Χριστίνα Παπαδοπούλου: Πέντε έτη Gagosian και Τζέιμς Τουρέλ
H γκαλερί Gagosian με επικεφαλής στην Ελλάδα τη Χριστίνα Παπαθανασίου παρουσιάζει το έργο του Τζέιμς Τουρέλ (James Turrell). Η έκθεση τιτλοφορείται Light of the Presence και παραθέτει δύο συνθέσεις του από τη γνωστή σειρά Glass Series (2001–). Πρόκειται για τις Knowing
Από τη δεκαετία του 1960, ο Τουρέλ εξερευνά φαινόμενα της αντίληψης. , από την αισθητηριακή στέρηση μέχρι τα οπτικά εφέ.
Ξεκίνησε να δουλεύει με το φως το 1966, στο εργαστήριό του στο Ocean Park στην Καλιφόρνια.
Πρώιμα έργα του (Afrum-Proto, 1966), χρησιμοποιούν πεδία φωτός συσχετίζοντάς τα με αρχιτεκτονικές δομές.
Αποτέλεσαν την εκκίνηση για τη διάχρονη επεξεργασία του κτηριακού και του φυσικού περιβάλλοντος. Ο Τουρέλ συνεχίζει να χρησιμοποιεί το φως ως πρωταρχικό υλικό και κυρίαρχη αναζήτηση.
Απλά αλλά και σύνθεταΣε επίπεδο φόρμας, τα έργα παραμένουν απλά, αλλά επινοούν σύνθετη σύγχρονη τεχνολογία για να εξερευνήσουν τα όρια της όρασης.
Πράγμα ιδιαιτέρως πρόδηλο στη σειρά Glass Series. Στη διάρκεια των τελευταίων δεκαπέντε ετών, ο Τουρέλ έχει στραφεί στην τεχνολογία πάνελ LED που προγραμματίζονται μέσω υπολογιστή. Με αυτόν τον τρόπο προσφέρει πλουσιότερη κλίμακα αποχρώσεων και χαμηλότερα επίπεδα φωτός. Τη συγκεκριμένη τεχνική χρησιμοποίησε πρώτη φορά σε πρότζεκτ για κτήρια -στο σιδηροδρομικό σταθμό Zug στην Ελβετία και στο PSA Peugeot Citroën Design Center έξω από Παρίσι.
Το μνημειώδες έργο Aurora B: Tall Glass (2010) από την Glass Series συμπεριλαμβάνεται στη συλλογή του Μουσείου Καλών Τεχνών (Museum of Fine Arts) στο Χιούστον.
Γεωμετρικές οπές και φωςΤο Knowing Light και το Rounded Up στην Gagosian παρουσιάζουν πεδία φωτός που βλέπει ο θεατής μέσα από γεωμετρικές οπές.
Καθώς το χρώμα τους μεταβάλλεται με αργό ρυθμό, οι επιφάνειες αυτές προκαλούν διαδοχικές εντυπώσεις και συναισθήματα. Μοιάζουν λίγο με τον κόσμο των ψευδαισθήσεων και τον παραισθήσεων, των ονείρων. Ορισμένες φορές φαίνονται επίπεδες και άλλες ότι διαθέτουν βάθος. Ο Τουρέλ αμφισβητεί το μονοδιάστατο τρόπο που αντιλαμβάνεται ο θεατής το χώρο και ίσως τον χρόνο. Αποδέχεται τις ψυχολογικές μεταπτώσεις.
Κατά κάποιο τρόπο οι παρατήρηση αυτών των έργων προσομοιάζει καταστάσεις διαλογισμού.
Το φως κάθε σχήματος διαχέεται από το κέντρο του και ενίοτε καταλήγει σε μία μονή, επίπεδη απόχρωση. Ένα μικρό άνοιγμα ανάμεσα στην γυάλινη πρόσοψη του έργου και στον τοίχο της γκαλερί στο οποίον έχει τοποθετηθεί έρχεται να προσδώσει «υλική διαστατικότητα», όπως παρατηρούν οι επιμελητές. Και έτσι διασφαλίζεται ότι η ανταύγεια του χρώματος περνάει στον περιβάλλοντα χώρο, διαφοροποιώντας συνολικά τον τρόπο με τον οποίον βιώνουν οι θεατές το εσωτερικό.
Roden CarterΗ Glass Series λειτουργεί αντιστικτικά με το Roden Crater.
Πρόκειται για γιγαντιαίο έργο στη Βόρεια Αριζόνα και συγκεκριμένα στην περιοχή Πέιντετ Ντέζερτ την οποία αναθεωρεί ως ελεγχόμενο περιβάλλον για τη διαλογιστική θέαση του φωτός και του χώρου του ουρανού. Κατασκευάστηκε μέσα σε ηφαιστειακό κώνο σκωρίας. Αποτελεί το απόγειο της έρευνας γύρω από το πεδίο της ανθρώπινης οπτικής και ψυχολογικής αντίληψης όπου ο Τουρέλ έχει αφιερώσει τη ζωή του.
Ας σημειωθεί ότι βρίσκεται σε εξέλιξη μία προσπάθεια συγκέντρωσης κεφαλαίων (crowd funding) με σκοπό την ολοκλήρωση της κατασκευής του έργου και την παρουσίασή του στο κοινό.
ΥπερατλαντικάΗ γκαλερί διανύει σήμερα πέντε χρόνια άνθισης στο καινούργιο της κτήριο. Ένα ορόσημο για τη Χριστίνα Παπαδοπούλου που βρίσκεται στο τιμόνι όλα αυτά τα χρόνια, δουλεύοντας αποτελεσματικά με «υπερατλαντικούς» ρυθμούς. Πρόκειται για μία από τις μεγαλύτερες γκαλερί στον κόσμο, με ιδρυτή τον διάσημο Λάρι Γκαγκόζιαν.
Το 2009 η Gagosian της Αθήνας εγκαινιάστηκε στην οδό Μέρλιν, σε ένα μικρό αλλά πολύ κομψό αστικό διαμέρισμα. Επιμελήθηκε αξιοσημείωτες εκθέσεις αλλά περιορισμένης έκτασης.
H επέκταση και εδραίωσή της στην πρωτεύουσα, στο σημερινό art deco κτήριο, οφείλεται στη σχέση εμπιστοσύνης μεταξύ του Λάρι Γκαγκόζιαν και της διευθύντριάς του.
Το 2019 η Χριστίνα Παπαδοπούλου κατείχε τη θέση του sales director της Gagosian στο Λονδίνο.
Εκείνη την εποχή ο διεθνούς φήμης Μπράις Μάρντεν (Brice Marden, που ως το θάνατό του διατηρούσε σπίτι-εργαστήριο στην Ύδρα), επιθυμούσε να παρουσιάσει νέα έργα του στην Ελλάδα.
Έτσι πείστηκε ο Λάρι Γκαγκόζιαν να μεταφέρει τη γκαλερί σε μεγαλύτερο κτήριο (που ανασκεύασε αριστοτεχνικά ο Στέλιος Κόης -Kois αρχιτέκτονες) στην οδό Αναπήρων Πολέμου. Έτσι, οργανικά, η Χριστίνα Παπαδοπούλου πήρε το τιμόνι της Gagosian στην Ελλάδα.
Η Χριστίνα Παπαδοπούλου σε παλιότερη συζήτηση υπογράμμισε το δυναμικό ρόλο που διαδραματίζει η Αθήνα ως λίκνο σύγχρονων καλλιτεχνών.
Επιμελητές και καλλιτέχνες άνοιξαν γραφεία και στούντιο στην Αθήνα. Επέστρεψαν αρκετοί επαγγελματίες από το εξωτερικό, που απέκτησαν εμπειρία σε διεθνή καλλιτεχνικά κέντρα και τώρα μεταλαμπαδεύουν την εμπειρία τους στην Ελλάδα.
Αυτό σίγουρα επηρέασε και την απόφαση του Λάρι Γκαγκόζιαν. Το στιλ με το οποίο διευθύνει η Χριστίνα Παπαδοπούλου δημιουργεί γέφυρες ενότητες και ενσωμάτωσης με την τοπική κοινωνία. Όχι αφ΄υψηλού, όπως έχει τονίσει η Χριστίνα Παπαδοπούλου.
Καμία επιτυχία δεν έρχεται κατά τύχη.
ΠληροφορίεςJAMES TURRELL
Light of the Presence
Έως 25 Μαΐου 2024
Gagosian Athens
Αναπήρων Πολέμου 22
Αθήνα 11521
+30 210 36 40 215
athens@gagosian.com
Hours: Τρίτη Σάββατο 11–7, Πέμπτη 11–8
Διαβάστε επίσης:
Τερψιχόρη Αγγελοπούλου: Μπιζού της Κυβέλης στον Bonhams
Νίκος Δήμου: Υπάρχει έλληνας Βούδας και όπιο του λαού;
Βιτόρια Κοτσάλου: Στο Κυκλαδικό, με παιδιά και χορό το Πάσχα
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Οικονομία
- Αποπομπή του Δ. Παπανώτα ζητά η Νέα Αριστερά
- Συζήτηση για τις περικοπές δώρων και επιδομάτων σε συνταξιούχους
- Συνεχίστηκαν οι απώλειες στη Wall
- Ολλανδία: Η δήμαρχος του Άμστερνταμ ζητά ρύθμιση της αγοράς ναρκωτικών
- Δίκη Folli Follie: Απολογίες, πλαστογραφίες, τα «μυστήρια» των Tonio Law και Ιωάννη Μπεγιέτη και γιατί έγινε έξαλλος ο Κουτσολιούτσος
- To μυστικό γεύμα Τζίγγερ – Μελισσανίδη, η αυτοπεποίθηση του Ψάλτη, το φάουλ του αναλυτή της Goldman με την Alpha, η γλυκιά εμμονή της κ. Καίτης και η σύνταξη των 917 ευρώ, τα κέρδη του Αθανασίου και το μυστήριο με τον Αίαντα Β.
- Χ. Θεοχάρης: Μέχρι 29 Απριλίου η τακτοποίηση ρυθμίσεων με ανεξόφλητες δόσεις - Τι είπε για τα πρόστιμα myDATA
- ΑΔΜΗΕ: Εγκαινιάστηκε στο Περιστέρι το νέο Εκπαιδευτικό Κέντρο για την ενέργεια
- Βουλή: Ψηφίσθηκε κατά πλειοψηφία το ν/σ για την ανάδειξη της άυλης πολιστικής κληρονομιάς
- Έβγαλε ανοδική αντίδραση το ΧΑ μετά από 4 πτωτικές συνεδριάσεις
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Mononews
- Δίκη Folli Follie: Απολογίες, πλαστογραφίες, τα «μυστήρια» των Tonio Law και Ιωάννη Μπεγιέτη και γιατί έγινε έξαλλος ο Κουτσολιούτσος
- To μυστικό γεύμα Τζίγγερ – Μελισσανίδη, η αυτοπεποίθηση του Ψάλτη, το φάουλ του αναλυτή της Goldman με την Alpha, η γλυκιά εμμονή της κ. Καίτης και η σύνταξη των 917 ευρώ, τα κέρδη του Αθανασίου και το μυστήριο με τον Αίαντα Β.
- Η καταιγίδα είναι ήδη εδώ
- Χριστίνα Παπαδοπούλου: Πέντε έτη Gagosian και Τζέιμς Τουρέλ
- Wall Street: Πτώση 1,15% για τον Nasdaq μετά τη βουτιά της Nvidia – Η Travelers πλήγωσε τον Dow Jones
- Aegean: Νέα εποχή… μεγάλης εμβέλειας – Τι σηματοδοτεί η απόκτηση των 4 ειδικών αεροσκάφων
- NBA: Εκτός πρωταθλήματος ο Πόρτερ των Ράπτορς για παράνομο στοιχηματισμό
- Μεγάλη αναταραχή, υπέροχη κατάσταση
- Βουλή: Ψηφίσθηκε κατά πλειοψηφία το ν/σ για την ανάδειξη της άυλης πολιστικής κληρονομιάς
- To ελληνικό «Iron Dome», ένα αμυντικό project 3 δισ. και οι «αερομαχίες» δύο ισραηλινών εταιρειών
- Τελευταία Νέα Mononews
- Χριστίνα Παπαδοπούλου: Πέντε έτη Gagosian και Τζέιμς Τουρέλ
- Δίκη Folli Follie: Απολογίες, πλαστογραφίες, τα «μυστήρια» των Tonio Law και Ιωάννη Μπεγιέτη και γιατί έγινε έξαλλος ο Κουτσολιούτσος
- Μεγάλη αναταραχή, υπέροχη κατάσταση
- Aegean: Νέα εποχή… μεγάλης εμβέλειας – Τι σηματοδοτεί η απόκτηση των 4 ειδικών αεροσκάφων
- Γιώργος Στασινός: Οι τρεις σύμμαχοι και ο αντίπαλος στην κόντρα με τους Δήμους για το πάγωμα των οικοδομικών αδειών
- Κρίσιμα τετ α τετ Χατζηδάκη με επενδυτές και οίκους στις ΗΠΑ, εν μέσω διεθνούς θυέλλης
- To μυστικό γεύμα Τζίγγερ – Μελισσανίδη, η αυτοπεποίθηση του Ψάλτη, το φάουλ του αναλυτή της Goldman με την Alpha, η γλυκιά εμμονή της κ. Καίτης και η σύνταξη των 917 ευρώ, τα κέρδη του Αθανασίου και το μυστήριο με τον Αίαντα Β.
- Jumbo: Χρυσώνει τους μετόχους ο Απ. Βακάκης
- Τα κρυφά σημεία και οι «παγίδες» για το «μαχητό τεκμήριο» – Πώς θα αμφισβητήσουν το ελάχιστο εισόδημα οι ελεύθεροι επαγγελματίες
- Η επιλεκτική «φυγή» των Κινέζων από την πολυτέλεια – Οι κερδισμένοι και οι χαμένοι
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Οικονομία
- Αλαλούμ με την κατάργηση του φόρου συνδρομητικής
- Η καταιγίδα είναι ήδη εδώ
- Το IRIS ανατρέπει τις καθημερινές συναλλαγές – Ο στόχος για επέκταση των άμεσων πληρωμών παντού
- Mytilineos: Με ταχεία αδειοδότηση 167 φ/β ισχύος 1,4 GW- Προς νέες συμφωνίες στις ΑΠΕ- Έμφαση στα υψηλής αξίας πράσινα EBITDA
- Η εξαγορά της Vinci στο Εδιμβούργο, το ανοδικό σερί της Optima και τα... Ινδικά σχέδια της Aegean
- To ελληνικό «Iron Dome», ένα αμυντικό project 3 δισ. και οι «αερομαχίες» δύο ισραηλινών εταιρειών
- Ελληνικό: Ξεπέρασαν το μισό δισεκατομμύριο τα έσοδα της Lamda από πωλήσεις κατοικιών
- Κριμαία: Ουκρανικό πλήγμα σε ρωσικό στρατιωτικό αεροδρόμιο
- Στη Μαρίνα Φλοίσβου το «Legend Ericsson 1» του Ocean Race για την παράδοση της «Σκυτάλης της Φύσης»
- Lamda: Καθαρά κέρδη €27 εκατ. το 2023-Αύξηση 69% στα EBITDA