Λαϊκός Πολιτισμός και Ελληνική Παιδεία: Ορισμένες Παρατηρἠσεις Β’
Αν παραδεχθούμε την άποψη ότι ο σύγχρονος λαϊκός πολιτισμός εν πολλοίς αποτελεί τον «πολιτισμό των συλλόγων», πρέπει επίσης να παραδεχθούμε ότι αυτό που τελικά γίνεται αντιληπτό και παραδεκτό από τα ευρύτερα λαϊκά στρώματα ως «παράδοση» αποτελεί προϊόν διδασκαλίας, είτε θεωρητικής, είτε πρακτικής.
Με άλλα λόγια, στις μέρες μας ο παραδοσιακός πολιτισμός διδάσκεται περισσότερο και βιώνεται λιγότερο. Κατεξοχήν βιώνονται οι μορφές του σύγχρονου και νεωτερικού λαϊκού πολιτισμού, οι μορφές δηλαδή που εξετάζει η αστική Λαογραφία, χωρίς τις περισσότερες φορές
Οι περισσότεροι συνάνθρωποί μας, επηρεασμένοι από όσα μαθαίνουν στους φορείς που προαναφέρθηκαν, δεν αντιλαμβάνονται και δεν διακρίνουν την παράδοση που οι ίδιοι δημιουργούν ή «καταναλώνουν», αλλά ταυτίζουν την παράδοση με το παλαιό, το παρωχημένο, το τετελεσμένο, αποκόπτοντάς την από την υλική της βάση, και προσδίδοντάς της συχνά μια υπερφυσική σχεδόν υπόσταση, την οποία στην πραγματικότητα δεν διαθέτει. Βασικούς πυλώνες αυτής της ιδεολογικοποίησης, που απορρέουν ευθέως από τις διαδικασίες μαθητείας που περιγράφτηκαν παραπάνω, αποτελούν ο άκριτος εξωραϊσμός, η συναισθηματική εμπλοκή της παράδοσης με την παιδική ηλικία «της αθωότητας», η προβολή σε αυτήν προσωπικών αντιλήψεων και προσλήψεων και η διαπλοκή με ποικίλες προσωπικές και ομαδικές στρατηγικές επιβίωσης ή διεκδίκησης κοινωνικού γοήτρου (prestige).
Από όσα προαναφέρθηκαν, προκύπτει νομίζω ότι οι διαδικασίες μαθητείας στην παράδοση, όπως κατά κανόνα αυτές έχουν συστηματοποιηθεί, δεν συμβάλουν στην ουσιαστική γνώση της, παρά τις ευάριθμες εξαιρέσεις που υφίστανται μεν, αλλά ουσιαστικά επιβεβαιώνουν τον κανόνα. Και βέβαια ευνόητο είναι ότι οι διαδικασίες αυτές είναι ευθέως αντίστροφες προς την ουσιαστική παιδευτική λειτουργικότητα της παράδοσης, είτε στον παραδοσιακό, είτε στον λαϊκό πολιτισμό του ελληνικού λαού. Κι όμως, παρά την μικρή παιδευτική σημασία και αποτελεσματικότητα αυτών των διαδικασιών, το ζήτημα της παιδευτικής αξίας του ελληνικού λαϊκού πολιτισμού, στα πλαίσια της νεωτερικής και μετανεωτερικής κοινωνίας μας, παραμένει ουσιαστικό και σημαίνον για την μορφή και το περιεχόμενο του πολιτισμού μας, για την ίδια την ατομική και συλλογική, οικογενειακή και κοινωνική ιδιοπροσωπία μας.
Ποια είναι λοιπόν στην ουσία η παιδευτική αυτή σημασία, που μάλιστα συνδέεται άμεσα με την όποια πρακτική χρησιμότητα της μελέτης του λαϊκού πολιτισμού, τόσο από την Λαογραφία και την Εθνολογία, όσο και γενικότερα από τις κοινωνικές επιστήμες (λ.χ. Κοινωνική και Πολιτισμική Ανθρωπολογία, Κοινωνιολογία κ.λπ.); Η σημασία αυτή, κατ’ εμέ κριτή, συνδέεται άμεσα με την διαδικασία του σχηματισμού ταυτοτήτων, την τόσο καθοριστική και κρίσιμη στις μέρες μας. Διότι οι κάθε είδους συγκλίσεις και συνυπάρξεις των επιμέρους παραδόσεων και φυσιογνωμιών των διαφόρων λαών, όπως αυτές για παράδειγμα επιχειρούνται στα πλαίσια της Ευρωπαϊκής Ένωσης, δεν έχουν επιτυχία και αποτελεσματικότητα αν στηρίζονται στην αρχή της επίτευξης μιας παγκοσμιοποιημένης ενότητας με βάση την απόσβεση ή την ομογενοποίηση των επιμέρους εθνικών χαρακτηριστικών.
Τουναντίον, πιθανότητες επιτυχίας έχουν μόνο αν βασίζονται στην πλήρη ανάδειξη των εθνικών ετεροτήτων, των διαφοροποιήσεων από λαό σε λαό, και μεταξύ των εθνικών παραδόσεων, με παράλληλη επισήμανση και όλων των κοινών ή όμοιων στοιχείων. Και στη συνέχεια, στην διδασκαλία όλων των στοιχείων αυτών, όμοιων και ανόμοιων, ταυτοτικών ή ετεροτικών, στα πλαίσια μιας διαδικασίας εκπαίδευσης, που είναι απαραίτητη εκεί όπου η βίωση και η βιωματική συμμετοχή για ποικίλους λόγους δεν είναι πλέον εφικτή, ώστε να καταστεί βίωμα των λαών η αναγνώριση, ο σεβασμός και η μέγιστη ανοχή απέναντι στις διαφοροποιήσεις των πολιτισμικών, θρησκευτικών κ.λπ. παραδόσεων των συνανθρώπων και των γειτόνων τους. Με άλλα λόγια, δεν είναι εφικτή ο ισοπέδωση και η ομογενοποίηση, διότι αυτή προκαλεί αντιδράσεις που εκτρέπονται στον εθνικισμό, αλλά το δέον γενέσθαι είναι η καλλιέργεια πνεύματος αλληλογνωριμίας, αλληλοσεβασμού και συνύπαρξης, που εδράζεται στην καλή γνώση του «άλλου», του «απέναντι», του «ξένου», και οδηγεί στον πατριωτισμό, ο οποίος αναγνωρίζει απόλυτα και τα ανάλογα πατριωτικά αισθήματα των συνανθρώπων μας, και τα προστατεύει χωρίς να τα προσβάλει.
The post Λαϊκός Πολιτισμός και Ελληνική Παιδεία: Ορισμένες Παρατηρἠσεις Β’ appeared first on Dogma.
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Πάτρα – Φως στο Τούνελ: «Η υπόθεση έχει λήξει – Ετοιμαστείτε για συνταρακτικές αποκαλύψεις»
- Εκτίναξη των εμβολιασμένων που μπαίνουν στις Εντατικές!
- Ο Έλληνας πιλότος που δεν βομβάρδισε μόνο λάθος πόλη, αλλά και λάθος χώρα!
- Νικολούλη για Πάτρα: «Ένα από τα τρία παιδιά μιλάει μέσα από τον τάφο του»
- «Στον επόμενο τόνο η ώρα θα είναι…»: Η φωνή του «141» δολοφονήθηκε από τον σύζυγό της
- Η Νικολούλη δέχθηκε απειλητικό τηλεφώνημα στον αέρα: «Μην ανησυχείτε, ξέρω...»
- Πέτρος Κουσουλός: Του έσπασαν το αυτοκίνητο - Οι αναρτήσεις για την Πάτρα
- Το Loro Piana που φορούσε ο Πούτιν κοστίζει πάνω από 12.000 ευρώ
- Κορωνοϊός: Τέταρτη δόση εμβολίου για όλους, λέει ο Βασιλακόπουλος
- TO TIPS ΠΟΥ ΠΑΡΑΚΑΜΠΤΕΙ ΤΙΣ ΑΠΑΙΤΗΣΕΙΣ ΣΤΟ PC ΓΙΑ ΤΑ WINDOWS 11
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις dogma
- Φθιώτιδος Συμεών: «Η Παναγία μας είναι η αυγή μέσα στα σκοτάδια μας»
- Ο Μητροπολίτης Χαλκίδος στην Τελετή παράδοσης και παραλαβής της Διοικήσεως της Σχολής Πεζικού Χαλκίδος
- Λαϊκός Πολιτισμός και Ελληνική Παιδεία: Ορισμένες Παρατηρἠσεις Β’
- Αυστραλίας Μακάριος: «Η Ορθόδοξη Εκκλησία είναι βίωμα ελευθερίας, ειρήνης και χαράς»
- Ναυπάκτου Ιερόθεος: Η αμαρτία πρέπει να προσεγγίζεται ως ασθένεια και όχι με δικανικά κριτήρια
- Ναυπάκτου Ιερόθεος: Η αμαρτία στην Ορθόδοξη Θεολογία πρέπει να προσεγγίζεται ως ασθένεια και όχι με δικανικά κριτήρια
- Τελευταία Νέα dogma
- Λαϊκός Πολιτισμός και Ελληνική Παιδεία: Ορισμένες Παρατηρἠσεις Β’
- Ναυπάκτου Ιερόθεος: Η αμαρτία πρέπει να προσεγγίζεται ως ασθένεια και όχι με δικανικά κριτήρια
- Ναυπάκτου Ιερόθεος: Η αμαρτία στην Ορθόδοξη Θεολογία πρέπει να προσεγγίζεται ως ασθένεια και όχι με δικανικά κριτήρια
- Ο Μητροπολίτης Χαλκίδος στην Τελετή παράδοσης και παραλαβής της Διοικήσεως της Σχολής Πεζικού Χαλκίδος
- Αυστραλίας Μακάριος: «Η Ορθόδοξη Εκκλησία είναι βίωμα ελευθερίας, ειρήνης και χαράς»
- Φθιώτιδος Συμεών: «Η Παναγία μας είναι η αυγή μέσα στα σκοτάδια μας»
- Στις 19 Μαρτίου τιμώνται οι Άγιοι Χρύσανθος και Δαρεία
- Σήμερα, 19 Μαρτίου, τελείται η Σύναξη της Ι. Εικόνας της Παναγίας Τρυφερής, στη Ρωσία
- Σήμερα, 19 Μαρτίου, εορτάζει ο Όσιος Ιννοκέντιος ο θαυματουργός
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- «Σφαγή» στο υπουργικό με… σφάγιο τον Τσιάρα
- Τα παιδιά της ομίχλης από τις εκδόσεις «Ωκεανός»
- «Σταυροδρόμια»:Ο μικρός Τζο σκαρφίζεται μια ιστορία
- Ποια η σχέση των λέξεων εκδρομή – ταξίδι – κατασκήνωση με τον πόλεμο
- Η Μόσχα βομβάρδισε με υπερηχητικούς πυραύλους την Ουκρανία – Ποιο είναι το ρωσικό «στιλέτο»
- Έκαψαν τόνους ναρκωτικών μέσα σε πυρηνελαιουργείο της Κρήτης | Photos + Video
- Ξεκινάει η «μάχη» στα play outs – Το σημερινό πρόγραμμα
- Τι έδειξε έρευνα για την αποτελεσματικότητα 4ης δόσης των mRNA εμβολίων έναντι της Όμικρον - Πόσο μας θωρακίζουν