Πώς χτίστηκε ο Παρθενώνας. Πώς ανέβαζαν μάρμαρα 10 τόνων, σε 15 μέτρα ύψος, σε 20 λεπτά! Ο δρόμος της λιθαγωγίας από την Πεντέλη στον Ιερό Βράχο.
Η οικοδόμηση του Παρθενώνα ήταν ένα τεχνολογικά πρωτοποριακό και φυσικά εξαιρετικά δύσκολο έργο για τους αρχαίους Έλληνες.
Κατάφεραν να εξορύξουν, να μεταφέρουν και να ανυψώσουν τεράστιους όγκους μαρμάρου από την Πεντέλη, στον βράχο της Ακρόπολης,
με τα μέσα της εποχής.
Στα έργα της Ακρόπολης, εργάστηκαν ελεύθεροι πολίτες, μέτοικοι, δούλοι και μαρμαροτεχνίτες από την Πάρο, την Νάξο και την Μικρά Ασία.
Αναπαράσταση εξόρυξης πεντελικού μαρμάρου, από το βιβλίο του Μανόλη Κορρέ «Από ττην Πεντέλη στον Παρθενώνα» (Πηγή φωτογραφίας ΚΛΙΚ)Η Αθήνα έγινε εργοτάξιο. Οι χιλιάδες τεχνίτες που έχτισαν τον Παρθενώνα σε χρόνο ρεκόρ.Το 447 π.Χ., την περίοδο του «Χρυσού Αιώνα του Περικλή», άρχισαν να χτίζεται το μεγαλύτερο οικοδόμημα της Ακρόπολης
ο Παρθενώνας. Την κατασκευή του ανέλαβαν οι αρχιτέκτονες Ικτίνος και Καλλικράτης, ενώ ο Φειδίας είχε καθήκοντα γενικού επιστάτη.
Η Αθήνα μετατράπηκε σε εργοτάξιο. Για την ανέγερση του Παρθενώνα εργάστηκαν χρυσοχόοι, χαλκοπλάστες, μαρμαρογλύπτες, ξυλουργοί, αμαξοπηγοί (κατασκευαστές αμαξών), σχοινοποιοί, και ζευγοτρόφοι (κάτοχοι βοδιών). Λέγεται πως ανάμεσα στους χιλιάδες εργάτες ήταν και ο Αθηναίος φιλόσοφος, Σωκράτης που ήταν λιθοξόος.
Τα έργα τελείωσαν μέσα σε 8 χρόνια. Ο αρχιτέκτονας και αναστηλωτής του Παρθενώνα Μανόλης Κορρές, είπε στη «Μηχανή του Χρόνου»: “Έχτιζαν, ταυτοχρόνως, σε όλες τις τέσσερις πλευρές και στο εσωτερικό. Αυτό δεν μπορούσε σε άλλες πόλεις να γίνεται, γιατί απαιτούσε πολύ ταχείς ρυθμούς. Τεράστια συνεργεία, τεράστια συστράτευση πάρα πολύ μεγάλων δυνάμεων.”.
«Οδός Λιθαγωγίας». Ο δρόμος από το λατομείο της Πεντέλης μέχρι την Ακρόπολη.Η «οδός Λιθαγωγίας». Ο δρόμος που οι αρχαίοι τεχνίτες μετέφεραν το μάρμαρο από την Πεντέλη στην Ακρόπολη. (Πηγή φωτογραφίας: ypaithros.gr)
Για την κατασκευή του Παρθενώνα χρησιμοποιήθηκαν τουλάχιστον 20 χιλιάδες τόνοι πεντελικού μαρμάρου. Για να μπορέσουν να μεταφέρουν τα μάρμαρα, οι αρχαίοι τεχνίτες κατασκεύασαν την «οδό Λιθαγωγίας». Ο δρόμος ξεκινούσε από το λατομείο στην σπηλιά του Νταβέλη στην Πεντέλη και κατέληγε στη νότια πλευρά της Ακρόπολης. Η διαδρομή διαρκούσε περίπου 6 ώρες. Υπολογίζεται ότι υπήρχαν γύρω στις 20 άμαξες που έκαναν το δρομολόγιο, δέκα φορές ημερησίως. Ο συντονισμός ήταν πολύπλοκος και άψογος, γιατί τα πάντα έπρεπε να φθάνουν στο εργοτάξιο
της Ακρόπολης την κατάλληλη ώρα και όχι νωρίτερα, ώστε να μην υπάρχει συνωστισμός.
Όταν τα μάρμαρα έφταναν, οι εργάτες έπρεπε να τα ανεβάσουν στον ιερό βράχο. Χρησιμοποιώντας μόνο τη φυσική τους δύναμη, ήταν αδύνατο να τα καταφέρουν. Χάρη στις γνώσεις μηχανικής και την ευρηματικότητα τους ανακάλυψαν τρόπους ανύψωσης, που θυμίζουν σύγχρονες μεθόδους.
Σχεδιαστική αναπαράσταση χρήσης ξύλινου γερανού για την ανύψωση των μαρμάρων, από το βιβλίο του Μανόλη Κορρέ «Από την Πεντέλη στον Παρθενώνα» (Πηγή φωτογραφίας: ΚΛΙΚ)Κατασκεύασαν αυτοσχέδιους γερανούς χρησιμοποιώντας τεράστιες τροχαλίες με δεμένες άμαξες και από τις δυο πλευρές, που λειτουργούσαν ως αντίβαρα. Εκτός από αυτή τη μέθοδο, οι τεχνίτες κατασκεύασαν και ξύλινους γερανούς.
Οι αρχαιολόγοι εκτιμούν ότι γύρω από τον Παρθενώνα δούλευαν 8 μεγάλοι γερανοί και άλλοι μικρότεροι, κυρίως στο εσωτερικό του επί κατασκευή ναού. Αξιοποιώντας αρχές και νόμους της φυσικής, χρησιμοποίησαν κατάλληλους μοχλούς και τροχαλίες που πολλαπλασίαζαν τη ροπή δύναμης. Ήταν τόσο καλά κατασκευασμένοι που μπορούσαν να ανεβάζουν ένα μάρμαρο βάρους δέκα τόνων σε ύψος 15 μέτρων μέσα σε είκοσι λεπτά της ώρας.
Παρόμοιος τεχνικός εξοπλισμός χρησιμοποιήθηκε και για τις εργασίες αναστήλωσης του Παρθενώνα το 1984. Στο Τεχνολογικό Πάρκο Λαυρίου φιλοξενείται από το 2017, ο γερανός που κατασκευάστηκε στη Γαλλία και υπηρέτησε επί 33 συναπτά έτη, τα αναστηλωτικά έργα. Πρόκειται για ένα ιστορικό μηχάνημα, στην κατασκευή του οποίου συνέβαλε και ο αρχιτέκτονας και αναστηλωτής του Παρθενώνα, Μανόλης Κορρές.
Ο ιστορικός Γερανός του Παρθενώνα εκτίθεται στο Λαύριο για μουσειακούς και εκπαιδευτικούς λόγους.
Δείτε το βίντεο συναρμολόγησης του γερανού στο Τεχνολογικό Πάρκο Λαυρίου εδώ:
Πηγή χαρακτηριστικής φωτογραφίας: Pexels
Διαβάστε επίσης στη «ΜτΧ»: Εδώ βρισκόταν ο μικρός «Παρθενώνας της Θεσσαλονίκης» που θάφτηκε κάτω από πολυκατοικίες. Τι απέμεινε από τον εντυπωσιακό ναό της θεάς Αφροδίτης (φωτο)
The post Πώς χτίστηκε ο Παρθενώνας. Πώς ανέβαζαν μάρμαρα 10 τόνων, σε 15 μέτρα ύψος, σε 20 λεπτά! Ο δρόμος της λιθαγωγίας από την Πεντέλη στον Ιερό Βράχο. appeared first on ΜΗΧΑΝΗ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ.
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- Ο Snik κλείνει δουλειές και εμφανίζεται μόνο δέκα λεπτά και τον πληρώνουν. Μπράβο του!
- Η δολοφονία του πρώην διοικητή της Εθνικής Τράπεζας Μιχάλη Βρανόπουλου από την 17Ν. Η τελευταία του φράση παραμένει αίνιγμα
- Ο Γιώργος Παράσχος για τα δημοσιεύματα περί επανασύνδεσης με την σύζυγο του
- Το βοσκοτόπι της Αθήνας που έγινε ένα από τα μεγαλύτερα νοσοκομεία. Υπήρξε «καταφύγιο» για τους τραυματισμένους στρατιώτες που επέστρεφαν από το μέτωπο το 1940
- Η βρετανική βασιλική οικογένεια γίνεται... σειρά!
- Μοσχάρι σούπα με λαχανικά από τη Νικόλ Μαρίνου
- Μια απόφαση στις Άγριες Μέλισσες θα ανακατέψει ξανά την τράπουλα
- Ακόμα ένα tweet του Niall Horan βάζει φωτιά στις φήμες περί σχέσης με τη Selena Gomez
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Mixani tou Xronou
- Η δολοφονία του πρώην διοικητή της Εθνικής Τράπεζας Μιχάλη Βρανόπουλου από την 17Ν. Η τελευταία του φράση παραμένει αίνιγμα
- Το βοσκοτόπι της Αθήνας που έγινε ένα από τα μεγαλύτερα νοσοκομεία. Υπήρξε «καταφύγιο» για τους τραυματισμένους στρατιώτες που επέστρεφαν από το μέτωπο το 1940
- Η εκτέλεση δύο Ιταλών αναρχικών στην ηλεκτρική καρέκλα. Κατηγορήθηκαν στη Μασαχουσέτη για ληστεία που δεν διέπραξαν και καταδικάστηκαν ως «εχθροί των θεσμών»
![Πώς, Παρθενώνας, Πεντέλη, Ιερό Βράχο,pos, parthenonas, penteli, iero vracho](https://images32.inewsgr.com/3638/36388164/pos-chtistike-o-parthenonas-pos-anevazan-marmara-10-tonon-se-15-metra-ypsos-se-20-lepta-o-dromos--tis-lithagogias-apo-tin-penteli-ston-iero-vracho-160.jpg)
- Τελευταία Νέα Mixani tou Xronou
- Το βοσκοτόπι της Αθήνας που έγινε ένα από τα μεγαλύτερα νοσοκομεία. Υπήρξε «καταφύγιο» για τους τραυματισμένους στρατιώτες που επέστρεφαν από το μέτωπο το 1940
- Η εκτέλεση δύο Ιταλών αναρχικών στην ηλεκτρική καρέκλα. Κατηγορήθηκαν στη Μασαχουσέτη για ληστεία που δεν διέπραξαν και καταδικάστηκαν ως «εχθροί των θεσμών»
- Η δολοφονία του πρώην διοικητή της Εθνικής Τράπεζας Μιχάλη Βρανόπουλου από την 17Ν. Η τελευταία του φράση παραμένει αίνιγμα
- Καμπανάκι από τον ΕΟΦ για βασικές ελλείψεις φαρμάκων. Πάνω από 800 σκευάσματα παρουσιάζουν προβληματική διακίνηση. Γιατί η Ελλάδα είναι «κόκκινο πανί» για τις πολυεθνικές
- Ζευγάρι βρέθηκε νεκρό μέσα στο σπίτι τους στη Μακρακώμη. Η γυναίκα είχε πυροβοληθεί με καραμπίνα στο πρόσωπο σύμφωνα με την ΕΛΑΣ
- Συναγερμός για τον κοροναϊό. Σε καραντίνα δεύτερη πόλη στην Κίνα – 617 κρούσματα και 17 νεκροί μέχρι στιγμής. Αυστηρά μέτρα αντιμετώπισης από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας
- Έγκλημα Βάρη: «Ήταν εκπαιδευμένοι σαν στρατός» σύμφωνα με μάρτυρα του διπλού φονικού. Τα σερβικά ΜΜΕ μεταδίδουν ότι πρόκειται για ξεκαθάρισμα λογαριασμών
- Μαζικές κινητοποιήσεις για το προσφυγικό σε Λέσβο, Χίο και Σάμο. Πάνω από 7000 κάτοικοι στους δρόμους. Στο Μαξίμου Περιφερειάρχης και δήμαρχοι του βορείου Αιγαίου
- Ο πράκτορας του FBI, Ρ. Μέιχιου, που υπονόμευσε τη μεγαλύτερη επιχειρηματική συμφωνία του Ωνάση. Πώς δικαιολόγησε την προτροπή το Νίξον να σκοτώσουν τον Ωνάση, εκτός Ηνωμένων Πολιτειών
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- Μια απόφαση στις Άγριες Μέλισσες θα ανακατέψει ξανά την τράπουλα
- Ακόμα ένα tweet του Niall Horan βάζει φωτιά στις φήμες περί σχέσης με τη Selena Gomez
- Ο Snik κλείνει δουλειές και εμφανίζεται μόνο δέκα λεπτά και τον πληρώνουν. Μπράβο του!
- Μοσχάρι σούπα με λαχανικά από τη Νικόλ Μαρίνου
- Η βρετανική βασιλική οικογένεια γίνεται... σειρά!
- Ο Γιώργος Παράσχος για τα δημοσιεύματα περί επανασύνδεσης με την σύζυγο του
- "To Kαφέ της Χαράς": Η είδηση που προκαλεί έμφραγμα στον Περίανδρο
- Το «Jailhouse Rock» του Elvis Presley…
- “Με είχαν καλέσει το καλοκαίρι από τις Άγριες Μέλισσες αλλά δεν το είδα ποτέ”