Λαζαρικά Ανοιξιάτικα Τελετουργικά Β’
Ο Μαν. Γ. Σέργης υποστήριξε ότι και στις θρακικές λαϊκές τελετουργίες ο Λάζαρος διατήρησε αυτό το αρχέγονο πρόσωπο, γι’ αυτό και από τους κατοίκους της Ανατολικής και της Βόρειας Θράκης δεν συνδέεται με τον χριστιανικό Λάζαρο, αλλά με την αναγέννηση της φύσης και τον έρωτα.
Στο Σκεπαστό της Ανατολικής Θράκης, για παράδειγμα, τα παιδιά που συγκροτούσαν τον παραδοσιακό αγερμό μεταμφιέζονταν με ζωόμορφες και θηριόμορφες μεταμφιέσεις, ξεφεύγοντας εντελώς από το θρησκευτικό νόημα της εορτής, και θυμίζοντας τα δωδεκαημερίτικα «Ρουγκατσάρια»: φορούσαν παλιές μαύρες γούνες και τομάρια
Γονιμικό χαρακτήρα έχει και ο παραδοσιακός γυναικείος αγερμός της ημέρας, κατά τον οποίο μικρά κορίτσια με κόκκινα φορέματα, οι «Λαζαρίτσες» ή «Λαζαρίνες», κρατώντας μια κούκλα ή ένα ομοίωμα ανθρώπινου σώματος, τριγυρνούσαν τα σπίτια του χωριού, χτυπώντας τις πόρτες και τραγουδώντας σχετικά αγερμικά και ευετηρικά τραγούδια. Η αποκλειστική σχεδόν συμμετοχή κοριτσιών στις λαζαρικές τελετουργίες είναι συμβολικά ευεξήγητη: η ήδη καρποφορούσα ανοιξιάτικη φύση ταυτιζόταν, από την συνειρμική λαϊκή σκέψη με την παραγωγική και γόνιμη γυναίκα, η γη αποκτούσε το ταυτόσημο υποκατάστατό της στην κυοφορούσα επίσης γυναικεία μήτρα.
Άλλωστε, όπως παρατηρεί ο Σέργης, η σχέση μάνας γης – γυναίκας / μήτρας είναι γνωστή στη λαογραφία, και κυριαρχούσα σε λαϊκές θρησκευτικές τελετουργίες πολλών ελληνικών περιοχών. Στη Σηλυβρία ωστόσο, τον Λάζαρο υποδυόταν αγόρι, 10-12 ετών, του οποίου το σώμα σκέπαζαν με λάπατα ή άγρια χόρτα. Κατόπιν ένας μικρός όμιλος αγοριών το οδηγούσε από σπίτι σε σπίτι. Πρόκειται για μια αρχέγονη μορφή θεατρικού ρόλου, για μια προαισθητική μορφή λαϊκού θεάτρου, αφού το αγόρι υποδύεται τον νεκρανιστάμενο Λάζαρο, όπως άλλωστε συμβαίνει και στο αντίστοιχο κυπριακό δρώμενο του Λαζάρου. Το παιδί τυλίγεται στα χόρτα, που μαζί με τα λουλούδια αποτελούν σύμβολα αναγέννησης, αλλά και διαβατήρια μέσα για τα νεκρικά έθιμά μας.
Τα χόρτα και τα λουλούδια έχουν εδώ ένα βαθύτατα συμβολικό ρόλο, και ουσιαστικά αντιπροσωπεύουν τη νεκρανάσταση, πραγματική και θεατρική. Τον γονιμικό χαρακτήρα της τελετουργίας ενισχύει το γεγονός ότι σε ορισμένα μέρη, όπως για παράδειγμα στον Πύργο της Ανατολικής Θράκης, τα κορίτσια κρατούσαν μικρά πανέρια στολισμένα με χόρτα και λουλούδια. Σε χωριά της Ανατολικής Ρωμυλίας πάλι, συνήθιζαν να καλύπτουν το σώμα ενός μικρού αγοριού με άγρια λάπατα, και κατόπιν να το περιφέρουν στα σπίτια του χωριού, τραγουδώντας κάλαντα με σαφή γονιμική κατάληξη: οι κοτίτσες μας αβγά γεννούνε / κι οι φωλίτσες μας δεν τα χωρούνε.
Στον Μαΐστρο της Ανατολικής Θράκης μάλιστα, κατά τον αγερμό έβρεχαν το στολισμένο με λουλούδια παιδί, με σκοπό την ομοιοπαθητική πρόκληση βροχής, γεγονός που ενισχύει τον ευετηρικό χαρακτήρα της όλης τελετουργίας. Ουσιαστικά, ο αγερμός αυτός αποτελούσε μια κυκλική πομπή, και χάραζε έναν νοητό προστατευτικό κύκλο γύρω από τον κατοικημένο και δομημένο χώρο της κοινότητας, όπως συμβαίνει λ.χ. με τις τελετές εγκαινίασης ενός χωριού, τις περιφορές επιταφίου και εικόνων, τις θρησκευτικές λιτανείες κ.λπ.
Η όλη τελετουργία, δομείται πάνω στην αρχή της ανταλλαγής δώρων, που έχει ιδιαίτερη σπουδαιότητα για τον λαϊκό πολιτισμό μας: τα μέλη της αγερμικής ομάδας προσφέρουν δώρα προφορικά, ευχές για καλοτυχία και υγεία αλλά και παινέματα καλαντικά, ενώ οι κάτοικοι κάθε σπιτιού που επισκέπτονται προσφέρουν δώρα προφορικά και πραγματικά επίσης, όπως κουλούρια και αβγά. Τα κατά βάση γονιμικά τραγούδια της λαζαρικής τελετουργίας, που τραγουδούσαν κρατώντας ομοιώματα του νεκρού και αναστημένου Λαζάρου, φανερώνουν ότι η λαζαρική τελετουργία στην Ανατολική Θράκη και στην Ανατολική Ρωμυλία συνέχισε να διατηρεί τον γονιμικό προχριστιανικό χαρακτήρα της, ακόμη και μετά την σύνδεσή της με τον Λάζαρο του χριστιανισμού, η οποία οπωσδήποτε υπήρξε μεταγενέστερη.
Οι αναφορές στον έρωτα, με την πλέον σωματική διάστασή του, και η ύπαρξη στους στίχους αυτούς πολλών και πανάρχαιων ερωτικών συμβόλων, όπως το μήλο και το λεμόνι, αλλά και περιγραφών της σποράς, δείχνουν ότι ήταν η οριακή στιγμή της άνοιξης και της επερχόμενης βλάστησης και καρποφορίας που απασχολούσε τη λαϊκή σκέψη, με μια θρησκευτική σχεδόν προσήλωση, δίνοντας στις τελετουργίες αυτές έναν βαθύτατα γονιμικό και διαβατήριο, πάντως δε οπωσδήποτε προχριστιανικό, χαρακτήρα. Και τούτο επειδή με τις πράξεις και τις διατυπώσεις αυτές επιδίωκαν να επιδράσουν τελετουργικά, με κινήσεις και λόγους συμβολικούς, πάνω στην γονιμική ικανότητα της φύσης, πάνω στην χλωρίδα και στην πανίδα του τόπου τους, μεγιστοποιώντας την παραγωγή και τις σοδειές τους, και εξασφαλίζοντας τελετουργικά την επιβίωσή τους.
The post Λαζαρικά Ανοιξιάτικα Τελετουργικά Β’ appeared first on Dogma.
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- ΕΝΦΙΑ 2022 εκτύπωση – aade.gr: Πότε η πληρωμή – Σε πόσες δόσεις
- Απόστολος Λύτρας: Υπάρχουν κενά και τρομερά λάθη στην υπόθεση της Πάτρας
- Ο Σιδέρης Ισιδωρόπουλος σκοτώθηκε επειδή κολλούσε αφίσες: Οι αστυνομικοί τον άφησαν να πεθάνει στο οδόστρωμα
- Καμία σπηλιά δεν είναι αρκετά βαθιά για να ξεφύγει κάποιος από τη ραδιενέργεια…
- Ιωάννα Παλιοσπύρου: Ερωτευμένη ξανά! Ποιος είναι ο σύντροφός της
- Επαγγέλματα του μέλλοντος: Γιατί είναι περιζήτητοι οι Full – Stack Engineer και Javascript Developer
- Η Gazprom bank απέρριψε πληρωμή σε ευρώ από την Gazprom Germany
- Εργατική Πρωτομαγιά: Πώς θα κινηθούν τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς – Οι κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στην Αθήνα
- Οικονόμου: Θα πέσει δραστικά η τιμή του ρεύματος για όλους – Τα υπερκέρδη θα επιστραφούν στον κόσμο
- Γιατί ΝΑΤΟ και Ουάσιγκτον δεν καταδικάζουν την τουρκική επιθετικότητα;
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις dogma
- Σήμερα Πρωτομαγιά τιμάται Αγία Μαρία η Μεθυμοπούλα
- Κυριακή του Θωμά
- Πρωτομαγιά: Ποια η σχέση της με τον « Χίτλερ που βασανίζει τον Χριστό»
- Μονή Αγίου Ιωάννου Θεολόγου. Το σύγχρονο μοναστήρι της Αλεξανδρούπολης
- Πρωτομαγιά: Τα 30 + 5 πράγματα που πρέπει να γνωρίζετε για τη σημερινή ημέρα
- Λαζαρικά Ανοιξιάτικα Τελετουργικά Β’
- Τελευταία Νέα dogma
- Λαζαρικά Ανοιξιάτικα Τελετουργικά Β’
- Μονή Αγίου Ιωάννου Θεολόγου. Το σύγχρονο μοναστήρι της Αλεξανδρούπολης
- Πρωτομαγιά: Τα 30 + 5 πράγματα που πρέπει να γνωρίζετε για τη σημερινή ημέρα
- Πρωτομαγιά: Ποια η σχέση της με τον « Χίτλερ που βασανίζει τον Χριστό»
- Κυριακή του Θωμά
- Σήμερα Πρωτομαγιά τιμάται Αγία Μαρία η Μεθυμοπούλα
- Περίεργα παιχνίδια στο Άγιο Όρος
- Σαν σήμερα 01 Μαΐου: Όλες οι εορτές και τα πιο σημαντικά γεγονότα
- Γιατί δεν επιτρέπεται να παντρεύονται οι κουνιάδοι μεταξύ τους
- Πάπας Φραγκίσκος: Δε μπορώ να περπατήσω, πρέπει να σταματήσω
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- Bill Bryson: Mια συναρπαστική βιογραφία που καταρρίπτει τους μύθους γύρω από τη ζωή του Ουίλιαμ Σαίξπηρ
- Καθώς η στάθμη της θάλασσας ανεβαίνει σε όλο τον κόσμο, μια χώρα «στερεύει» καθημερινά -Η Ισλανδία σε κίνδυνο
- Ξενοδοχείο πέντε αστέρων, εξ' ολοκλήρου οικολογικό, σχεδίασαν μαθητές λυκείου στην Κω
- Ο Μπάιντεν τρόλαρε τον εαυτό του και τους δημοσιογράφους: Οι μόνοι Αμερικανοί με χαμηλότερη αποδοχή από τη δική μου
- Κλιματική αλλαγή: Οι εκπομπές μεθανίου από το ρέψιμο των αγελάδων ορατές από το διάστημα
- Αλεξάντρια Οκάσιο – Κορτέζ: Η αποστομωτική απάντηση στον Έλον Μασκ όταν την κατηγόρησε ότι τον φλερτάρει
- Η ιστορία του Μπάτμαν
- Αντζελίνα Τζολί: Όταν άρχισαν οι σειρήνες στη βόλτα της στο Λβιβ της Ουκρανίας - Δείτε βίντεο
- Παρέμβαση τώρα στα τιμολόγια του ρεύματος, όσο είναι καιρός
- Πόλεμος στην Ουκρανία: Στο Κίεβο η Νάνσι Πελόζι - Συναντήθηκε με τον Ζελένσκι