Κορίτσια στη θεία λατρεία: Παράδοση ή εκκοσμίκευση
Το πρόσφατο παράδειγμα στο ναό του Ραγκαβά έφερε στο προσκήνιο παλαιότερες και διαχρονικές εντάσεις και συγκρούσεις στο Σώμα της Εκκλησίας. Είναι από αυτές τις διαμάχες που, χρόνια τώρα, πορεύονται από κοινού και αναζητούν διακαώς κάτι να δημιουργηθεί, κάτι να ξεσπάσει, ώστε οι εκατέρωθεν θιασώτες και υπέρμαχοι να διασταυρώσουν τα ξίφη τους, μαχόμενοι, δήθεν, η κάθε πλευρά για την αλήθεια, αναζητώντας αυτήν εντός της Εκκλησίας και, κάποιες φορές… και εκτός αυτής!
Στο χώρο της Εκκλησίας επικρατούν δύο άκρα: από τη μια όσοι χαρακτηρίζονται φονταμενταλιστές, «ταλιμπάν», άκρως παραδοσιακοί,
Δεν με ενδιαφέρουν τα πρόσωπα, δεν αναφέρομαι ειδικά σε κανέναν – πώς θα μπορούσα, άλλωστε! Οι θέσεις, όμως, που κάθε ομάδα πρεσβεύει και ευαγγελίζεται, ναι, χωρίς υπερβολή, καί με ενδιαφέρουν καί με θυμώνουν καί μου επιτάσσουν να προσθέσω τον πτωχό θεολογικό μου οβολό στο όλο ζήτημα.
Κορίτσια στη θεία λατρεία! Ακούω και διαβάζω πως δεν είναι «αντικανονική» ενέργεια. Σαφέστατα, ο όρος εδώ είναι εσφαλμένος. Τον διατηρώ όμως, μιας και αυτός κυριαρχεί στις συζητήσεις των ημερών. Μάλιστα! Αφού, λοιπόν, δεν είναι «αντικανονική» αυτή η ενέργεια, ερωτώ: γιατί δεν την βλέπουμε σε άλλους ναούς, σε περισσότερους, έστω, παρά μόνο σε μετρημένους στη μισή παλάμη της μιας χειρός; Και, αλήθεια, ποιο είναι το επιχείρημα; Η αγάπη για τη νεότητα, η αγάπη για τα νέα παιδιά. Δηλαδή, αυτές οι χιλιάδες των ιερέων που, έως σήμερα, τηρούσαν απαρέγκλιτα όσα η Εκκλησιαστική Ιστορία διδάσκει και η Πατερική Θεολογία μάς παρέδωσε, ερωτὠ, αυτοί οι ιερείς δεν αγαπούν τη νεότητα; Άλλωστε, ναι, αυτό περιμένουν οι έφηβοι και οι νέοι: νηχθημερόν αγωνιούν και αδημονούν πότε θα σημάνουν τα σήμαντρα, ώστε να σπεύσουν στο ναό, να ενδυθούν το στιχάρι και να διακονήσουν στη θεία λατρεία κρατώντας το κερί! Μα, ειλικρινά, μέσα στο μυαλό τους είστε!
Το επιχείρημα ότι στα πρώτα χρόνια η Εκκλησία είχε θεσμοθετήσει τη χορεία των διακονισσών, γυναικών, δηλαδή, που προσέφεραν βοηθητικά τη διακονία τους στη θεία λατρεία ή, και το τελευταίο που ακούγεται, πως ο Άγιος Νεκτάριος Πενταπόλεως και άλλοι σύγχρονοι άγιοι επέτρεψαν τη διακονία γυναικών στη θεία λατρεία (πάντα με προϋποθέσεις), αποσύρεται ως αίολο, αβάσιμο, ασθενές να επικρατήσει αφ᾿ εαυτού σήμερα. Ο θεσμός έχει ατονήσει. Ναι, δεν έχει καταργηθεί, αλλά επ᾿ ουδενί δεν επιτρέπεται σε οιονδήποτε να προβαίνει στην αναβίωσή του όταν, την ίδια στιγμή η επίσημη Εκκλησία διά της Ιεράς Συνόδου, αφήνει αυτόν, όπως και άλλους στην αρχαία Εκκλησία, στο περιθώριο. Ερωτώ, λοιπόν: στην αρχαία Εκκλησία επικρατούσε και ο θεσμός των «Πυλωρών». Τι ήταν αυτοί; Άνδρες που εκρατούσαν την κεντρική πύλη του ναού και εμπόδιζαν αυστηρά να εισέλθουν σε αυτόν άνθρωποι αβάπτιστοι και οι ακατήχητοι, έως έστω ενός σημείου. Καταργήθηκε ο θεσμός; Όχι, απλώς ατόνησε. Φαντάζεσθε, λοιπόν, αύριο, ένας ιερέας να επαναφέρει αυτόν και όσοι πιθανώς αντιδράσουν να ενδυθούν τη βάσανο των χαρακτηρισμών «ταλιμπάν», «αναχρονιστικός» και όλα αυτά τα «έξυπνα» που κατά καιρούς ακούγονται και γράφονται!
Στην Ορθόδοξη Ανατολική Εκκλησία όλα λειτουργούν με «ευλογία», διαφορετικά δεν έχουν χάρη και αγιοπνευματικό πρόσημο. Πήρες ευλογία να το κάνεις; Αν ναι, όλα είναι από Θεού. Αν όχι, έχεις ευθύνη για την όποια «συμβολή» σου, άμεσα ή έμμεσα, στον κλυδωνισμό της ενότητας του Σώματος του Χριστού.
Βέβαια, στην ηπειρωτική χώρα τα πράγματα είναι διαφορετικά. Στα νησιά και τα χωριά μας, κυρίως στα πλέον αραιοκατοικημένα, η όποια διακονία της γυναίκας, έφηβης ή μη, εντός της λατρείας είναι όχι απλά απαραίτητη, αλλά και κάποτε επιβεβλημένη, καθώς ο ιερέας εκεί είναι καί ιεροψάλτης, καί νεωκόρος καί επίτροπος και, εκ των πραγμάτων, χρειάζεται βοήθεια ουσιαστική, ουχί τυπική και επιδερμική.
Δεν συντρέχουν λόγοι, λοιπόν, σήμερα, στα μεγάλα αστικά κέντρα, να εισέρχεται η γυναίκα στο ιερό βήμα – άλλωστε και οι άνδρες δεν επιτρέπεται να εισέρχονται ομοίως, παρά μόνον τα μικρά παιδιά – να ενδύεται το στιχάρι και να διακονεί στη θεία λατρεία. Υπάρχουν τόσες άλλες θέσεις διακονίας εντός του ενοριακού έργου που, έτσι κι᾿ αλλιώς, οι γυναίκες πρωτοστατούν υποδειγματικά και ξεχωριστά.
Ας ξεχωρίζει μέσα στον εκκλησιαστικό χώρο το αγιαστικό μας έργο και παράδειγμα, ουχί οι νεοτερικές καινοτομίες και «μεταπατερικές» ονειρώξεις μας. Και είμαι βέβαιος πως όλα σύντομα θα τακτοποιηθούν γύρω από το ζήτημα που ανέκυψε με την περίπτωση του ναού του Ραγκαβά, καθώς καί οι ιερείς και οι άνθρωποι που σχετίζονται με το ως άνω θέμα είχαν και έχουν την «καλή» έξωθεν μαρτυρία και η ζωή τους υπήρξε παραδειγματικά θυσιαστική και διακονική προς κάθε άνθρωπο γύρω τους. Άλλωστε, μεταξύ του ακραίου φανατισμού και της «μεταπατερικής» ουτοπίας υπάρχει… η Ορθοδοξία και το ορθόπρακτο βίωμα!
Δείτε επίσης:
Κορίτσια να διακονούν στη Θεία Λατρεία; – YouTubeThe post Κορίτσια στη θεία λατρεία: Παράδοση ή εκκοσμίκευση appeared first on Dogma.
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Αναβάλλει την ομιλία του στην Πάτρα ο Μητσοτάκης μετά το πολύνεκρο ναυάγιο
- Παιδόφιλος στην Ομόνοια: «Μια φορά το μήνα ανέβαινε Αθήνα, ζητάμε χίλια συγγνώμη» λέει ο αδερφός του
- Ο Λιάγκας έχει αυτοκαταστροφικές τάσεις...
- Ερντογάν: «Θα το πω κατάμουτρα στον Έλληνα πρωθυπουργό: ''Πού το πάτε με τους εξοπλισμούς;''»
- Εργατικό δυστύχημα στο Λαύριο – Δύτης σκοτώθηκε κατά την διάρκεια εργασιών επιθεώρησης πλοίου
- Ηράκλειο: Σημάδια βελτίωσης για τον πρώην πρόεδρο της ΠΑΕ ΟΦΗ Φώτη Τσάλο – Παραμένει διασωληνωμένος μετά από τροχαίο
- Βίκυ Σταυροπούλου για Αλέξη Γεωργούλη: «Δεν μου είναι καθόλου εύκολο»
- Θεσσαλονίκη: Εξιχνίαση κλοπής χρηματοκιβωτίου με τιμαλφή τον Αύγουστο του 2016
- Survivor All Star spoiler: Η αποχώρηση που θα φέρει τα πάνω κάτω
- Φεύγει Προδότης στο σημερινό επεισόδιο;
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις dogma
- ΚΘ’ Παύλεια: Με μεγάλη επιτυχία το Θεολογικό Συνέδριο με θέμα «Θεολογία και κοινωνική δικαιοσύνη» (ΦΩΤΟ)
- Κορίτσια στη θεία λατρεία: Παράδοση ή εκκοσμίκευση
- Οικ. Πατριάρχης: Κάθε προσπάθεια αμφισβητήσεως του Ουκρανικού Αυτοκεφάλου υποσκάπτει τη διορθόδοξη ειρήνη
- Μητρόπολη Χαλκίδος: Πλήθος κόσμου αποχαιρέτισε την «Παναγία Σουμελά»
- Ο Ιεραπύτνης Κύριλλος στην επίσημη πρώτη της Αρχαιολογικής Συλλογής Ιεράπετρας
- Εσπερινός ονομαστηρίων Ιεραπύτνης Κυρίλλου
- ΔΙΣ: «Η Εκκλησία ούτε πολιτεύεται ούτε συμπολιτεύεται ούτε αντιπολιτεύεται ούτε “κομματίζεται”, αλλά πορεύεται»
- Η εγκατάσταση του Γέροντα Παϊσίου στην “Παναγούδα”
- Μητρόπολη Καλαβρύτων: Μνημόσυνο υπέρ των θυμάτων του φονικού σεισμού του ’95
- Τελευταία Νέα dogma
- Κορίτσια στη θεία λατρεία: Παράδοση ή εκκοσμίκευση
- Μητρόπολη Καλαβρύτων: Μνημόσυνο υπέρ των θυμάτων του φονικού σεισμού του ’95
- Μητρόπολη Χαλκίδος: Πλήθος κόσμου αποχαιρέτισε την «Παναγία Σουμελά»
- ΚΘ’ Παύλεια: Με μεγάλη επιτυχία το Θεολογικό Συνέδριο με θέμα «Θεολογία και κοινωνική δικαιοσύνη» (ΦΩΤΟ)
- Η εγκατάσταση του Γέροντα Παϊσίου στην “Παναγούδα”
- Ο Ιεραπύτνης Κύριλλος στην επίσημη πρώτη της Αρχαιολογικής Συλλογής Ιεράπετρας
- Εσπερινός ονομαστηρίων Ιεραπύτνης Κυρίλλου
- ΔΙΣ: «Η Εκκλησία ούτε πολιτεύεται ούτε συμπολιτεύεται ούτε αντιπολιτεύεται ούτε “κομματίζεται”, αλλά πορεύεται»
- Οικ. Πατριάρχης: Κάθε προσπάθεια αμφισβητήσεως του Ουκρανικού Αυτοκεφάλου υποσκάπτει τη διορθόδοξη ειρήνη
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- Αναβάλλεται η αποψινή ομιλία του Κ.Μητσοτάκη στην Πάτρα λόγω του ναυαγίου στην Πύλο
- Γ. Περιστέρης: Πάνω από 1.200 MW η εγκατεστημένη ισχύς της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή μέχρι το φθινόπωρο
- Η Ρεάλ Μαδρίτης ανακοίνωσε επίσημα την απόκτηση του Μπέλινγκχαμ για 6 χρόνια
- Θυμός: Ο ύπουλος εχθρός που απειλεί την καρδιά και τον εγκέφαλο
- Open: Η Ιζαμπέλα Σασλόγλου αναλαμβάνει διευθύντρια προγράμματος του καναλιού