Καλλιτεχνικός διάλογος: Η Ειρήνη Βουρλούμη συνομιλεί με τον παππού της με όχημα την τέχνη
Μία μορφή στέκεται πίσω από μια σκηνή. Ένα καναρίνι είναι στο κλουβί του και μια γυναίκα με ομπρέλα προχωρεί μέσα στη βροχή. Μικρές ζωγραφικές σκηνές, στιγμιότυπα θα έλεγε κανείς της καθημερινότητας, που αν και καταγεγραμμένα πριν από μισό αιώνα θα μπορούσε να είναι και σημερινά.
Ο δημιουργός τους Ανδρέας Βουρλούμης (1910-1999), κατ΄εξοχήν ζωγράφος της πόλης της Αθήνας δίνει με λιτό τρόπο εικόνες, καταστάσεις, συναισθήματα. Από εκεί ακριβώς, που πιάνει το νήμα η εγγονή του, η φωτογράφος Ειρήνη Βουρλούμη,
Τα μέσα διαφέρουν αλλά ο σκοπός είναι κοινός. Και το αποτέλεσμα η έκθεση «Στον ίδιο χώρο» που εγκαινιάζεται στις 16 Ιουνίου στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης με 32 ζεύγη φωτογραφιών και ζωγραφικών έργων που έχει επιλέξει η ίδια η Ειρήνη Βουρλούμη.
Ένας φόρος τιμής στα έργα του Βουρλούμη, τις υδατογραφίες, τους ζωγραφικούς πίνακες, τα σχέδια και τα ποιήματα είναι το εγχείρημα της καλλιτέχνιδας. Ίσως από τα πιο προσωπικά έργα της, αφού στο παρελθόν έχει ασχοληθεί με την καταγραφή των συνεπειών της οικονομικής κρίσης και του μεταναστευτικού προβλήματος ενώ έχει συνεργαστεί ως φωτορεπόρτερ με ξένες εφημερίδες και περιοδικά.
Ανδρέας Βουρλούμης «Μορφή πίσω από σκηνή», 1959 (αριστερά). Ειρήνη Βουρλούμη, Χωρίς τίτλο, 2022 (δεξιά)Η αντιπαραβολήΣτην έκθεση «Στον ίδιο χώρο» η αντιπαραβολή των φωτογραφιών με τα ζωγραφικά έργα επικεντρώνεται θεματικά στην καταγραφή της πόλης της Αθήνας και της καθημερινής ζωής της, αλλά περιλαμβάνει και τη σύνδεση συναισθηματικών καταστάσεων με χρωματικές και μορφολογικές λεπτομέρειες σε τοπία και εσωτερικούς χώρους. Μέσα από τον συσχετισμό των εικόνων έτσι η Ειρήνη Βουρλούμη δημιουργεί γέφυρες μεταξύ της μεταπολεμικής Αθήνας, όπως την αποτύπωσε στα γρήγορα σχέδια του ένας ιστορικής σημασίας ζωγράφος και της ίδιας πόλης σήμερα, όπως την καταγράφει η ίδια στις δικές τις περιπλανήσεις. Από τις εικόνες αυτές αναδύεται ο διαχρονικός χαρακτήρας της πόλης, από την αρχιτεκτονική και το τοπίο ως τη ζωή των κατοίκων της, αλλά και μια εναλλακτική γενεαλογία απεικόνισης του αστικού τοπίου.
Να σημειωθεί, ότι ο Ανδρέας Βουρλούμης που είχε σπουδάσει χημεία, και εργάστηκε μάλιστα για ένα διάστημα ως χημικός, είχε επικεντρωθεί τελικά στη μελέτη της ζωγραφικής, ζώντας για ένα διάστημα και στο Παρίσι. Κατοικούσε στο Κολωνάκι ενώ το εργαστήριό του ήταν στο Παγκράτι και παντού όπου κι αν πήγαινε είχε πάντα μαζί του σημειωματάρια στα οποία ζωγράφιζε. Γέμισε έτσι κατά τη διάρκεια της ζωής του, εκατοντάδες τετράδια με σχέδια και ακουαρέλες, κυρίως με σκηνές από την καθημερινή ζωή στην Αθήνα. ΄Εργα, που έχουν παρουσιαστεί σε δύο αναδρομικές εκθέσεις του στην Εθνική Πινακοθήκη το 1990 και στο Μουσείο Μπενάκη το 1999.
Ανδρέας Βουρλούμης «Καναρίνι» (αριστερά). Ειρήνη Βουρλούμη, Χωρίς τίτλο, 2014-2022 (δεξιά)Η διαδρομήΑπό έλληνα πατέρα τον Παναγή Βουρλούμη, τραπεζίτη και πρώην πρόεδρο του ΟΤΕ και ινδονήσια μητέρα, η Ειρήνη Βουρλούμη γεννήθηκε στην Αθήνα και σπούδασε στο
Parsons School of Design και στο Columbia Graduate School of Journalism στη Νέα Υόρκη. Εκτός από την καλλιτεχνική της δουλειά ως φωτογράφος συνεργάστηκε με εφημερίδες και περιοδικά, όπως οι The New York Times, The Guardian, The Wall Street Journal, The Financial Times, κυρίως για θέματα που σχετίζονται με την προσφυγική κρίση αλλά και τις συνέπειες της οικονομικής κρίσης στην Ελλάδα.
Ανάμεσα στις προσωπικές σειρές έργων της περιλαμβάνεται η σειρά φωτογραφιών με τίτλο «Party like there is no tomorrow» από τις εθνικές εκλογές του 2015, επίσης ο φωτογραφικός συσχετισμός του μυθιστορήματος του Στρατή Μυριβήλη «Η Παναγιά η γοργόνα» με την πρόσφατη υποδοχή μεταναστών στη Σκάλα Συκαμινιάς (The Mermaid Madonna), καθώς και η καταγραφή της Αθήνας ως σκηνικού της οικονομικής κρίσης στη σειρά «In Waiting», που κυκλοφόρησε και σε βιβλίο το 2017 από τον γερμανικό εκδοτικό οίκο Hatje Cantz. Τα έργα της εξάλλου έχουν παρουσιαστεί, μεταξύ άλλων στο Bozar στις Βρυξέλλες, στο Martin Gropius Bau στο Βερολίνο και στο Μουσείο Μπενάκη.
Ανδρέας Βουρλούμης «Μορφή με ομπρέλα» (αριστερά). Ειρήνη Βουρλούμη, Χωρίς τίτλο, 2014-2022 (δεξιά)Info:
Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης: Καλλιρρόης και Φραντζή
Έκθεση: Ειρήνη Βουρλούμη «Στον ίδιο χώρο»
Διάρκεια: 16 Ιουνίου – 30 Οκτωβρίου
Διαβάστε επίσης:
Ένα γλυπτό μπαλόνι του Τζεφ Κουνς για την Ουκρανία – Προσφορά μεγιστάνα
Νέες ταινίες στους κινηματογράφους: Γαλλικές ανησυχίες, αμερικάνικοι εφιάλτες από το παρελθόν και δεινόσαυροι
Ζώδια: Οι προβλέψεις για σήμερα Πέμπτη 9 Ιουνίου 2022
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Οικονομία
- Αλγερία: Στον "πάγο" οι εμπορικές συναλλαγές με την Ισπανία
- Ζώδια: Οι προβλέψεις για σήμερα Πέμπτη 9 Ιουνίου 2022
- H ΔΕΗ αντεπιτίθεται - Εξαγοράζει τις ΑΠΕ της Volterra
- Eπανεκλογή Στάσση στη ΔΕΗ – Είσοδος Δημητριάδη και Φωτακίδη στο ΔΣ
- Ήρθε το τέλος των χαμηλών επιτοκίων – Πόσο αυξάνονται οι κίνδυνοι για την οικονομία
- Τούρκος καθηγητής: Είμαστε συνέχεια των Οθωμανών - Αφού δεν αποστρατιωτικοποιήθηκαν, τα νησιά είναι δικά μας
- Οι «Ομπρέλες» του Γιώργου Ζογγολόπουλου στην Αίγυπτο
- «Αποκαλυπτήρια» για τα μέτρα εξοικονόμησης ενέργειας
- Μεγάλα πονταρίσματα από tour operators και αεροπορικές στον ελληνικό τουρισμό
- Καύσιμα: Ποια μέτρα είναι στο τραπέζι για να σβήσει η «φωτιά» στις τιμές - Ολα τα σενάρια
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Mononews
- Ζώδια: Οι προβλέψεις για σήμερα Πέμπτη 9 Ιουνίου 2022
- Καλλιτεχνικός διάλογος: Η Ειρήνη Βουρλούμη συνομιλεί με τον παππού της με όχημα την τέχνη
- «Χρυσός» ο Άκης Πετρετζίκης: Έφτασε τους 1.000.000 συνδρομητές στο YouTube
- Maran Gas Maritime: Άλλα δύο πλοία LNG ναυπηγεί η Μαρία Αγγελικούση και έφτασε στα έντεκα
- Νέες ταινίες στους κινηματογράφους: Γαλλικές ανησυχίες, αμερικάνικοι εφιάλτες από το παρελθόν και δεινόσαυροι
- ΔΕΗ: Eπανεκλογή Γιώργου Στάσση – Είσοδος Γρηγόρη Δημητριάδη και Αλέξανδρου Φωτακίδη στο ΔΣ
- Ένα γλυπτό μπαλόνι του Τζεφ Κουνς για την Ουκρανία – Προσφορά μεγιστάνα
- Καιρός: Παραμένει άστατος με βροχές και καταιγίδες
- Οικονόμου: Αναβάθμιση της ποιότητας εκπαίδευσης της κολύμβησης στις μικρές ηλικίες
- Μελίνα Τραυλού: Ανεκτίμητη η αξία του εθελοντισμού
- Τελευταία Νέα Mononews
- Καλλιτεχνικός διάλογος: Η Ειρήνη Βουρλούμη συνομιλεί με τον παππού της με όχημα την τέχνη
- Capital Ship Management Corp. και Lloyd’s Register: Διερευνούν τη χρήση βιοκαυσίμων σε πιλοτική φάση – mononewsTV
- «Χρυσός» ο Άκης Πετρετζίκης: Έφτασε τους 1.000.000 συνδρομητές στο YouTube
- Οικονόμου: Αναβάθμιση της ποιότητας εκπαίδευσης της κολύμβησης στις μικρές ηλικίες
- Maran Gas Maritime: Άλλα δύο πλοία LNG ναυπηγεί η Μαρία Αγγελικούση και έφτασε στα έντεκα
- Ζώδια: Οι προβλέψεις για σήμερα Πέμπτη 9 Ιουνίου 2022
- ΔΕΗ: Eπανεκλογή Γιώργου Στάσση – Είσοδος Γρηγόρη Δημητριάδη και Αλέξανδρου Φωτακίδη στο ΔΣ
- Νέες ταινίες στους κινηματογράφους: Γαλλικές ανησυχίες, αμερικάνικοι εφιάλτες από το παρελθόν και δεινόσαυροι
- Φαφαλιός: Τα μέτρα προκαλούν γραφειοκρατικά εμπόδια στη ναυτιλία
- Ένα γλυπτό μπαλόνι του Τζεφ Κουνς για την Ουκρανία – Προσφορά μεγιστάνα
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Οικονομία
- Η Αλγερία «παγώνει» τις εμπορικές συναλλαγές με την Ισπανία
- Έκρηξη της πείνας στη Βραζιλία – Πλήττονται 33 εκατομμύρια άνθρωποι
- Στάση εργασίας στον ΟΑΣΘ, στις 9/6, από τις 8 το βράδυ ως τη λήξη της βάρδιας
- Η VW προσφέρει αποζημιώσεις σε όσους εργαζόμενους παραιτηθούν από εργοστάσιο στη Ρωσία
- ΓΣΕΕ: Πως αμείβεται η ημέρα του Αγίου Πνεύματος - Ποιοι δικαιούνται προσαύξηση 75%
- Επιδότηση καυσίμων: Έρχονται νέα μέτρα στήριξης
- Reuters: Ελληνικό δικαστήριο ανέτρεψε τη δικαστική απόφαση κατάσχεσης ιρανικού πετρελαϊκού φορτίου από τις ΗΠΑ
- Πανελλήνιες: Τα εξεταζόμενα μαθήματα για τους υποψηφίους των ΕΠΑΛ
- Οι αλλαγές της νομοθεσίας για την επικοινωνία των εισπρακτικών εταιρειών και οφειλετών
- Το ράλι ακρίβειας φέρνει νέα μέτρα 500 εκατομμυρίων ευρώ