Στο παραπέντε η αναστολή πλειστηριασμού για το σπίτι του Σπύρου Βασιλείου – Εκεί δημιουργήθηκαν τα περισσότερα έργα του
Ζωγράφιζε σπίτια με μικρές όμορφες προσόψεις, με χρώματα που αντλούσαν έμπνευση κατ΄ευθείαν από την αρχαιοελληνική παράδοση και με όγκους στο μέτρο της ανθρώπινης κλίμακας.
Όπως το δικό του στην οδό Γουέμπστερ 5 κάτω από την Ακρόπολη, που πάνω από το κεφάλι του όπως έστεκε, ήταν η καθημερινή, οικεία εικόνα του, ως διαρκής υπενθύμιση για αρμονία και τέχνη.
Για 30 περίπου χρόνια έζησε στο σπίτι αυτό
Γιατί για περισσότερο από μισό αιώνα η «άλλη» ιστορία της Αθήνας, γραφόταν κάθε χρόνο εκείνη την ημέρα στο σπίτι του Βασιλείου. Αυτό, που παρ΄ολίγον να βγει σε πλειστηριασμό προχθές, αν και η αναστολή που μεσολάβησε, ανέκοψε τη διαδικασία.
«Καραβάκι» του Σπύρου ΒασιλείουΗ συνέχεια είναι άγνωστη, η δυσάρεστη εξέλιξη όμως, φαινόταν αναπόφευκτη, καθώς πεπερασμένη υπήρξε και η προσπάθεια των οικείων και κληρονόμων του να μετατρέψουν το σπίτι σε μουσείο, παράλληλα με την διοργάνωση εκπαιδευτικών καλλιτεχνικών προγραμμάτων.
Το σπίτι του ζωγράφου όταν λειτουργούσε ως μουσείοΤο «Ατελιέ Σπύρου Βασιλείου» η Αστική Μη Κερδοσκοπική Εταιρεία που είχαν συστήσει οι δύο κόρες του ζωγράφου η Δροσούλα και η Δήμητρα, για να συνεχίσουν οι δικές τους κόρες, Λούση Έλλιοτ και Αντώνια Φωτοπούλου κατόρθωσε να λειτουργήσει ως το 2016.
Η οικονομική κρίση όμως, που έπληξε όλες τις πολιτιστικές δραστηριότητες δεν άφησε πολλά περιθώρια για την συνέχειά του, καθώς μάλιστα τα έσοδα, που προέρχονταν αποκλειστικά από τα εκπαιδευτικά προγράμματα σχεδόν μηδενίστηκαν. Όταν εγκαινιάστηκε εξάλλου το μουσείο, το 2004, είχε χρηματοδοτηθεί από το Γ΄ Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης στο πρόγραμμα «Πολιτισμός» του 2003 -2006, κάτι που δεν είχε συνέχεια. Προσημειώσεις και υποθήκες σε Τράπεζες αλλά και χρέη προς το Δημόσιο οδήγησαν τελικώς στον πλειστηριασμό του ακινήτου.
΄Εργο του Σπύρου Βασιλείου με την Ακρόπολη στο βάθοςΗ ιστορίαΤο 1957 είχε κτισθεί το σπίτι, σε σχέδια του αρχιτέκτονα Πάτροκλου Καραντινού που ήταν φίλος του ζωγράφου ενώ σήμερα ανήκει εξ ολοκλήρου στην κυρία Δροσούλα Έλλιοτ (Βασιλείου), που το κληρονόμησε από την μητέρα της, την αγαπημένη σύντροφο του ζωγράφου, Κική. Πρόκειται για μία τριώροφη μονοκατοικία σε μοντερνιστικό στυλ και με διαχωρισμένες τις λειτουργίες, σε ατελιέ και ιδιωτικούς χώρους.
Σε οικόπεδο μόλις 190 τ.μ. και με συνολική επιφάνεια 229,54 το σπίτι της οδού Γουέμπστερ βρίσκεται όμως σε μία από τις ωραιότερες γειτονιές της Αθήνας, καθώς απέχει ελάχιστα από την Διονυσίου Αρεοπαγίτου και φυσικά από την Ακρόπολη.
Η οικία Σπύρου ΒασιλείουΤο ποσόν των 533.681 ευρώ που ήταν έτσι, η τιμή εκκίνησης στον πλειστηριασμό, χαρακτηρίζεται ως δελεαστικό, δεδομένης και της καλής κατάστασης στην οποία βρίσκεται καθώς είχε ανακαινισθεί τα τελευταία χρόνια.
Το οίκημα παρά την ιστορία του δεν είναι διατηρητέο, επομένως το υπουργείο Πολιτισμού δεν έχει ανάμειξη, αν και δεν θα ήταν παράξενο, αν έκανε κάποια παρέμβαση ώστε να διατηρηθεί η μνήμη και η προσφορά του σπουδαίου καλλιτέχνη.
Αλλά και ένα κομμάτι της αθηναϊκής ιστορίας ασφαλώς, καθώς ο ακούραστα παραγωγικός ζωγράφος, αγιογράφος, σκηνογράφος και σχεδιαστής, που τον έθελξαν όλες οι μορφές της τέχνης, της οποίες υπηρέτησε με ενθουσιασμό, άνοιγε διάπλατα το σπίτι του μια φορά το χρόνο στην κατ΄ εξοχήν παραδοσιακή γιορτή της Αθήνας, τα Κούλουμα, υποδεχόμενος όλη την επώνυμη κοινωνία της πρωτεύουσας. Από τους ομότεχνους Γιάννη Τσαρούχη, Γιάννη Μόραλη και Μποστ ως τον Μάνο Χατζιδάκι και τον Μίκη Θεοδωράκη, τον Οδυσσέα Ελύτη, τον Μάριο Πλωρίτη, τον Κ. Θ. Δημαρά, τη Ραλλού Μάνου, την Κατερίνα Ανδρεάδη, τον Μιχάλη Κακκογιάννη, τον Μάνο Κατράκη, την Αλίκη Βουγιουκλάκη και τον Δημήτρη Παπαμιχαήλ, τον Αλέκο Αλεξανδράκη και την Νόνικα Γαληνέα και πολλούς ακόμη. Μη εξαιρουμένων και των έκτακτων «συμμετοχών», όπως του Γιώργου Ζαμπέτα που έκανε εντυπωσιακή είσοδο με την ορχήστρα του αλλά και με αλλαγές στη σύνθεση όσο περνούσαν τα χρόνια.
Μια ιστορική φωτογραφία. Με τον Κατσίμπαλη και τον ΚαραγάτσηΜνήμη και νοσταλγίαΤην παλιά αστική Αθήνα απεικόνισε εξάλλου κατά κύριο λόγο, αυτός ο εξαίρετος ζωγράφος στο έργο του. Την Αθήνα, που έζησε από τα νεανικά του χρόνια, το 1921 όταν έφθασε από την πατρίδα του το Γαλαξίδι για να σπουδάσει στη Σχολή Καλών Τεχνών και να ενταχθεί από την αρχή, μένοντας πιστός ως το τέλος, στο κίνημα της «ελληνικότητας» στην τέχνη.
Με το καβαλέτο στημένο απέναντι από την ΑκρόποληΓιατί χωρίς να απορρίπτει τα ξένα ρεύματα πίστευε πάντα, πως η πρόσληψή τους οφείλει να περνά από την κρησάρα της ιστορίας της ελληνικής τέχνης, που μετρά χιλιετίες. Και αυτό έπραξε ο ίδιος, καλλιτεχνικά και θεματολογικά, δημιουργώντας έργα ευαισθησίας, μνήμης και νοσταλγίας ενός κόσμου παρελθόντος αλλά ζωντανού συγκινησιακά, με τη σαφή πρόθεση να φέρει τον θεατή σε επικοινωνία με το τότε, ώστε να αναζητήσει τις ρίζες του. Ένας συνδυασμός της παράδοσης με τον νεωτερισμό, του λόγιου με το λαϊκό στοιχείο, που είχε ως αποτέλεσμα το προσωπικό ιδίωμα του ζωγράφου.
Νυχτερινή Αθήνα με το φεγγάρι πάνω από τον ΥμηττόΟ χαρταετός, η ραπτομηχανή, το στρογγυλό σιδερένιο τραπεζάκι των υπαίθριων καφενείων, μια παλιά λάμπα, ένας καθρέφτης λειτουργούν ως ενδιάμεσοι φορείς αυτής της ιδέας ενώ η απόδοση απλών καθημερινών στιγμών των ανθρώπων μπορούν να χαρακτηρισθούν ως ηθογραφία, στοχεύουν όμως στην επισήμανση ενός πιο ήρεμου τρόπου ζωής, από τον οποίο ο κόσμος έχει απομακρυνθεί.
Με το καβαλέτο στημένο απέναντι από την ΑκρόποληΗ Αθήνα πρωταγωνιστήςΗ ίδια η Αθήνα ωστόσο είναι ο μέγας πρωταγωνιστής στο έργο του, καθώς παρακολουθεί και καταγράφει τις μεταμορφώσεις της χρόνο με το χρόνο.
«Τώρα που η κατεδάφιση της Αθήνας έσβησε το ευαίσθητο φεστόνι από τον αττικό ουρανό, όλοι τρέχουν όταν αρχίσει άλλο ένα γκρέμισμα ν΄ αγοράσουν κανένα ακροκέραμο, μια σιδεριά, ένα φουρούσι. Το ταπεινό κεραμεικό ανθέμιο πάει να γίνει σύμβολο της χαμένης αθηναϊκής ευαισθησίας», όπως έγραψε ο ίδιος.
Από το σπίτι του άλλωστε, όπου έχει στημένο το καβαλέτο βλέπει τον ιστό να απλώνεται γύρω του και τον κλοιό να σφίγγει, τα νεοκλασικά που δίνονται αντιπαροχή, τις σκαλωσιές που ανεβάζουν ορόφους πολυκατοικιών. Κάποια στιγμή πυκνό πλέγμα από κεραίες εισβάλλουν στο συμμετρικό, αστικό τοπίο των εικόνων του και η γραμμή του ορίζοντα αλλοιώνεται από τις ανθρώπινες επεμβάσεις. Θέλει λοιπόν κάτι να κρατήσει από αυτά λέγοντας «Μια και η μοίρα μας είναι να ζήσουμε από δω και μπρος ανάμεσα σε όγκους μπετόν, πότε οικείους και πότε απάνθρωπους, ας συντηρήσουμε όπου είναι δυνατόν τις δαντελένιες φρίζες των ακροκέραμων που συμφιλιώνουν τον όγκο του σπιτιού με το φως του ουρανού».
Έργο του Σπύρου Βασιλείου με τον ΛυκαβηττόΚρατάει με επιμονή όμως και τα τοπόσημά του, την Ακρόπολη πρώτα- πρώτα, τον Λυκαβηττό στην άλλη άκρη της Αθήνας του, βλέπει το φεγγάρι να ξεπροβάλλει πίσω από τον Υμηττό και τον ήλιο να λάμπει. Κι αν απομακρυνθεί από την πόλη, αυτό θα γίνει για να βρεθεί κοντά στη θάλασσα, που ζωγραφίζει με όλη τη χαρά ενός αενάως νεοφώτιστου: Βαθιά γαλάζια με τα καΐκια της να ταξιδεύουν σε ήρεμα νερά. «Σπύρο, εσύ ζωγραφίζεις τα καράβια και εγώ τους ναύτες», του είχε πει ο φίλος Γιάννης Τσαρούχης.
Με τον Γιάννη ΤσαρούχηΔεν ήταν οι καμβάδες όμως τα μόνα έργα του Σπύρου Βασιλείου, του «μπαρμα-Σπύρου» της νεοελληνικής ζωγραφικής, αφού στην μακρά δημιουργική του πορεία φιλοτέχνησε θρησκευτικές εικόνες, ξυλόγλυπτα, σκηνικά για το θέατρο, εκπληκτικές αφίσες του ΕΟΤ, κόσμησε ημερολόγια της ΔΕΗ, έκανε υπέροχες εικονογραφήσεις σε αναγνωστικά του Δημοτικού Σχολείου ενώ ακόμη και στον πόλεμο ήταν στρατιωτικός ζωγράφος. ενώ σ΄αυτόν οφείλεται η αγιογράφηση του ναού του Αγίου Διονυσίου Αρεοπαγίτου.
Όπως είχε πει σε μία συνέντευξή του το 1983 –δύο χρόνια πριν φύγει από τη ζωή– στην δημοσιογράφο Φανή Πετραλιά «Το καβαλέτο πάει να γίνει εξάρτημα του κορμιού μου. Το όποιο ταλέντο μου δεν το σκόρπισα άστοχα».
Διαβάστε επίσης:Ποιος θυμάται το Γουότεργκεϊτ; Μια έκθεση με τα πρόσωπα του σκανδάλουΠροσωπικά αντικείμενα του Τζον Λένον σε δημοπρασία NFT – Από τον γιο του, Τζούλιαν- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Οικονομία
- Σούπερ μάρκετ: Τι ώρα ανοίγουν και κλείνουν σήμερα
- Μάριο Ρίζος (Aurarius Investment): Μεγάλη επένδυση στην υδροπονική παραγωγή στη Μαγνησία
- Ιαπωνία: Νεκρός γιατρός έπειτα από 12 ώρες ομηρίας από άνδρα που τον επισκέφθηκε
- Τζέιμι Ντίμον: Ο ελληνικής καταγωγής CEO της JP Morgan που δημιούργησε τον πρώτο «μονόκερο» της χώρας
- Νέο οnline marketplace για την αγορά ένδυσης
- Στο παραπέντε η αναστολή πλειστηριασμού για το σπίτι του Σπύρου Βασιλείου – Εκεί δημιουργήθηκαν τα περισσότερα έργα του
- Αποδόσεις έως 3.863%(!) για τους επενδυτές της Viva Wallet -Ποιοί πήραν, πόσα
- Διαμάχη ξέσπασε για το δωρεάν... γκάζι στο Internet
- Πώς βγάζει δισεκατομμύρια ο Πούτιν: Οι τρεις θεωρίες
- Self test: Εάν δεν τα αποθηκεύσετε σωστά, αυξάνεται ο κίνδυνος για λάθος διάγνωση
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Mononews
- Σούπερ μάρκετ: Τι ώρα ανοίγουν και κλείνουν σήμερα
- Στο παραπέντε η αναστολή πλειστηριασμού για το σπίτι του Σπύρου Βασιλείου – Εκεί δημιουργήθηκαν τα περισσότερα έργα του
- Ισχυρός σεισμός στην Κύπρο
- Ζώδια: Οι προβλέψεις για σήμερα Παρασκευή 28 Ιανουαρίου 2022
- Πώς θα χορηγείται η ειδική άδεια νόσησης από κορονοϊό -Τι πρέπει να κάνουν οι γονείς εάν νοσούν τα παιδιά τους-Απαντήσεις σε 10 ερωτήματα στο Mononews
- Καιρός: Επιστρέφουν βροχές και χιόνια
- ΕΟΔΥ: Πού πραγματοποιούνται σήμερα δωρεάν rapid test
- Με αφορμή την χιονοκαταιγίδα Ελπίδα να σκεφτούμε πόσο μας φθείρει η αέναη γκρίνια και εκτόξευση κατηγοριών
- Τζέρι Καλογηράτος: Στόχος της Capital η εξασφάλιση μεγάλης διάρκειας ναύλωση και μεγαλύτερη απόδοση κεφαλαίων – mononewsTV
- Τελευταία Νέα Mononews
- Στο παραπέντε η αναστολή πλειστηριασμού για το σπίτι του Σπύρου Βασιλείου – Εκεί δημιουργήθηκαν τα περισσότερα έργα του
- Σούπερ μάρκετ: Τι ώρα ανοίγουν και κλείνουν σήμερα
- Ζώδια: Οι προβλέψεις για σήμερα Παρασκευή 28 Ιανουαρίου 2022
- Τζέρι Καλογηράτος: Στόχος της Capital η εξασφάλιση μεγάλης διάρκειας ναύλωση και μεγαλύτερη απόδοση κεφαλαίων – mononewsTV
- Ισχυρός σεισμός στην Κύπρο
- Με αφορμή την χιονοκαταιγίδα Ελπίδα να σκεφτούμε πόσο μας φθείρει η αέναη γκρίνια και εκτόξευση κατηγοριών
- ΕΟΔΥ: Πού πραγματοποιούνται σήμερα δωρεάν rapid test
- Καιρός: Επιστρέφουν βροχές και χιόνια
- Πώς θα χορηγείται η ειδική άδεια νόσησης από κορονοϊό -Τι πρέπει να κάνουν οι γονείς εάν νοσούν τα παιδιά τους-Απαντήσεις σε 10 ερωτήματα στο Mononews
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Οικονομία
- Ευ. Μυτιληναίος: Σε τροχιά επίτευξης του στόχου για κέρδη 260 εκατ. ευρώ το 2022
- Το απόγευμα η συζήτηση της πρότασης δυσπιστίας – Την Κυριακή το βράδυ η ονομαστική ψηφοφορία
- Άρχισαν τα...όργανα με την πρόταση μομφής- Διαξιφισμοί, ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ, ΚΙΝΑΛ
- Νέο κύμα ανατιμήσεων στα τρόφιμα λόγω «Ελπίδας»
- Πρώην CEO της Goldman Sachs... υπερασπίζεται τα κρυπτονομίσματα
- Η «Ελπίδα» έφερε παράταση των δηλώσεων απόδοσης και εξόφλησης φόρων
- Αιολικές επενδύσεις άνω των €340 εκατ. στην Ελλάδα το 2021
- Πώς κινούνται σήμερα (28/1) λεωφορεία, μετρό-Ποιοι δρόμοι είναι κλειστοί
- Apple: «Αντίσταση» στην κρίση της εφοδιαστικής αλυσίδας με έσοδα-ρεκόρ
- Λιβανός: Ενισχύουμε την παραγωγή βιολογικών προϊόντων με 490 εκατ. ευρώ