Θεοφάνεια: Τι συμβολίζουν – Πότε κάνουμε νηστεία
Τι συμβολίζει ο αγιασμός στα σπίτια και το μήνυμα των Αγίων Θεοφανείων.
Στις 6 Ιανουαρίου όλοι οι χριστιανοί ορθόδοξοι γιορτάζουν τα Θεοφάνεια. Είναι μια από τις σημαντικότερες εορτές της θρησκείας μας. Είναι η μεγάλη ετήσια χριστιανική εορτή της Βάπτισης του Ιησού Χριστού στον Ιορδάνη ποταμό από τον Άγιο Ιωάννη τον Βαπτιστή και η τρίτη και τελευταία εορτή του Δωδεκαημέρου των Χριστουγέννων.
Ιστορικές μαρτυρίες αναφέρουν ότι μετά το Πάσχα, η εορτή των Θεοφανείων είναι η αρχαιότερη χριστιανική εορτή.
Το
Κατά τη στιγμή της βάπτισης μας πετάμε το ρούχο του παλαιού Ανθρώπου και φοράμε το ρούχο του νέου ανθρώπου, του Αναμενομένου εν Χριστό Ανθρώπου.
Φώτα : Ο αγιασμός στα σπίτια και οι καλικάντζαροιΤην παραμονή των της εορτής των Αγίων Θεοφανείων, ο ιερέας γυρίζει όλα τα σπίτια και με το Σταυρό και ένα κλωνί βασιλικό «αγιάζει» ή «Φώτων» (ραντίζει) τους χώρους των σπιτιών για να φύγει μακριά κάθε κακό. Παλαιότερα, οι λαϊκές δοξασίες συνέδεαν τον φωτισμό των σπιτιών με την εξαφάνιση των καλικάντζαρων, τους οποίους φαντάζονταν να φεύγουν τρομαγμένοι με τον ερχομό του ιερέ για να ραντίσει τα σπίτια.
Την ημέρα των Αγίων Θεοφανείων τελείται ο Μεγάλος Αγιασμός στους ναούς και μετά με πομπή έχουμε τον Καθαγιασμό των υδάτων στη θάλασσα όπου υπάρχει, ή σε λίμνες, ή σε ποταμούς.
Ο σκοπός που διατηρείται ο μεγάλος αγιασμός στα σπίτια των χριστιανών είναι για να πίνουν οι πιστοί και να αγιάζονται εάν έχουν κάποια ψυχική ή σωματική αρρώστια.
Γιατί ρίχνουμε σταυρό στην θάλασσαΌπως πρόσθεσε ο πάτερ, ο σκοπός που ρίχνουμε τον σταυρό στην Θάλασσα/ λίμνες/ ποταμούς είναι για να καθαγιαστουν τα νερά και να φύγει μακριά κάθε κακο.
Κατά τον καθαγιασμο των νερών της Θάλασσας , το πιάσιμο του Σταυρού γίνεται από κολυμβητές, τους λεγόμενους Βουτηχτάδες, όπου κατά την τελετή της Κατάδυσης του Τιμίου Σταυρού. Νεαρά κυρίως άτομα βουτούν στα παγωμένα νερά για να πιάσουν τον Σταυρό και να λάβουν την ευλογία του ιερωμένου, αλλά και να δεχθούν τις τιμές και τις ευχές των συντοπιτών τους.
Οι καμπάνες ηχούν χαρμόσυνα, το ίδιο και οι σειρήνες των πλοίων. Όλοι οι πιστοί πίνουν με ευλάβεια από τον αγιασμό, συμβολικά από τρεις γουλιές.
Η Εικόνα των Αγίων Θεοφανείων
Στην άγια εικόνα των Θεοφανείων ο Χριστός βρίσκεται μεταξύ ψηλών βράχων, που σμίγουν και σχηματίζουν «κλεισούραν». Τα νερά, που δεν είναι αγιασμένα, μας θυμίζουν την εικόνα του θανάτου – κατακλυσμού. Ο συμβολισμός των βράχων της εικόνας της γεννήσεως συνεχίζεται στην εικόνα των Θεοφανίων και καταλήγει στην εικόνα της καθόδου του Χριστού στον Άδη. Η εικόνα της βαπτίσεως παρουσιάζει τον Ιησού να εισέρχεται στα νερά, στον υγρό τάφο.
Ο Άδης έχει την μορφή ενός σκοτεινού σπηλαίου, που περιέχει όλο το σώμα του Κυρίου, δείχνοντας την προκάθοδο Του στον Άδη, για να διαλύσει το δυνατό του κόσμου τούτου
Τι τρώμε τα Θεοφάνεια και πότε γίνεται η νηστείαΤην παραμονή των Θεοφανείων τηρούμε αλάδωτη νηστεία. Η μόνη περίπτωση να καταλύσουμε το λάδι είναι εάν πέσει Σάββατο ή Κυριακή.
Δείτε τι αναφέρει ο Ιωάννης Μ. Φουντούλης, Καθηγητής της Θεολογικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης:
Συνήθως λέγεται ότι η νηστεία της παραμονής των Θεοφανείων αφορά στην πόση του μεγάλου αγιασμού και επομένως ότι η προϋπόθεση για την κοινωνία από αυτόν αποτελεί η νηστεία μιας ημέρας. Για το θέμα αυτό θα ήταν σκόπιμο να λεχθούν δυο λόγια, γιατί είναι από τα πιο συζητούμενα θέματα από αυτά που σχετίζονται με τον αγιασμό των Θεοφανείων και για τα οποία ζητούν οι πιστοί τη συμβουλή των ιερέων.
Ότι ο μέγας αγιασμός «τα δευτερεία επέχει των θείων μυστηρίων» (Ευχολόγιον, κώδ. Βατοπεδίου 134 [745] του έτους 1538), είναι δηλαδή το δεύτερο μετά τη θεία κοινωνία ιερώτατον «μυστηριακόν είδος» (κατά τη σχολαστική ορολογία), κανείς δεν αμφιβάλλει. Είναι το «ύδωρ της αναγεννήσεως» του αγίου βαπτίσματος, που διά της επικλήσεως και επιφοιτήσεως του αγίου Πνεύματος «αναστοιχειούται» (ή «μεταστοιχειούται»), κατά τον άγιο Κύριλλο Αλεξανδρείας (Εις Ιωάννην Β΄ 1), και γίνεται «αφθαρσίας πηγή, αγιασμού δώρον, αμαρτημάτων λυτήριον, νοσημάτων αλεξιτήριον» για τους πιστούς που μεταλαμβάνουν ή χρίονται από αυτό, πάροχο αγιασμού και ευλογίας σ’ ολόκληρη την κτίση.
Ότι το ύδωρ του μεγάλου αγιασμού είναι το ίδιο με το ύδωρ του αγίου βαπτίσματος είναι καταφανές και από την ταυτότητα των καθαγιαστικών ευχών, και από την παλαιά, και τη σύγχρονη ακόμα, πράξη της Εκκλησίας, που βάπτιζε και βαπτίζει σ’ αυτό τους κατηχουμένους, και από όσα γράφει ο άγιος Συμεών Θεσσαλονίκης, που θεωρεί μάλιστα αντιστρόφως το ύδωρ του βαπτίσματος «κατ΄ ουδέν ελαττούμενον του των αγίων Θεοφανείων» (Διάλογος, κεφ. 70). Ως τέτοιο δίδεται αντί της θείας κοινωνίας στους πιστούς, που για κάποιο λόγο κωλύονται να προσέλθουν σ’ αυτήν.
Αυτό ακριβώς προκάλεσε δύο ευλαβείς παρεξηγήσεις: ότι δηλαδή υποκαθιστά τη θεία μετάληψη, ως κατά κάποιο τρόπο ίσο με αυτήν, και ότι κατ’ αναλογίαν προηγείται της πόσεώς του νηστεία. Το πρώτο δεν θα έπρεπε καν να συζητείται, γιατί είναι σαφές ότι ο μέγας αγιασμός είναι μεν για τους λόγους που είπαμε το ιερότερο μετά τη θεία κοινωνία είδος, αλλά επ’ ουδενί είναι κοινωνία του σώματος και του αίματος του Κυρίου, ούτε ποτέ την αντικαθιστά. Παρά ταύτα υπάρχει η λαϊκή αντίληψη ότι τα Θεοφάνεια δεν κοινωνούμε, γιατί θα πάρουμε αγιασμό και «είναι το ίδιο».
Όσο δε για τη νηστεία προ του μεγάλου αγιασμού, και αυτή μάλλον καλλιεργήθηκε κατ’ αναλογίαν προς το νεώτερο έθος της νηστείας προ της θείας κοινωνίας, που δεν μπόρεσε όμως και αυτή να εξελιχθεί σε τριήμερη, λόγω του ότι οι προ των Θεοφανείων ημέρες του εορταστικού δωδεκαημέρου έχουν «κατάλυσιν εις πάντα», πλην, εννοείται της παραμονής. Όσο για τη νηστεία αυτή της παραμονής, που κοινώς θεωρείται ότι γίνεται για τον αγιασμό, είναι άσχετη με αυτόν και τηρείται, είτε πρόκειται κανείς να κοινωνήσει από αυτόν είτε όχι. Γι’ αυτό και δεν καταλύεται μετά την τυχόν πόση του αγιασμού κατά την παραμονή.
Έχει δε την αρχή της στο αρχαίο έθος να προηγείται των μεγάλων εορτών μία ημέρα νηστείας της Εκκλησίας όλης, είτε για το βάπτισμα των κατηχουμένων, όπως κοινώς λέγεται, που εγίνετο κατ’ αυτές, είτε, ασχέτως μάλλον προς αυτό, ως ένας από τους πολλούς τρόπους εξάρσεως της κυρίας ημέρας της εορτής και προπαρασκευής γι’ αυτήν με νηστεία, εγκράτεια και προσευχή. Ότι δε δεν αφορά στην πόση του αγιάσματος, φαίνεται και από το ότι ο αγιασμός όχι μόνον τελείται – επομένως και πίνεται – και κατά την παραμονή, κατά το νεώτερο έθος, της οποίας παραμονής δεν προηγείται ποτέ νηστεία, και από το ότι συχνά συμβαίνει και η παραμονή να μην είναι νήστιμος ημέρα, όταν συμπίπτει με Σάββατο ή Κυριακή.
Δεν προηγείται δηλαδή της πόσεως του μεγάλου αγιασμού νηστεία; Βεβαίως, ναι. Αλλ’ αυτή δεν είναι νοητό να είναι αυστηροτέρα ή μακροτέρας διαρκείας από την προβλεπομένη για την προσέλευση στη θεία κοινωνία νηστεία, τη λεγομένη «ευχαριστιακή νηστεία». Και αυτή, όπως και άλλοτε μας δόθηκε αφορμή να γράψουμε, είναι σαφής και απαράβατος, με μόνιμη εξαίρεση όταν υπάρχει κίνδυνος θανάτου. Η τελεία δηλαδή αποχή τροφής και ποτού από του δείπνου ή του μεσονυκτίου, της προηγούμενης ημέρας μέχρι της κοινωνίας, οποιαδήποτε ώρα κι αν γίνεται αυτή, το πρωί δηλαδή κατά τις μη νήστιμες ημέρες και το εσπέρας κατά τις ημέρες της νηστείας.
Όπως δε είδαμε, η τέλεση και η πόση του μεγάλου αγιασμού προβλέπεται από την εκκλησιαστική μας τάξη και παράδοση μετά τη θεία μετάληψη και προ της βρώσεως του αντιδώρου, δηλαδή λειτουργικότερα – το επαναλαμβάνουμε – μεταξύ της εκφωνήσεως της ευχής της ευχαριστίας μετά το «πάντας μεταλαβείν» («Ότι συ ει ο αγιασμός ημών…»), κατά την παλαιοτέρα τάξη, ή μετά την οπισθάμβωνο ευχή, κατά τη νεωτέρα, και του «Είη το όνομα Κυρίου ευλογημένον…» και την επακολουθούσα διανομή του αντιδώρου και απόλυση.
Η νηστεία, κατά τους πατέρες και την παράδοση της Εκκλησίας, είναι «μέγα καλόν». Κινείται όμως μέσα σε ορισμένες από την παράδοση προδιαγραφές χρόνου και ποιότητος, που καλούμαστε να προβάλλουμε και να αξιοποιούμε. Η επέκτασή της όμως πέραν των ορίων αυτών μπορεί να έχει αρνητικά αποτελέσματα και να αποβαίνει τελικώς εις βάρος αυτού του θελήματος του Θεού και του σκοπού της Εκκλησίας, που είναι ο αγιασμός των πιστών και όλης της δημιουργίας διά της μεταλήψεως και του ραντισμού διά του ύδατος του μεγάλου αγιασμού των Θεοφανείων. Καλός συμβιβασμός της παλαιάς με τη νεωτέρα παράδοση μπορεί να είναι η σύσταση ξηροφαγίας κατά το δείπνο της παραμονής, όταν συμπίπτει με Σάββατο ή Κυριακή. Η επέκταση δηλαδή κατά κάποιο τρόπο της ευχαριστιακής νηστείας μέσα σε λογικά όρια.
The post Θεοφάνεια: Τι συμβολίζουν – Πότε κάνουμε νηστεία appeared first on Militaire.gr.
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Σεισμός Εύβοια: «Ήταν ιδιαίτερα αισθητός και είμαστε σε επιφυλακή – Οι κάτοικοι έχουν βγει στους δρόμους»
- Κακά «μαντάτα» για ανεμβολίαστους – Παράταση στα rapid test
- Άρτα: Άγριος ξυλοδαρμός μεταξύ γιατρών εν ώρα υπηρεσίας
- Η ΕΛ.ΑΣ Λευκάδας κομματικό παραμάγαζο της Νέας Δημοκρατίας;
- Γεράσιμος Παπαδόπουλος: Μεγάλη προσοχή στην Εύβοια – Ενεργοποίηση νέας εστίας
- Eoρτολόγιο: Ποιοι γιορτάζουν σήμερα Πέμπτη 5 Ιανουαρίου
- Η συγκλονιστική καταγγελία γιατρού του ΕΣΥ - "Γιατί εξαναγκάζομαι να παραιτηθώ"
- Σεισμός στην Εύβοια: Προειδοποίηση του Γεράσιμου Παπαδόπουλου
- Νέο ράπισμα των ΗΠΑ στην Τουρκία για τη θαλάσσια οριοθέτηση και τα 12 μίλια νότια της Κρήτης
- Μούφα το πέναλτι, έπρεπε να δοθεί επανάληψη, δεν δόθηκε κανονικό πέναλτι στον ΠΑΟΚ, καραμπινάτο φάουλ στο γκολ του Ινγκασον
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις militaire
- Κακά «μαντάτα» για ανεμβολίαστους – Παράταση στα rapid test
- Πανσέληνος Ιανουαρίου 2023: Πότε είναι το φεγγάρι του Λύκου και της Χήνας
- Η «έκπληξη» με τις χειμερινές εκπτώσεις 2023 που ξεκινούν από 9/1
- Πότε πλησιάζει τη Γη τον Ιανουάριο ο κομήτης C/2022 E3
- Συντάξεις Φεβρουαρίου 2023: Οι πληροφορίες για το πότε θα γίνει η πληρωμή
- Θεοφάνεια: Τι συμβολίζουν – Πότε κάνουμε νηστεία
- Τέλη κυκλοφορίας 2023: Εκτύπωση χωρίς κωδικούς taxisnet
- Διακοπή ρεύματος σήμερα 5/1 – Η ανακοίνωση ΔΕΔΔΗΕ
- Τελευταία Νέα militaire
- Θεοφάνεια: Τι συμβολίζουν – Πότε κάνουμε νηστεία
- Κακά «μαντάτα» για ανεμβολίαστους – Παράταση στα rapid test
- Διακοπή ρεύματος σήμερα 5/1 – Η ανακοίνωση ΔΕΔΔΗΕ
- Συντάξεις Φεβρουαρίου 2023: Οι πληροφορίες για το πότε θα γίνει η πληρωμή
- Τέλη κυκλοφορίας 2023: Εκτύπωση χωρίς κωδικούς taxisnet
- Η «έκπληξη» με τις χειμερινές εκπτώσεις 2023 που ξεκινούν από 9/1
- Πότε πλησιάζει τη Γη τον Ιανουάριο ο κομήτης C/2022 E3
- Πανσέληνος Ιανουαρίου 2023: Πότε είναι το φεγγάρι του Λύκου και της Χήνας
- Και η Ε.Τουλουπάκη υπό παρακολούθηση-Αίτημα για έλεγχο στην ΑΔΑΕ
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- Ιερουσαλήμ: Δεκάδες τάφοι βεβηλώθηκαν σε προτεσταντικό κοιμητήριο [εικόνες-βίντεο]
- Amazon: Επιβεβαιώνει πως θα προχωρήσει σε 18.000 απολύσεις
- Τάσος Κωστής: «Ανέβαινα στη σκηνή με χαμηλό αιματοκρίτη, δεν μπορούσα να περπατήσω»
- NBA: Με triple-double του Αντετοκούνμπο, οι Μπακς νίκησαν τους Ράπτορς 104-101 στην παράταση
- Γιάννης Αντετοκούνμπο: Νίκη των Μπακς επί των Ράπτορς στην παράταση
- ΠΑΣΟΚ: Επενδύοντας στο «σκιάχτρο» του ΣΥΡΙΖΑ
- Amazon: Επιβεβαίωσε την απόλυση πάνω από 18.000 εργαζομένων – Και στην Ευρώπη
- Πιερρακάκης: Ξεπεράσαμε τις 1.500 υπηρεσίες στο gov.gr
- Στη Γαύδο για τα Θεοφάνια ο Μητσοτάκης
- Χειμερινές εκπτώσεις: Πότε ξεκινούν, πόσο θα διαρκέσουν