Καλάβρυτα 1943: «Μια ταινία βεβιασμένης συμφιλίωσης»- Η ψύχραιμη κριτική από τη Σία Αναγνωστοπούλου
Η ιστορική ταινία «Καλάβρυτα 1943» –όπως ο τίτλος της σαφώς δηλώνει- πραγματεύεται ένα τραγικό, σε όλες του τις διαστάσεις, γεγονός. Ένα γεγονός που δεν οφείλεται ούτε σε φυσική καταστροφή, ούτε σε ανθρώπινο λάθος, ούτε σε συγκυριακές θηριωδίες της ανθρώπινης φύσης. Πρόκειται αντιθέτως για ένα γεγονός, συνέπεια μιας θηριώδους ιδεολογίας –του ναζισμού- μιας ιδεολογίας σκοτεινής και απάνθρωπης. Σε αυτό το πλαίσιο το Ολοκαύτωμα των Καλαβρύτων του 1943 αποτελεί παράδειγμα της εφαρμογής και της εκτέλεσης
Άρθρο της Σίας Αναγνωστοπούλου*
Εκατοντάδες νεκροί, άντρες και αγόρια άνω των 13 ετών, ξεκληρισμένη η μικρή πολιτεία και βουτηγμένες στο πένθος και την απόγνωση γυναίκες και κορίτσια. Ένας τόπος (όχι μόνο η πόλη αλλά και τα γύρω χωριά των Καλαβρύτων) μαρτυρίου, με όλη τη σημασία της λέξης, είναι αυτό που εμπεριέχεται στη λέξη Καλάβρυτα. Χωρίς αστερίσκους, χωρίς υποσημειώσεις. Ένας τόπος μαρτυρίου που δημιούργησαν οι Ναζί. Τα Καλάβρυτα λοιπόν είναι συνέπεια μιας διαστροφικής, καταστροφικής ιδεολογίας: του ναζισμού. Αυτό συνιστά καθολική, οικουμενική παραδοχή. Τα Καλάβρυτα –όπως και όλοι οι άλλοι τόποι φρίκης του ναζισμού- ιστορικοποιούν τη φρίκη του ναζισμού, ιστορικοποιούν το ανείπωτο!
Ερώτημα πρώτο λοιπόν: αποδίδει η ταινία «Καλάβρυτα 1943» τη φρίκη του ναζισμού; Σε καμιά περίπτωση δεν την αποσιωπά ή την αποκρύπτει. Όμως δεν την φωτίζει με αμετάκλητο τρόπο. Και αυτό νομίζω –τουλάχιστον στα μάτια ενός ιστορικού- είναι το σημαντικότερο πρόβλημα της ταινίας. Η ένταση του αμετάκλητου, του αδιαπραγμάτευτου, του ανείπωτου λείπει. Δεν φταίει όμως για αυτό το αφηγηματικό στοιχείο του «καλού αυστριακού ναζί» που ανοίγει την πόρτα του σχολείου για να σωθούν οι γυναίκες και τα κορίτσια, που παρεισφρέει στην ταινία. Το αμετάκλητο, το αδιαπραγμάτευτο, της ναζιστικής φρίκης δεν έχει μελοδραματικότητα. Έχει δραματικότητα. Έχει ένταση, τρόμο και απέραντη απελπισία. Δεν αποδίδονται στην ταινία αυτά. Μόνο στο «θεϊκό» πρόσωπο του Μαξ Φον Σίντοφ, που γεμίζει την οθόνη –δυστυχώς σε ελάχιστες στιγμές- αποτυπώνεται όλος ο πόνος από την απίστευτη τραγωδία. Αποτυπώνεται το ανείπωτο! Σε καμιά άλλη περίπτωση, ούτε στην εκτέλεση των αντρών και των αγοριών, ούτε στην αναζήτηση των δικών τους νεκρών από τις γυναίκες μέσα στο σωρό των εκτελεσμένων στο λόφο του μαρτυρίου. Και εδώ κατά τη γνώμη μου εντοπίζεται ένα παράθυρο διαπραγμάτευσης της φρίκης στην ταινία: περισσότερη ένταση έχει η σκηνή όταν ο «καλός ναζί» ανοίγει με το πόδι του την πόρτα του σχολείου, παρά οποιαδήποτε άλλη σκηνή φρίκης.
Ερώτημα δεύτερο: προσπαθεί η ταινία να παραχαράξει και να αναθεωρήσει την Ιστορία; Δεν νομίζω ότι αυτή είναι η, συνειδητή τουλάχιστον, πρόθεση των συντελεστών της. Έχει τα πάντα η ταινία για να την καθιστά αξιόπιστη ιστορικά. Και το τραγικό γεγονός του Ολοκαυτώματος, και την ιστορική και ηθική νομιμότητα των αποζημιώσεων και τον επιζήσαντα πρωταγωνιστή (Μαξ Φαν Σίντοφ) που μαρτυρά το παρελθόν. Δεν έχει μόνο αυτά όμως. Έχει και τα άλλα. Το παρόν, το σήμερα, που συνδιαλέγεται με το παρελθόν κατεξοχήν μέσα από την πρωταγωνίστρια. Από τη Γερμανίδα, δικηγόρο του γερμανικού υπουργείου Εξωτερικών, που τελικά πείθεται, χάρη στη μαρτυρία του επιζήσαντα και στα αρχεία που μελετά, για τη βασιμότητα των αποζημιώσεων. Έχει επίσης και την «ουρά» του «καλού ναζί»: τη γυναίκα του που βεβαιώνει ότι αυτός ήταν «καλός». Αυτό το πήγαινε-έλα ανάμεσα στο παρελθόν και το παρόν, χωρίς καμιά ένταση ούτε στο ένα ούτε στο άλλο, όπου και στους δύο χρόνους οι δυνατοί σύνδεσμοι είναι ο «καλός ναζί» και η μεταστραφείσα δικηγόρος –πολύ λιγότερο ο επιζήσας πρωταγωνιστής- καθιστά την Ιστορία επίπεδη, χωρίς τις αιχμές της και τις τραγικές γωνίες της. Αυτό που μένει τελικά –τουλάχιστον στα δικά μου μάτια- είναι μια ταινία «βεβιασμένης συμφιλίωσης» του παρελθόντος με το παρόν, με όλα τα αφηγηματικά στοιχεία που αυτή η συμφιλίωση παρελθόντος-παρόντος απαιτεί. Αυτό είναι το πρόβλημα κατά τη γνώμη μου: η «βεβιασμένη συμφιλίωση», η κακοχωνεμένη, σχεδόν αποϊστορικοποιημένη πρόσληψη του παρελθόντος σε ένα παρόν που τα καθιστά όλα αποσπασματικές «σταγόνες μνήμης», και όχι ένα συνεκτικό, ορμητικό «ποτάμι επίγνωσης» του ανείπωτου.
*Τομεάρχης Πολιτισμού της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία
Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «Αυγή» της Κυριακής
Όλες οι ειδήσεις
Υποβρύχιο Jantina: Εντοπίστηκε μετά από 80 χρόνια το ιταλικό υποβρύχιο που είχαν βυθίσει οι Βρετανοί στη Μύκονο«Κι αν ο Ερντογάν τολμήσει»;«Κανένας φόβος έναντι της Τουρκίας γιατί όταν φοβάσαι, ηττάσαι»- Δημήτρης Αβραμόπουλος«Κόκκινο» της Τουρκίας για ελληνικές ασκήσεις δυτικά νησιών του ανατολικού Αιγαίου και κρεσέντο προκλήσεων στην Κύπρο«Ο Ερντογάν σήμερα, οι κεμαλιστές αύριο και η «Γαλάζια Πατρίδα» πάντα εδώ»
The post Καλάβρυτα 1943: «Μια ταινία βεβιασμένης συμφιλίωσης»- Η ψύχραιμη κριτική από τη Σία Αναγνωστοπούλου appeared first on Militaire.gr.
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Πέθανε «ξαφνικά» μετά την 3η δόση ο γιατρός που είχε δηλώσει ότι «δεν θα κλάψει στην κηδεία των ανεμβολίαστων»
- Υποχρεωτική 3η δόση σε άνω των 65. Δεν αποκλείεται ένα ολικό «μπλόκο» σε ανεμβολίαστους
- Ελλάδα: Ερχονται γενναιόδωρα κίνητρα για αγορά ηλεκτρικών ΙΧ
- Αίγυπτος: Η κακοκαιρία έβγαλες τους σκορπιούς από τις κρυψώνες τους – 3 νεκροί και εκατοντάδες τραυματίες
- Καρκίνος του προστάτη: Το φαινομενικά υγιεινό τρόφιμο που «διπλασιάζει» τον κίνδυνο νόσησης
- Τρίτη δόση εμβολίου: Για ποιους θα γίνει υποχρεωτική - Νέες αλλαγές για ανεμβολίαστους
- Κλειστά σχολεία λόγω κορονοϊού τη Δευτέρα 15 Νοεμβρίου: Δείτε ΕΔΩ την αναλυτική λίστα
- Εορτολόγιο: Ποιοι γιορτάζουν σήμερα Δευτέρα 15 Νοεμβρίου
- Απογραφή 2021 - Η διαδικασία είναι υποχρεωτική: Όποιοι δεν αυτοαπογραφούν, θα δεχθούν επίσκεψη
- «Miss Universe Greece 2021»: Άλλαξε η εκπρόσωπός μας – Με τη Σοφία Αραπογιάννη η Ελλάδα
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις militaire
- Καλάβρυτα 1943: «Μια ταινία βεβιασμένης συμφιλίωσης»- Η ψύχραιμη κριτική από τη Σία Αναγνωστοπούλου
- 15 Νοεμβρίου σαν σήμερα: 1922 η εκτέλεση των 6
- Basket League: Ο Ολυμπιακός νίκησε τον ΠΑΟΚ και διατήρησε το αήττητο
- Η τραγωδία του ΜΕΡΛΙΝ στις 15 Νοεμβρίου 1972
- Η εκτέλεση των έξι: Σαν σήμερα το 1922
- Έκρηξη αυτοκινήτου στο Λίβερπουλ: Ένας νεκρός ,3 προσαγωγές
- Τελευταία Νέα militaire
- Καλάβρυτα 1943: «Μια ταινία βεβιασμένης συμφιλίωσης»- Η ψύχραιμη κριτική από τη Σία Αναγνωστοπούλου
- Η εκτέλεση των έξι: Σαν σήμερα το 1922
- Η τραγωδία του ΜΕΡΛΙΝ στις 15 Νοεμβρίου 1972
- 15 Νοεμβρίου σαν σήμερα: 1922 η εκτέλεση των 6
- Έκρηξη αυτοκινήτου στο Λίβερπουλ: Ένας νεκρός ,3 προσαγωγές
- Basket League: Ο Ολυμπιακός νίκησε τον ΠΑΟΚ και διατήρησε το αήττητο
- Ο Κύρτσος «ταρακουνά» ξανά την κυβέρνηση για το φιάσκο στη διαχείριση του κορονοιού
- Όρμπαν ο «ευρωπαίος» Ερντογάν: «Η Ουγγαρία δεν θα φύγει από την ΕΕ θα την μεταρρυθμίσει»!
- Η Ρωσία συζητά να βοηθήσει την Τουρκία για το «εθνικό μαχητικό αεροσκάφος» που θέλει ο Ερντογάν
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- Πώς τα τρένα θα μπορούσαν να αντικαταστήσουν τα αεροπλάνα στην Ευρώπη.
- Δήμος Βερύκιος: Γαλλική αγένεια στο πρώτο ραντεβού…
- Μαραθώνιος της Αθήνας: Ο 90χρονος Στέλιος Πρασσάς πρωταγωνιστής
- Η ΔΕΗ μαζί με την RVE
- Άγχος: Ο φωτισμός του σπιτιού σου το επηρεάζει άμεσα
- Αργεντινή: Ο κεντροαριστερός κυβερνητικός συνασπισμός χάνει τον έλεγχο του κοινοβουλίου
- Στη μέγγενη δίδυμων ελλειμμάτων, πανδημίας και ακρίβειας το σχέδιο για "έξτρα" κοινωνικό μέρισμα
- Ο καιρός σήμερα 15/11/2021
- Πολυτεχνείο 1973: Εκπαιδευτικό υλικό για την 17η Νοέμβρη