Κραυγή αγωνίας για τον πολιτισμό- Κατερίνα Δασκαλάκη: Η χρήση voucher, αντί της επιστροφής μετρητών, θα βοηθήσει τις εταιρείες παραγωγής να μην πτωχεύσουν

«Μαζί με τις επιχειρήσεις που έκλεισαν έμειναν χωρίς εργασία: μουσικοί, τραγουδιστές, ηθοποιοί, ηχολήπτες, φωτιστές, τεχνικοί συναυλιών τεχνικοί και διοικητικό προσωπικό μουσικών και θεατρικών σκηνών, ταξιθέτες, security, ηλεκτρολόγοι και πλήθος άλλων εργαζομένων στο θέαμα ακρόαμα», δηλώνει η πρόεδρος του Πανελληνίου Συνδέσμου Διοργανωτών Πολιτιστικών Εκδηλώσεων, ιδιοκτήτρια της εταιρείας PROSPERO

SOS για την κατάσταση που επικρατεί στο χώρο του θεάματος ακροάματος απευθύνει με συνέντευξή της στο iEidiseis η Κατερίνα Σταματάκη,

πρόεδρος του Πανελληνίου Συνδέσμου Διοργανωτών Πολιτιστικών Εκδηλώσεων και ιδιοκτήτρια της εταιρείας παραγωγής PROSPERO.

«Περιμένουμε από την κυβέρνηση να ορίσει το επίσημο χρονοδιάγραμμα αποδέσμευσης της καραντίνας, και τις αποφάσεις της, τόσο για το χρόνο έναρξης των πολιτιστικών εκδηλώσεων στους ανοιχτούς χώρους όσο και για τον αριθμό προσέλευσης ατόμων. Θα γίνουν με προϋποθέσεις συγκεκριμένες? Δεν θα γίνουν καθόλου? Ακόμα όμως και να γίνουν συναυλίες και θεατρικές παραστάσεις , δεν ξέρουμε πότε η ψυχολογία του κόσμου θα είναι έτοιμη για ένταξη σε χώρους συναθροίσεων, δεν ξέρουμε επίσης αν θα έχει χρήματα να διαθέσει. Περιμένουμε το τέλος Απριλίου για να έχουμε τις κατευθύνσεις της κυβέρνησης για τα θέματα αυτά», δηλώνει χαρακτηριστικά, περιγράφοντας την μελανή εικόνα της κατάστασης που επικρατεί στο χώρο.

«Εχουμε αιτηθεί στο υπουργείο Πολιτισμού με Υπόμνημα που έστειλε ο ΠΣΔΠΕ στις 10/4/20 το οποίο κοινοποιήσαμε και στο Υπουργείο Οικονομικών και στο Υπουργείο Εργασίας και στο γραφείο του Πρωθυπουργού, να γίνει νομοθετική ρύθμιση για την έκδοση voucher, η αξία των οποίων θα ισούται με το αντίτιμο του εισιτηρίου της εκάστοτε ακυρωθείσας ή αναβληθείσας εκδήλωσης και το οποίο μπορεί ο κάτοχός του να το εξαργυρώσει για την παρακολούθηση είτε της ίδιας είτε άλλης εκδήλωσης του ίδιου παραγωγού με χρονική ισχύ εως 31 Δεκεμβρίου 2021 (λήξη επόμενου ημερολογιακού έτους).

Η χρήση voucher, αντί της επιστροφής μετρητών, έχει ήδη υιοθετηθεί από φορείς τουρισμού, (ξενοδοχεία - αεροπορικές εταιρίες) και έχει υιοθετηθεί και από άλλες ευρωπαϊκές χώρες όπως η Αγγλία, η Γαλλία, η Ιταλία, η Γερμανία , η Πολωνία , η Δανία. Αυτό θα βοηθήσει τις εταιρείες παραγωγής να μην πτωχεύσουν, να μπορέσουν να κρατήσουν ένα ταμείο ενεργό και ν ανταποκριθούν έναντι του καταναλωτικού κοινού, που ζητά τα χρήματά του πίσω για τις ακυρωθείσες ή αναβληθείσες συναυλίες αλλά δεν μπορούν να τα επιστρέψουν γιατί τα έχουν δώσει για έξοδα που δεν αποζημιώνουν οι ασφαλιστικές και σε προκαταβολές που δεν επιστρέφουν οι εταιρείες παραγωγής του εξωτερικού.

Επίσης αναγκαία είναι η παρέμβαση της κυβέρνησης ώστε να προεκτείνει με ειδική νομοθετική πράξη την ανωτέρα βία μέχρι τη λήξη του έτους, ώστε όποιος παραγωγός δεν μπορεί να έχει από το συγκρότημα νέα ημερομηνία ή δεν επιθυμεί επανάληψη της συγκεκριμένης εκδήλωσης να μπορεί να διεκδικήσει νομικά την επιστροφή της προκαταβολής», αναφέρει η Κατερίνα Σταματάκη, ενώ παράλληλα επισημαίνει:

«Πρώτα απ όλα να πούμε ότι οι απώλειες είναι πολύ δύσκολο να καλυφθούν γιατί είναι πολύ μεγάλες και καταστροφικές. Οι μεγάλες παραγωγές μουσικές και θεατρικές του καλοκαιριού ακυρώθηκαν οι περισσότερες για το μήνα Ιούνιο και ενδεχομένως να ακυρωθούν και των πρώτων ημερών του Ιουλίου. Και αν κάποιες γίνουν, θα πραγματοποιηθούν με μεγάλες απώλειες. Οι συνάδελφοι που είχαν υπογράψει συμβάσεις με καλλιτέχνες από το εξωτερικό δεν καλύπτονται για τα έξοδά τους από τις ασφαλιστικές εταιρείες γιατί ακύρωση ή αναβολή λόγω της πανδημίας. Επίσης αντιμετωπίζουν και ένα πολύ σοβαρό πρόβλημα με τους δικηγόρους των καλλιτεχνών από το εξωτερικό, οι οποίοι δεν επιστρέφουν προκαταβολές για συναυλίες που αναβάλλονται ή ακυρώνονται μετά τις 30/4/20, την ημερομηνία δηλαδή που τυπικά λήγει η αναστολή των επιχειρήσεων. Για να επιστρέψουν τις προκαταβολές των ακυρωθεισών συναυλιών αναμένουν νομοθετική ρύθμιση κρατική ή ευρωπαϊκή που να δίνουν προέκταση της ανωτέρας βίας και για συναυλίες που είναι μετά την 30/4/20».

Με μελανά χρώματα περιγράφει και την κατάσταση των ανθρώπων που εργάζονται στο χώρο του πολιτισμού:«Οι εργάτες του πολιτισμού, μουσικοί, ηθοποιοί , τραγουδιστές, ηχολήπτες, φωτιστές, τεχνικοί θεαμάτων, γενικά εργαζόμενοι στο θέαμα ακρόαμα, πρέπει να βοηθηθούν περισσότερο οικονομικά. Η αντιμετώπιση των εκ περιτροπής εργαζομένων ορισμένου χρόνου στο θέαμα ακρόαμα με την ενίσχυση των 800 ευρώ έγινε με περιοριστικά μέτρα ( μόνοι όσοι απολύθηκαν ή παραιτήθηκαν από 1η Μαρτίου έως 20 Μαρτίου δικαιούνται την ειδική αποζημίωση των 800 ευρώ), με αποτέλεσμα να μείνουν εκτός επιδόματος χιλιάδες εργαζόμενοι που βρίσκονται σε δεινή θέση αυτή τη στιγμή. Μένουν εκτός επιδόματος όσοι θα ξεκινούσαν εργασία μετά τις 20/3 ή είχαν απολυθεί ή οικειοθελώς αναχωρήσει νωρίτερα από την 1/3. Πρέπει άμεσα το αρμόδιο υπουργείο να το αντιληφθεί και να το αναιρέσει βοηθώντας τους ανθρώπους αυτούς να επιβιώσουν. Ζούνε σε πλήρη αβεβαιότητα, χωρίς χρήματα, χωρίς άμεση προοπτική».

Η ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΗΣ ΚΑΤΕΡΙΝΑΣ ΣΤΑΜΑΤΑΚΗ ΕΧΕΙ ΩΣ ΕΞΗΣ:

-Αν άλλες κατηγορίες πολιτών επλήγησαν από τον κορονοϊό, οι άνθρωποι του θεάματος και του ακροάματος σχεδόν καταστράφηκαν. Θα θέλατε να κάνετε μια αποτίμηση για τη ζημιά στον κλάδο και πόσους ανθρώπους αφορά;

-Η επέλευση του κορονοιού στον δικό μας τον κλάδο ξεκίνησε όταν ακυρώθηκαν τα καρναβάλια σε όλη τη χώρα, με ότι αυτό συνεπάγεται σε ζημία από ακυρώσεις εκατοντάδων εκδηλώσεων σε όλη την Ελλάδα. Μετά την ακύρωση των καρναβαλιών άρχισε και η μείωση της προσέλευσης του κόσμου σε όλες τις θεατρικές , μουσικές και κινηματογραφικές αίθουσες. Από το τέλος Φεβρουαρίου και μέχρι τις 15 Μαρτίου, το ποσοστό προσέλευσης μειωνόταν δραματικά, ακριβές παραγωγές είτε τρέχουσες είτε μελλοντικές είδαν κατακόρυφη έως μηδενική πτώση εισιτηρίων και οι επιχειρήσεις θεάματος ακροάματος άρχισαν να μετρούν ζημίες ανεξέλεγκτες. Τα θέατρα και οι μουσικοί χώροι πάνω από 1000 θέσεις έκλεισαν από 11 Μαρτίου με κρατική εντολή και 18 Μαρτίου έκλεισαν και οι υπόλοιποι χώροι ανεξαρτήτως θέσεων. Η ζημία ανυπολόγιστη λόγω του αιφνιδιασμού της επιδημίας και της αναγκαιότητας να τηρήσουμε τις κυβερνητικές αποφάσεις για την προστασία της δημόσιας υγείας και τη διαφύλαξη της διασποράς του υιού. Μαζί όμως με τις επιχειρήσεις που έκλεισαν έμειναν χωρίς εργασία : μουσικοί, τραγουδιστές, ηθοποιοί, ηχολήπτες, φωτιστές, τεχνικοί συναυλιών τεχνικοί και διοικητικό προσωπικό μουσικών και θεατρικών σκηνών, ταξιθέτες, security, ηλεκτρολόγοι και πλήθος άλλων εργαζομένων στο θέαμα ακρόαμα.

-Τελικά με τη ρύθμιση των 800 ευρώ, τι γίνετε για τους ανθρώπους του κλάδου κυρία Σταματάκη;

-Τα 800 ευρώ δόθηκαν αρχικά στις επιχειρήσεις και στους εργαζόμενους του κλάδου μας ως μία πρώτη κρατική βοήθεια . Ο δικός μας ο κλάδος όμως έχει μακρινό ορίζοντα αποκατάστασης. . Οι εργάτες του πολιτισμού, μουσικοί, ηθοποιοί , τραγουδιστές, ηχολήπτες, φωτιστές, τεχνικοί θεαμάτων, γενικά εργαζόμενοι στο θέαμα ακρόαμα, πρέπει να βοηθηθούν περισσότερο οικονομικά. Η αντιμετώπιση των εκ περιτροπής εργαζομένων ορισμένου χρόνου στο θέαμα ακρόαμα με την ενίσχυση των 800 ευρώ έγινε με περιοριστικά μέτρα ( μόνοι όσοι απολύθηκαν ή παραιτήθηκαν από 1η Μαρτίου έως 20 Μαρτίου δικαιούνται την ειδική αποζημίωση των 800 ευρώ), με αποτέλεσμα να μείνουν εκτός επιδόματος χιλιάδες εργαζόμενοι που βρίσκονται σε δεινή θέση αυτή τη στιγμή. Μένουν εκτός επιδόματος όσοι θα ξεκινούσαν εργασία μετά τις 20/3 ή είχαν απολυθεί ή οικειοθελώς αναχωρήσει νωρίτερα από την 1/3. Πρέπει άμεσα το αρμόδιο υπουργείο να το αντιληφθεί και να το αναιρέσει βοηθώντας τους ανθρώπους αυτούς να επιβιώσουν. Ζούνε σε πλήρη αβεβαιότητα, χωρίς χρήματα, χωρίς άμεση προοπτική. Ο ΠΣΔΠΕ έστειλε επιστολή υποστήριξης των εργαζομένων στις επιχειρήσεις μας με συγκεκριμένη πρόταση ( να έχουν δηλαδή μία εγγραφή στο ΕΡΓΑΝΗ από 1/1/19 μέχρι 20/3/20 ) αλλά τον τελευταίο λόγο βέβαια τον έχουν τα συλλογικά τους όργανα. Πρέπει άμεσα η πολιτεία να τροποποιήσει και να διευρύνει τα κριτήρια ένταξης στο επίδομα των 800 ευρώ των ορισμένου χρόνου εργαζόμενων στο θέαμα ακρόαμα και παράλληλα να προεκτείνει (όσο αντέχει φυσικά ) το χρονικό διάστημα στήριξης.

-Το καλοκαίρι εκτιμάτε ότι συναυλίες θα γίνουν; Τι προϋποθέσεις υπάρχουν;

-Περιμένουμε από την κυβέρνηση να ορίσει το επίσημο χρονοδιάγραμμα αποδέσμευσης της καραντίνας, και τις αποφάσεις της, τόσο για το χρόνο έναρξης των πολιτιστικών εκδηλώσεων στους ανοιχτούς χώρους όσο και για τον αριθμό προσέλευσης ατόμων. Θα γίνουν με προϋποθέσεις συγκεκριμένες? Δεν θα γίνουν καθόλου? Ακόμα όμως και να γίνουν συναυλίες και θεατρικές παραστάσεις , δεν ξέρουμε πότε η ψυχολογία του κόσμου θα είναι έτοιμη για ένταξη σε χώρους συναθροίσεων, δεν ξέρουμε επίσης αν θα έχει χρήματα να διαθέσει. Περιμένουμε το τέλος Απριλίου για να έχουμε τις κατευθύνσεις της κυβέρνησης για τα θέματα αυτά.

-Και οι απώλειες πώς θα καλυφθούν;

-Πρώτα απ όλα να πούμε ότι οι απώλειες είναι πολύ δύσκολο να καλυφθούν γιατί είναι πολύ μεγάλες και καταστροφικές. Οι μεγάλες παραγωγές μουσικές και θεατρικέςτου καλοκαιριού ακυρώθηκαν οι περισσότερες για το μήνα Ιούνιο και ενδεχομένως να ακυρωθούν και των πρώτων ημερών του Ιουλίου. Και αν κάποιες γίνουν, θα πραγματοποιηθούν με μεγάλες απώλειες. Οι συνάδελφοι που είχαν υπογράψει συμβάσεις με καλλιτέχνες από το εξωτερικό δεν καλύπτονται για τα έξοδά τους από τις ασφαλιστικές εταιρείες γιατί ακύρωση ή αναβολή λόγω της πανδημίας. Επίσης αντιμετωπίζουν και ένα πολύ σοβαρό πρόβλημα με τους δικηγόρους των καλλιτεχνών από το εξωτερικό, οι οποίοι δεν επιστρέφουν προκαταβολές για συναυλίες που αναβάλλονται ή ακυρώνονται μετά τις 30/4/20, την ημερομηνία δηλαδή που τυπικά λήγει η αναστολή των επιχειρήσεων. Για να επιστρέψουν τις προκαταβολές των ακυρωθεισών συναυλιών αναμένουν νομοθετική ρύθμιση κρατική ή ευρωπαϊκή που να δίνουν προέκταση της ανωτέρας βίας και για συναυλίες που είναι μετά την 30/4/20.

-Η πολιτεία συνεπώς τι θα πρέπει να πράξει;

-Έχουμε αιτηθεί στο υπουργείο Πολιτισμού με Υπόμνημα που έστειλε ο ΠΣΔΠΕ στις 10/4/20 το οποίο κοινοποιήσαμε και στο Υπουργείο Οικονομικών και στο Υπουργείο Εργασίας και στο γραφείο του Πρωθυπουργού, να γίνει νομοθετική ρύθμιση για την έκδοση voucher, η αξία των οποίων θα ισούται με το αντίτιμο του εισιτηρίου της εκάστοτε ακυρωθείσας ή αναβληθείσας εκδήλωσης και το οποίο μπορεί ο κάτοχός του να το εξαργυρώσει για την παρακολούθηση είτε της ίδιας είτε άλλης εκδήλωσης του ίδιου παραγωγού με χρονική ισχύ εως 31 Δεκεμβρίου 2021 (λήξη επόμενου ημερολογιακού έτους). Η χρήση voucher, αντί της επιστροφής μετρητών, έχει ήδη υιοθετηθεί από φορείς τουρισμού, (ξενοδοχεία - αεροπορικές εταιρίες) και έχει υιοθετηθεί και από άλλες ευρωπαϊκές χώρες όπως η Αγγλία, η Γαλλία, η Ιταλία, η Γερμανία , η Πολωνία , η Δανία. Αυτό θα βοηθήσει τις εταιρείες παραγωγής να μην πτωχεύσουν, να μπορέσουν να κρατήσουν ένα ταμείο ενεργό και ν ανταποκριθούν έναντι του καταναλωτικού κοινού, που ζητά τα χρήματά του πίσω για τις ακυρωθείσες ή αναβληθείσες συναυλίες αλλά δεν μπορούν να τα επιστρέψουν γιατί τα έχουν δώσει για έξοδα που δεν αποζημιώνουν οι ασφαλιστικές και σε προκαταβολές που δεν επιστρέφουν οι εταιρείες παραγωγής του εξωτερικού.Επίσης αναγκαία είναι η παρέμβαση της κυβέρνησης ώστε να προεκτείνει με ειδική νομοθετική πράξη την ανωτέρα βία μέχρι τη λήξη του έτους, ώστε όποιος παραγωγός δεν μπορεί να έχει από το συγκρότημα νέα ημερομηνία ή δεν επιθυμεί επανάληψη της συγκεκριμένης εκδήλωσης να μπορεί να διεκδικήσει νομικά την επιστροφή της προκαταβολής.

Επίσης η πολιτεία πρέπει να μας βοηθήσει με προέκταση των μέτρων στήριξης ως προς το θέμα της αναστολής πληρωμών φορολογικών και ασφαλιστικών υποχρεώσεων μέχρι και δύο μήνες μετά την έναρξη εργασιών μας, η οποία είναι άγνωστο ακόμα πότε θα είναι, και αν δεν οριστεί με σαφήνεια δεν μπορούμε ούτε παραγωγές να ετοιμάσουμε, ούτε επαγγελματικά να οργανωθούμε, ούτε να μπούμε σε διαδικασίες εξόδων και συμβάσεων με τους εργαζόμενους και τις συνεργαζόμενες εταιρείες που χρησιμοποιούμε στις παραστάσεις μας.

Επιπλέον πρέπει να ενισχυθεί το ποσό των 15.000.000 ευρώ που θα διαθέσει το ΥΠΠΟ για τη στήριξη του πολιτισμού, να ενισχυθούν με κεφάλαιο κίνησης και ειδικά μέτρα στήριξης από τις τράπεζες οι επιχειρήσεις μας, να στηρίξει η κυβέρνηση τους πνευματικούς δημιουργούς βοηθώντας τους οργανισμούς συλλογικής διαχείρισης στο έργο τους, να κινητοποιήσει μηχανισμό προστασίας των επιχειρήσεων και των εργαζόμενών μας.

-Η προσπάθεια για διαδικτυακή προώθηση νέων δίσκων, τραγουδιών κλπ, που έγινε από κάποιους μουσικούς το διάστημα της καραντίνας, είχε αποτέλεσμα κυρία Σταματάκη;

-Ο πολιτισμός είναι είδος πρώτης ανάγκης, για την αγωγή της ψυχής του κόσμου , για να μπορεί να σκέφτεται , να αισιοδοξεί , να προχωράει μπροστά να ανοίγει τους ορίζοντές του. Οπότε και μόνο από αυτή την πλευρά να το δει κανείς σίγουρα είχε αποτέλεσμα. Το να παράγουμε μέσα σε τόσο δύσκολες συνθήκες είναι μήνυμα ζωής.

Keywords
Τυχαία Θέματα