Η Διαχείριση της λαϊκής παράδοσης στη σύγχρονη ελληνική Θράκη
Του Μ. Γ. Βαρβούνη, Καθηγητή Λαογραφίας του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης
Το ζήτημα της διαχείρισης των παλαιότερων παραδοσιακών μορφών πολιτισμού είναι ιδιαίτερης σημασίας για τη φυσιογνωμία και το περιεχόμενο του σύγχρονού μας λαϊκού πολιτισμού. Κι αυτό επειδή η παράδοση, ως γνωστόν, είναι μία διαδικασία εν κινήσει, στα πλαίσια της οποίας παλαιότερα στοιχεία επιβιώνουν ή μετασχηματίζονται και άλλα προστίθενται, σχηματίζοντας μία συνεχή ροή πολιτισμού, η οποία και προσδιορίζει την καθημερινότητά μας, αλλά και νοηματοδοτεί την πολιτισμική μας ταυτότητα.
Οι κύριες διαδικασίες
Επίσης, ο μετασχηματισμός παλαιότερων μορφών, οι οποίες αλλάζουν πολλά από τα ουσιώδη στοιχεία τους, προκειμένου να προσαρμοστούν στη νέα κοινωνική και οικονομική πραγματικότητα, με δύο λόγια στη σύγχρονη μορφή της υλικής βάσης, επί της οποίας εδράζεται το πνευματικό εποικοδόμημα του λαϊκού πολιτισμού, όπως συμβαίνει με τα πανηγύρια, πολλά στοιχεία των οποίων έχουν πλέον προσαρμοστεί στη σύγχρονη πραγματικότητα.
Στη Θράκη σήμερα παρατηρούνται ενεργές και οι τέσσερις αυτές διαδικασίες. Εχοντας ως υπόβαθρο την πλούσια θρακική λαϊκή παράδοση, οι κάτοικοι της Θράκης δέχθηκαν, στο πρώτο μισό του 20ού αιώνα, πολλούς προσφυγικούς πληθυσμούς, όχι μόνο από τη μείζονα Θράκη, αλλά και από διάφορες μικρασιατικές περιοχές, από τον Πόντο, την Καππαδοκία, την Κωνσταντινούπολη, την Ιμβρο και την Τένεδο, μαζί με πληθυσμούς όπως οι Αρβανίτες και οι Σαρακατσάνοι, οι οποίοι λόγω των ποικίλων ιστορικών συνθηκών εγκαταστάθηκαν μόνιμα στα εδάφη της.
Επίσης, η Θράκη διατήρησε τις μουσουλμανικές της μειονότητες, ανάμεσά τους Πομάκους και μουσουλμάνους Τσιγγάνους, που έχουν βεβαίως τις δικές τους πολιτισμικές παραδόσεις και πρακτικές. Διατήρησε ακόμη Εβραίους, τουλάχιστον ως τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, Αρμένιους, Γκαγκαούζους και δέχτηκε σχετικά πρόσφατα επαναπατρισθέντες Ελληνοπόντιους, από χώρες της πρώην Σοβιετικής Ενωσης. Διαμορφώθηκε έτσι μία πολυπολιτισμική πραγματικότητα που αποτελεί και το κύριο γνώρισμα της θρακικής παράδοσης, όπως την ανιχνεύουμε, την καταγράφουμε και τη μελετούμε σήμερα. Μία πραγματικότητα η οποία αποτελεί πραγματικό υπόδειγμα μελέτης και προσφέρει υλικό για πολλές και ποικίλες προσεγγίσεις, δεδομένου ότι συχνά η πολιτισμική παράδοση συνδέθηκε με την εθνική, τη γλωσσική και τη θρησκευτική ταυτότητα κάθε πληθυσμιακής ομάδας, γι’ αυτό και η διατήρησή της υπήρξε βασική επιλογή και ουσιώδες πρόταγμα.
Οι παρατηρήσεις αυτές επισημαίνουν και το ποια παράδοση είναι τελικά αυτή που διαχειριζόμαστε. Στη Θράκη η έννοια της παράδοσης, λόγω των ιστορικών περιπετειών του τόπου, περιλαμβάνει κυρίως την προσφυγική παράδοση, και εκεί επικεντρώνονται οι δράσεις των επιμέρους συλλόγων. Αντιθέτως δεν παρατηρείται σοβαρή ενασχόληση με μορφές της αστικής ή της νεωτερικής παράδοσης, δεδομένου ότι αυτές δεν είναι εθνικά και συναισθηματικά φορτισμένες, άρα δεν συγκεντρώνουν το κοινό ενδιαφέρον. Κι αυτό φυσικά προσδιορίζει άμεσα όχι μόνο το περιεχόμενο, αλλά και τους τρόπους και τις στρατηγικές διαχείρισης της θρακικής παράδοσης, όπως αυτή γίνεται στις μέρες μας.
Αν η Θράκη διακρίθηκε και ήρθε πολλές φορές στο προσκήνιο της ιστορίας, αυτό κατά κανόνα οφείλεται στο γεγονός ότι ανά τους αιώνες υπήρξε τόπος συνάντησης και αλληλοπεριχώρησης διαφορετικών πολιτισμικών, γλωσσικών και θρησκευτικών παραδόσεων. Αυτό τον ρόλο της προσπαθεί να αναπροσδιορίσει από τη δεύτερη δεκαετία του 20ού αιώνα, οπότε από προθάλαμος μίας παγκόσμιας πρωτεύουσας, της Κωνσταντινούπολης, έγινε ακριτική επαρχία μιας μικρής χώρας, διατηρώντας ωστόσο, ελέω διεθνών συνθηκών και συμβάσεων, τον πολυπολιτισμικό χαρακτήρα της. Κι αυτό το πλεονέκτημα, εντός των πλαισίων του ιδεολογικά κυριαρχούντος «ελλαδισμού», επί χρόνια αντιμετωπίστηκε ως μειονέκτημα, γι’ αυτό και δεν αναπτύχθηκαν ειδικές στρατηγικές διαχείρισής του.
Εδώ ακριβώς βρίσκεται η πρόκληση: να καταφέρουμε μέσω της λαϊκής παράδοσης και της διαχείρισής της να δείξουμε ότι οι λαϊκοί πολιτισμοί, οι θρησκείες και οι επιμέρους παραδόσεις, μακριά από κρατικές σκοπιμότητες και επεκτατικές βλέψεις, μπορούν να ενώνουν και όχι να χωρίζουν τους λαούς, μπορούν να γεφυρώνουν και όχι να διευρύνουν τα όποια χάσματα. Κι αυτό απαιτεί να διανύσουμε δρόμο μακρύ, μακρύτερη δε απόσταση έχουν να καλύψουν οι γείτονές μας, που προσπαθούν να περιχαρακώσουν και να διαιρέσουν τους κατοίκους της Θράκης, υψώνοντας τεχνητά κάποτε ή σκοπίμως, υπερτονισμένα όρια. Κι όμως, οι συγκλίσεις και οι ταυτότητες των επιμέρους λαϊκών πολιτισμών είναι σαφώς περισσότερες από τις αποκλίσεις και τις ετερότητες, αρκεί να έχουμε τη διορατικότητα, την ικανότητα και την τόλμη να τις αναδείξουμε.
The post Η Διαχείριση της λαϊκής παράδοσης στη σύγχρονη ελληνική Θράκη appeared first on Dogma.
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Πάτρα: Βρέθηκαν ίχνη ύποπτης ουσίας και στη Μαλένα
- 86χρονη γιόρτασε 70 χρόνια γάμου με τον αγαπημένο της - Η σοφή συμβουλή σχέσεων που δίνει
- Ίσως είμαστε όλοι εξωγήινοι - Η ανακάλυψη που «δείχνει» εκεί έξω για την προέλευση της ζωής
- Μπόρις Μπέκερ: Πώς το «χρυσό παιδί» του τένις καταστράφηκε και κατέληξε στη φυλακή
- Επιδότηση καυσίμων: Ανοιχτή για όλα τα ΑΦΜ η πλατφόρμα
- Απο το Mega στον ΑΝΤ1; Θα μετακομίσει ξανά σε νέο κανάλι;
- Ο «Τηγανίτης» κρητικός που σκότωσε μέσα στο δικαστήριο τον δοσίλογο δολοφόνο του αδερφού του
- Αυτός ο παίκτης αποχώρησε και έμεινε εκτός δεκάδας του MasterChef
- Κορονοϊός: Άρση περιοριστικών μέτρων από την Κυριακή 1η Μαΐου
- MasterChef 2022: Το καλαμπόκι που πέταξε ο «Μπόμπαινας» στον Χριστόφορο και η αποχώρηση
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις dogma
- Αργολίδος Νεκτάριος: Εγκαινίασε έκθεση στο Ναύπλιο παρουσία Πιερρακάκη
- Πανηγύρισε η Παναγία η Πεταλιδιώτισσα
- Λαμπρός εορτασμός Ζωοδόχου Πηγής στην Ιεράπετρα
- Αγία Σοφία: Επιστολή Ελλήνων και Κυπρίων ευρωβουλευτών στην UNESCO για τη βεβήλωση του μνημείου
- Στη Βέροια ο Αρχιεπίσκοπος για τις εκδηλώσεις «1822-2022: Δοβρά-Νάουσα»
- Η αποτυχία ως επιτυχία
- Η Διαχείριση της λαϊκής παράδοσης στη σύγχρονη ελληνική Θράκη
- Ο Αρχιεπίσκοπος στη σχολή Πεζικού Χαλκίδος
- Λαρίσης Ιερώνυμος: Η πανδημία δεν έχει τελειώσει και οφείλουμενα τηρούμε τα μέτρα
- Πανηγύρεις Αποστόλου Θωμά και Αγίου Αθανασίου στη Μητρόπολη Δημητριάδος
- Τελευταία Νέα dogma
- Η Διαχείριση της λαϊκής παράδοσης στη σύγχρονη ελληνική Θράκη
- Αγία Σοφία: Επιστολή Ελλήνων και Κυπρίων ευρωβουλευτών στην UNESCO για τη βεβήλωση του μνημείου
- Η αποτυχία ως επιτυχία
- Λαμπρός εορτασμός Ζωοδόχου Πηγής στην Ιεράπετρα
- Λαρίσης Ιερώνυμος: Η πανδημία δεν έχει τελειώσει και οφείλουμενα τηρούμε τα μέτρα
- Ο Αρχιεπίσκοπος στη σχολή Πεζικού Χαλκίδος
- Φθιώτιδος Συμεών: «Ό,τι διασπά την ενότητα, δεν το ευλογεί η Παναγία μας»
- Πανηγύρεις Αποστόλου Θωμά και Αγίου Αθανασίου στη Μητρόπολη Δημητριάδος
- Στη Βέροια ο Αρχιεπίσκοπος για τις εκδηλώσεις «1822-2022: Δοβρά-Νάουσα»
- Πανηγύρισε η Παναγία η Πεταλιδιώτισσα
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- Εριέττα Κούρκουλου: «Η μητέρα μου ποτέ δεν υπέκυπτε στα στερεότυπα της υψηλής κοινωνίας»
- Παπαθανάσης: Ολοκληρωμένο σύστημα για την online παρακολούθηση των στρατηγικών επενδύσεων
- Τζέφρι Πάιατ: Φτάσαμε πολύ κοντά σε ελληνοτουρκικό πόλεμο το καλοκαίρι του 2020
- Δικηγόρος Ρούλας Πισπιρίγκου: «Είναι εκνευρισμένη με το πώς καλύπτεται η υπόθεση από τα ΜΜΕ»
- Πρωτομαγιά 2022: Κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στην Αθήνα - Ποιοι δρόμοι θα κλείσουν την Κυριακή
- Μεγάλη πυρκαγιά σε εργοστάσιο παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας στην νήσο Σαχαλίνη
- Στα 713 ευρώ από αύριο 1η Μαΐου ο κατώτατος μισθός - Ποια επιδόματα συμπαρασύρει
- Αιχμηρή ανάρτηση Κύρτσου με άρωμα... Ισπανίας
- Ρωσία: Βομβαρδίστηκε πετρελαϊκός σταθμός – «Αναχαιτίσαμε ουκρανικό αεροσκάφος» λένε οι Ρώσοι
- Ο Πάιατ μιλά για το καλοκαίρι του 2020 και την Τουρκία «ως καλό σύμμαχο»