Η γραμματική των συναισθημάτων της Νιόβης Ιωάννου
Η αλογία είναι ένας μηχανισμός της ποίησης που μέσα από τη νοηματική και εικονοπλαστική παραδοξολογία αφήνει το συναίσθημα να ρέει εντονότερα. Αποαυτοματοποιεί το νόημα ως φυσική ροή ενός κειμένου και οξύνει τις αντιδράσεις του αναγνώστη. Άλλωστε, το ποίημα δεν είναι ένα περίκλειστο σύμπαν∙ μένει ανοιχτό στους συναισθηματικούς υποδοχείς του ακροατή για την ερμηνεία του.
Στην περίπτωση της Νιόβης Ιωάννου («πορτατίφ», μανδραγόρας, 2019) η ρητορική αυτονομείται και αξιοποιεί την εικαστική της λειτουργία εμπλουτίζοντας τελικά με νέα
Οι εικόνες της Ιωάννου συνθέτουν μια ακολουθία που εντάσσεται μέσα στο ίδιο επίπεδο του λόγου, στον μικρόκοσμο της συναισθηματικής ταύτισης της κοινής εμπειρίας του αναγνώστη με τη δημιουργό. Αναδύεται ένα σύστημα εικόνων που ξεδιπλώνει μία στοχαστική διάθεση (για να μου μοιάζει, κι εκείνο κλαίει, λίγο πριν από το κύμα, απροστάτευτες, ομιλίες παλιές, μην απορείς, [παραμείναμε], [μπράβο το σώμα σου])∙ γεννιέται ένας κώδικας συναισθημάτων απογοήτευσης (ως τον ουρανό, εδώ θα μείνω) και θλίψης (ένα πουκάμισο μακρινό), ένας μηχανισμός ανάγνωσης της ανάγκης για πάλη ([συχνά έπαιρνε την ψάθινη καρέκλα του], προς εαυτόν). Μια ακολουθία εικόνων από τα σπάργανα της κοινωνικής εμπειρίας (κι εκείνο κλαίει, ψευδαίσθηση, χαμηλώνοντας, όχι δεν είμαι, ο..., ενός λεπτού σιγή) εκδηλώνει την κοινωνική αγωνία της δημιουργού, καθιστώντας πτυχές του χάους γύρω μας ορατές μόνο μέσα από το χώρο των συναισθημάτων (επισκέπτες, λαθραίοι, κατάματα, το κόκκινο σπίτι, οι φίλοι μου).
Ένα διαρκές αίσθημα μοναξιάς και απομόνωσης διαπλέει τη συλλογή (Ιθάκη, [κι όλο βυθίζω τον άνεμο], [υπάρχει ένα φεγγάρι], επισκέπτες, [ήσυχη καλοσύνη], [εσωστρεφής και απέριττη], άγνωστα φώτα). Κυρίαρχο ποιητικό υποκείμενο το πρωτοενικό, εκφράζοντας μια απόσταση από το συλλογικό υποκείμενο. Η μνήμη επανέρχεται διαρκώς σε μία διπολική διαταραχή σύζευξης της αθωότητας του παρελθόντος και της απομόνωσης του παρόντος (με λένε Μαρία, [συχνά έπαιρνε την ψάθινη καρέκλα του], όπως εγώ), στη σύνδεση με το γιασεμί (εδώ θα μείνω, ψευδαίσθηση). Τα κυπαρίσσια λειτουργούν ως μια διαρκής υπενθύμιση του θανάτου και της μοναξιάς του ποιητικού χαρακτήρα, αγγίζοντας χαρακτηριστικά της ποιητικής του πένθους ([όπου το φως αγάλλεται], το σπίτι που αφήσαμε) και της φθοράς (πιο νωρίς, και απόψε, δύο φορές, ενός λεπτού σιγή, πισθάγκωνα, έξοδος κινδύνου). Σε αυτό συντείνει και η φροντισμένη τοποθέτηση λέξεων σε ποιήματα, όπως "μεσίστιες" (στις οκτώ), "κηροπήγια" (επισκέπτες), "λιβάνι" (απροστάτευτες).
Η ποίηση της Ιωάννου δεν είναι υπερρεαλιστική, δεν πηγάζει από το όνειρο. Διατηρεί έναν κορμό πολυσημίας και έναν νοηματικό πυρήνα με "αμοντάριστες" εικόνες που ξαφνιάζουν με τη δυναμική τους και γεμίζουν κίνηση και χρώματα το ποιητικό κάδρο∙ κυρίαρχα χρώματα το γαλάζιο της θάλασσας και του ουρανού, το πράσινο των δέντρων και το κόκκινο. Μέσα στον θρυμματισμένο -μονολεκτικό ή ολιγόλεκτο- στίχο αποκτούν άλλη βαρύτητα κεντρίζοντας την προσοχή (αναμέτρηση). Η συχνή παρουσία πουλιών ([κι όλο βυθίζω τον άνεμο], [συχνά έπαιρνε την καρέκλα του], από τα μάτια σου, χαμηλώνοντας, μην απορείς, ένα πουκάμισο μακρινό, ακίνητοι φεύγουμε) ακόμα συχνότερα της θάλασσας διαμορφώνουν ένα καναβάτσο ανοιχτών χώρων γεμάτων κίνηση και φως που ισορροπεί προς το κλειστό ατομικό σύμπαν και το αίσθημα της εσωστρέφειας. Την ίδια στιγμή όμως στιγμή τόσο η θάλασσα όσο και τα πουλιά εκδηλώνουν μία ανάγκη συναισθηματικής δραπέτευσης∙ και μία υπενθύμιση των ναυαγίων της ζωής που βρίσκονται στον βυθό της θάλασσας και της άρνησης του ταξιδιού. Ακόμα και τα δέντρα με τη φθινοπωρινή κίνηση (τα δέντρα, όπως φθινόπωρο) και η συχνή παρουσία του ανέμου εκφράζουν μία επιθυμία αναχώρησης.
Διαβάστε όλο το θέμα στο TVXS.gr
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Αθλητικά
- Survivor διαρροή 29/5: Ποιος κερδίζει το έπαθλο; (vids)
- Survivor 29/5: Το Survivor πάει ΑΝΤ1και το Voice; (vids)
- «Σε συζητήσεις με τον ΠΑΟΚ ο Μάρκοβιτς»
- «Μιλάει με τον Γουάιτ ο Παναθηναϊκός»
- Συνεχίζεται το θρίλερ στη Θεσσαλονίκη: Ο Ορφανός ζήτησε επανακαταμέτρηση των ψήφων (vid)
- Υποβιβασμός Ολυμπιακού: Καταστροφή της Α1 ή αναβάθμιση της Α2;
- Τι κι αν έκλεισε τα 36;
- Βασιλακόπουλος: "Απαιτείται μία ενωμένη FIBA"
- (και) Ο Ρότζερ ξέχασε τον Στέφανο – VIDEO
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Novasports
- «Μιλάει με τον Γουάιτ ο Παναθηναϊκός»
- Το Avengers: Endgame είναι η 2η ταινία που περνάει τα $800 εκ. στις ΗΠΑ
- Τα δεδομένα για την επιστροφή του Παναθηναϊκού στη Λεωφόρο
- Κλήθηκε στην Εθνική Ελπίδων ο Μπαλογιάννης
- Νέες εικόνες από το "Black Mirror" αποκαλύπτουν τρεις σκοτεινές εκδοχές του μέλλοντος
- To Journey έρχεται σε PC
- Εκτός ο Ράμσι, μέσα ο Μπέιλ
- Τέλος ο Τσέναμο από τον Παναιτωλικό
- Μια νύχτα στο Μπακού
- Τελευταία Νέα Novasports
- Η γραμματική των συναισθημάτων της Νιόβης Ιωάννου
- Τέλος ο Τσέναμο από τον Παναιτωλικό
- Το Λονδίνο «μετακομίζει» απόψε στο Μπακού
- Κλαβέρ: «Θέλω να μείνω στη Μπαρτσελόνα»
- Εκτός ο Ράμσι, μέσα ο Μπέιλ
- ΑΕΚ: «Καλή επιτυχία Σωκράτη» (pic)
- Για τα δάκρυα χαράς που μας προσφέρατε!
- Η νεανική σειρά "The Wilds" προσγειώνεται στο Amazon
- Το Sea of Solitude σαλπάρει τον Ιούλιο
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Αθλητικά
- Παναθηναϊκός: Το σταυροδρόμι του Άλτμαν
- Η σοκαριστική διαφήμιση για τα καρδιακά νοσήματα που προκαλεί αντιδράσεις (vid)
- Έρχεται ο Σούντγκρεν στη Θεσσαλονίκη
- Στην προπόνηση της Μπάγερν ο Βούτσεβιτς (pic)
- Προμηθέας: Έστειλε την φόρμα συμμετοχής για το EuroCup!
- Βασιλακόπουλος: «Πολύ προβληματισμένος για το μέλλον του ευρωπαϊκού μπάσκετ»
- Τελικός Europa League με σούπερ προσφορά* και στοίχημα σε ενισχυμένες αποδόσεις!
- Τρύφωνας Σαμαράς: Η απίθανη φάρσα του Μανίκα (vid)
- Survivor 29/5: Το Survivor πάει ΑΝΤ1και το Voice; (vids)
- Πατέρας χρησιμοποιούσε όπλο που προκαλεί ηλεκτροσόκ για να «πειθαρχεί» τα τρία παιδιά του