Προσεγγίζοντας την πολυτροπικότητα και την πολυφωνικότητα του Γιάννη Πετρόπουλου
Το μυθιστόρημα αποτελεί μία εξέλιξη του αρχαίου έπους. Αν και το έπος αποτελούσε μία δημόσια πράξη, η λογοτεχνία με τον καιρό γίνεται όλο και πιο ιδιωτική απομακρυνόμενη από το κοινόν. Το νέο όμως μυθιστόρημα του Γιάννη Πετρόπουλου «εμφύλιος έρωτας» (Λιβάνης, 2018), ως ένα πολυσέλιδο έργο βγάζει το μυθιστόρημα από την ιδιωτικότητα και τον κλειστό χώρο και το επαναφέρει στη δημόσια σφαίρα με τον μεγάλο αριθμό πρωταγωνιστών, θυμίζοντας τον Bakhtin που περιγράφει το μυθιστόρημα ως έργο πολυφωνικό.
Για τον Αριστοτέλη η πλοκή αποτελεί το βασικότερο στοιχέιο της αφήγησης.
Η στοά διατηρεί τεχνικό/λειτουργικό ρόλο σύνδεσης όλων των επιμέρους επεισοδίων. Μα ο συγγραφέας δεν θέλει να μιλήσει για τη στοά την ίδια, αλλά για τον έρωτα, τις σχέσεις των ανθρώπων, των αδελφών, για την μετανάστευση, την προσφυγιά, τη σύγχρονη ζωή στο χωριό κ.ά. Με συνεκτικό δεσμό, λοιπόν, την οθωμανική στοά καταγράφει ανθρώπινες ιστορίες σε ένα ανώνυμο λεκανοπέδιο, που θα μπορούσε σχεδόν να είναι οπουδήποτε στη χώρα, στο διάβα των δεκαετιών. Παραδίδει ένα έργο που απαρτίζεται από ανεξάρτητες νουβέλες στον ίδιο αφηγηματικό χώρο. Δεν θα χαρακτηρίζαμε το έργο σπονδυλωτό (όρο που χρησιμοποιεί η μυθοπλαστική βιβλιοπώλισσα στον επίλογο), γιατί σε ένα έργο σπονδυλωτό δεν υπάρχουν κοινούς χαρακτήρες, σε αντίθεση με το μυθιστόρημα του Πετρόπουλου. Αυτό όμως του δίνει την ευκαιρία να πειραματιστεί με διαφορετικά λογοτεχνικά είδη (λογοτεχνία του φανταστικού, τη σύγχρονη αγροτική ηθογραφία, ιστορικό μυθιστόρημα, ροζ λογοτεχνία και αστυνομικό ή πολιτικό διήγημα).
Η αυτονομία τού προσφέρει τη δυνατότητα αξιοποίησης ενός πολλαπλού ύφους, το οποίο με τη σειρά του προσδίδει μια πολυφωνικότητα και μια πολυτροπικότητα, που τελικά εντείνει την αγωνία, την περιέργεια για τη στοά και βεβαίως την αναγνωστική απόλαυση. Κατά τον Αθανασόπουλο, το σκηνικό, ο χωροχρόνος, στον οποίο διαδραματίζεται ένα μυθοπλαστικό έργο δεν στεγάζει απλώς μία ιστορία, αλλά την ενδυναμώνει και την υπηρετεί με συνέπεια ως το τέλος της. Το σκηνικό σχετίζεται άμεσα ή έμμεσα με τον χώρο και τον χρόνο, τις δύο συντεταγμένες του υπαρκτού. Οι σχέσεις που αναπτύσσονται ανάμεσα στο επιμέρους και στο γενικό σκηνικό, ανάμεσα στους χαρακτήρες και τον χώρο, αποκαλύπτουν ή και καθορίζουν τον τρόπο οργάνωσης της πλοκής του έργου, καθώς ο συγγραφέας αλλά και ο αναγνώστης δεν μπορούν να αντιληφθούν την μυθοπλαστική πραγματικότητα πάρα μόνο μέσα σε χώρο και χρόνο. Και έχει αξία να σημειώσουμε ότι στο έργο εντοπίζονται δύο αφηγηματικές φωνές, δύο αφηγητές, ας πούμε: ο γέροντας, ο οποίος αφηγείται τις ιστορίες στον συγγραφέα, και σε αυτός αυτόν που τα καταγράφει με τον δικό του τρόπο ενσωματώνοντας στοιχεία του ύφους του γέροντα.
Ο μύθος αναπτύσσεται πάνω στο χρονικό άνυσμα με κύρια βοήθεια των αναχρονιών. Εγκιβωτισμοί απομακρύνουν παροδικά την ανάγνωση από τη γραμμική αφήγηση δημιουργώντας παράλληλες υποπλοκές. Η ίδια αυτονομία των κεφαλαίων-νουβέλων το απαιτεί για να μπορέσει να εισέλθει ο αναγνώστης βαθύτερα στη ζωή και την παράδοση του χωριού. Εγκιβωτισμένες αφηγήσεις σε κάθε κεφάλαιο φωτίζουν την προϊστορία των χαρακτήρων. Και ενώ σε κάθε νουβέλα υπάρχουν κεντρικοί χαρακτήρες, ως δορυφόροι τους συχνά εμφανίζονται πρωταγωνιστές άλλων επεισοδίων, που πια λειτουργούν ως αδρανείς ή πληροφοριακοί χαρακτήρες. Μ' αυτόν τον τρόπο ο Πετρόπουλος καταφέρνει να καταστήσει τον αναγνώστη παρατηρητή της ζωής του χωριού στο διάβα των ετών και να οικοδομήσει εξατομικευμένους χαρακτήρες.
Διαβάστε όλο το θέμα στο TVXS.gr
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Αθλητικά
- Ο Ατρόμητος σκέφτεται τη διακοπή δανεισμού του Ουάρντα από τον ΠΑΟΚ
- Η αιχμηρή δήλωση του Κούγια για τα γεγονότα στο ΑΕΚ - Ατρόμητος
- Η Σβιτολίνα είναι πολύ σοβαρή για τον Μονφίς
- Ο Τζέραρντ έγινε για δεύτερη φορά ο 'εφιάλτης' του Ρότζερς
- Κούγιας: «Νιάου νιάου η γατούλα τίγρη»
- Ενα μήνα έξω ο Ντίας, έμεινε με Ποντένσε, Μασούρα!
- Τουπάν αντί Στρέλνιεκς στην Βasket League
- Σκέψεις ακόμα και για διακοπή δανεισμού στον Ουάρντα
- Ναδάλ: “Μεγάλη πρόκληση ο Κύργιος” – VIDEO
- Παίρνει το... όπλο του ο Σφιντέρσκι
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Novasports
- Κούγιας: «Νιάου νιάου η γατούλα τίγρη»
- Γαλαριώτης: "Να απολογηθεί η ΑΕΚ"
- ΑΣΕΠ 8Κ/2017: Οι 42 διοριστέοι στο υπουργείο Δικαιοσύνης (Δικαστήρια)
- "Ερυθρόλευκος" ο... αντικαταστάτης του Στρέλνιεκς
- Προσεγγίζοντας την πολυτροπικότητα και την πολυφωνικότητα του Γιάννη Πετρόπουλου
- Από το "Aquaman" στο "Candyman" ο ηθοποιός που ενσάρκωσε τον Black Manta
- Μήπως η Microsoft ετοιμάζεται να προσθέσει Xbox support στα PC;
- Τουπάν αντί Στρέλνιεκς στη Basket League
- Το 50ο τεύχος του περιοδικού «Super Euroleague»
- Ο δημιουργός του Deadpool μας δείχνει τον δικό του Detective Pikachu
- Τελευταία Νέα Novasports
- Προσεγγίζοντας την πολυτροπικότητα και την πολυφωνικότητα του Γιάννη Πετρόπουλου
- Ταπώνει πιο γρήγορα από την… σκιά του
- Οι διαιτητές του Γκραν Κανάρια – Παναθηναϊκός
- Τουπάν αντί Στρέλνιεκς στη Basket League
- Τα αποτελέσματα του "γαλανόλευκου" poll!
- Τη δυαδικότητα της Jean Grey μας δείχνει η νέα αφίσα για το "X-Men: Dark Phoenix"
- Ο δημιουργός του Deadpool μας δείχνει τον δικό του Detective Pikachu
- Μήπως η Microsoft ετοιμάζεται να προσθέσει Xbox support στα PC;
- Suspiria: il primo trailer del remake diretto da Luca Guadagnino
- Ο σκηνοθέτης του "Call Me By Your Name" στη νέα σειρά του ΗΒΟ
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Αθλητικά
- Σπανούλης και Φορτούνης μαζί για καφέ (PHOTO)
- Κατοστάρα επί του Άρη και... τελικός!
- Τσιτσιπάς: Άφησε το κινητό του γιατί... μπλόκαρε το μυαλό του (vid)
- Τσιτσιπάς: Άφησε το κινητό του γιατί... μπλόκαρε το μυαλό του
- Ενα μήνα έξω ο Ντίας, έμεινε με Ποντένσε, Μασούρα!
- Κλήση σε απολογία για ΠΑΟΚ, Πανιώνιο, ΠΑΣ Γιάννινα και Ατρόμητο
- Euroleague Power Rankings (vol.23)
- Παναθηναϊκός: Δυσκολεύεται και με τους «μικρούς» εκτός ΟΑΚΑ!
- MAIC mini™ το νέο μέλος της οικογένειας MAIC (pics)
- Η Σβιτολίνα είναι πολύ σοβαρή για τον Μονφίς