Ταξίδι στη Μικρά Ασία της μνήμης
Μάρω Βασιλειάδου
Υπάρχει µια έκπληξη περνώντας την είσοδο της έκθεσης «Μικρά Ασία. Λάμψη. Ξεριζωμός. Καταστροφή. Δημιουργία» στο Μουσείο Μπενάκη/Πειραιώς 138. Δεν είναι η μοναδική, είναι όμως εκείνη που σε κάνει να νιώθεις πως με το πρώτο βήμα ξεκινάς ένα ταξίδι στους τόπους της Μικρασίας όπου έζησαν οι παππούδες σου, ή οι γείτονές τους κι οι φίλοι τους· οικεία η γεωγραφία, εύφοροι κι όμορφοι οι τόποι, δικοί μας οι άνθρωποι και ο πολιτισμός τους.
Πρώτο σταθμός του ταξιδιού της έκθεσης, η κοσμοπολίτικη Σμύρνη. Περπατώντας στο ξύλινο κατάστρωμα
«Η σχέση μου με τη Μικρά Ασία είναι προσωπική, μέσω της γιαγιάς μου που ήρθε στην Ελλάδα το 1922 μαζί με τον παππού μου, που δεν τον γνώρισα ποτέ», λέει η επιμελήτρια της έκθεσης, ιστορικός τέχνης Εβίτα Αράπογλου ενθυμούμενη την αρχή της προσωπικής της εμπλοκής με το θέμα της Μικρασίας, που συνέβη πολλά χρόνια πριν. Το έναυσμα ήταν εσωτερικό και συναισθηματικά φορτισμένο: φόρος τιμής στη μνήμη ενός πατέρα που έφυγε πολύ γρήγορα από τη ζωή. Σκαλίζοντας το παρελθόν με την αδελφή της, κι ερευνώντας για να εκπληρώσει την οικογενειακή δέσμευση, διαπίστωσε με έκπληξη κάτι που δεν γνώριζε συνειδητά: πόσο βαθιά ήταν η ανάγκη της –η ανάγκη της τρίτης γενιάς των Μικρασιατών προσφύγων– να αναζητήσει τη σύνδεση με τη γενέτειρα και την ιστορία της.
«Η πρώτη γενιά ήταν η γενιά της σιωπής», λέει η κ. Αράπογλου. «Δεν άντεχε να ξαναζεί μέσα από διηγήσεις όσα βίωσε, κι έτσι τα κράτησε βουβά εντός της για να μπορέσει να συνεχίσει».
Τα παιδιά τους, γιοι και κόρες που γεννήθηκαν στην Ελλάδα σε σπίτια που πια είχαν ριζώσει, άρχισαν να ιχνηλατούν τους δεσμούς, να αναζητούν τις μαρτυρίες, να ξαναβλέπουν τα ενθυμήματα διαφυλάσσοντας με πολλή συγκίνηση τα οικογενειακά κειμήλια από τις «πατρίδες». Η τρίτη και η τέταρτη γενιά μπορεί πια να διαβάζει πίσω από τις λέξεις και τις εικόνες που μεταφέρουν το τραύμα. Επιδιώκει να συνδέσει τα σπαράγματα –ακούσματα, αναγνώσματα, τεκμήρια, έθιμα, μουσικές, γεύσεις, διηγήσεις– ώστε να συνθέσει το μικρασιατικό χρονικό που δεν τελειώνει τον Σεπτέμβριο του 1922. Σαν ένα ποτάμι της Ανατολής –έτσι όπως κυλάει επίσης η επιμελητική διαδρομή της έκθεσης– η μακρά, σπαρακτική πορεία των Μικρασιατών προσφύγων διασχίζει την ιστορία και καταλήγει στην Ελλάδα της δεκαετίας του 1920. Και την αλλάζει οριστικά, εμπλουτίζοντας με επιμονή, καρτερία και πείσμα ακόμη και τα πιο άνυδρα εδάφη.
«Οσο χανόμουν μέσα στις διηγήσεις και στις μαρτυρίες της εποχής, διαλέγοντας αυτά που θα συνόδευαν τα εκθέματα και τις σελίδες του καταλόγου», λέει η κ. Αράπογλου, «διάβαζα και ξαναδιάβαζα ένα απόσπασμα από το μυθιστόρημα της Τατιάνας Σταύρου “Οι πρώτες ρίζες”, που μ’ έκανε να αναλογίζομαι τι μπορεί να σήμαινε αυτή η κατακόρυφη βαθύτατη ρωγμή: “Χρειάζεται αγώνας να μπηχτείς μέσα σε τούτη την άσπρη ξερή γη. […] Σκέπτουμαι τα παιδιά μου. Κανένα τους σα μεγαλώσει δε θα υποπτευτεί την αγωνία μας”».
Κάθε τμήμα της συγκεκριμένης έκθεσης και κάθε προθήκη θα μπορούσε να αποτελέσει την αφορμή για μια ξεχωριστή παρουσίαση. Διαρθρώνεται σε τρεις ενότητες –«Λάμψη. Ξεριζωμός. Καταστροφή. Δημιουργία»– ενώνοντας σε μια αφήγηση το πριν και το μετά του κρίσιμου έτους που σήμανε το τέλος της Μικρασιατικής Εκστρατείας – ένα νήμα που πιάνει από την ακμή του ελληνισμού πριν από τους διωγμούς, περνάει στη δραματική περίοδο 1919-1923 και συνεχίζει με την εγκατάσταση και την ενσωμάτωση στην Ελλάδα. Το χρονικό περιγράφεται μέσα από έργα τέχνης, εικόνες, εκκλησιαστικά, πολεμικά και προσωπικά κειμήλια, ενδυμασίες, κοσμήματα, χειροτεχνήματα, χάρτες, φωτογραφίες, αρχειακό και κινηματογραφικό υλικό, εφημερίδες, επιστολές, κάρτες, και πολλά άλλα τεκμήρια. Την αφήγηση συμπληρώνουν αποσπάσματα από προσωπικές μαρτυρίες, ζωντανεύοντας τις εικόνες και τα σιωπηλά αντικείμενα.
Μια γωνιά από αστικό σπίτι της Ιωνίας. Φωτ. ΝΙΚΟΣ ΚΟΚΚΑΛΙΑΣΠολλές οι πτυχές της ιστορίας –δεν μπορούν να καλυφθούν όλες–, κι αμέτρητοι εκείνοι που συνέβαλαν στη συγκέντρωση του εκθεσιακού υλικού. «Ιδιαίτερα πολύτιμα τα προσωπικά κειμήλια, τα δάνεια από ιδιωτικές συλλογές», σχολιάζει η κ. Αράπογλου. «Ρωτώντας όποιον συναντούσαμε εάν είχε κάποια σχέση με τη Μικρά Ασία συνειδητοποιήσαμε πως τέσσερις στους πέντε Eλληνες είχαν έστω κάποια μακρινή συγγενική σχέση». Ετσι, ανατρέχοντας σε μικρές ή μεγαλύτερες συλλογές ανά την Ελλάδα, και βέβαια χάρη στα αρχεία του Μουσείου Μπενάκη και του Κέντρου Μικρασιατικών Σπουδών, συγκεντρώθηκαν περισσότερα από 1.000 εκθέματα και 500 φωτογραφίες. Είναι προφανές ότι μια τόσο πολύπλευρη παρουσίαση δεν θα μπορούσε να πραγματοποιηθεί χωρίς την ουσιαστική συνδρομή μιας μεγάλης ομάδας επιστημόνων. Ολοι οι ερευνητές του Κέντρου Μικρασιατικών Σπουδών και οι περισσότεροι επιμελητές του Μουσείου Μπενάκη αλλά και πολλοί σύμβουλοι συνεργάτες στήριξαν την έρευνα, την επιλογή, την τεκμηρίωση και τη συγκέντρωση αυτού του ογκωδέστατου υλικού. Το αποτέλεσμα είναι εντυπωσιακό, μια διαδρομή περίπου μιας ώρας, τροφή για τη μνήμη που βλέπει όλα αυτά ακόμη εναργή και ζωντανά.
Πηγή: https://www.kathimerini.gr/
The post Ταξίδι στη Μικρά Ασία της μνήμης appeared first on Dogma.
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Πιστοποιητικό εμβολιασμού: Υποχρεωτική η επίδειξη για εργαζόμενους αλλιώς rapid test
- Δύο αλλοδαποί επιχείρησαν να βιάσουν 22χρονη στο κέντρο της Αθήνας
- Σάκης Αρναούτογλου: Κύμα ζέστης από την Παρασκευή με 37άρια – Νέα στοιχεία για την κρύα μάζα που κατεβαίνει στην Ελλάδα
- Εταιρεία επιτρέπει διαλείμματα στους υπαλλήλους της για να… αυνανίζονται
- Θεσσαλονίκη: Φως στο τούνελ για το Μετρό
- Νέα εμβόλια κατά της μετάλλαξης Ομικρον 5: Για ποιους άνοιξε η πλατφόρμα για ραντεβού
- Το ομοίωμα της βασίλισσας Ελισάβετ σε μπαλκόνι της Αθήνας που τραβάει τα βλέμματα των περαστικών
- Φλόγα και άνεμος: Οι εντυπώσεις για τη νέα σειρά της ΕΡΤ1!
- Χουγκάζ: «Αν περάσουμε τους Γερμανούς, θεωρώ ότι θα το πάρουμε» (audio)
- Άνοιξε η πλατφόρμα για τα επικαιροποιημένα εμβόλια - 14 Σεπτεμβρίου τα πρώτα ραντεβού
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις dogma
- Ποια η «λειτουργική αναγκαιότητα» της ανάγνωσης των ποιμαντορικών εγκυκλίων κατά τη διάρκεια της Θείας Λειτουργίας
- Ανησυχία ΠΟΥ για διεθνή εξάπλωση της πολιομυελίτιδας λόγω του πολέμου στην Ουκρανία
- Εσπερινή Θεία Λειτουργία στον Ι. Ν. Ζωοδόχου Πηγής Άλσους Φιλαδέλφειας για την Ύψωση του Τ. Σταυρού
- Αγιασμοί για τη νέα σχολική χρονιά στη Μητρόπολη Αιτωλίας και Ακαρνανίας (ΦΩΤΟ)
- Ταξίδι στη Μικρά Ασία της μνήμης
- Τελευταία Νέα dogma
- Ταξίδι στη Μικρά Ασία της μνήμης
- Εσπερινή Θεία Λειτουργία στον Ι. Ν. Ζωοδόχου Πηγής Άλσους Φιλαδέλφειας για την Ύψωση του Τ. Σταυρού
- Ποια η «λειτουργική αναγκαιότητα» της ανάγνωσης των ποιμαντορικών εγκυκλίων κατά τη διάρκεια της Θείας Λειτουργίας
- Ανησυχία ΠΟΥ για διεθνή εξάπλωση της πολιομυελίτιδας λόγω του πολέμου στην Ουκρανία
- Αγιασμοί για τη νέα σχολική χρονιά στη Μητρόπολη Αιτωλίας και Ακαρνανίας (ΦΩΤΟ)
- Και τα Εκκλησιαστικά Ιδρύματα στο Πρόγραμμα Ενεργειακής Αναβάθμισης
- Στην Κομοτηνή ο Αρχιεπίσκοπος για την ιερά εικόνα «Αξιον Εστί» και για τον αγιασμό της νέας σχολικής χρονιάς
- Μητσοτάκης και Ιερώνυμος παρουσιάζουν το «νέο Ελληνικό» στο Σχιστό
- Βεροίας Παντελεήμων: Αξιοποιήστε κάθε ευκαιρία που σας προσφέρει το σχολείο
- Μνήμη Μικρασίας στη Μητρόπολη Χαλκίδος
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- Aνοδος στις αποδόσεις των ομολόγων με την αύξηση του επιτοκίου της ΕΚΤ στο 2%
- ΕΛΣΤΑΤ: Αυξημένοι κατά 6% οι θάνατοι μέσα στους πρώτους επτά μήνες του 2022
- Πρωθυπουργός Νορβηγίας: Το πλαφόν στο φυσικό αέριο δεν θα λύσει το πρόβλημα της Ευρώπης
- Κορωνοϊός – LIVE: Ενημέρωση για τον εμβολιασμό
- Η Γουλβς ανακοίνωσε με επικό βίντεο τον Ντιέγκο Κόστα
- F-16 Viper: Τα πρώτα δύο αεροσκάφη εντάχθηκαν στην Πολεμική Αεροπορία [Εικόνες]
- Η Ε.Ε. θα προτείνει υποχρεωτική μείωση της ζήτησης ρεύματος και επιβολή εισφοράς στα κέρδη
- Σε... ράφτη η NASA για τις στολές των αστροναυτών του Artemis που θα πάει στη Σελήνη