Be Grims: Ένα brand που αναδεικνύει τη δύναμη της ελληνικής κληρονομιάς

11:14 7/8/2024 - Πηγή: Bovary

Η καθαρότητα του λευκού, παλιά δαντέλα, οικεία μοτίβα της παράδοσης, αρτισανάλ λεπτομέρειες, όπως κροσέ απλικέ και χειροποίητα κεντήματα συνυπάρχουν με σύγχρονες σιλουέτες, απαρτίζοντας μια συλλογή που μεταφέρει αβίαστα την αίσθηση των Κυκλάδων.

Εκεί όπου παράγονται τα ενδύματα του brand της Δανάης Γκριμοπούλου. Ένα brand που πρεσβεύει την αγάπη για τη μόδα με μια σπάνια εντιμότητα, εστιάζοντας στη δεξιοτεχνία του τόπου μας. Γι’ αυτό και στην περιγραφή του το συνοδεύει η φράση «contemporary romantics», ξεχωρίζοντας το κοινό στο οποίο απευθύνεται… Οι σύγχρονοι ρομαντικοί, ιδαλγοί του υπερβατικά

ωραίου, που δεν εφησυχάζουν…

Για τη Δανάη, η καλλιτεχνική της φύση την έστρεφε ανέκαθεν προς τη ζωγραφική και τη μόδα. Η έμφυτη ροπή της προς τη δημιουργία την οδήγησε να σπουδάσει σχέδιο μόδας στην Polimoda στη Φλωρεντία. Η επαγγελματική της πορεία την έφερε σε επαφή με διαφορετικά designer brands στην Αθήνα, το Λονδίνο, το Παρίσι και την Ακτή Ελεφαντοστού, χαρίζοντάς της μια ευρεία οπτική πάνω στη μόδα. Από το 2017 ξεκίνησε να πειραματίζεται μέσα από το δικό της πεδίο δράσης, το be grims, σχεδιάζοντας capsule συλλογές με υφάσματα από την Αφρική και αναλαμβάνοντας custom-made projects. Ορόσημο για εκείνη ήταν η συμμετοχή της στη δημιουργία κουστουμιών χορού για το Theater of Rotterdam, σε μια παραγωγή Ελλήνων χορογράφων και χορευτών.

Μέσα από τη δική της εμπειρία, όμως, αυτό που έχει ιδιαίτερη βαρύτητα είναι η ανάγκη, η μόδα να υπηρετεί έναν υψηλότερο σκοπό. Η μέριμνά της για όσα την περιβάλλουν και η συμμετοχή της σε σεμινάρια για την κοινωνική επιχειρηματικότητα και τη βιωσιμότητα ωρίμασαν ακόμα περισσότερο μέσα της τη σκέψη ότι η μόδα δεν είναι μια συμπτωματική απασχόληση αλλά τρόπος ζωής. Απόδειξη, το γεγονός ότι η δημιουργία των ρούχων του Be Grims τιμά τη συλλογικότητα και τη γυναικεία ενδυνάμωση, καλλιεργώντας ένα ισχυρό δίκτυο αλληλοϋποστήριξης, μέσα από την αποκλειστική συνεργασία με τις υφάντρες του Απεραθίτικου Συνεταιρισμού της Νάξου.

Η πρώτη ολοκληρωμένη συλλογή του brand ονομάζεται «Ο γυρισμός». Ένα ταξίδι με τη δική του σημασία, όπου πρωταγωνιστεί η δημιουργία με σύνεση και ουσία. Η συλλογή αντιπροσωπεύει μια προσωπική αφήγηση. Την επιστροφή στις ρίζες και το συναισθηματικό δέσιμο με τη γενέθλια γη. Η Γκριμοπούλου αναζητά τη βαθύτερη διάσταση της μόδας, αυτή που συνέχει την ιστορία και την παράδοση με τον σεβασμό, την αυθεντικότητα και την ψυχή. Σαν την κλωστή «που ενώνει δύο ή περισσότερα κομμάτια, χώρες, καλλιτέχνες, σχεδιαστές και διαφορετικές κουλτούρες», όπως μας εξηγεί χαρακτηριστικά. Όλα αυτά μπορεί και τα κουβαλά ένα ένδυμα, φορτισμένο με τη δική του συμβολική αξία. Η αντίληψη του εγώ μας και της εικόνας μας βρίσκεται πάντα σε σύνδεση με τη φύση και τον πνευματικό κόσμο. Έτσι, παραμένουμε γειωμένοι και ανυψωμένοι ταυτόχρονα…

Η σχεδιάστρια εμβαθύνει στις αξίες του brand, στην αφοσίωσή της στην παράδοση και στον θαυμασμό της την τέχνη του χειροποίητου που αποτελεί «ζωντανή ενσάρκωση της πολιτιστικής μας κληρονομιάς», μιλώντας μας, παράλληλα, για τα μελλοντικά της σχέδια.

Η πρώτη συλλογή της Be Grims ονομάζεται «ο γυρισμός», η επιστροφή στις ρίζες, στην προγονική γη… Είναι η επιστροφή στην παράδοση ο βασικός πυρήνας που καθορίζει τον τρόπο που λειτουργεί το brand σας;

Η επιλογή της λέξης «γυρισμός» για την πρώτη συλλογή του brand Be Grims ήταν πολύ συνειδητή και αντανακλά την επιθυμία μου να επαναπροσδιορίσω τις αξίες στη ζωή μου και να επανασυνδεθώ με τις ελληνικές ρίζες μου. Τα τελευταία χρόνια ζω και εργάζομαι στο εξωτερικό και ένιωσα την ανάγκη να αναβιώσω τα έθιμα που έζησα ως παιδί και τις παραδόσεις που βλέπω με λύπη να χάνονται με το πέρασμα του χρόνου.

Η σύγχρονη ζωή είναι γεμάτη ερεθίσματα και αμέτρητες επιλογές, αλλά συχνά λείπει ο χρόνος για να εκτιμήσουμε και να απολαύσουμε πραγματικά όλα όσα μας προσφέρονται. Η παράδοση, αντίθετα, μας διδάσκει να έχουμε υπομονή, να αφιερώνουμε χρόνο σε κάθε βήμα που απαιτεί η διαδικασία της δημιουργίας ενός ρούχου, να δουλεύουμε με συνείδηση και προσοχή στη λεπτομέρεια.

Παρά την ανάπτυξη και τη βιομηχανοποίηση, κάποιοι επέμειναν στις τέχνες που έμαθαν βιωματικά από τους παππούδες και τις γιαγιάδες τους, διαφυλάσσοντας τεχνικές πολύτιμες για την ιστορία του τόπου μας και την μόδα. Μαθαίνοντας από αυτούς τους δεξιοτέχνες επιδιώκω μια νέα προσέγγιση της μόδας μέσω της παράδοσης με σκοπό να εμπνεύσω τόσο τους νεότερους όσο και τους παλαιότερους.

Ποιο είναι το δικό σας ταξίδι στη μόδα και πώς αποφασίσατε να στραφείτε εκεί;

Παρόλο που κανείς στην οικογένεια μου δεν ασχολούνταν επαγγελματικά με την τέχνη, μεγαλώσαμε με ζωγραφική, μουσική, θέατρο και ταξίδια, στοιχεία που καλλιέργησαν την αισθητική μου αντίληψη. Η αγάπη μου για τη μόδα είναι συνυφασμένη με την παρατηρητικότητά μου για τα μικρά πράγματα γύρω μου: τα χρώματα, τις υφές, τη φύση. Αντιλαμβάνομαι τη μόδα όχι απλώς ως επάγγελμα, αλλά ως έναν τρόπο έκφρασης των συναισθημάτων και της κοσμοθεωρίας μου. Το ταξίδι μου ως τώρα αντανακλά απόλυτα την προσωπικότητά μου και είναι αρκετά δημιουργικό.

Η πιο πρόσφατη επαγγελματική μου εμπειρία μου ως Assistant Designer μεταξύ Παρισιού και Ακτής Ελεφαντοστού ήταν καθοριστική. Έχοντας οικογενειακές ρίζες από την πλευρά της μητέρας μου στην Ακτή Ελεφαντοστού, πάντα ονειρευόμουν να γνωρίσω την περιοχή αυτή και να κατανοήσω το παρελθόν της οικογένειάς μου. Για σχεδόν πέντε χρόνια, εργάστηκα μέσω του brand στο οποίο δούλευα με τοπικούς τεχνίτες και καλλιτέχνες, μαθαίνοντας τεχνικές όπως το batik, την χειροποίητη διαδικασία σταμπωτών υφασμάτων με κερί, και άλλες παραδοσιακές μεθόδους της Ακτής Ελεφαντοστού όπως το υφαντό ύφασμα baoulé αλλά και πειραματισμούς με φυτικές βαφές σε ύφασμα χρησιμοποιώντας ντόπια προϊόντα όπως το αβοκάντο.

Αυτή η εμπειρία μου έδωσε πολλά εφόδια για το πώς θέλω να συνεχίσω το προσωπικό μου ταξίδι στην μόδα: μια πορεία βαθιά συνδεδεμένη με τη γη, τη φύση και την παράδοση δημιουργώντας κάτι αυθεντικό και προσωπικό.

Η συλλογή σας δεν περιορίζεται στον σχεδιασμό ρούχων αλλά εκτείνεται και σε αυτούσια υφάσματα και αντικείμενα τέχνης, δημιουργώντας την έννοια του lifestyle brand. Μπορείτε να μας πείτε περισσότερα;

Δεν θέλω να περιοριστώ στον τίτλο της σχεδιάστριας μόδας. Είμαι καλλιτέχνης και γυναίκα που εξελίσσεται συνεχώς, και μαζί με εμένα εξελίσσεται και η δουλειά μου. Αναγνωρίζω την αξία κάθε υφάσματος που χρησιμοποιώ και την ιστορία που κουβαλά. Γι’ αυτό αποφάσισα να αξιοποιώ κάθε κομματάκι υφάσματος από τις συλλογές μου, που διαφορετικά πετιέται, δημιουργώντας έργα τέχνης που χρειάζονται από μέρες μέχρι μήνες για να ολοκληρωθούν. Αυτή η διαδικασία είναι το δικό μου είδος διαλογισμού, αποφορτίζοντας το μυαλό μου και παράλληλα αποδίδοντας φόρο τιμής στα υφάσματα που έχω χρησιμοποιήσει και την αγάπη που έχω βάλει εγώ και όλοι όσοι συμμετείχαν σε κάθε ρούχο της εκάστοτε συλλογής. Οι δικές μου γνώσεις επικεντρώνονται στο ύφασμα και γύρω από αυτό, θέλω όμως να κάνω συνεργασίες με άλλους καλλιτέχνες που ασχολούνται με την κεραμική, τη ζωγραφική, την καλαθοπλεκτική, ώστε το αποτέλεσμα για κάθε αντικείμενο που δημιουργούμε να αφηγείται μια ιστορία συλλογικής σκέψης και εργασίας.

Στη σελίδα σας χαρακτηρίζετε το be grims ως «έργο αγάπης», που συνδέει και ενδυναμώνει τις γυναίκες του τόπου μας και ιδιαίτερα της Νάξου, αξιοποιώντας τα παραδοσιακά κεντήματα που γίνονται στον αργαλειό, γνωστό και ως «Κρεβαταριά». Τι σας συγκινεί από την επαφή σας με ανθρώπους που διασώζουν την αξία του χειροποίητου; Μπορείτε να μοιραστείτε μαζί μας κάποια ιστορία;

Αυτό που με συγκινεί βαθιά από την επαφή μου με ανθρώπους που διασώζουν την αξία του χειροποίητου είναι ότι, εκτός από το γεγονός ότι αποτελούν ζωντανή ενσάρκωση της παράδοσης και της πολιτιστικής μας κληρονομιάς, δείχνουν απέραντη αφοσίωση στην τέχνη τους, σεβόμενοι όσα διδάχθηκαν από τους προγόνους τους, και με αγάπη μοιράζονται αυτή τη γνώση με όλους μας.
Η συνεργασία μου με τον Απεραθίτικο Συνεταιρισμό στη Νάξο έχει αποδειχθεί εξαιρετικά εμπλουτιστική. Ο συνεταιρισμός, που ιδρύθηκε το 1987 από τον Μανώλη Γλέζο, συνεχίζει να λειτουργεί μέχρι σήμερα με αγάπη, κόπο και επιμονή από όλες τις γυναίκες - μέλη του.

Αν και υπάρχουν πολλές κυρίες στον συνεταιρισμό, θα ήθελα να αναφέρω ιδιαίτερα τις γυναίκες με τις οποίες είχα την τιμή να γνωριστώ και να συνεργαστώ: την κυρία Σοφία Αγαπητού, την κυρία Ευδοκία Γαλάνη, την κυρία Μαρία Πρωτονοτάριου, την κυρία Κυριακή Κώτσου, την κυρία Αργυρώ Φραγκίσκου-Νανούρη και την κυρία Παρασκευή Μαργαρίτη. Κάθε μία από αυτές φέρνει τη δική της μοναδική ιστορία και ταλέντο, δημιουργώντας ένα ισχυρό δίκτυο υποστήριξης και αλληλοσεβασμού.

Η επαφή μου με αυτές τις γυναίκες με έχει διδάξει πολλά για την ομορφιά της δημιουργίας, τη δύναμη της συλλογικότητας και την αξία της επιμονής. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η κυρία Σοφία Αγαπητού και πρόεδρος του συνεταιρισμού, η οποία με τις εξαιρετικές δεξιότητές της στη δημιουργία παραδοσιακών υφαντών στην κρεβαταριά, όχι μόνο διασώζει την τέχνη, αλλά και εμπνέει τις νεότερες γενιές να συνεχίσουν αυτήν την παράδοση.

Οι ιστορίες που ανταλλάσσουμε κάθε φορά είναι αμέτρητες. Κατά την πιο πρόσφατη επίσκεψή μου, όταν καθόμουν με την κυρία Ευδοκία, μου έλεγε ότι κάθε σπίτι στην Απείρανθο είχε στην αυλή του μια κρεβαταριά, και όλες οι γυναίκες του σπιτιού, αλλά και του χωριού, υφαίναν. Πρώτα η γιαγιά της, μετά η μητέρα της, και η ίδια η κυρία Ευδοκία, σαν παιδάκι ακόμα, πριν καν πάει σχολείο, ήξερε πώς να φτιάχνει τα μασούρια. Αυτό το πνεύμα της παράδοσης και της οικογένειας που συναντώ κάθε φορά στην Απείρανθο είναι αυτό που κρατά ζωντανή την τέχνη του χειροποίητου και μας ενώνει με το παρελθόν μας.

Συμμετείχατε και στην Xtant μια ξεχωριστή πρωτοβουλία μέσα στη βιομηχανία της μόδας, που εστιάζει στην ιστορία του υφάσματος, ως κληροδότημα που κουβαλά το δικό του αφήγημα, φέρνοντας κοντά χειρότεχνες από όλο τον κόσμο και διατηρώντας μια παγκόσμια κοινότητα. Πώς ήταν αυτή η εμπειρία για την εξέλιξη του brand;

Είχα την ευκαιρία να παρουσιάσω την πρώτη μου συλλογή σε ένα φεστιβάλ το οποίο θαυμάζω ακριβώς για όσα πρεσβεύει. Από τους διοργανωτές και τους συμμετέχοντες που το αποτελούν μέχρι τη δουλειά που αντικρίζεις από όλο τον κόσμο, με το Xtant αισθάνομαι την έννοια της οικογένειας και την αίσθηση του «ανήκειν». Όταν βρίσκεσαι εκεί, συναναστρέφεσαι με ανθρώπους που μοιράζονται τις ίδιες καλλιτεχνικές ανησυχίες, ανθρώπους παθιασμένους με το ύφασμα, την ιστορία, την παράδοση και τη διατήρηση της πολιτιστικής κληρονομιάς και της απόλυτης αγάπης και σύνδεσης με τη φύση.

Η δυνατότητα να ανταλλάξω ιδέες και να μάθω από τους καλύτερους στον κλάδο με ενέπνευσε ακόμα περισσότερο και μου έδωσε τη δύναμη να συνεχίσω με πάθος τη δουλειά μου. Επιπλέον, η αναγνώριση που έλαβα από τους συμμετέχοντες και το κοινό του φεστιβάλ ενίσχυσε την αυτοπεποίθησή μου και επιβεβαίωσε την αξία της προσπάθειάς μου.

Η Kavita Parmar και η Marcella Echavarria έχουν κατορθώσει να ενώσουν, όπως η κλωστή ενώνει δύο ή περισσότερα κομμάτια, διαφορετικές κουλτούρες, χώρες, καλλιτέχνες, σχεδιαστές και δεξιοτέχνες για τη διάδοση, διάσωση και διατήρηση των παραδοσιακών τεχνικών και των ανθρώπων που τις ασκούν. Τους είμαι ευγνώμων για την πρόσκλησή τους, για ό,τι έχουν δημιουργήσει και για τη θερμή υποστήριξή τους.

Από που αντλείτε έμπνευση; Υπάρχει κάποιο οικογενειακό κειμήλιο μόδας, που έχει ιδιαίτερη συναισθηματική αξία για εσάς;

Είμαι αθεράπευτα ρομαντική, γι’αυτο και το brand μου το χαρακτηρίζει η φράση “Contemporary Romantics”. Μέσα στα χρόνια έχω κρατήσει πολλά οικογενειακά κειμήλια σαν αρχείο (αντικείμενα, υφάσματα και φωτογραφίες) που μελετάω προσεχτικά και αντλώ έμπνευση από αυτά. Και οι δυο μου γιαγιάδες έραβαν και κεντούσαν. Η γιαγιά μου η Κατερίνα, η μητέρα του πατέρα μου, ασχολούταν με την τεχνική του “αζούρ”/ “το κοφτό” ύφασμα και ο πατέρας μου μικρός θυμάται να κάθεται δίπλα της και να κόβει τις κλωστές που προεξείχαν. Αυτά τα χειροποίητα τραπεζομάντηλα της τα κρατάω σαν φυλαχτό.

Τι σημαίνει στιλ για εσάς και πώς προσδιορίζετε την προσωπική σας αισθητική αλλά και του brand σας;

Στιλ για μένα είναι μια μη λεκτική επικοινωνία της προσωπικότητάς μας με τον κόσμο γύρω μας. Έχει να κάνει με τη διάθεσή μας, την έκφρασή μας, αυτά που υποστηρίζουμε και μας αρέσουν, και είναι τελείως προσωπικό. Το προσωπικό μου στιλ, καθώς και το στιλ του brand μου, είναι ένας συνδυασμός κομψότητας με ένα ανάλαφρο και παιχνιδιάρικο ύφος. Είναι ένας αρμονικός συνδυασμός αναπάντεχων χρωμάτων και διαφορετικών υφών. Αντιπροσωπεύει μια μοντέρνα και funky απόδοση της παράδοσης.



Μπορείτε να μοιραστείτε κάποιο σχέδιό σας για το μέλλον; Τι να περιμένουμε από την επόμενη συλλογή σας;

Η επόμενη συλλογή μου θα αντλεί έμπνευση από τη θάλασσα και τη μυθολογία, συνδυάζοντας στοιχεία από τον κόσμο των θαλασσινών ταξιδιών και τις μαγικές ιστορίες των σειρήνων. Θα αποπνέουν έναν αέρα περιπέτειας και ρομαντισμού.

Σας προσκαλώ να ακολουθήσετε το ταξίδι μου μέσω του website μου.

Διαβάστε περισσότερα στο bovary.gr

Keywords
δυναμη, αθηνα, συμμετοχή, βιωσιμότητα, νέα, θεατρο, lifestyle, αφοσίωση, σημαίνει, funky, σταση εργασιας, παγκόσμια ημέρα της γυναίκας 2012, αξια, Καλή Χρονιά, σχεδιο αθηνα, χειροποιητα, χωρες, αβοκαντο, αργυρω, αφρικη, βημα, γνωση, γυναικα, δουλεια, ζωγραφικη, θαλασσα, λονδινο, μητερα, μουσικη, μοδα, ομορφια, οροσημο, υφασματα, φλωρεντια, χρωματα, αγαπη, αβιαστα, αισθητικη, ακτη ελεφαντοστου, αυτοπεποιθηση, αφηγηση, αφοσίωση, βιωσιμότητα, βρισκεται, γεγονος, γινονται, δαναη, δυνατοτητα, δικη, δικτυο, ευδοκια, εθιμα, ευκαιρια, υπαρχει, εκφραση, εμπνευση, εννοια, εργα, εξελιξη, επικοινωνια, επιθυμια, τεχνη, ζωη, ζωης, ζωη μου, ιδεες, ιδια, ειδος, υπομονη, υφος, υφασμα, κεντηματα, κυρια, κλωστες, λεπτομερειες, λειπει, λυπη, μεριμνα, μυθολογια, μηνες, μπορειτε, μαρια, μυαλο, ναξο, παντα, οικογενεια, ουσια, παιδι, παθος, παρισι, πεδιο, ψυχη, ροπη, σεμιναρια, συμμετοχή, σοφια, σπιτι, σχεδια, σχεδιο, σχολειο, ταξιδια, τιμη, φεστιβαλ, φυση, φορα, χρονος, αυλη, βαφες, custom, funky, γνωσεις, ιδιαιτερα, κλωστη, κυριακη, lifestyle, σημαίνει, ταξιδι, θελω να, ξεκινησε, γιαγια
Τυχαία Θέματα