Ιάσων Μολφέσης: Επίσκεψη «διαρκείας» στο έργο του σπουδαίου δημιουργού
Ο Ιάσων Μολφέσης (1925 – 2009) υπήρξε εκφραστής της διεθνούς πρωτοπορίας, λιγότερο γνωστός στην Ελλάδα. Επίσκεψη στο έργο του σπουδαίου δημιουργού παρουσιάζει η Καλφαγιάν στη Χάριτος.
Για το «αλατοπίπερο» της υπόθεσης ας σημειωθεί ότι πρόκειται για τον πατέρα της Ειρήνης Μολφέση. Δηλαδή, για όποιον δεν γνωρίζει, τη χήρα του αείμνηστου Γιάννη Κωστόπουλου της Alpha Bank (ιδιαίτερα φιλότεχνου).
Υπήρξε
Εξάλλου, το σπίτι του Ιάσονα Μελφέση στο Παρίσι υπήρξε κόμβος συνάντησης εκλεκτού κύκλου ανθρώπων από τα Γράμματα και τις Τέχνες. Στο φωτογραφικό του αρχείο διακρίνονται ο Κώστας Αξελός, ο Παπαϊωάννου, ο Μάριος Πράσινος, ο Μόραλης, ο Κωνσταντίνος Κουλεντιανός, ο Ξενάκης, ο Άρης Αλεξάνδρου, ο Ανδρέας Φραγκιάς αλλά και ξένοι συγγραφείς όπως ο νομπελίστας Κλοντ Σιμόν.
Η συγκεκριμένη αναδρομική αποτελεί εισαγωγή μίας σειράς μελλοντικών διοργανώσεων και ιδιαίτερων παρουσιάσεων προς τιμήν του. Πρωτοβουλία που ανταποκρίνεται σε χρόνιο αίτημα και καλύπτει ανεξήγητη απουσία του.
Το συνολικό αφιέρωμα θα συγκροτήσει το πανόραμα της πρωτοποριακής και πάντα επίκαιρης αισθητικής σχολής του Ιάσονα Μολφέση. Θα δώσει αφορμή για την καίρια αναθεώρηση της κομβικής, διαχρονικής σημασίας του στο κέντρο του ευρωπαϊκής πρωτοπορίας.
Ο Ιάσων Μολφέσης εμπλουτίζει το έργο του με τους πνευματικούς και υπαρξιακούς προβληματισμούς του καιρού του. Δημιουργεί έργο ποιητικό και μεταφυσικό. Με μοναδικό τρόπο καταφέρνει να συνθέτει πλαστικές μορφές μέσα από σκληρά υλικά. Δουλεύοντας σαν μοναχικός, σχολαστικός ερευνητής και τεχνίτης. Άφηνε τη συνείδηση του, την τελευταία ικμάδα της ύπαρξης και του μεταφυσικού του προβληματισμού να διαπεράσει το έργο του.
Τέχνη άχρονη, διεθνής, ανοιχτή, αντισυμβατική, που αφήνει το θεατή να «εισπνεύσει» τη δημιουργία, όπως παρατηρούν οι διοργανωτές. Λέγεται πως για τον Ιάσωνα Μολφέση η αισθητική σύνθεση προσιδιάζει το Δούρειο Ίππο. Κάπως έτσι το έργο αφυπνίζει «την ανθρώπινη ευαισθησία και γίνεται αντιληπτό».
Το ξεκίνημαΟ Ιάσων Μολφέσης (1925-2009) γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, μεταξύ 1941-46. Μαθήτευσε κυρίως στο εργαστήριο του Kωνσταντίνου Παρθένη αλλά και των Δημήτρη Μπισκίνη και Επαμεινώνδα Θωμόπουλου.
Παράλληλα φοίτησε στη Νομική Σχολή Αθηνών.
Κατά τη διάρκεια της στρατιωτικής του θητείας μελέτησε τη βυζαντινή τέχνη στη Βόρειο Ελλάδα. Φιλοτέχνησε μια σειρά εικονογραφίες αποζητώντας πνευματικό αντίβαρο στη βαρβαρότητα του Εμφύλιου Πολέμου.
Στη συνέχεια, φοίτησε στην περίφημη ανωτάτη σχολή καλών τεχνών Εcole des Beaux Arts στο Παρίσι (1951-52), που τον απορρόφησε πλήρως. Παρακολούθησε μαθήματα τοιχογραφίας υπό τους φημισμένους γάλλο ζωγράφους Πιέρ Ενρί Ντικό (Pierre-Henri Ducos) και του Ζαν Σουβερμπί (Jean Souverbie).
Το έργο τουΤο έργο του χωρίζεται αδρά σε δύο φάσεις. Αρχικά αφοσιώθηκε και επεξεργάστηκε το μέσο της ζωγραφικής (μεταξύ 1950 και 1968). Στις τότε συνθέσεις του συναντά κανείς ανθρώπινες μορφές και τοπία που διακρίνονται για τον χρωματικό περιορισμό τους (άσπρο, μαύρο, γκρι και ώχρες). Λυρισμός, χειρονομιακή γραφή, εξπρεσιονιστική δραματικότητα, θεωρούνται τα βασικά χαρακτηριστικά τους.
Αργότερα, ο Ιάσων Μολφέσης άνοιξε το κεφάλαιο της γλυπτικής, αλλά με τρόπο που ανανέωσε ριζικά το μέσο. Δημιούργησε πειραματικά ανάγλυφα, ανανεώνοντας τη χρήση του τρισδιάστατης πραγματικότητας.
Εκείνη την εποχή τον μάγεψαν οι τεχνολογικές εξελίξεις, κυρίως όμως με τρόπο φιλοσοφικό. Δεν χρησιμοποίησε ποτέ υπολογιστές για να δημιουργήσει έργα. Αντιθέτως, προσπάθησε να χρησιμοποιήσει τα δεδομένα μέσα της ζωγραφικής και της γλυπτικής για να μετουσιώσει τον αχαρτογράφητο αυτό νέο ηλεκτρονικό κόσμο. Έτσι εδραίωσε ένα εντελώς δικό του αισθητικό ιδίωμα.
Αφηρημένο και συνάμα εξαιρετικά πυκνό και λεπτομερές. Σε επιφάνεια σφυρήλατου μολύβδου αποτύπωσε σκούρες στιγμές, οπές και λευκές επιφάνειες των ταινιών του ηλεκτρονικού υπολογιστή.
Στις συνθέσεις του χρησιμοποίησε τσιμέντο, χάλυβα, φύλλα μολύβδου, αλουμίνιο και πλαστικές ύλες.
Το 1988 ο Ιάσων Μολφέσης εξελέγη καθηγητής στη Σχολή Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών του ΑΠΘ. Δεν άργησε όμως να επιστρέψει στο Παρίσι στις αρχές του 1990.
Στα τελευταία τουΣτην τελευταία του περίοδο, από το 1990 ως το τέλος, οι συνθέσεις του καθορίζονται από τη γόνιμη επιμειξία ζωγραφικής και γλυπτικής. Ολοκληρωμένα κυκλώματα υπολογιστή που συνδυάζονται με ανθρώπινες φιγούρες πάνω σε διαφανείς ή πολύχρωμες επιφάνειες. Ανάγλυφες και άλλοτε επίπεδες συνθέσεις, που προσιδιάζουν περισσότερο τη ζωγραφική παρά τη γλυπτική.
Ταυτόχρονα δημιούργησε μνημειώδη γλυπτά. Ακόμη κοσμούν δημόσιους χώρους στην Τουλούζη, στο Παρίσι, στην Αθήνα, στο Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών… Τα ονόμαζε Αγορά, Λαβύρινθο, Σαρκοφάγο, Ναό... Για τον Ιάσωνα Μολφέση οι αρχαίοι πολιτισμοί αποτελούσαν «απολιθώματα του μέλλοντος».
Παρότι προτιμούσε να εργάζεται στο Παρίσι, τα τελευταία δέκα χρόνια της ζωής του επέστρεψε στην πατρίδα του. Μοιράζοντας το χρόνο του μεταξύ Αθήνας και Αίγινας, που λάτρευε για το φως και το γαλήνιο σκηνικό της. Υπήρξε ακάματος δημιουργός, μέχρι οριστικού τέλους.
Ο Ιάσων Μολφέσης άφησε την τελευταία του πνοή στο σπίτι του στο Παγκράτι, σε ηλικία 84 ετών.
Κείται στο Α’ νεκροταφείο Αθηνών.
ΠληροφορίεςΗ έκθεση εγκαινιάζεται στις 20 Ιανουαρίου 2022
Kalfayan Galleries
Χάριτος 11
Κολωνάκι
Διαβάστε επίσης Στην ψηφιακή Art Basel η Καλφαγιάν ενώ η Frieze NY ακυρώνεται
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Οικονομία
- Κέντρο Αειφορίας: Εκπαιδευτικό πρόγραμμα για νέα διεθνή πρότυπα GRI Standards
- Υπόθεση Παντελίδη: Απόλυτος ο ιατροδικαστής ότι ο τραγουδιστής δεν οδηγούσε το μοιραίο τζιπ
- Οι αξιολογήσεις στα περισσότερα sites αγορών είναι παραπλανητικές, λέει η Κομισιόν
- Λαγκάρντ: Το Σύμφωνο Σταθερότητας δεν θα επιβληθεί «με τους ίδιους κανόνες» στο μέλλον
- Survivor: Αυτοί είναι οι 3 νέοι παίκτες που μπαίνουν στο παιχνίδι (video)
- Τουρκία: Αμετάβλητα στο 14% τα επιτόκια- Ενισχύθηκε η λίρα
- Γαλλία: Η κυβέρνηση θα παρουσιάσει χρονοδιάγραμμα για τη χαλάρωση των περιορισμών της Covid-19
- Απειλές Τσαβούσογλου κατά Ελλάδας και Κύπρου: "Θα πληρώσουν βαρύ τίμημα"
- Υπόθεση Παντελίδη: Απόλυτος ιατροδικαστής ότι ο τραγουδιστής δεν οδηγούσε το μοιραίο τζιπ
- Τι βλέπουν οι κορυφαίοι αναλυτές της Wall Street μετά το κακό ξεκίνημα του 2022
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Mononews
- Survivor: Αυτοί είναι οι 3 νέοι παίκτες που μπαίνουν στο παιχνίδι (video)
- Γαλλία: Η κυβέρνηση θα παρουσιάσει χρονοδιάγραμμα για τη χαλάρωση των περιορισμών της Covid-19
- Δίκη Παντελίδη: Οδηγός του τζιπ ήταν η Φρόσω Κυριάκου επιμένει η οικογένεια του τραγουδιστή
- Ξεκινά η ηλεκτρονική αίτηση επικουρικής σύνταξης λόγω γήρατος
- Ιάσων Μολφέσης: Επίσκεψη «διαρκείας» στο έργο του σπουδαίου δημιουργού
- Πλακιωτάκης: 27 εκατ. ευρώ για λιμενικές υποδομές και ακτοπλοϊκές συνδέσεις για την περιφερειακή ενότητα Σάμου
- Jeep: Νέο υβριδικό σύστημα
- Στο gov.gr η ανανέωση της άδειας κυκλοφορίας μοτοποδηλάτου
- Στη φυλακή ο 46χρονος που ξυλοκόπησε άγρια τη σύντροφό του στην Αργυρούπολη
- ΑΑΔΕ: Τώρα «Τα Ραντεβού μου» σε όλες τις ΔΟΥ της χώρας
![Ιάσων Μολφέσης, Επίσκεψη,iason molfesis, episkepsi](https://images32.inewsgr.com/4395/43952207/iason-molfesis-episkepsi-diarkeias-sto-ergo-tou-spoudaiou-dimiourgou-160.jpg)
- Τελευταία Νέα Mononews
- Ιάσων Μολφέσης: Επίσκεψη «διαρκείας» στο έργο του σπουδαίου δημιουργού
- Στη φυλακή ο 46χρονος που ξυλοκόπησε άγρια τη σύντροφό του στην Αργυρούπολη
- ΕΤΑΔ: Πρόσκληση Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος για την αξιοποίηση του ακινήτου «Ιαματική Πηγή και Λίμνη Καϊάφα»
- CVC Capital Partners: Προσανατολίζεται στην εισαγωγή της στο χρηματιστήριο του Λονδίνου
- Jeep: Νέο υβριδικό σύστημα
- Αυστρία: Χαλάρωση των κανονισμών εισόδου λόγω Covid-19 από τις 24 Ιανουαρίου
- ΑΑΔΕ: Τώρα «Τα Ραντεβού μου» σε όλες τις ΔΟΥ της χώρας
- Γαλλία: Η κυβέρνηση θα παρουσιάσει χρονοδιάγραμμα για τη χαλάρωση των περιορισμών της Covid-19
- Ξεκινά η ηλεκτρονική αίτηση επικουρικής σύνταξης λόγω γήρατος
- Πλακιωτάκης: 27 εκατ. ευρώ για λιμενικές υποδομές και ακτοπλοϊκές συνδέσεις για την περιφερειακή ενότητα Σάμου
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Οικονομία
- Συνάντηση Παναγιωτόπουλου- Γκαντς: Ελλάδα και Ισραήλ εντείνουν τη συνεργασία στην άμυνα
- ΕΚΤ: Βαθιές διαφωνίες για τον πληθωρισμό έδειξαν τα πρακτικά της συνεδρίασης του Δεκεμβρίου
- Ταμεία: Ανακάμπτουν τα έσοδα από εισπράξεις εκτός ρυθμίσεων
- Alpha Trust: Από τις 7/2 η καταβολή του μερίσματος από προηγούμενες χρήσεις
- Πληθωρισμός: Πόσα χρήματα «χάνουμε» από τον μισθό – Έρευνα του ΙΝΕ-ΓΣΕΕ
- Πάμε Στοίχημα: Περισσότερα από 16 εκατομμύρια ευρώ μοίρασε την προηγούμενη εβδομάδα
- Χατζηδάκης: Οι αυξήσεις στους μισθούς και η μείωση της ανεργίας θα εκδικηθούν τον λαϊκισμό της αντιπολίτευσης
- Πράσινο φως σε σημαντικά έργα έδωσε το Κεντρικό Συμβούλιο Αρχιτεκτονικής
- Δένδιας: Μονόδρομος η ευρωπαϊκή προοπτική στα Δυτ. Βαλκάνια