Ο Θεός δεν δημιούργησε τον θάνατο
Απαντούν αρνητικά και οι Γραφές και η Παράδοση και η ίδια μας η φύση. Η Λειτουργία του Μ. Βασιλείου το αποκρούει κατηγορηματικά και επιγραμματικά στη σύντομη αναδρομή και περίληψη της τραγικής Ιστορίας του γένους μας – και στο τέλος δίνει τη λύση του δράματος. Εύχεται ο ιερέας “μυστικώς”: «…Όταν έπλασες τον άνθρωπο, αφού πήρες χώμα από τη γη [με ειδική δηλαδή φροντίδα και όχι όπως την υπόλοιπη Κτίση] και τον τίμησες με την εικόνα Σου, ω Θεέ, τον έβαλες στον Παράδεισο της τρυφής, αφού του υποσχέθηκες αθανασία ζωής και απόλαυση
Συμπυκνωμένα τα νοήματα της εξαίσιας ευχής. Ας αναλύσουμε λίγο τα πράγματα.
Αποφαίνεται η Σοφία Σολομώντος ότι «ο Θεός δεν έκανε θάνατο, ούτε τέρπεται στην απώλεια των ζωντανών» (1.13). Αληθινά, πώς ο φιλάνθρωπος Κύριος ήταν δυνατό να χαιρεκακεί στον αφανισμό του πλάσματός Του; «Αυτά λέει ο Κύριος: Δεν θέλω τον θάνατο του ασεβούς, όπως [αντίθετα θέλω] ν’ αποστραφεί ο ασεβής από την οδό του και να ζει… Γιατί πεθαίνετε, οίκος του Ισραήλ;» (Ιεζ. 33.11). Αν δε ο Δημιουργός δεν θέλει τον πραγματικό θάνατο (δηλαδή τον χωρισμό και απομάκρυνση του ανθρώπου από την Αυτοζωΐα, τον Θεό), δεν θέλει και τον βιολογικό θάνατο, μια που «έκτισε τον άνθρωπο προς αφθαρσία» που λέει η Σοφία Σολομώντος (2.23).
Μα αν έτσι έχουν τα πράγματα, πώς παρεισέφρησε ο θάνατος στην πορεία του ανθρώπου; Επεξηγεί συνεχίζοντας η Σοφία Σολομώντος: «Ο Θεός έκτισε τον άνθρωπο προς αφθαρσία και τον έκανε εικόνα της δικής Του ιδιότητος. Από τον φθόνο δε του διαβόλου ο θάνατος εισήλθε στον κόσμο» (2.23-24) σ’ εκείνες τις χαοτικές στιγμές της παρακοής των πρωτοπλάστων. Πέσαμε στην ενέδρα που μηχανεύθηκε και ραδιούργησε ο μισόκαλος, αφού «ανθρωποκτόνος ην απ’ αρχής» (Ιω. 8.44). «Διότι αν μεν, όπως έκανε ο Θεός θνητή [με δυνατότητα να γίνει θνητή] τη φύση, έτσι έκανε και τον θάνατο, δεν θα ήταν [δεν θα ερχόταν] δια της παρακοής ο θάνατος. Και εάν ο Θεός την παρακοή [που επέφερε τον θάνατο] δεν την έκανε, ούτε άρα τον θάνατο» (Ιουστίνου Αμφιβαλλόμενα Αποκρ. Ορθ. 32). Πολύ ισχυρό το λογικό συμπέρασμα του αρχαίου απολογητικού κειμένου δια της εις άτοπον απαγωγής.
Αλλά και η ίδια η φύση αποδεικνύει ότι ο θάνατος δεν μας είναι εγγενής. Η λαχτάρα της ζωής και η αποστροφή και απέχθειά μας προς τον θάνατο αποδεικνύει τρανότατα ότι είναι ξένο φαινόμενο, επείσακτο, εμβόλιμο, κάθε άλλο παρά οικείο σε μας.
Μετερχόμαστε το παν για ν’ αποφύγουμε τον θάνατο. Λ.χ. μας απασχολεί σοβαρό θέμα της υγείας μας. Γιατί; Γιατί έστω και οι μικρές αρρώστιες είναι δείγμα της φθαρτότητάς μας, προάγγελοι του θανάτου – «από το νύχι τον λέοντα» (Αλκαίος 113 στο Μέγα Λεξικόν Δημητράτου, λ. όνυξ) θάνατο που κατασπαράζει τους πάντες.
Ο θάνατος λοιπόν εισέβαλε σε κάποια συγκεκριμένη στιγμή της Ιστορίας μας, «το δε κέντρον του θανάτου η αμαρτία» (Α’ Κορ. 15.56).
Από κει και πέρα οι αμαρτωλοί πρωτόπλαστοι δεν χωρούσαν πια στον Παράδεισο, δεν είχαν τόπο στον τόπο της παναγιότητος, κοντά στον παντέλειο Θεό. Η παρακοή έκοψε τον μακαριότατο δεσμό με τον Κτίστη – αυτή η ανθρώπινη μακαριότητα «έτρωγε» τον εισηγητή της παρακοής, τον απατεώνα διάβολο, που είχε εκπέσει από αυτήν προηγουμένως και για τούτο φθονούσε τους μέχρι τότε άπτωτους και συνεπώς πανευτυχείς γενάρχες μας.
Σημειωτέον ότι ο Θεός τους είχε προειδοποιήσει για τα αποτελέσματα της τυχόν παραβάσεώς τους (έτσι που ήσαν αναπολόγητοι): «Όποια μέρα θα φάτε από αυτό (το απαγορευμένο δένδρο) θα πεθάνετε με θάνατο» (Γεν. 2.17). Ο άνθρωπος δηλαδή θα πέθαινε αμέσως πνευματικά, αργότερα δε και σωματικά, σύμφωνα με το «Γη είσαι [αφού πλάσθηκες από το χώμα] και στη γη θα απέλθεις» (Γεν. 3.19).
Ο άνθρωπος διώχνεται από τον Παράδεισο για έναν ακόμη λόγο. «Σκέφτεται» ανθρωπομορφικά ο Ύψιστος «Και τώρα μήπως τυχόν απλώσει το χέρι του και πάρει από το δένδρο [το άλλο,] της ζωής, και φάει και ζήσει αιώνια» (Γεν. 3.32). Η Πατερική σκέψη ερμηνεύει πως η φθορά και ο θάνατος μπήκαν στο γένος μας «για να μην είναι αθάνατο το κακό. Και γίνεται φιλανθρωπία η τιμωρία. Γιατί έτσι εγώ πείθομαι ότι κολάζει ο Θεός», μας εκμυστηρεύεται ο Θεολόγος Γρηγόριος (Λόγος 38 Εις τα Θεοφάνεια 12)· δηλαδή για να μη γίνει ο θάνατος αθάνατος!
Τα πάντα διακηρύσσουν ότι η αμαρτία υπήρξε η αιτία του θανάτου του Αδάμ· «τα γαρ οψώνια της αμαρτίας [είναι] θάνατος» (Ρωμ. 6.23), και τότε επί Αδάμ και έκτοτε, κατά το κακό παράδειγμα του Αδάμ…
Ιερομόναχος Ιουστίνος
The post Ο Θεός δεν δημιούργησε τον θάνατο appeared first on Dogma.
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Το έλαιο που μειώνει τα τριγλυκερίδια, αυξάνει την καλή χοληστερίνη και προστατεύει την καρδιά
- Μακελειό στη Γλυφάδα: Ο έντονος καβγάς με την Μαρία Καρνέση που όπλισε το χέρι του 70χρονου
- Στη Σερβία ο Κερ για την κηδεία του Μιλόγεβιτς
- Το φρούτο που «ξεχειλίζει» από βιταμίνη C και ωφελεί την ψυχική υγεία
- Αντώνης Κανάκης για Πάνο Βλάχο: «Το πιο αυτονόητο τσουβάλιασμα - Θέλουν να του κάνουν μήνυση»
- Εξαφάνιση στη Λευκάδα
- Συγκλονίζει η μητέρα της Κλαούντια που σκοτώθηκε στα Τέμπη: «Αυτό είναι το παιδί μου», λέει ακουμπώντας ένα από τα καρφιά
- Διεκόπη προσωρινά ο αγώνας ΑΕΚ-Παναθηναϊκός λόγω αποχώρησης των διαιτητών
- Survivor Spoiler: Μεγάλη ανατροπή με νέα αποχώρηση - Ποιος παίκτης επιστρέφει Ελλάδα
- Γλώσσα Στ΄ τάξης - Ενότητα 10η - Μάθημα 2ο
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις dogma
- Τελευταία Νέα dogma
- Ο Θεός δεν δημιούργησε τον θάνατο
- Με πίστη και επιμονή να προσευχόμαστε στον Θεό
- Αγάπη και συναίσθημα
- Επιστολή για τις θλίψεις
- Στην καρδιά μας να βασιλεύει ο Χριστός
- Ο Μεξικού Ιάκωβος στον Ι.Ν. Ευαγγελισμού της Θεοτόκου Ν. Χαλκηδόνoς
- Λαμπρός εορτασμός Αγίου Βαλασίου στα Ψαχνά Ευβοίας
- Φθιώτιδος Συμεών: «Ο ηγέτης προτιμά να πάσχει ο ίδιος χάριν του λαού του»
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- Ένας στους δύο Έλληνες προσπαθεί να αδυνατίσει - Σχετίζουν εμφάνιση με φαγητό
- Αταμάν: «Έχουμε μεγάλο πλεονέκτημα στο πρωτάθλημα γιατί έχουμε νικήσει δύο φορές τον 2ο»
- Δείτε τα highlights από τον θρίαμβο της εθνικής πόλο γυναικών επί της Ιταλίας (video)
- Γεροβασίλη για Πυροσβεστική: Η Πυροσβεστική έχει σχεδόν 3.000 οργανικά κενά
- Aπομακρύνθηκαν 42 πολίτες από τη Γάζα με ενέργειες της Γαλλίας
- «Ο Άρης είναι με όπλο και πυροβολεί» – Τα δραματικά λεπτά που βίωσαν οι εργαζόμενοι στη ναυτιλιακή της Γλυφάδας
- Η Κηφισιά καταγγέλλει τον Μπέο για ρατσιστική επίθεση στον Τεττέι -ΒΙΝΤΕΟ
- Τροχαίο στην Πατρών -Κορίνθου: Σφοδρή σύγκρουση αυτοκινήτου με λεωφορείο