Διπλή εικαστική απόλαυση στον Πόρο: Αρχαιολογικό μουσείο και γκαλερί Citronne
Ας τονώσει η Τέχνη τα νησιά. Έως τα πρωτοβρόχια θα διαρκέσουν τα δύο εικαστικά γεγονότα που πραγματοποιούνται στον Πόρο: το αρχαιολογικό μουσείο παρουσιάζει την έκθεση Ελλάδα και κώδικες γραφής αφιερωμένη στον προσφάτως εκλιπόντα Κωνσταντίνο Ξενάκη ενώ η γκαλερί σύγχρονης τέχνης Citronne (με εξαιρετικά ζωηρή παρουσία στο νησί εδώ και χρόνια) οργανώνει τη φωτογραφική έκθεση Topos του Νίκου Μάρκου. Αμφότερες τις εκθέσεις έχει επιμεληθεί η ιδιοκτήτρια της γκαλερί και ιστορικός
Η έκθεση περιλαμβάνει κολάζ, χάρτες και βιβλία-αντικείμενα, σημεία και σύμβολα που ξεκινούν από τον αρχαίο κόσμο της Αιγύπτου και της Ελλάδας και φτάνουν έως τη σύγχρονη πραγματικότητα: αστικές δομές, συστήματα ηλεκτρονικών υπολογιστών, χαοτικό διαδίκτυο. Ο Ξενάκης χαρτογραφεί και κωδικοποιεί, καταγράφει και καταγγέλλει τις χαράδρες της ανθρώπινης επικοινωνίας.
Τα έργα του Ξενάκη έχουν εμφιλοχωρήσει ανάμεσα στα εκθέματα του κομψού Μουσείου δημιουργώντας μία παράδοξη πλην όμως εξόχως γοητευτική εικόνα. Τα ζωγραφικά έργα, οι εγκαταστάσεις και τα γλυπτά του καλλιτέχνη, εντάσσονται αρμονικά (σχεδόν εμπεδώνονται) στο περιβάλλον ωσάν να βρίσκονται ανέκαθεν στο χώρο με τα μόνιμα εκθέματα, τις επιτύμβιες στήλες με τους στίχους του Πινδάρου και του Παυσανία, τα δωρικά κιονόκρανα από κόκκινο τραχύτη, τα βάθρα για τους πάλαι ποτέ χάλκινους ανδριάντες των ρωμαίων αυτοκρατόρων, μεταξύ άλλων.
Δώδεκα φυλακτά τοποθετούνται σε μια προθήκη σαν αρχαιολογικά ευρήματα, θραύσματα μικρογλυπτικής που λειτουργούν ως κώδικες ή αλληγορίες, μία μικρή Βαβέλ, ένας κόσμος ακατανόητος, εκρηκτικός, δυσοίωνος, που ωστόσο μαγνητίζει και καθηλώνει.
ΞενάκηςΗ γνωριμία και η αρχή της συνεργασίας της Τατιάνας Σπινάρη Πολλάλη με τον Κωνσταντίνο Ξενάκη δεν είχε ως αφετηρία τον οικείο καλλιτεχνικό χώρο. Αφορμή για τη συγκεκριμένη έκθεση το Παρίσι όπου εδράζεται ο διεθνής Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας και Αναπτύξεως (ΟΟΣΑ). Το 2014 με την εισήγηση και την υποστήριξη του τότε μόνιμου αντιπροσώπου της Ελλάδας και καθηγητή Γιώργου Πρεβελάκη κλήθηκε ο Κωνσταντίνος Ξενάκης να εκπροσωπήσει την ελληνική θέση στο ετήσιο ερώτημα του ΟΟΣΑ που εκείνη τη χρονιά αφορούσε την έννοια του resilience, της ανθεκτικότητας των κοινωνιών μετά μεγάλες καταστροφές.
Ο ογδοντάχρονος τότε καλλιτέχνης έδωσε την απάντησή του με τον προφητικό τίτλο No Way Out ή Αδιέξοδο στο σύνολο των έργων που δημιούργησε για τους χώρους του ιστορικού κτιρίου της μόνιμης ελληνικής αντιπροσωπείας στο Παρίσι, παλιά πρωθυπουργική κατοικία. Οι πίνακες τοποθετήθηκαν από τον ίδιο με το σκεπτικό ότι δεν πρόκειται για έκθεση αλλά για πολιτική παρέμβαση.
ΞενάκηςΗ έκθεση δεν απευθύνθηκε στο ευρύ κοινό. Οι αντιπρόσωποι όμως από τις τριάντα τέσσερις διαφορετικές χώρες του ΟΟΣΑ θαμπώθηκαν από τα έργα του κοσμοπολίτη δημιουργού (γεννήθηκε στο Κάιρο, σπούδασε και εργάστηκε στο Παρίσι, στην Αθήνα αλλά και στη Γερμανία), που δεν είχε διστάσει να χρησιμοποιήσει τα σχέδιά του ακαδράριστα, στερεωμένα με πινέζες και σελοτέιπ δημιουργώντας μία εικόνα χάους μέσα
Ως κοσμοπολίτης καλλιτέχνης με μακρά και πολυεπίπεδη θητεία στο Παρίσι ξαναβρέθηκε στο στοιχείο του προκαλώντας ζωηρό διάλογο που εισχωρούσε στο χώρο της πολιτικής φιλοσοφίας, της κοινωνιολογίας, της Ιστορίας. Η πρωτοβουλία και η προσωπικότητα του δημιουργού, άφησε ισχυρές εντυπώσεις. Το ίδιο καλοκαίρι τα έργα μεταφέρθηκαν στο χώρο της γκαλερί Citronne, με τον ίδιο τίτλο, όπου η διεθνής προβληματική του ΟΟΣΑ συναντήθηκε με την τοπική κοινωνία και το ελληνικό πλέον αδιέξοδο.
Η συγκεκριμένη, τελευταία τους συνεργασία στο αρχαιολογικό μουσείο του Πόρου (με το οποίο η γκαλερί Citronne έχει ετήσια σύμπραξη) παρουσιάζεται λίγο μετά το θάνατο του περίφημου καλλιτέχνη στις 5 Ιουνίου. Ο Κωνσταντίνος Ξενάκης είχε προλάβει να επιλέξει μόνος του την ενότητα των έργων που παρουσιάζονται ώστε να συνομιλούν με τα μνημεία της αρχαιότητας με τρόπο κωδικοποιημένο και οντολογικό, εξ ου και τιτλοφόρησε την έκθεση Ελλάδα, Κώδικες Γραφής.
ΜάρκουΗ έκθεση και πάλι διαπνέεται από το στοιχείο της ανείπωτης στεναχώριας. Ο χάρτης της Ελλάδας, η καταγραφή της ελληνικής θάλασσας, la mer grecque, η οποία λειτουργεί αφενός ως διαπολιτισμική κοιτίδα και αφετέρου ως εστία της ελληνικής τραγωδίας. Η αντικειμενική καταγραφή συγχέεται χαοτικά με σύμβολα και αναφορές προσωπικές αλλά και ευρύτερα πολιτισμικές. Η κόκκινη Ελλάδα σε αυτόν τον χάρτη επιπλέει αγωνιωδώς σε μια θάλασσα συμβόλων. Το χαρτογραφημένο Αιγαίο παρουσιάζεται ως μωσαϊκό ναυαγίων. Το Αιγαίο αποτελεί κατεξοχήν θαλασσινή αναφορά για την ελληνική Ιστορία και πολιτική, διαχρονικό στοιχείο ελληνικής ταυτότητας. Ο κωδικοποιημένος τρόπος των συμβόλων, της απαισιοδοξίας και της κριτικής που δημιουργεί ο Ξενάκης εξακολουθεί απαρασάλευτα να λειτουργεί καθαρτικά.
Η έκθεση Topos με δέκα πέντε φωτογραφίες του βραβευμένου Νίκου Μάρκου στην γκαλερί Citronne, εκατοντάδες μέτρα μακριά, αναζωπυρώνει και εκείνη με τη σειρά της το αίνιγμα της ύπαρξης αλλά από εντελώς διαφορετική σκοπιά. Ο μαθηματικός και φωτογράφος στα έγχρωμα καρέ του στήνει αστικά τοπία όπου η ανθρώπινη παρουσία απουσιάζει ή υπάρχει υπαινικτικά. Η αίσθηση της ανθρώπινης αλλοτρίωσης επικρατεί παντού καθώς και της φθοράς που εκμαυλίζει -τόσο στις εικόνες της Αθήνας όσο και στη θάλασσα της Ελευσίνας.
ΞενάκηςΗ έκθεση Ελλάδα και κώδικες γραφής στο αρχαιολογικό μουσείο Πάρου διαρκεί ως τις 4 Οκτωβρίου.
Η έκθεση Topos του Νίκου Μάρκου ως τις 13 Σεπτεμβρίου στην Citronne στον Πόρο.
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Οικονομία
- Αντιδράσεις στη Γερμανία για την Αγία Σοφία
- Πακτωλό χρημάτων υπόσχεται ο Μπάιντεν
- Επιτροπή Εξωτερικών Υποθέσεων Γερουσίας ΗΠΑ για Αγιά Σοφιά: Μεγάλη προσβολή για τους χριστιανούς σε όλο τον κόσμο
- Μητσοτάκης για Αγία Σοφία: Η απόφαση του Ερντογάν προσβάλλει τον παγκόσμιο πολιτισμό
- Τι προσέχουμε το καλοκαίρι για να αποφύγουμε τις τροφοδηλητηριάσεις
- Η αισιοδοξία για το εμβόλιο ενίσχυσε τη Wall Street
- Προλήψεις και Αστρικές προβλέψεις: Κακός οιωνός για την ανθρωπότητα η πανσέληνος του Ιουλίου υποστηρίζει Εβραίος Ραβίνος
- Κέρδη στη Wall Street φέρνει η αισιοδοξία ότι βρέθηκε φάρμακο για τον νέο κορονοϊό
- Μητσοτάκης: Η απόφαση για την Αγία Σοφία επηρεάζει τις ελληνοτουρκικές σχέσεις
- Διπλή εικαστική απόλαυση στον Πόρο: Αρχαιολογικό μουσείο και γκαλερί Citronne
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Mononews
- Κέρδη στη Wall Street φέρνει η αισιοδοξία ότι βρέθηκε φάρμακο για τον νέο κορονοϊό
- Διπλή εικαστική απόλαυση στον Πόρο: Αρχαιολογικό μουσείο και γκαλερί Citronne
- Γαλλία: Ξεπέρασαν τους 30.000 οι θάνατοι από Covid-19
- Προβληματισμός και αγωνία από τον εμπορικό κόσμο για τον «Μεγάλο Περίπατο» της Αθήνας
- Άστεγος συνελήφθη για τη δολοφονία 40χρονης
- Κυρ. Μητσοτάκης: «Η επιλογή της Τουρκίας για την Αγιά Σοφιά δεν επηρεάζει μόνο τις σχέσεις της με την Ελλάδα, αλλά και με την ΕΕ και τον κόσμο»
- Τελευταία Νέα Mononews
- Διπλή εικαστική απόλαυση στον Πόρο: Αρχαιολογικό μουσείο και γκαλερί Citronne
- Προβληματισμός και αγωνία από τον εμπορικό κόσμο για τον «Μεγάλο Περίπατο» της Αθήνας
- Κέρδη στη Wall Street φέρνει η αισιοδοξία ότι βρέθηκε φάρμακο για τον νέο κορονοϊό
- Κυρ. Μητσοτάκης: «Η επιλογή της Τουρκίας για την Αγιά Σοφιά δεν επηρεάζει μόνο τις σχέσεις της με την Ελλάδα, αλλά και με την ΕΕ και τον κόσμο»
- Άστεγος συνελήφθη για τη δολοφονία 40χρονης
- Γαλλία: Ξεπέρασαν τους 30.000 οι θάνατοι από Covid-19
- ΠΟΥ: Νέο ρεκόρ κρουσμάτων παγκοσμίως – 228.102 νέες μολύνσεις
- ΕΚΤ: Βουλγαρία και η Κροατία σε προενταξιακό καθεστώς για την είσοδο στο ευρώ
- Διάγγελμα Ερντογάν: 24 Ιουλίου η πρώτη προσευχή στην Αγιά Σοφιά
- ΥΓΕΙΑ: Νέας γενιάς βηματοδότες χωρίς ηλεκτρόδια τοποθετήθηκαν για πρώτη φορά στην Ελλάδα
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Οικονομία
- Αλ. Τσίπρας: “Αν δεν πάρει η κυβέρνηση εγκαίρως μέτρα, η ύφεση θα είναι τρομακτική”
- Επιτροπή Εξωτερικών Υποθέσεων Γερουσίας ΗΠΑ για Αγιά Σοφιά: Μεγάλη προσβολή για τους χριστιανούς σε όλο τον κόσμο
- Κορονοϊός: Ο τελευταίος απολογισμός θανάτων και κρουσμάτων σε όλο τον κόσμο
- Τι προσέχουμε το καλοκαίρι για να αποφύγουμε τις τροφοδηλητηριάσεις
- ΠτΔ: Η Αγία Σοφία ανήκει στην ανθρωπότητα -ευθεία πρόκληση για την ιστορική μας μνήμη
- Ξεκίνησε η διήμερη περιοδεία Μητσοτάκη σε Τζουμέρκα-Κέρκυρα
- Α. Τσίπρας: “Πρόκληση η απόφαση Ερντογάν για την Αγία Σοφία”
- Αυστρία: Η απόφαση του Ερντογάν απομακρύνει την Τουρκία από την Ευρώπη
- Α.Τσίπρας: Πρόκληση στις οικουμενικές αξίες η απόφαση για την Αγία Σοφία
- Στ. Καλαφάτης για Αγία Σοφία: Έγκλημα κατά του πολιτισμένου το διάταγμα Ερντογάν