Ο συσχετισμός των λέξεων στην ποιητική της Φυτοπούλου
Έχει τονιστεί πολλές φορές από την κριτική ότι η μαζική κουλτούρα έχει διαμορφώσει μία νέα αισθητική. Το κοινωνικό και πολιτισμικό περιβάλλον έχει θέσει κάποια χαρακτηριστικά για την αναμενόμενη λογοτεχνική έκφραση, μεγαλώνοντας τελικά την πολιτισμική απόσταση μεταξύ έργου και αναγνώστη. Η νέα ποιητική συλλογή της Φυτοπούλου («το δόντι που δακρύζει», ενύπνιο, 2019) τόσο με την ποιητική της όσο και με την αισθητική και αναγνωστική του πρόσληψη
Το στοιχείο της αλογίας διαποτίζει όλη τη συλλογή. Υπερρεαλίζοντα χαρακτηριστικά διαπνέουν όλες τις συνθέσεις της συλλογής, παράλληλα με τη συνειρμική και θρυμματισμένη κίνηση του στίχου. Το δόντι διατηρεί μία διαρκή συμβολική διάσταση, άλλοτε με την αγριότητα και άλλοτε με την παιδικότητα (το δόντι που δακρύζει, τις Κυριακές, φιλάνθρωπος, trafficking, κακό δόντι, στοματικός έλεγχος, εύσπλαχνος αλκολισμός, το πρώτο δόντι). Εξάλλου, συχνή είναι και η παρουσία των σκύλων (η γιαγιά του Ντέιβιντ Λιντς, ο σκύλος του Παβλόφ, ο ανδαλουσιανός σκύλος, εξάγγελος). Το σύμβολο, για τον Eagleton, είναι μία σύνδεση του πνεύματος με την ύλη, την εικόνα∙ ενώνει την κίνηση με την ακινησία, το πνεύμα και τον κόσμο∙ το υλικό του σώμα λειτουργεί μέσα από μία αλήθεια κατανοούμενη με άμεση διαίσθηση.
Συχνά σκηνές ωμής βίας (trafficking, Mari Lo) λειτουργούν ως μία αντίδραση απέναντι στην απάθεια για τη βιωμένη βία που μάς κυκλώνει, τηλεοπτική και πραγματική. Η Φυτοπούλου μέσα από την ωμότητα και τον θρυμματισμό των εικόνων μάς εξαναγκάζει να συνειδητοποιήσουμε τη γλώσσα, ανανεώνει τις συνήθεις αντιδράσεις και καθιστά τα αντικείμενα "αντιληπτά". Η ποιητική της καθιστά ανοίκεια ή αποξενώνει τη συμβατική γλώσσα και μάς οδηγεί σε μία πληρέστερη, βαθύτερη, αίσθηση της εμπειρίας. οι συνθέσεις της μοιάζουν μία αντίδραση απέναντι στη σαδιστική κακοποίηση της εξουσίας που επιδιώκει τη μαζοχιστική συμμόρφωση, όπως θα έγραφε ο Eagleton.
Το ποιητικό κείμενο της Φυτοπούλου διατηρεί τα χαρακτηριστικά του αινιγματικού κειμένου (Adorno) ή του απροσδιορίστου (Iser) και προβάλλει το αίτημα της διεύρυνσης της προσωπικής αυτογνωσίας του αναγνώστη (τις Κυριακές, αύριο). Οι συνθέσεις της "προγραμματίζουν" την ανάγνωσή τους, κατασκευάζουν τη θέση από την οποία "θα ήθελαν" να διαβαστούν (Chelard-Mandroux). Οι λέξεις κατευθύνουν τον αναγνώστη διαμορφώνοντας μία εικονιστική ερμηνεία. Το νόημα, για τον Iser, συλλαμβάνεται ως εικόνα∙ εικόνα προσφέρει το γέμισμα όσον οι τυπικές δομές του κειμένου αφήνουν απ' έξω. Εισάγει το κοινό στην αισθητική του διασπασμένο στα σημεία νοήματος, θέτοντας μία λογοτεχνική ανθρωπολογία που αναζητά την ανθρώπινη συνθήκη (απόγονος, ο ανδαλουσιανός σκύλος, γατοτροφή). Φέρνει σε διάλογο το έργο με το κοινωνικό περίγυρο, κατά τον Bakhtine (ο σκύλος του Παβλόφ, σιβιλαϊζέισιον). Ο αναγνώστης ακολουθώντας τις ρηματικές ενδείξεις, που ελέγχουν την ανάγνωση, προσανατολίζει την ερμηνεία του. «Το νόημα δεν υπάρχει για να εξηγηθεί, αλλά για να ξαναζήσει∙ (υπάρχει) για να οδηγήσει τους αποδέκτες του να βιώσουν μέσα από αυτό τα επακόλουθά του» (Adorno).
Για τον Lotman το ποιητικό κείμενο είναι ένα "σύστημα συστημάτων", ένας συσχετισμός σχέσεων. Ενεργοποιεί ολόκληρο το σώμα του σημαίνοντος, αναγκάζει τη λέξη να λειτουργήσει υπό την έντονη πίεση άλλων λέξεων και να ελευθερώσει το πλουσιότερο δυναμικό της. Το ποιητικό έργο είναι μία διαρκής παραγωγή και υπέρβαση προσδοκιών, ένα παιχνίδι λέξεων και νοημάτων ανάμεσα στο σύνηθες και το τυχαίο, στους κανόνες και τις αποκλίσεις, στα τριμμένα σχήματα και την ανοικείωση.
Διαβάστε όλο το θέμα στο TVXS.gr
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Αθλητικά
- LIVE: Ελλάδα - Ιταλία
- Έρχεται ο Εσίτι κι ένα… προβληματάκι
- Πυροδοτεί «βόμβα» με Κέντρικ Ρέι η ΑΕΚ
- Μπαίνουν στη "μάχη" της πρόκρισης Ολυμπιακός, Άρης και Ατρόμητος
- ΑΕΚ: Απορρίφθηκε η προσφυγή του Αραβίδη
- Απίστευτο γράμμα μικρού φίλου του Παναθηναϊκού στον Δημήτρη Γιαννακόπουλο (photo)
- ΠΑΟΚ: Ο Άγιαξ αλλάζει τον σχεδιασμό
- Η Λεντέκι δεν θα 'πιει το αίμα' της 18χρονης Αυστραλής
- Το doppio του Μακέντα, ο "Βράχος" Πούγγουρας και ο ανίκητος Ινσούα
- «Ο ορισμός του πέναλτι κυρία μου!»: Έφυγε ο σκηνοθέτης του «Ας περιμένουν οι γυναίκες» (vid)
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Novasports
- Το doppio του Μακέντα, ο "Βράχος" Πούγγουρας και ο ανίκητος Ινσούα
- Ατελείωτο gaming με καθαρές σκηνές, ζωντανές εικόνες και ελαχιστοποίηση χρωματικής απόκλισης από τα νέα HDR UHD 4K monitors της LG
- "Γκρίζος" ο Ολυμπιακός απόψε στο Πλζεν! (pic)
- ΑΣΕΠ: Αιτήσεις, τώρα, για 150 προσλήψεις (13 περιοχές)
- Το μήνυμα του Μπέντιλ για τα "πράσινα" διαρκείας! (Video)
- Κοντά σε Κέντρικ Ρέι η ΑΕΚ
- ΑΣΕΠ: 152 προσλήψεις για προσωπικό 54 ειδικοτήτων
- Απορρίφθηκε η προσφυγή του Αραβίδη
- O Κύργιος βρήκε τον δάσκαλό του! (Video)
- Ο συσχετισμός των λέξεων στην ποιητική της Φυτοπούλου
- Τελευταία Νέα Novasports
- Ο συσχετισμός των λέξεων στην ποιητική της Φυτοπούλου
- Στην Νεπτούνας ο Σεντέκερσκις
- Πόλεμος και Ειρήνη: Οι ήρωες του Τολστόι ζωντανεύουν στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά
- Βασιλιάς των Λιονταριών και του box office είναι πλέον το "The Lion King"
- Οι πέντε λόγοι που ο Mπέιλ δεν έχει μέλλον στη Ρεάλ
- Ατελείωτο gaming με καθαρές σκηνές, ζωντανές εικόνες και ελαχιστοποίηση χρωματικής απόκλισης από τα νέα HDR UHD 4K monitors της LG
- O Κύργιος βρήκε τον δάσκαλό του! (Video)
- Το μήνυμα του Μπέντιλ για τα "πράσινα" διαρκείας! (Video)
- Κοντά σε Κέντρικ Ρέι η ΑΕΚ
- Απορρίφθηκε η προσφυγή του Αραβίδη
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Αθλητικά
- O Μπρούνο Γκάμα και τα πρώτα αναμνηστικά ενόψει του αγώνα με ΑΕ Λεμεσού
- Νίκος Μήλας: Την Τετάρτη (24/7) η κηδεία του
- «Ψήνεται» επιστροφή του Κέβιν-Πρινς Μπόατενγκ στην Άιντραχτ Φρανκφούρτης
- Απορρίφθηκε η προσφυγή του Αραβίδη κατά της ΑΕΚ
- Νέα τραγωδία στα Χανιά: Νεκρός 21χρονος οδηγός μηχανής
- Πληρώνει καλά το αποτέλεσμα του Ολυμπιακού με γκολ εκατέρωθεν
- Παναθηναϊκός: Το «Πόση αλήθεια αντέχεις;» ήταν το μότο-δίδαγμα του καλοκαιριού...
- Πήρε τα… βουνά ενόψει Α2 ο Παναγιώτης Αγγελόπουλος! (photos)
- Στοίχημα: Τα γκολ και ο… Σεμέδο