Η απωθημένη ενοχή και το φαινόμενο της προβολής
Πιο αναλυτικά να τα πούμε, για να καταλάβουμε. Ο αμαρτωλός άνθρωπος που διέπραξε μια αμαρτία και έχει απωθήσει την ενοχή που του δημιούργησε αυτή, μαζί με την ενοχή που απώθησε έχει απωθήσει και την ηθική συνείδηση, έχει απωθήσει και τον έγκυρο νόμο του Θεού· και τώρα στη θέση εκείνη έχει έναν δικό του νόμο.
Επομένως, όλα αυτά τα οποία σκέπτεται, κρίνει και αποφασίζει, και στα οποία αυτός δίνει το χρώμα της θρησκευτικότητος – και μάλιστα πιθανόν να τα στηρίζει σε χωρία της Αγίας Γραφής, των πατέρων, σε χωρία των λειτουργικών βιβλίων – όλα αυτά είναι δικά του προσωπικά κατασκευάσματα,
Αυτά τα οποία αυτός έχει μέσα του – που είναι δικά του, φτιαχτά, δεν προέρχονται από τον ηθικό νόμο, από τον έγκυρο νόμο του Θεού αλλά από τον δικό του νόμο, τον νόμο της αλαζονείας και του εγωισμού του – αυτά τώρα τα προβάλλει στους άλλους. Και έτσι, κάτι που το έχει αυτός μέσα του, το βλέπει σε έναν άλλο. Κάτι άλλο που το ζει αυτός μέσα του, το βλέπει σε κάποιον άλλο. Κάτι άλλο που το αισθάνεται αυτός, από το οποίο είναι κυριευμένος αυτός, το βλέπει σε έναν τρίτο. Δηλαδή γίνεται μια προβολή.
Θυμάστε, σ’ αυτό το σημείο είχαμε κάπως επιμείνει παλαιότερα και είχαμε πει ότι γίνεται μεγάλο κακό. Βλέπουμε στον άλλο κάτι μη καλό: οποιοδήποτε σφάλμα, οποιαδήποτε αδυναμία, οποιαδήποτε, τέλος πάντων, νοοτροπία του. Αν βλέπαμε αυτή την αδυναμία, αυτή την κατάσταση του άλλου με ένα καθαρό μάτι, θα την βλέπαμε τόση δα. Επειδή όμως εμείς είμαστε ήδη κάτι μέσα μας, έχουμε δηλαδή έναν αρρωστημένο κόσμο μέσα μας, παίρνουμε αυτόν τον αρρωστημένο κόσμο, και, μια και βρήκαμε ένα μικρό σημείο επαφής στον άλλο, τον αποθέτουμε επάνω σ’ αυτόν· και σαν να λέμε: «Να, τι είναι ο άλλος!» Ενώ εκείνη την ώρα, ούτε λίγο ούτε πολύ, είναι σαν να λέει κανείς: «Να, τι είμαι εγώ!»
Δεν το λέει βέβαια, και ούτε πάει το μυαλό του ότι είναι έτσι, αλλά όταν λέει: «Να, τι είναι εκείνος! Να, τι κάνει αυτός! Να, τέτοιος είναι ο άλλος!» είναι σαν να λέει: «Αυτά τα έχω εγώ βαθύτερα μέσα μου, αλλά καλά-καλά ούτε εγώ τα ξέρω και ούτε θέλω να τα φανερώσω στους άλλους. Όσοι όμως μπορείτε να δείτε και να καταλάβετε, τα βλέπετε».
Και καταλαβαίνουμε τώρα πόσα μπερδέματα, πόσες παρεξηγήσεις, πόσες συγχύσεις και πόσες φιλονικίες γίνονται μεταξύ μας από το τίποτε. Διότι εγώ στον άλλο το τόσο μικρό το είδα τόσο μεγάλο, και εκείνος ίσως, με τη σειρά του, το τόσο μικρό σ’ εμένα το είδε τόσο μεγάλο, καθώς και εκείνος κάτι ανάλογο έχει κτλ.
Και έτσι θα έλεγε κανείς ότι ζούμε μέσα σε ψευδαισθήσεις, μέσα σε έναν φανταστικό κόσμο, και αγόμαστε και φερόμαστε από μια φανταστική κατάσταση που βλέπουμε στον άλλο ή που ο άλλος βλέπει σ’ εμάς.
Είναι αλήθεια αυτό, είναι αλήθεια. Όσο κι αν φαίνεται υπερβολικό, είναι αλήθεια, ενώ εκείνο που χρειάζεται είναι ο καθένας πρώτον να σκεφθεί και να πει: «Μήπως τυχόν δεν βλέπω καλά; Μήπως δεν καταλαβαίνω καλά; Μήπως πέφτω έξω; Μήπως τυχόν τα μάτια μου με ξεγελούν; Αφού δεν αισθάνομαι να έχω καθαρότητα, αφού δεν αισθάνομαι ότι είμαι τακτοποιημένος ενώπιον του Θεού, αγιασμένος και φωτισμένος, μήπως τυχόν λοιπόν πέφτω έξω;»
Και από το άλλο μέρος να έρθει κανείς στη θέση του άλλου και να πει: «Ο άλλος ποιος ξέρει γιατί κάνει αυτό ή εκείνο; Μπορεί να το κάνει χωρίς να το καταλαβαίνει καθόλου. Ποιος ξέρει πώς λειτουργεί το μέσα του! Ποιος ξέρει από τι είναι κυριευμένος, από τι πάσχει και γιατί βρίσκεται σ’ αυτή την κατάσταση!»
Όταν αυτά τα δύο γίνουν, τότε η όλη σχέση μας με τους άλλους θα είναι τελείως διαφορετική. Όμως αυτά τα δύο μόνο εν Χριστώ μπορούν να γίνουν. Προσέξτε το. Μόνο εν Χριστώ μπορούν να γίνουν.
Δεν μας αφήνει λοιπόν η απωθημένη ενοχή να βλέπουμε καθαρά και να ενεργούμε σωστά. Και πολύ αμφιβάλλω αν υπάρχει κανείς ο οποίος δεν έχει απωθημένη ενοχή. Όχι απλώς δηλαδή είμαστε αμαρτωλοί, αλλά έχουμε απωθημένη ενοχή. Δεν είναι ξεδιπλωμένη η ψυχή μας ενώπιον του Θεού, όσο πρέπει και όπως πρέπει.
Και όταν έχουμε απωθημένη κάποια ενοχή, αυτή δεν μας αφήνει να δούμε σωστά τον άλλο. Κατ’ αρχήν δεν μας αφήνει να πούμε: «Για στάσου. Εγώ με βάση ποιον νόμο βλέπω; Με τον νόμο του Χριστού, με τον έγκυρο νόμο της ηθικής συνειδήσεως; Ή μήπως βλέπω με κανένα δικό μου νόμο, που τον δημιουργεί το πλέγμα που είναι στο βάθος της υπάρξεώς μου, διότι τον άλλο νόμο, αυτόν της ηθικής συνειδήσεως, εγώ τον έστειλα στο υπόγειο της υπάρξεώς μου;»
Μόνο εν Χριστώ κανείς μπορεί να ταπεινωθεί, να συντριβεί και να αποφασίσει να πει: «Θεέ μου, γυμνός και τετραχηλισμένος στέκομαι ενώπιόν σου. Θα με δικάσεις, θα με τιμωρήσεις, θα με κολάσεις; Ό,τι θέλεις, Θεέ μου. Είμαι το πλάσμα σου και είσαι ο Θεός μου. Έχεις κάθε δικαίωμα να με κάνεις ό,τι θέλεις. Δεν κρύβομαι». Φυσικά, για να μπορέσει κανείς να πάρει τέτοια στάση, αυτό προϋποθέτει εμπιστοσύνη στον Θεό, στην ευσπλαχνία του Θεού.
Μόνο λοιπόν ο Χριστός μπορεί να μας κάνει ώστε από τη δική μας πλευρά να είμαστε επιφυλακτικοί στις κρίσεις μας, αναλογιζόμενοι μήπως τυχόν δεν βλέπουμε καλά, και επομένως να μη σπεύδουμε να λέμε: «Αυτός έτσι, εκείνος έτσι» κτλ. Αλλά επίσης μόνο εν Χριστώ μπορούμε να πούμε: «Ο άλλος ποιος ξέρει γιατί μιλάει έτσι, γιατί συμπεριφέρεται και ενεργεί έτσι».
Από το βιβλίο: π. Συμεών Κραγιοπούλου, “Από το πάθημα του Αδάμ στη λύτρωση”, Πανόραμα Θεσσαλονίκης, 2010, σελ. 142.
The post Η απωθημένη ενοχή και το φαινόμενο της προβολής appeared first on Dogma.
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Πάρτι στο Twitter με τους «παγετώνες» του Τσίπρα που καταστρέφουν την παραγωγή στην Πέλλα
- Υπουργείο Εργασίας: Oι τελικές αυξήσεις που θα λάβει το 94,6% των συνταξιούχων - Δείτε παραδείγματα
- 26χρονος οδηγός ΙΧ: Πήγαινα με 50 χλμ/ώρα – Η 21χρονη πετάχτηκε, με κινητό στο χέρι
- Κιβωτός του Κόσμου: «Ξέρουμε την αθωότητά του και της πρεσβυτέρας», λέει ο ιερέας αδερφός του Πατέρα Αντώνιου
- Η πρεσβυτέρα άδειασε τη θυρίδα άρον-άρον για να προλάβει την αλλαγή του ΔΣ
- Μετρό Θεσσαλονίκης: Δείτε το πλύσιμο των συρμών στο Ντεπώ. Βίντεο.
- Θεσσαλονίκη: Συνελήφθη βρεφονηπιοκόμος για ξυλοδαρμούς μικρών παιδιών
- Χατζηδάκης: Πόσους συνταξιούχους αφορούν οι αυξήσεις των συντάξεων – Πόσοι και ποιοι παίρνουν διπλή ή τριπλή αύξηση
- Ψωρίαση και δραστηριότητες
- Λένα Δροσάκη: Με λυγμούς περιέγραψε τις απειλές από τον Πέτρο Φιλιππίδη - Νέα καταγγελία από στέλεχος τηλεοπτικού σταθμού
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις dogma

- Τελευταία Νέα dogma
- Η απωθημένη ενοχή και το φαινόμενο της προβολής
- Σήμερα, 24 Νοεμβρίου, εορτάζει ο Άγιος Πέτρος, Αρχιεπίσκοπος Αλεξανδρείας
- Με συνεχή αγώνα θα λεπτύνουμε τη συνείδησή μας
- Ομιλία για τη Μικρά Ασία στην Ευαγγελίστρια Πειραιώς
- Γεροντικό: Να φρουρείς το νου σου
- Ο Μητροπολίτης Δράμας προσκυνητής της Εικοσιφοίνισσας (φωτο)
- Ο Μητροπολίτης Δράμας προσκυνητής της Εικοσιφοίνισσας
- Ήπειρος: Η εκκλησία της παρηγοριάς και ο θρύλος του πρωτομάστορα που σκότωσε τον βοηθό του
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- Δίκη Φιλιππίδη: Ξέσπασε σε λυγμούς η Δροσάκη: «Αν δεν μου κάτσεις δεν θα περάσεις»
- Συνάντηση Περιφερειάρχη με εκπροσώπους εμπορικού συλλόγου Μυτιλήνης
- Κ.Σκρέκας: Δεν υπάρχει χρόνος – Χρειάζεται άμεσα λύση με ένα ρεαλιστικό πλαφόν
- ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ: Ο Κατρίνης παρουσίασε στη Βουλή την τροπολογία για την προστασία της α’ κατοικίας
- Πλεύρης μετά το μπλόκο ΣτΕ σε παράταση υποχρεωτικού εμβολιασμού υγειονομικών: Θα πάρουμε τα απαραίτητα μέτρα για να μην τεθεί σε κίνδυνο η δημόσια υγεία
- Πρώτος θάνατος στην Ελλάδα από γρίπη
- ΑΕΚ: Με την ομάδα στην Ολλανδία ο Πάολο Φερνάντες
- Δόμνα Μιχαηλίδου: Θωρακίζουμε τις δομές κοινωνικής προστασίας – Προτεραιότητά μας οι ευάλωτοι και τα άτομα με αναπηρία
- Ξεκινά η εισαγγελική έρευνα για τα οικονομικά στελεχών της ΜΚΟ HumanRights360
- Χρηματιστήριο Αθηνών: Κλείσιμο με άνοδο 1,46%