύματος στους Μαθητές του Χριστού, όταν δεν προβάλλουν στην σκέψη τους ως μυθεύματα, δεν έχουν να πουν τίποτε απολύτως. Όπως δεν τούς λέει τίποτε και η Ενανθρώπιση του Υιού και Λόγου του Θεού στην ταπεινή Φάτνη της Βηθλεέμ, καθώς βέβαια και ο Γολγοθάς και το κενόν Μνημείον, που παραπέμπουν στον θάνατο και στην εκ νεκρών Ανάσταση του Χριστού. Είναι προφανές ότι ο προβληματισμός που διατυπώνεται εδώ σε σχέση με την εκκοσμίκευση των εκκλησιαστικών εορτών δεν απευθύνεται σε αυτούς που ακυρώνουν τα σχετικά εκκλησιαστικά γεγονότα με τον «οδοστρωτήρα» του ορθολογισμού, αλλά σε εκείνους που τα αποδέχονται και τα πιστεύουν, όπως ακριβώς τα προβάλλει και τα εορτάζει η Εκκλησία. Απλά για να εναρμονίζεται η πίστη τους με την λατρευτική της έκφραση πρέπει να φροντίσουν να περιορίσουν την ασύμμετρη παρεμβολή του κοσμικού φρονήματος στην επιτέλεση των θρησκευτικών τους καθηκόντων. Για την ίδια τώρα την Επιφοίτηση του Αγίου Πνεύματος, που έδωσε στους αγράμματους ψαράδες της Γαλιλαίας τα πνευματικά «δίχτυα», για να «σαγηνεύσουν» με αυτά την οικουμένη, αλλά και που την έχουμε και εμείς ανάγκη, για να φωτίζει πάντα τις διαδρομές της ζωής μας στο σκοτεινό ή ομιχλώδες τοπίο του πνευματικού ορίζοντα που μας περιβάλλει, μια μόνο ευχή μπορεί να διατυπωθεί: Η Χάρις του Παναγίου Πνεύματος, που ενεργοποιεί την Επιφοίτηση αυτού στους ανθρώπους – ακόμη και σε εκείνους που την απαξιώνουν – και πλανάται ως ένα αόρατο «νέφος» επάνω από τα κεφάλια όλων μας περιμένοντας την ώρα της κλήσεως αυτής, για να μεταβληθεί σε υετόν ευλογίας για κάποιον από εμάς, ας γίνει αρωγός στον αναστοχασμό των επιλογών μας, ώστε να προτάσσουμε πάντα τα ουσιώδη της πνευματικής μας ζωής, χωρίς να στερούμαστε τα επουσιώδη υλικά συμπληρώματα αυτής.
The post Γιορτάζοντας το τριήμερο του Αγίου Πνεύματος στις παραλίες appeared first on Dogma.
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Καβάλα: Θρίλερ χωρίς τέλος για τον θάνατο της 68χρονης - «Είχε παρτίδες και με αλλοδαπούς»
- Τι τρέχει με τις στατίνες; Γιατί το Νο1 φάρμακο για τη χοληστερίνη μπαίνει πάλι στο μικροσκόπιο
- Γεμίσαμε φίδια; Τι λέει ερπετολόγος στο CNN Greece
- Ασπρόπυργος: Επίθεση από ενόπλους σε βενζινάδικο
- Δημοσκόπηση GPO: Η Νέα Δημοκρατία στο 43,9% - Αυτοδύναμη, κερδίζει 160 έδρες
- Σοκάρει η Δήμητρα Παπαδήμα: «Είδα τον πατέρα μου να με σημαδεύει με την καραμπίνα»
- Θεσσαλονίκη: Πανικός στον Εύοσμο – Φίδι μπήκε σε ΙΧ, κρύβονταν για 2 μέρες!
- Ψύχωση και αυτοάνοσες παθήσεις: Το περιστατικό που άνοιξε νέους ορίζοντες στην Ψυχιατρική
- Τέμπη: Σε κέντρο αποκατάστασης στη Γερμανία ο Γεράσιμος - Ο μοναδικός επιζών του πρώτου βαγονιού
- Απόψε ο τελικός των τελικών
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις dogma

- Τελευταία Νέα dogma
- Γιορτάζοντας το τριήμερο του Αγίου Πνεύματος στις παραλίες
- Η άλλη Εκκλησία που στηρίζει χριστιανές και μουσουλμάνες της Θράκης
- Δημητριάδος Ιγνάτιος: «. Κι εμείς μπορούμε να γίνουμε άγιοι. Τρεις προϋποθέσεις υπάρχουν»
- Ποια ήταν η Αγία Αντωνίνα που τιμάται στις 10 Ιουνίου
- Σαν σήμερα: Οι εορτές και τα γεγονότα που σημάδεψαν την 10η Ιουνίου
- Αγιασμός στο Αστυνομικό Τμήμα Αρναίας
- Ο Γενικός Πρόξενος της Κυπριακής Δημοκρατίας στον Μαρωνείας Παντελεήμονα
- Ο δήμαρχος Μεγαρέων στον Μητροπολίτη Κορίνθου
- H σχέση της υπακοής με την αγάπη
- Δημητριάδος Ιγνάτιος: Κυριακή των Αγίων Πάντων (Βίντεο)
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- Μήνυμα στη Νίκη από Άνθιμο: «Η Εκκλησία δεν κομματίζεται, ούτε χρωματίζεται»
- Μονομάχος 2: Έκρηξη στα γυρίσματα στο Μαρόκο - Εσπευσμένα στο νοσοκομείο 6 άτομα
- Πέραμα: Εργατικό ατύχημα με εργαζόμενο στο ναυπηγείο - Μεταφέρθηκε στο νοσοκομείο
- Την 1η θέση στον ευρωπαϊκό διαγωνισμό στατιστικής της Eurostat κέρδισε ομάδα Ελλήνων μαθητών
- Αυτό είναι το παλαιότερο ξενοδοχείο στον κόσμο, πάνω από 1.300 ετών -Πώς είναι να μένεις εκεί
- Χανιά: Γιορτή για την κρητική φύση και τα προϊόντα της
- Ρουβίκωνα: Συνθήματα και τρικάκια έξω από το σπίτι του Σπύρου Πνευματικού
- Τόκιο: Ακούμπησαν τα φτερά αεροπλάνων στο αεροδρόμιο
- Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης Άνθιμος: «Η Εκκλησία δεν κομματίζεται, ούτε χρωματίζεται»